Paddockboxen, wat vinden jullie ervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willz

Paddockboxen, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 01:25

Ik heb een vraag voor degene die hun paard op stal hebben staan.
Wat vinden jullie van paddockboxen zoals deze?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bodem van de paddock is gedraineerd, er liggen bodemrasters in die ervoor zorgen dat er geen gaten en kuilen ontstaan of gegraven worden, is anti-slip, geen modder en is niet te hard of te mul.
Voor de deur kunnen kunststof doorzichtige lamellen hangen om bij slecht weer wind, regen of tocht te weren of de vliegen en dazen in de zomer, terwijl het paard zijn vrije keuze van binnen of buiten staan behoud.

Anomien

Re: Paddockboxen, wat vinden jullie ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:30

mooi, maar ik ben bang dat vele mensen het als vervanging van weidegang gaan vinden.

Het is een mooie aanvulling op een paard wat al weidegang krijgt. Zie trouwens wel dat sociaal contact wat makkelijker gaat dan normaal met binnenboxen. Ideaal voor bv maneges.

vind Die tralies beetje risicovol. Maar misschien ben ik dan te mieperig.!

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:35

Ook handig voor paardjes die ivm te dik worden (of andere reden) niet de hele tijd in de wei kunnen staan.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:46

Mooie boxen, maar in de zomer gaat mijn paard toch wel echt op het land. Dit vind ik een superbox voor als ze in de winter weer in de stal moeten vertoeven :j , absoluut!!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 02:45

Ik sluit me geheel bij wolinlotte aan, ziet er erg fijn uit!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 03:15

Ben het met knert eens. Prima,maar dan wel genoeg weidegang. Vind die 1e foto wel grappig. Zie je dat een paard echt een 'buitendier' is als het de keuze krijgt. Die plastic flappen lijken me wel eng (als ik voor het paard denk) maar daar wennen ze vast snel aan. Leuke stallen, maar dus wel mét genoeg weidegang ;-)

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 03:23

Het ziet er prachtig en tip-top uit! Maar in feite hebben de paardjes hier erg weinig aan. Ze hebben weliswaar "een uitloop" maar die gaat nergens over. Ze kunnen zich niet uitleven, enkel een frisse neus halen. Wellicht heb je te weinig grond.........? Ik zou voor kostenbesparing kiezen en degelijke stallen/boxen maken en één uitloop waar ze -als het niet anders kan- dan maar één voor één in worden losgelaten. Ik vind de foto's mooi, maar het geeft toch een beetje het idee van een konijntje in een kooi dat ook nog een klein stukje heeft om naar buiten te lopen. Succes! Emski

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 06:13

Ik ken een stal die aan aantal van deze boxen heeft staan en ik vind het echt heel mooi. Paarden staan daar overdag gewoon in de wei maar als ze op stal staan hebben ze zo'n box. Kunnen ze tenminste ook nog naar buiten terwijl ze op stal staan. Ik vind het een aanvulling op de dagelijkse weidegang.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:05

ik heb een tijdje een dergelijke box gehad, wel mooi, maar qua schoonmaak niet aan te bevelen. Het was veel meer werk dan de box uitmesten, hou hier wel rekening mee.

Verder zie ik weinig meerwaarde als je paard overdag in de paddock of wei loopt, ze hebben wat meer bewegingsruimte, maar een sprintje oid kunnen ze nog steeds niet trekken. Persoonlijk zou ik al de ruimte die het extra kost bijelkaar gooien en daar een groepsuitloop van maken waar meerdere paarden kunnen staan en ze kunnen spelen met elkaar.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:09

Marlien1991 schreef:
Ook handig voor paardjes die ivm te dik worden (of andere reden) niet de hele tijd in de wei kunnen staan.

Dat zou ik dus geen mooie oplossing vinden, dit is een erg kleine ruimte en kan niet vergeleken worden met een weide..
Imo hoort een paard minstens 2x zoveel ruimte tot zijn beschikking te hebben. Wat ik wel vind is als je paard bijv. niet zo lang op de weide kan [ruimte gebrek etc.] dit wel de stal verbeterd. Maar een mooie oplossing imo nee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:14

Het ziet er mooi uit, en ze hebben meer ruimte dan wanneer ze gewoon in hun box staan. Maar toch kan je deze paarden niet 24/7 in deze stallen houden, dus het probleem van losgooien etc neem je er niet mee weg. Ik vind de uitloop nog echt te klein, ze kunnen hier alleen even naar buiten om daar te gaan staan. Ze kunnen niet uit hun dak gaan mochten ze dat willen wat ze in de paddock wel kunnen. Daarnaast zou ik het ook fijner vinden dat ze met een grotere stal en uitloop niet alleen hoeven te staan. Wederom kunnen ze in een paddock wel met soortgenootjes staan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:15

Ik vind het een hele verbetering voor bedrijven die nu hun dieren 24/7 op stal hebben. Helaas hebben veel bedrijven nog steeds geen paddocks of weidegang bij hun accomodatie. Dan zou dit in elk geval wat paardvriendelijker zijn.

Natuurlijk weegt het niet op tegen weidegang of een grote paddock. Denk echter dat paardjes die 24/7 op stal staan, een uurtje eruit komen en af en toe losgegooid worden hier best al blij van worden!

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:19

zou het wel weten geef mijn paarden ook zulke boxen
allen ik vindt het hekwerk eng daar mijn paarden denk ik hun benen aan open halen of er tussen komen
maar zomers wil ik mijn paarden weidegang niet ontnemen dus voor de winter zou dit mooi zijn

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:26

Zolang ze ook nog een grotere paddock of weide hebben waar ze opkomen is dit in mijn ogen een uitstekend iets, het is beter dan alleen maar in een stal staan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:26

hier in Duitsland zie je dit erg veel ook op manege's ik vind het een super systeem zo, paarden komen gewoon in de winter en zomer buiten op de wei
en die tralies daar kunnen ze zich nergens aan pijn doen.
en ik vind dit trouwens beter dan dat ze in de winter niet de wei op kunnen
door erg veel regenval, zo hebben ze toch net wat meer te bwegen als de box en constant frisse lucht.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:54

Voor de winter helemaal top, zeker als niet in het land kunnen staan, maar zomer gaat die van mij toch echt het land op.

Maar als er een stal in de buurt is met dit soort boxen dan is mijn keuze snel gemaakt en ga ik daarheen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:04

Zoals ik in het andere topic ook al schreef vind ik dit alleen een optie voor rustige paarden. Paarden die snel in de verleiding komen om te lopen of springen hebben hierin veel kans om zich te blesseren, door verdraaide kogels en opgerekte banden etc.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:05

ik vind het een super uitvinding, ik zou het alleen combineren met een groepstal en dus groeppaddock en dagelijks weidegang.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:11

Ja ziet er goed uit zeg!

Ik zou alleen de uitloop groter willen maken. Bv. grenzend aan het weiland…Ook zou ik de afscheidingen niet van dat soort hekwerk maken. Een paard hoeft maar 1 x een spaanse pas beweging te maken en die hangt vast met zijn benen in het hekwerk. Het onderste deel zou ik helemaal dicht willen zien en boven natuurlijk lekker open.
Wel hoog genoeg…mijn paard springt bv. zelfs uit paddocks die 1.60 m hoog zijn (de gek) als hij geen zin meer heeft om er nog in te staan.
Ik zou de eerste paar meters vanuit de stal betegelen en erna zand, gedraineerd. Wel arbeidsintensief omdat je het betegelde deel wel zo wilt houden (geen dikke zandlaag erover door wat er onder de hoeven blijft hangen).

Dit soort stallen zijn ideaal, in aanvulling op idd weidegang in het seizoen.

Je moet wel inderdaad rekening houden met de wat drukkere paarden….

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:20

Ik vind het een mooi systeen mits het ruim genoeg is, dus geen aanvulling op de standaard stal van 3x3, maar minsten 6x6.
Ik zou dus eerder kiezen voor een optie van 2 stallen met één paddock er aan vast en dan wisselen.
De ruimtes tussen de stangen is ruim genoeg om een evt verdwaald been weer terug te trekken. Maar paarden moeten geen 'trappers' zijn, want dan kun je idd door de openheid wel blessures bij paarden onderling krijgen. Dan kun je het beter dicht maken.
Dus leuk voor rustige paarden als aanvulling/verbetering op stalling, maar niet als vervanging van vrije beweging in paddock of wei.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:23

Lijkt me hele fijne boxen als je die hebt als het bijv. veel te slecht weer is om in het land te zeten kunnen ze altijd zelf nog ff naar buiten lopen,
ik zou ze wel willen hebben voor mijn paarden maar dat buiten stukje wordt voor mij echt geen vervanging van het land hoor, vind het ook niet vergelijkbaar als het land maar goed ;)

en ze mogen van mij ook wel wat groter, en de onderste gedeelte dicht gemaakt en hoger zodat ze er niet over heen gaan :)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:26

Verbetering van 23-7 stal! Dat absoluut!
Kunnen in ieder geval de buitenlucht in en de beetjes strekken, maar net als anderen ben ik bang dat het als vervanging gezien gaat worden.... Nee, hij hoeft niet op de wei, heeft toch een fgijne paddockstal..dat idee.

anoukbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:28

wij hebben ook zo'n paddock voor onze fjord. Als het weer even goed is dan gaat ze gewoon naar buiten op het grote weiland maar als het te nat is of savonds als het donker is kan ze hier nog lekker in staan.
Wij hebben gekozen voor rubbertegels werkt prima is super schoon te maken!
Zomers staat ze gewoon lekker helemaal op het weiland.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:35

Geweldig, zeker voor de wintermaanden als de paarden de wei niet op kunnen. Het is zeker geen vervanging voor weide gang maar wel een aanvulling op de wintermaanden als ze toch veelvuldig binnen staan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:41

Superboxen! Maar niet als vervanging van de wei. Mijn beest staat ook in zo'n box, maar komt toch echt zomer én winter elke dag, de hele dag, op de wei.
Zo'n uitloopje is absoluut niet genoeg voor de beweging en vrijheid die ze nodig hebben. Ik denk dat mensen het gauw zo gaan gebruiken, dat is echt jammer.