Luxe-probleem: Lange manen in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Everest

Luxe-probleem: Lange manen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 17:55

Beste Bokkers,

Ik plaats hier niet vaak een topic, maar nu zit ik met een luxe probleem waar ik jullie raad over wil.
Mijn Fell Pony Everest heeft op dit moment ontzettend lange manen. :) (Nee, dat is niet het probleem :+ )
(Hij is zelf 1.40m, manen ong 1.10m. Meest recente foto: http://img27.imageshack.us/img27/5584/bild2601.jpg )

Hij heeft vanaf het voorjaar onder zijn zomereczeemdeken gestaan.. Vanaf deze week ongeveer mag hij zonder deken rondlopen (wat een heerlijk gezicht weer!). Zijn manen zijn altijd gevlochten in vijf lange vlechten. Die vlechten zijn eigenlijk ook alweer te lang geworden, dus die heb ik in het midden met een elastiekje bij elkaar gebonden. Maar nu komt dus het probleem, ook dat werkt al niet meer. Zijn manen zijn te lang, dus hij eet zijn manen mee op of hij gaat er op staan en breekt zo zijn manen af.
Net kwam ik bij de wei en van een van de vlechten was dus weer een stukje af ;( ..

Een hengstenvlecht heb ik al geprobeerd, maar dat blijft naar mijn idee niet mooi zitten en ook niet echt lang zitten. Het moet ongeveer wel één week in vlechten kunnen blijven zitten, zonder dat ik alles fanatiek opnieuw moet vlechten.

Dus wie heeft een inventieve en bruikbare oplossing voor mijn luxe-probleem? :D

MariekeS_

Re: Luxe-probleem: Lange manen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:59

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:59

Wat een prachtige manen!!! Toch denk ik dat een hengstenvlecht het beste is. Doe je het wel goed als het zo snel weer uitzakt? Niet banketstaaf bedoelt hoor.... Dit topic legt het iig heel duidelijk uit:
[PP] Hengstenvlecht in stappen *met foto's*

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:01

6,9 of 12 dunnere vlechten maken en die ook weer vlechten zodat je dus 2,3 of 4 dikkere vlechten krijgt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:01

Hey
Ik heb hetzelfde probleem gehad, met manen van bijna 90 cm.

GEEN hengstenvlecht doen! dit breekt af aan de bovenkant!

Losjes vlechten, en dikkere vlechten pakken (komen de manen hoger van de grond)
en gewoon 3x dubbelvouwen :) dit doe ik ook.
gewoon emt mensenelastiekjes. Van die dikke elastieken.

Simpel, makkelijk, kan langer dan n week zitten blijven.
áls je de bovenkant maar LOSJES vlecht ;) en daarna vlecht je wat strakker, en bind je ze op :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:04

ik zou geen hengstenvlecht doen, dat gaat op een duur trekken :j
vlechten zal beter zijn voor die onwijs mooie manen!
losjes van boven vlechten en dan een paar slagen verder
gewoon normale strakte..
veel succes met dat mooie paard :oo

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:05

Verdorie, hele stuk tekst getypt valt internet er uit.
nou nog een poging.
Ik rij een fries en die heeft ook zulke lange manen, prachtig gezicht maar ongelooflijk onhandig!
Vooral met dit stormachtige week vlecht ik het altijd in. Dit met een hengstenvlecht, blijft prima zitten, breekt niet meer af dan er anders uit zal vallen. Ik laat het altijd een week zitten. Dan pieken er wel wat haren uit maar het werkt prima! Zo doen we het al jaren en hij heeft nog steeds z'n dikke en lange bos als voorheen.
Als je meerdere lange vlechten maakt dan snap ik wel wat hij er last van heeft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:05

En de uitgepiekte haren zijn dus afgebroken haren :)
én de kortere haartjes die er al waren...
Echt na langere periode... krijgt je paard echt minder manen met een hengstenvlecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:08

Onzin dat een hengstenvlecht gaat trekken. Gewoon een kwestie van een losse vlecht maken, op enige afstand van de manenkam.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:09

Een hengstenvlecht gaat trekken omdat een paard de hals verlengt als hij gaat grazen. Maar als jij die vlecht erin legt terwijl het paard al met zijn hoofd omlaag staat, dan is er niks aan de hand en kun je gewoon langs de manenkam vlechten. Het ziet er dan alleen een beetje vreemd uit als hij het hoofd weer omhoog doet ;) Werkt prima, de manen worden niet uitgetrokken, en de vlecht hangt hem niet voor zijn mond.
Dus gewoon een flinke pluk hooi op de grond leggen en vlechten maar :D

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:12

Wow, ontzettend veel reacties al in zo’n korte tijd! Bedankt allemaal!

Marieke, je link is waarschijnlijk zeker een effectieve oplossing, lijkt me wel echt ontzettend veel gedoe en werk :o … Heb je er zelf ervaring mee?

Femke27, dankje! Hengstenvlecht wil ik even als laatste optie houden.. Zijn manen zijn zo zwaar en hij rolt en ravot graag in de wei, ik houd dat gewoon niet lang mooi. Ook als ik het dan uit de hengstenvlecht haal heb ik een hoop gedoe met klitten en uitkammen. In ieder geval bedankt voor je reactie en link! :j

Wildgirl, hoe bedoel je dat? Wil je het iets meer voor me beschrijven? En worden de uiteindelijke dikke vlechten dan kort genoeg? Zodat hij er niet meer met hoef of mond bijkan :+ ?

Jolliegirl, haha klinkt goed! Heb je toevallig foto’s? Je hengstenvlecht-ervaring klinkt mij idd ook bekend in de oren.

Bitje, bedankt! :D

Germatje, haha ik weet hoe het voelt! Idd prachtig, maar vaak oh zo onhandig! Het is al onmogelijk om hem even te laten grazen aan de hand, zonder dat alles ‘opgeknoopt’ is.

Er zijn zo te lezen wel veel wisselende ervaringen met hengstenvlechten.. Kan dit nog paardafhankelijk (en daarmee de haarstructuur van verschillende paarden) zijn?

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 18:13

Hahahahah mystictinker, lijkt me een geweldig gezicht om te zien hoe jij vlecht :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:14

stel je even zijn hals voor; ipv 5 vlechten maak je er 9 die dan dus wat dunner en langer worden dan die 5 die je eerst maakte.
als je ze er alle 9 in hebt zitten pak je vanaf zijn oren de eerste 3 vlechten en die vlecht je samen, dit doe je ook bij vlecht 4/5/6 en 7/8/9.
Door het dubbel vlechten krijgt hij dan veel kortere dikkere vlechten én meer krulletjes :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:21

Jolliegirl schreef:
Hey
Ik heb hetzelfde probleem gehad, met manen van bijna 90 cm.

GEEN hengstenvlecht doen! dit breekt af aan de bovenkant!

Losjes vlechten, en dikkere vlechten pakken (komen de manen hoger van de grond)
en gewoon 3x dubbelvouwen :) dit doe ik ook.
gewoon emt mensenelastiekjes. Van die dikke elastieken.

Simpel, makkelijk, kan langer dan n week zitten blijven.
áls je de bovenkant maar LOSJES vlecht ;) en daarna vlecht je wat strakker, en bind je ze op :)

Das een fabeltje ;)

Ik heb mijn merrie al ruim 5 jaar dag en nacht in de vlechten. Eerst 6-10 vlechten maken en die in een hengstenvlecht vlechten. Eventueel het onderste puntje omslaan voordat je er een elastiekje omheen doet.

Elke 3-4 weken haal ik ze uit CM erin en weer opnieuw vlechten

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:58

Ik vlecht dat paard al 6 jaar zo, nou geloof mij het is echt niet dunner geworden! En er vallen zowiezo haren uit, of je wil of niet ;) En er zitten altijd kortere haren in een bos en die gaan er tussen uit springen.
Een hengstenvlecht kost overigens bij mij veel minder tijd dan allerlei vlechten er in leggen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:04

Mijn 1e reactie was: dan knip je er toch een stuk af?!
Maar daarmee trap ik op jullie zieltjes denk ik whahaa/

Ik zou idd zo vlechten als wildgirl zegt, daarmee worden ze een stuk dikker en dus korter.
En als niets helpt kun je er ook een sleezy omdoen, maar als jouw paard ook szomers al onder een eczeemdeken loopt (heeft dat beestje echt eczeem, met zo'n bos manen? :wow: ) is dan voor nu waarschijnlijk niet lekker voor m.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 27-11-09 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:06

een sleezy omdoen met zulke lange manen is dierenmishandeling. Draag jij je haar eens een dag onder je kleding, wedden dat je hardhollend gek wordt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:07

Niet los, maar na het invlechten of in een hengstenvlecht. Maar puur zodat de uiteinden niet over de grond kunnen slepen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:09

Dat is echt niet fijn voor je paard, ingevlochten of niet. Dat gaat vreselijk jeuken en irriteren. Zelfs na een half uurtje deken met hals na het wassen is mijn merrie een uur aan het jeuken.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:10

ik heb ook vlechten bij me hafje. Alleen komen er bij mij steeds stukjes uit. Waardoor ik het idee heb dat ze afbreken enz?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:11

Caira, er lopen toch zat paarden met een sleezy om, misschien verschilt het per paard?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:11

opisop_shop schreef:
Caira, er lopen toch zat paarden met een sleezy om, misschien verschilt het per paard?

ook paarden met manen van 1,40? Heb er namelijk 2 hier rondlopen 1 met 1,10 en 1 met 1,40 en ze kunnen er beide niet tegen.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:12

Mijn haf heeft ook van die lange manen, heb het altijd in een hengstenvlecht. dan staat hij er net niet op.! bij jou zal het ook gaan! want bij mijn pony hangen ze op z'n knie. dus lukt precies ;).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:14

Maar waar zit dat verschil dan in?
Stel je zou dik vlechte en dan desnoods ook nog de vlechten dubbelvouwen en dan onder een sleezy?
Of desnoods geen sleezy maar andere halsdeken, die niet zo strak zit?

Misschien kun je trouwens eens naar de eigenaar van een of andere bekende haflinger/fries/tinker ofzo een mailtje sturen met de vraag hoe zij de manen goed en netjes houden?

Tja, mijn motto is en blijft; als er iets is waar je paard last van heeft (en dat lijkt me wel het geval als hij het haar opeet of erop gaat staan wat natuurlijk pijnlijk is) dan moet je datgene weghalen :+ ssssstt! :x

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:19

ik denk dat de meesten mijn merrie wel kennen als zijnde 1 van de paarden met de langste manen van bokt
De manen zijn zo dik dat ze onherroepelijk gaan irriteren als je ze onder een deken of sleezy doet.

Afbeelding