verschil prijs zomerstalling en winterstalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

verschil prijs zomerstalling en winterstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:29

Ik wil graag aankomende zomer mijn paard 24/7 buiten zetten. Op mijn pensionstal is daar een speciale groep en bijbehorend ruim weiland plus grote schuilstal voor, dus de faciliteiten zijn geen probleem. Maar ik vraag mij af of ik dan wel gewoon het gangbare tarief moet blijven betalen, aangezien ik dan een half jaar geen stal nodig heb, maar alleen "buitenruimte". Zijn er mensen die dit op een pensionstal ook zo regelen, en zo ja: zit er bij jullie verschil in de kosten?

Caira

Re: verschil prijs zomerstalling en winterstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:37

Ik hanteer idd een verschil tussen zomer en winterstalling. Maar er zijn ook stallen die een gemiddelde van die prijzen het hele jaar door laten gelden

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:08

Lijkt me dat je minder moet betalen, de maanden dat je paard geen gebruik maakt van een stal.
De makkelijkste manier om erachter te komen: de eigenaar van de pensionstal vragen... ;)
Ik betaalde bijvoorbeeld 80 euro 's zomers (24/7 buiten) en 180 's winters('s nachts op stal)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:18

Mijn paard staat in de winter ook buiten, dus bij mij geen verschil in prijs. Maar ik weet wel dat het hier duurder is om je paard op stal te houden, weet niet precies hoeveel. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat er rekening wordt gehouden met het feit dat er niet meer gemest (en gevoerd) hoeft te worden en geen stro verbruikt wordt.

Mocht ik tijdelijk om wat voor reden dan ook een box willen huren hier, dan moet ik ook extra betalen :j.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 15:20

@ Sullebulle: Tuurlijk is het voor mijn situatie het handigst als ik de pensionhouder even vraag, maar het gaat mij juist om ervaringen van anderen in dezelfde situatie. Gewoon benieuwd naar hoe dat geregeld is bij andere stallen. Dus dankjewel voor jouw ervaring ;)

@Dani: Ben bang dat dit ook voor mij gaat gelden hoor...Aan de andere kant heb ik dan wel weer de verzekering dat er ook een stalletje vrij is mocht de nood aan de man zijn...Maar als het kan wil ik hem gewoon buiten laten, wel zo fijn...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:40

ik reken vaste prijs voor weidegang/paddock met gebruik (inloop- of individuele sta. Er boven op komen dan de kosten voor ruwvoer, en bij gebruik individuele stal strooisel. Zo krijg je automatisch een verschil naar hoeveel je de stal gebruikt en of de paarden zonder bijvoer op de wei lopen in de zomer, of in voorjaar, najaar en winter steeds meer bijgevoerd moeten worden omdat het gras op is en ze korter in de wei kunnen lopen.

Er zijn inderdaad stallen waar de gemiddelde prijs berekend wordt. Dat is het eerlijkst als de mensen er gewoon echt jaren staan. Anders ben je 's zomers is verhouding vrij duur uit, en in de winter vrij goedkoop, en heb je meer kans op bijvoorbeeld wintergasten die alleen komen om goedkoop te overwinteren en vervolgens in de zomer een goedkopere weide opzoeken.

Daarom heb ik persoonlijk liever een aparte zomer- en winterprijs als de paarden 's zomers alleen op de wei staan en 's winters deels op stal. Wat ik me wel kan voorstellen is dat dan een soort van reserveringskosten berekend wordt voor de box, of dat het hen vrij staat de box te verhuren.
Als alle paarden standaard dag en nacht buiten staan in de zomer zullen stalhouders hier niet moeilijk over doen, maar wanneer het beleid is normaal gesproken dat je of stalhuurder bent, of weidehuurder, en ze daardoor inkomsten mislopen voor hun gevoel, zullen ze dat misschien willen compenseren.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:00

In het verleden toen ik op pension stond betaalde ik in het zomerseizoen volledig stalgeld terwijl mijn paard volledig op het land stond. Indien er paarden buiten staan is dit heel bewerkelijk met voeren en watervoorziening daarbij de kosten om het land in het voorjaar weer groen te krijgen zijn ook hoger dan dat het land in de winterperiode tot rust kan komen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:08

Ik betaalde eveneens 's zomers net zoveel als 's winters. Ze werden echter bij 24/7 niet bijgevoerd o.i.d. Ik betaalde mijns inziens een pittige prijs (€ 220).

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:39

Ik hanteer een gemiddelde prijs voor stalling. Zomer of winter is dus hetzelfde. 's Winters neem ik de kosten van de box mee, 's zomers die van de wei. De andere faciliteiten (rijbak, zadelkast, spoelplaats, toilet e.d.) blijven natuurlijk ook gewoon gebruikt worden. Qua werk hoef ik niet te mesten maar wel het land slepen, uitmaaien, water geven, draadje verzetten, e.d.

Het lijkt mss zo dat de ph minder werk en minder kosten heeft, maar eigenlijk zou de zomerperiode duurder moeten zijn als je rekent wat 1 ha weiland tov de gemiddelde box in aanschaf kost.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:48

Ik heb op een aantal stallingen gestaan en verschillende varianten voorbij zien komen.

Bij mijn eerste (en ook weer de laatste) stalling betaalde ik het hele jaar door dezelfde (zeer acceptabele) prijs. Zomers bleef mijn haf dag en nacht buiten, 's winters stond hij de hele dag buiten. Een doe het zelf stal, dus zelf uitmesten, binnen halen en voeren. Alleen 's ochtends hooi voeren en buiten zetten deed de stalhouder. Bij de prijs zat inclusief: stal, weidegang, hooi en stro.

Bij mijn tweede stalling betaalde ik een flinke prijs in de winter, een all-inclusive stalling, waar alles voor me werd gedaan. 's Winters paar uur in de paddock. Zomers betaalde ik een prijs die een flink stuk lager lag en dan stond hij dag en nacht op het land.

Bij de derde stalling betaalde ik het hele jaar door dezelfde prijs, alleen daar zat geen bodembedekking bij in. Dat betaalde je apart. Waardoor dus de zomerprijs met dag en nacht op het land behoorlijk veel lager lag (ik heb altijd een behoorlijke laag in mijn stal). Paarden werden gevoerd door staleigenaar. Hooi was inbegrepen, brokken kocht je zelf en zette je klaar in bakjes.

Bij alle drie de stallen waren de bedragen dus anders geregeld. Op zich maakt het mij persoonlijk niet uit hoe het geregeld is, ik heb bij alle stallen waar ik heb gestaan, heel goed gestaan. De verhuizing was steeds enkel vanwege verhuizen/de afstand. Hoe en wat je betaald is wel belangrijk, maar niet zo belangrijk als wat de stal bied. Zeker voor mijn paard. En wat dat betreft was de eerste stalling, hoewel het simpelst, het fijnst. Wel het hele jaar door een vast bedrag, maar wel altijd weidegang. Die lag echter in Gelderland, op zandgrond (geloof ik), die andere twee waren in Zuid-Holland op klei grond, waardoor er in de winter geen weidegang was.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:24

Waar mijn paard staat, staan ze van mei tem oktober 24/7 buiten op de wei, en van november tem april 's nachts op stal en overdag op de wei. Vanaf eind september ongeveer wordt er hooi bijgevoerd op de wei, en vanaf november staan ze dus ook op stro, moeten de stallen gedaan worden, krijgen ze gerst (da's inbegrepen in de prijs, ikzelf heb er voor gekozen dit niet te laten voeren maar zelf krachtvoer aan te kopen), worden ze binnen en buiten gezet. Toch betalen we het ganse jaar door dezelfde prijs. In de zomer houd je wel je stal, dus je kan je paard als het bijv. gekwetst is op stal zetten. Er is ook een groep die het ganse jaar door buiten staat (met inloopstal), dat is goedkoper, maar dan heb je dus ook geen eigen stal, en worden ze in de winter niet bijgevoerd met iets anders dan hooi.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 09:34

Ik betaal zomer en winter hetzelfde bedrag.
Winter staan ze uur of 4 in de paddock en zomer 24/7 in de wei.
De wei word goed onderhouden zodat ze vanaf ongeveer maart tot november buiten kunnen staan. En daar gaat ook geld inzitten qua bemesting enz.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:01

De eerste stal waar ik stond betaalde je 's winters voor stalhuur en hooi + stro wat je erbij nam (+- 130), 's zomers gewoon weidegeld (100).
Tweede stal (waar ik vandaag voor het laatst sta) zou ik in het nieuwe jaar 185 euro het hele jaar door betalen (ook tijdens weideseizoen, incl hooi + 2 pakken vlas).
Vandaag ga ik naar m'n nieuwe stalling, waar ik 's winters 195 betaal (incl hooi + stro), maar 's zomers 100. Of als je er begin de zomer komt te staan kun je ervoor kiezen om het hele jaar door 150 euro te betalen.

Ik vind uiteraard manier van de 1e en 3e stalling het eerlijkste.