Ik heb een vraagje. Wij hebben 3 paarden op stal die al 14 maanden niet meer worden betaald (stalling, voer enz.) En ook niet meer naar wordt omgekeken door de eigenaar. We kunnen geen contact krijgen met de eigenaar. Nu heb ik een keer gehoord dat als je 6 maanden de kosten en verzorging van een paard op je neemt hij van jou is. Weet iemand hier iets van...? Of weet iemand wat ik hier mee moet?
Er is veel over geschreven hier op bokt, ik zou de zoekfunctie even gebruiken. Je kunt niet zomaar zeggen dat het paard van jou is. Je zult dan wel eerst contact met de eigenaar moeten zien te krijgen
Dit kun je het beste laten uizoeken door een jurist. Die kent alle regels. Het blijft natuurlijk een heel lastig onderwerp. Jij hebt recht op je geld, maar de eigenaar heeft recht op zijn paard. Dat recht komt een keer te vervallen, maar wanneer? Schakel een goede jurist in, in dit soort zaken mag je echt geen fouten maken! Straks ben je zelf de klos omdat je het paard ´gestolen´ zou hebben.
ikke
Geplaatst: 30-11-09 17:13
Inderdaad, jurist inschakelen. Bedrijfsrechtsbijstand? bel die eerst. Je MOET een hele riedel handelingen verrichten, incl aanmaningen en aangetekend schrijven, voordat je je die paarden mag toeeigenen. Volg je niet de juiste route, dan kan men je aanklagen voor diefstal. Check dus bij een advokaat de procedure en volg die, anders heb je zeer zeker een probleem (hoewel de eerste vraag waarschijnlijk zal zijn waarom je zes maanden wacht alvorens actie te nemen!)
Misskaren
Geplaatst: 30-11-09 17:25
14 maanden !!! Jeetje, da's een hoop geld dat je dan nog krijgt lijkt me. Check idd via een jurist, die kunnen je alles vertellen.
Ja, hebben jullie een contract, anders wordt het moeilijk.
beantsje
Geplaatst: 04-12-09 18:14
Nee je wordt niet automatisch eigenaar. Anders wil ik wel 6 maanden alle kosten voor Painted Black betalen...is ie dan ook van mij?
Stuur aangetekend aanmaning met ultimatum. Je kunt je beroepen op het retentierecht (slot op de stal), maar als de eigenaar toch nooit komt, heeft dat weinig effect.
En dan als de sodemieter de deurwaarder inschakelen! Zorg dat je voldoende bewijs hebt, kopieen van verstuurde aanmaningen enz.
Je bent verplicht de paarden te verzorgen maar dat mag je zo minimaal mogelijk doen. Dus bijv. 24/7 in het land gooien en alleen hooi bijvoeren, mag. Een evt. stapmolen , lekkere muesli enz mag je ook schrappen. Probeer binnen de grenzen van wat paardwaardig is, dus vooral flink te bezuinigen.
mrie
Geplaatst: 04-12-09 18:24
Vraag eens aan LDR op Bokt, die weet veel van dit soort dingen.
Jullie kunnen de dieren in Retentie nemen. Dat betekend zoveel als dat je ze "gijzelt". Vanaf dat moment mag de eigenaar niet meer bij zijn paarden komen, ook al zijn ze juridisch gezien natuurlijk wel van hem. Dit kun je doen om na een eventuele procedure met de opbrengst van de paarden je schade te voldoen.
Ik roep maar wat hoor ben geen jurist. Maar ik weet wel dat het kan. Hebben jullie al een dossier aangelegd met wat je allemaal gedaan hebt (maitjes, brieven, aangetekende schrijvens, in gebrekestellingen, maningen noem maar op.) om in contact te komen met de eigenaar... Dat is het eerste wat je nodig hebt. Verzamel dus alles bij elkaar en maak zo'n dossier. Neem vervolgens contact op met je rechtsbijstand verzekering. aangezien jullie een bedrijf(je) hebben neem ik aan dat je zo slim geweest bent om die een af te sluiten.
We hebben al veel geprobeert. Ook zit er al een deurwaarder achter hem aan want wij zijn niet de enige die geld moeten hebben van de desbetrefende man. Wij staan zeg maar onder aan de lijst dus gebeurt er niet zo veel. Er is al een keer een tropic geschreven over wie kan mij meer vertellen over vittese charisma (dit gaat ook over deze eigenaar.)
Rambokim
Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-09 21:52
De egenaar leeft nog wel!
tamary schreef:
Stomme vraag misschien, maar leeft de eigenaar nog wel?
Westernfreak
Geplaatst: 10-12-09 22:17
Jullie hebben een overeenkomst die de huurder verplicht tot betaling en jou verplicht tot verzorging. Ook een mondelinge overeenkomst is geldig. De huurder blijft in gebreke, dus jij mag ook wat plichten laten vallen. Als pensionstalhouder blijf je wèl de plicht houden om het paard te voorzien van zijn basisbehoeften (voer en water), maar de luxe dingen mag je schrappen en je hebt zelfs het recht om de eigenaar toegang te weigeren! (dat is immers ook een dienst waarvoor de eigenaar betaald).
De eerste stap is om een aangetekende brief naar de eigenaar te sturen waarin je zet dat je betalingsachterstand hebt geconstateerd die binnen een bepaalde (redelijke) termijn moet zijn voldaan.
Vervolgens, als je nog niks hoort van de eigenaar, kun je nog een brief sturen waarin je je beroept op het retentierecht en je kunt naar de deurwaarder stappen. Door het retentierecht mag de huurder zijn / haar spullen niet meer zomaar meenemen! (Doet deze dat wel, dan is dat een strafbaar feit).
Je mag het paard niet verkopen zonder tussenkomst en toestemming van de rechter.