OPFOK, wat zijn jou eisen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

OPFOK, wat zijn jou eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:29

Hoi allemaal,

Ik zit er serieus aan te denken om in frankrijk een boerderij met een paar hectare (6) grond te kopen en vroeg me wat af, misschien dat jullie me kunnen helpen.
Mijn bedoeling is om een soort van opfok/trainingstal op te zetten daar. Nou ben ik benieuwd wat jullie eisen zijn voor een opfok plek en of dat je er over zou denken om je jonge paardje helemaal naar frankrijk af te laten zakken voor totdat hij klaar is om aan het werk te gaan?
Mijn bedoeling is dat de veulens met een nanny merrie of nanny ruin op een hectare of 4 lopen. Daarbij wil ik ze elke dag binnen halen op een grote overdekte plek zodat ze elke dag gecontroleerd worden en elke dag in contact komen met mensen.
Dat ze netjes leren bekapt te worden door de hoefsmid enzo. Gewoon een goede basis meegeven.
Nou wil ik zelf met mijn eigen paarden fokken, dus daar zal ik de overige 2 hectare voor gebruiken. Mijn jonge paarden gaan dezelfde behandeling krijgen als de opfok paarden. Op deze manier weet ik zeker dat geen enkel paardje tekort komt.
Daarbij wil ik dan ook een soort van site opzetten waarbij de eigenaren elke week kunnen zien hoe het met hun paardje gaat.

Denken jullie dat dit een kans van slagen heeft?

alvast bedankt...

Charaz

Re: OPFOK, wat zijn jou eisen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:31

Een van mijn eisen is toch ook wel regelmatig langs kunnen gaan dus dat zal hem in Frankrijk niet worden.
Bij houden van ontworming, enting, dagelijkse controle en controle op het voer.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:34

ja ik zou mijn veulen ook niet snel in frankrijk zetten net als wat charaz zegt ik wil er toch wel vaker langs ..

idd goede controle en dat de veulen toch wel in handen komen wat ik helaas mis bij de meeste opfoks hier

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:35

dat is ook een beetje mijn twijfel... is de afstand voor iedereen een probleem?
Ik bedoel niet te zeggend dat ik wil dat mensen zich aanbieden hoor... wil alleen jullie mening weten.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:36

nou ik denk toch dat ze hun veulen gemiddeld 1 x per 2 weken hoooguit 1x per maand willen bezoeken .. en dan vind ik frankrijk wel wat ver

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:37

Afstand is niet erg als mijn paard meer krijgt dan hier. Bijvoorbeeld het terrein. Is het in heuvelachtig of bergachtig gebied of in een vlak deel van Frankrijk? En de prijs speelt een rol.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:37

bij mij is de bedoeling dat als je dus je paardje op zeg 3 jarige leeftijd komt halen dat hij geheel in de hand is. Netje stil staat; vast kan staan, hoefjes geeft etc.
En zoals ik ook zei, zullen als mijn eigen paarden behandeld worden, dus allemaal tegelijk ontwormd worden, vaccinatie indien de eigenaar dat wil en tanden controleren etc.
Dus twee keer per dag dat ze gecontroleerd worden bij alle twee de maaltijden.
Wil graag net dat ene stapje hoger dan een simpele opfok zijn.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:38

Maar als ze op 4 hectare land staan hoeven ze toch niet 2x per dag gevoerd te worden? Volgens mij geeft het juist onrust als de groep elke dag 2x binnengehaald moet worden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:39

Djilna schreef:
Afstand is niet erg als mijn paard meer krijgt dan hier. Bijvoorbeeld het terrein. Is het in heuvelachtig of bergachtig gebied of in een vlak deel van Frankrijk? En de prijs speelt een rol.

Dit wat ik nu op het oog heb is redelijk vlak, lichtjes heuvelig met twee stroompjes water erdoorheen. Is wel een perfect nette grasvlakte.

Ik weet niet wat de prijzen in nederland zijn voor opfok.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:39

dat doe je heel goed :) en kom je helaas te weinig tegen. toch denk ik dat de stap van nederland naar frankrijk te groot is :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:39

gelukkig is nederland niet het enige land waar men paarden houdt.

ook voor mij is frankrijk te ver weg.
duitsland zou nog een keer te overzien zijn mits het aan de grens is.
denk dat je toch eerder bij de plaatselijke bevolking moet zijn.

mijn eisen:
gezelschap van andere paarden
24/7 weidegang
onbeperkt hooi

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:43

Djilna schreef:
Maar als ze op 4 hectare land staan hoeven ze toch niet 2x per dag gevoerd te worden? Volgens mij geeft het juist onrust als de groep elke dag 2x binnengehaald moet worden.

Ik voer mijn eigen veulens ook bij al zouden ze genoeg gras hebben.
Als je heel erg aan je routine vasthoud dan geeft dat geen onrust.
Toen ik op de fokkerij in australie werkte werden de veulens ook twee keer per dag gevoerd en stonden ook op dik 3 hectare weide met een groep van max 10 veulens.
Ik wil graag een grote overkapping neerzetten waar ze allemaal rustig hun knabbel kunnen eten, mogelijk met een soort van pen voor elk paard erin zodat elk rustig kan eten zonder lastig gevallen te worden door een ander.

In australie stonden er grote voerbakken door de weide waar we het voer in gooide twee keer per dag en soms waren ze leeg en soms niet, maar ik vind wel dat een bijgevoerd veulen netter door zijn groeitijd komt dan een niet bijgevoerd veulen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:45

LecyTinker schreef:
Dit wat ik nu op het oog heb is redelijk vlak, lichtjes heuvelig met twee stroompjes water erdoorheen. Is wel een perfect nette grasvlakte.

Dat redelijk vlakke en de perfect nette grasvlakte is voor mij dus juist reden om er dan niet voor te kiezen. Ik zou nl op zoek zijn naar opfok voor een endurancepaard en hoe ruiger het terrein hoe beter. Ik wil nl een paard terug dat een goede coördinatie heeft opgebouwd door het lopen in ongelijk terrein. De Eifel en Ardennen zijn dan meer voor de hand liggende opties.

Wat het bijvoeren betreft, daar ben ik het mee eens. Jonge paarden hebben ook voldoende voedingsstoffen nodig. Maar ik zou zelf niet kiezen voor 2x per dag.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:46

ik denk ook wel dat er genoeg animo in frankrijk zou zijn, maar tja, ben nederlander en denk toch wel als een nederlander als het op mijn paarden aankomt. Zorgen dat ze tot in de puntjes verzorgd zijn en dan in de avond lekker genieten van de gedachten dat mijn knolletjes gelukkig rondhobbelen.
Mijn idee was namelijk om dit in combinatie te doen met een B&B dus dat de eigenaren eens een lekker weekendje langs kunnen komen vakantie vieren en dan hun paardje kunnen komen bekijken en wat doen als ze willen.

Bij mij is het punt dat ik dit niet kan betalen in nederland dit idee, maar in frankrijk dus wel.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:49

Djilna schreef:
LecyTinker schreef:

Dat redelijk vlakke en de perfect nette grasvlakte is voor mij dus juist reden om er dan niet voor te kiezen. Ik zou nl op zoek zijn naar opfok voor een endurancepaard en hoe ruiger het terrein hoe beter. Ik wil nl een paard terug dat een goede coördinatie heeft opgebouwd door het lopen in ongelijk terrein. De Eifel en Ardennen zijn dan meer voor de hand liggende opties.

Wat het bijvoeren betreft, daar ben ik het mee eens. Jonge paarden hebben ook voldoende voedingsstoffen nodig. Maar ik zou zelf niet kiezen voor 2x per dag.

Dat is natuurlijk een persoonlijke idee en dat is dus iets dat ik nog moet uitwerken.
Mijn veulens staan nu ook op twee krachtvoer maaltijden ( en twee keer een halve emmer wortels) per dag en onbeperkt hooi. Het zijn tinkerveulens en hoewel ze met minder toe zouden kunnen komen moet ik zeggen dat ze er gewoonweg super bij staan.
Dus voor mijn eigen veulens zou ik altijd twee maaltijden per dag aanhouden, maar dat is dus natuurlijk uit te vechten met de klant wat deze wil.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:39

De combi met een B&B zodat eigenaren een weekendje kunnen blijven vind ik trouwens een heel goed idee!

En ik zeg natuurlijk niet dat wat jij wil niet goed is. Denk dat veel eigenaren dit heel goed in de orgen klinkt :j Alleen heb je inderdaad verschillende doelgroepen met hun eigen wensen. Dus goed dat je dit inventariseerd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:45

Mijn veulen staat momenteel in een opfok op 300 km hiervandaan (de Eifel). Reden dat ie daar staat is omdat ie daar 24/7 buiten komt te staan. Wat in NL bijna onmogelijk is. De rest zal me worst wezen. Hij heeft het daar behoorlijk luxe, wordt zelfs nog bijgevoerd, komt dagelijks in de hand, ze worden periodiek verweid (en dan dus per trailer verhuisd), bekapt, ontwormd, ge-ent, etc. etc. Mooie bijkomstigheid, maar voor mij niet essentieel. De kosten daarvan zijn marktconform met wat er hier in NL en BE qua aanbod is.

Ik denk dat B&B met pensionstalling voor vakantiegasten een belangrijke aanvulling kan zijn. Waar ergens in Frankrijk wil je heen? Voor de zuidelijke provincies denk ik dat je op max 300/450 km moet zitten voor eventuele NL vakantie-gangers. Verder wordt te ver.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:51

ik zit hier af en toe een beetje te kijken naar opfok maar hier in nl heb je zo ie zo nergens een plek waar ze lekker de ruimte hebben.
ik zou het er wel voor over hebben om een paard in frankrijk te stallen, dit hangt wel af van waar in frankrijk.
verde vind ik het ook belangrijk dat ze in de winter ook lekker buiten staan. liefst ook met een stukje bos. waar ze lekker kunne schuilen.
verder idd de controle, van hoefsmit, da, tandarts.
idd de mogelijkheid voor bijvoer vind ik belangrijk.
en eventueel als ze wel eens binnen komen dat ze dan in de groep in een grote ruimte komen.
zo als je het nu verteld zou ik het wel als en optie overwegen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 08:20

Djilna schreef:
LecyTinker schreef:

.

Daar ga ik in mee. Onze jaarling staat momenteel in de Eifel en daar moeten ze echt handig worden en leren coördineren, anders vallen ze van een berg en dat gaat haar goed af. Ze kan nou harddravend (daar waar anderen galopperen) een steile-wand-race doen en ik denk dat dit een enorm goede basis voor haar is. Als ik haar op een vlakke weide had willen hebben, had ik haar ook in Nederland kunnen houden.

de afstand vind ik geen probleem. Ik hoef haar niet elke maand te zien, want ik weet dat het goed met haar gaat en basisopvoeding heeft ze als veulen al gehad en die vergeet ze niet meer

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:59

Voor mij is een stuk vertrouwen heel belangrijk, net zoals voor vele paardeneigenaren denk ik ;)
Ik ben een muts wat dat betreft en dat is ook 1 van de redenen dat mijn jaarling-hengst in Duitsland staat en niet dichter in de buurt. Waar hij nu staat vertrouw ik de mensen voor 100% plus dat ze gewoon hetzelfde idee hebben over de omgang met paarden.

Verder vind ik het natuurlijk heel belangrijk dat hij heel veel buiten komt (ook in de winter!!) en dat kan daar.
Er is veel individuele aandacht (fijn!), hij staat in een klein groepje met 3 andere jaarlingen en een volwassen ruin.
Ben ook erg blij met het feit dat er een volwassen paard bijstaat.

Afstand is voor mij dus zeker niet het belangrijkste, al mis ik hem vreselijk :o Dan kies ik toch voor de beste optie voor hém en dat is op dit moment niet bij mij in de buurt, hoe jammer dat ook is.

Ik zie hem veel te weinig en er zijn momenten dat ik daar ontzettend van baal, maar dan denk ik er weer aan dat hij daar wel in de beste omgeving staat die ik hem kan bieden en dan moet ik maar even doorbijten ;)