Mijn pony eet zaagsel, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knaasje

Mijn pony eet zaagsel, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 15:23

Heeft iemand enig idee waarmee mijn pony zaagsel eet terwijl hij zo kieskeurig als wat is en vaak zijn brokken en hooi laat liggen?
Vandaag zag ik het hem opeens doen, en dan vooral de stukken die nog bij elkaar geperst waren, en het leek of hij het nog lekker vond ook? :(:) En dat terwijl hij nog hooi had liggen in zijn stal, heeft hij daar een reden voor, misschien dat hij iets tekort komt ofzo? In de zomer at hij ook welleens droge bagger. Zelfs mijn dikke haflinger die een obsessie voor eten heeft doet dan niet.. vandaar vind ik het heel erg raar dat hij dat doet? lijkt mij ook niet goed..

Gini

Re: Mijn pony eet zaagsel, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:52

Hoe vaak komt hij buiten?

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:54

lijkt op een mineralen tekort.
maar meestal eten paarden dan zand..
misschien een liksteen uitproberen (zonder smaak) dan doet hij het waarschijnlijk niet meer.. :)

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 21:41

Jaa dan ga ik dat proberen! maar hij heeft vaker liksteen gehad, zo'n himalaya en daar deed hij niks mee, ook toen die welleens bagger at. Maarja kan er natuurlijk altijd in hangen. en hij komy nu te weinig buiten vanwege slechte weer en (erg) natte weide, om te rijden en ik ga elke dag met hem stappen en laten grazen aan de hand. Binnenkort komt er gelukkig een paddock en mag hij weer de hele dag naar buiten.. maar kan het daar aan liggen dan?

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:43

ja daar kan het zeker aan liggen, meschien verveelt ie zich? dat zou ook nog kunnen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:40

Daar kan het zeker aan liggen, sterker nog: het zal wel dé oorzaak zijn.
Een paard gaat uit verveling aan alles knagen/proeven/eten.
Een liksteen kan helpen, al ben ik dan wel weer huiverig dat die uit verveling te veel zout gaat likken.

Enige oplossing: naar buiten en meer ruwvoer.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:25

Ruwvoer onbeperkt, maar dan is het toch gek dat hij zijn hooi laat liggen en inplaats daarvan zaagsel gaat eten, want dat is nou niet bepaalt lekker lijkt mij. Voor de rest is het absoluut geen knager/spullen bijter, ik denk zelf toch dat de oorzaak dan mineralen te kort is, maar het is gek want hij leek het zelfs lekker te vinden terwijl hij bij veel brokken moeilijk zit te doen om het te eten. Maar bedankt voor de informatie!