Tocht of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Tocht of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 23:14

Even een vraag van een overbezorgde muts ......

Kan er tocht op stal ontstaan wanneer er flink wind staat en er bij 1 van de 2 stallen de bovendeur openstaat?

Op dit moment waait het hier flink en de wind draait ook nog eens alle kanten op.

Nu staan mijn paard en pony op stal en bij het paard is de bovendeur dus nog open (bij de pony heeft geen zin want zij kan er niet overheen kijken). Nu wil ik dus graag weten (eigenlijk weet ik het al wel maar zoek bevestiging...) of er dan toch nog tocht op stal kan zijn?

Wie stelt me gerust (of niet...)

Alvast bedankt!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:22

tocht ontstaat wanneer er 2 openingen zijn. maw , wanneer je in een stal een deur en een raam open hebt staan ontstaat een luchtstroom tussen die twee. dat heet tocht.
nadeel van tocht is; wanneer een dier in deze luchtstroom staat, koelt zijn lichaam door de constante stroom en kan hij kou vatten.
wanneer je graag wilt dat het paardje toch naar buiten kan kijken zonder in de tocht te staan, dan moet je de andere opening sluiten. (snap je 'm nog?)

DubbelFun

Re: Tocht of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:26

Je wordt niet ziek van tocht. Om verkouden te worden heb je een virusbaccil nodig.
Hooguit dat het onaangenaam aanvoelt en spieren kunnen er stijver van worden. Een paard met een normale droge (winter)vacht of een deken op zal nergens last van hebben.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:28

Je kan goed zien hoe de luchtstroom is in de stal als er iemand bv even een sigaretje rookt,blijft de rook een beetje hangen heb je geen tocht,is de rook zo weg heb je ws tocht.
en voor iedereen gaat gillen dat je niet moet roken op stal;het is alleen voor de test :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:38

Ik denk niet dat je elke luchtstroom 'tocht' moet noemen :)
Luchtdoorstroom is juist goed voor een beter stalmilieu, dan raak je de ammoniakdampen tenminste snel kwijt; stukken beter voor de longen van paarden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:11

ga eens in de box staan, je weet zelf neem ik aan wel hoe tocht voelt, dan merk je het gauw genoeg of het tocht.
maar als je alleen de bovendeur heb open staan en verder niks kan het bijna niet tochten.
en inderdaad ventilatie in je stal is veel beter voor je paard.