Op de weide met ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BrendarissJarig

Op de weide met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 10:28

Hallo allemaal,

Mijn paardje gaat binnenkort verhuizen van een stal zónder weidegang naar een stal met dagelijkse weidegang.
Nu maak ik me best zorgen om haar ijzers. Ze staat voor op Natural Balance beslag, dit moet ze dus houden.
Nou is ze best onhandig, en ben ik bang dat ze misschien iets te enthousiast gaat rondrennen in een gladde wei. Niet dat ik haar betuttel, maar ik hou alle scenario's open.

Mijn smid vertelde al dat ze gewoon met de ijzers het land in kan, omdat ze zelf wel een beetje leert wat ze wel en niet kan doen in een gladde wei.

Nu is mijn vraag, zijn hier mensen die ervaring hebben met mijn "angst" voor dit?
En denken jullie dat het wat uitmaakt, met of zonder ijzers in de weide?

FriesWytske

Re: Op de weide met ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:30

Het maakt niks uit als ze met ijzers in het land staan.
Mijn paarden staan ook gewoon met ijzers in het land.

Miss_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:31

Je paard zal dr vanzelf aan wennen hoe het is om op de weide te staan. Ik doe altijd voor de zekerheid springschoenen om in de wei, mijn merrie heeft nog wel eens van die energie uitspattingen en dan vrees ik ook nog wel eens voor mn ijzers. Maar ik ben nog nooit een ijzer kwijt geraakt, misschien ook dankzij de springschoenen.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:32

buiten het feit dat ze meer kapot lopen kan ze makkelijk naar buiten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:36

Ik denk dat de Ts meer bang is voor het feit dat het paard uit zal glijden.
@ts Dit zal het paard zelf gauw genoeg voelen en daardoor wat rustiger aan doen. Al zit een klein slippertje de eerste keer in een klein hoekje maar dat is niet zo erg. Ze wennen er gauw zat aan. En wat betreft aftrappen zou je idd springschoenen kunnen gebruiken voor de eerste paar keer.
SUcces!En fijn voor je paard dat hij zo lekker naar buiten kan!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:38

Ik zou de eerste keer ook even peesjes omdoen, en springschoenen, want het is fris, en als ze een tijd niet buiten zijn geweest, gaan ze nogal eens los. Fijn dat ze weer op de wei kan!

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:39

Wat zal jou paardje gaan genieten zeg!!!

Bij ons zijn er 2 paarden die met springschoenen de wei in gaan, omdat ze anders de ijzers aftrappen. Een anders paardje wordt de eerste dagen (begin weideseizoen) altijd met peesjes op in de wei gezet, heeft ze nog een beetje bescherming als ze gk gaat doen. Maar uitglijden, dat kan je bijna niet voorkomen. Maar na 1 of 2 slippartijtjes kijken ze meestal wel uit.

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 10:40

Bedankt voor de tips!
Ben idd bang voor uitglijden, omdat ze nogal onhandig is (doorgezakte koten, heb al eeuwen niet meer echt gereden)
En idd ook omdat ze nu binnen staat, en ze straks in een nieuwe omgeving met nieuwe vriendjes komt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:14

Misschien is het een optie om even een hoekje af te zetten en die iedere dag wat groter te maken? Na een weekje zou ze dan wel het hele land moeten kunnen gebruiken zonder ongelukken. Voorzichtig opbouwen kan natuurlijk nooit kwaad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:16

Mijn beide paardjes staan 24/7 met ijzers (voor) in de wei.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:36

Mijn pony staat vierkant op ijzers en dat gaat prima op de wei. Ijzers worden niet afgetrapt en ik heb haar ook niet zien uitglijden. Alleen met sneeuw is het erg vervelend..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:38

Toen mijn paard nog op ijzers stond, stond ze ook gewoon hele dagen op de wei. No problem. Veel paarden bij ons op stal staan op ijzers en allemaal gewoon de hele dag buiten.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:02

Maakt weinig uit. En al gaan ze een keer onderuit, ze zijn niet van suiker.
Mijn paard heeft ook ijzers en alleen als er sneeuw ligt krijgt ze ijsklompen onder de hoeven met ijzers. Verder nergens last van.

Marengo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:32

Sommigen zijn een stuk minder voorzichtig dan n ander. Je hebt er bij die rennen en doen en onderuit gaan. Heb ik wel 's gezien.. maar die van mij die heeft het altijd inde gaten.. ik kan m ook gewoon in een bevroren bak zetten..dan stapt ie alleen maar.. sommigengaan dan ook gewoon gek doen.. Tis maar net of je je paard een beetje kent.. in zulke situaties..maarja dat is moeilijk voor jou :P omdat ze niet eerder in het land is gweest tog? of iig niet recentelijk.
Ja verder moeilijk.. maar ik vind ijzers niet echt gladder in het land.. die van mij heeft voor ijzers..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-11-09 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [i] [/i] tags verwijderd, graag in een normaal lettertype schrijven.