paard eet overdreven veel stro - vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwieke

paard eet overdreven veel stro - vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 15:35

Hallo!

Ik heb een probleem. Mijn paard heeft zware koliek gekregen deze week, waarschijnlijk doordat ze teveel stro eet. Sinds begin deze week staan alle paarden binnen door het slechte weer. Hierdoor eet ze dus nóg meer stro en is alles zich beginnen opproppen, met koliek als gevolg. Ze is een ongelofelijk kieskeurige als het om eten gaat... Haar korrels eet ze braaf op, maar pas op als het gaat over hooi, voordroog en bieten. Haar hooi en voordroog eet ze uiteindelijk nog wat op met lange tanden, maar bieten, nee :n. Daarom begint ze maar aan haar stro te knabbelen. Wél hebben ik en mijn staleigenaar een stuk wei afgespannen, waar ze op kan overdag, zodat ze niet binnen hoeft te staan. Alleen 's nachts komt ze binnen. Mijn vraag is nu, zou het om die reden niet beter zijn om mijn paard op vlas oid te zetten? Want ik zit natuurlijk met de schrik dat ze weer koliek gaat krijgen... Of heeft iemand een ander idee?

Mijn excuses als het fout staat, wil je dan zo vriendelijk zijn om te temmen?

Anoniem

Re: paard eet overdreven veel stro - vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:38

Heb je al geprobeerd om het stro wat minder aantrekkelijk te maken, door het gebruikte stro OVER het schone te gooien als je uitmest, of desnoods een mixje van azijn en groene zeep eroverheen te sproeien?

Vlas is wel een goed alternatief. Krijg je dat afgevoerd met de mest?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:38

Zie bovenstaande tip.

Vlas zou kunnen, sommige paarden vinden dat niet fijn om te eten. Maar als je paard vlas ook opeet kan het meer schade aanrichten dan stro. Eerst even proberen en in de gaten houden dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:42

ALS je al overgaat op vlas, zou ik dat ook besproeien hoor, de eerste tijd. Als ze dat vreten ben je heel veel verder van huis...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:45

Hebben jullie wel mooi hooi/kuil?
Eventueel zou je kunnen kijken naar ander hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:49

mijn paard doet het ook... mooier kuil en hooi vind je niet. Ik ga dat tipje van besproeien met azijn eens proberen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:53

Zolang een paard er geen verstoppingen van krijgt heb ik overigens geen enkel probleem met stro-eten. Integendeel. Mooi grove structuur, uitstekend voor de spijsvertering. En ze zijn lekker bezig.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:02

ik zou eerst proberen het nieuwe stro te mengen met wat oud/vuil stro of er verdund bleekwater over sproeien.
Azijn kan helpen, maar wij doen (appel)azijn over het krachtvoer van slechte eters en dit helpt blijkbaar om de eetlust op te wekken...

Ik heb mijn paard ook van het stro afgehaald omdat ze er teveel van begon te eten (van enkele plukken tot een halve stal). besproeien met bleekwater heeft weinig of niet lang geholpen en vlas was geen optie, dit eet ze alsof het haar muesli is. Dit is veel malen gevaarlijker dan het eten van stro, dus nu staat ze op houtkrullen gemengd met een beetje vlas voor meer vochtopname (3 pakken houtkrullen en 1 pak vlas voor een stal van 4x4m)

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 16:39

Sonja schreef:
Heb je al geprobeerd om het stro wat minder aantrekkelijk te maken, door het gebruikte stro OVER het schone te gooien als je uitmest, of desnoods een mixje van azijn en groene zeep eroverheen te sproeien?

Ga ik eens proberen :j Wie niet probeert, wie niet weet.

Sonja schreef:
Zolang een paard er geen verstoppingen van krijgt heb ik overigens geen enkel probleem met stro-eten.

De verstopping is nu net hét probleem :) Daardoor staat ze nu in de kliniek. Momenteel staat ze met een soort muilkorf aan, maar of dat een alternatief is voor als ze thuis is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:41

Laatste quote was eigenlijk meer voor Share bedoeld.

De jouwe heeft er duidelijk wel last van, dus ingrijpen.
Beterschap voor je paard!

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:23

Sonja schreef:
ALS je al overgaat op vlas, zou ik dat ook besproeien hoor, de eerste tijd. Als ze dat vreten ben je heel veel verder van huis...

Sluit ik me bij aan :j

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 22:48

Sonja schreef:
Laatste quote was eigenlijk meer voor Share bedoeld.

De jouwe heeft er duidelijk wel last van, dus ingrijpen.
Beterschap voor je paard!

Ah oké, geen probleem hoor :)

Nou in't ziekenhuis zeiden ze idd ook het stro besproeien met iets dergelijks. Want van vlas zou ze nóg meer last krijgen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:52

Kan zijn dat je hooi te fijn is. Is er aan groffer hooi te komen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:01

misschien kan je in overleg met de stalhouder kijken of er een ander paard op stal staat dat geen stro eet en dus veel over houdt in zijn box,als je dan dat tweedehandsstro in jouw box overheveld en de ander de portie stro van jouw paard erbij geeft,zal hij nog minder geneigd zijn om het allemaal op te eten.
Zo doe ik het hier ook met een paard dat op twee andere stallen op vlas of mot moest omdat ie ook de hele box leegvrat,nu staat ie in een heerlijk dik pak stro...tweedehands,datwel

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:20

Een paard gaat niet zo maar stro eten, dit heeft een reden. Door hem op vlas te zetten, los je het probleem niet op en als hij dan het vlas op gaat eten, heb je een veel groter probleem. Ik zou inderdaad even kijken of je stro van een ander paard wat enigzins schoon is, over kan nemen. En dan erg grof hooi voor 's nachts..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:26

Het ene paard eet nou eenmaal meer stro hoor als de andere dat hoeft geen reden te hebben ja dat ze het lekker vinden!
Ik zou ook gewoon vlas proberen vaak proberen ze daar wel wat van te happen maar daar houden ze vaak snel mee op.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:27

Ik denk dan eerder aan een ruwvoertekort..

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:36

Ik zou niet overgaan op vlas, mijn paard is dit jaar (gelukkig) succesvol geopereerd aan de gevolgen van koliek. Toen zij uit de kliniek kwam heb ik haar op advies van haar chirurg op zaagsel gezet, toen ik vroeg naar de mogelijkheden van vlas zei hij inderdaad als ze eten ben je nog verder van huis. Nu staat mijn paard ook weer gewoon op stro en vooral toen ze nog samen met haar veulen was aten ze dit helemaal op. Hiervoor heb ik de DA gebeld, en hij zei dat het stro opzich geen kwaad kan. Mijn paard heeft gewoon weg gevoelige darmen, zet ik haar op de wei dan bouw ik dit op met een uur per week, nadert het einde van het seizoen dan bouw ik af tot 4uurtjes per dag de en zet wei af zodat het gras minimaal is wat ze krijgt en weer meer hooi eet. Nu is dit het eerste seizoen dat ik zo heb afgebouwd en wonder boven wonder heeft ze dit jaar geen koliek gehad nu ze weer vol op het droog voer staat. Ik denk dus niet dat jou paard koliek heeft gekregen ivm stro maar eerder door de overgang van het "natte"gras naar het droge hooi. Daarnaast zorgen dat ze voldoende hooi hebben
Laatst bijgewerkt door Fantast op 28-11-09 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:38

Pure verveling waarschijnlijk. Mijn pony deed het ook, maar nu ze weer fijn 24/7 buiten staat heeft ze nergens last van. Maar pas op met wisselen van stro naar vlas of zaagsel oid, dat at mijn pony ook op en dat is nog véél gevaarlijker.
Probeer de oorzaak weg te nemen, niet de symptomen ;)

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 14:10

Danku allemaal al voor de tips! Ik ga binnenkort als m'n paard thuis is alles eens grondig doorlopen in samenwerking met m'n veearts (en met oog op de reeds vermelde tips). Want zo'n periode als dit zou ik het liefst in de toekomst vermijden.

Maar nu even een hele domme vraag misschien, maar ik ga ze toch stellen: als een paard zich verveeld, hebben "normale" paarden dan niet eerder de neiging om te gaan knabbelen op hooi dan op stro? :o? Waarom stro?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:12

Misschien is dit hooi niet lekker? Is de kwaliteit verandert? Is het muffer, stoffiger, scherper van geur, whatever?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:40

ik denk dat het hooi te fijn van struktuur is en dat je paard daarom stro eet omdat dat een hele grove struktuur heeft.
je zou kunnen proberen door het op te lossen om grover hooi te geven.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:48

Ik had hetzelfde probleem en ben wel over gegaan op vlas. (Na alle andere tips natuurlijk) ik was heel bang dat ze dat dan ook zouden eten.. Maar wonderbaarlijk genoeg niet! Grote kans dat jou paard dat ook niet doet, in uitzonderlijke gevallen eten ze wel vlas, maar dat je paard alle stro op eet wil nog niet zeggen dat het het vlas ook eet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:55

Ik heb hier ook een paard die altijd de hele stal met stro leeg at.
Heb een maand vlas geprobeerd, beviel niet, werd van gegeten en werd snel een bende.
Sinds afgelopen winter staan ze hier op strokorrels, ideaal. De hele korrels worden hier door de paarden gegeten maar dat wordt zeker niet door alle paarden gedaan. Hier maak ik de korrels nat alvorens ze in de stal te gooien. Als ze éénmaal uit elkaar zijn gevallen wordt er niet meer van gegeten. Sinds een paar maanden gebruik ik ook stronestjes. Beide producten mix ik en dat bevalt goed.
Het paard dat voorheen een kale vloer had heeft nu een lekker "bed" waar ze dankbaar gebruik van maakt.
Voor een volledig verslag en meer info moet je even de onderstaande links aanklikken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:07

Als mijn hooi te fijn is dan eet mijn paard ook minder (en vroeger dus meer stro)

Ik las laatst hier op bokt wel dat "plots" veel stro eten en hooi laten liggen een symptoom kan zijn van (spoel)worm.