paard energieker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

paard energieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:20

hallo,

Het is niet echt een mega probleem, maar toch..

ik heb een 5 jarige ruin. Ben er lekker actief mee aan het rijden. Ongeveer 4x een uur en 1x een half uur en soms 1x per week longeren. Wanneer de training wat pittiger is dan krijgt hij een extra vrije dag. Rijd in binnenbakken met goede bodem (dus geen zware natte buitenbakken)

Hij is niet sloom maar is namelijk zo dat hij iets energieker mag worden. Nu merk ik dat hij na een half uurtje de puf er een beetje af heeft. Maar ik zet wel door (uiteraard met stappauzes). Hij mag dan wat alerter worden. En dan bedoel ik niet voorwaartser rijden..want daar heb ik al hulp en les in.

Wil hem volgend jaar starten..en dan wil ik niet dat hij na het inrijden al flauw is..laat staan bij de 2e proef! Hij moet dat toch makkelijk kunnen?

Zijn dagelijkse rantsoen:

- 2x 3/4 kruidenmuesli;
- 2x 1/2 basisbrok;
- 2x 1/3 pulp;
- 2x halve vitaminekoek;
- appels, wortelen etc;
- 1x ruwvoer in avond (krijgt ook elke dag vers strobedje waar hij fanatiek aan knabbelt);
- 7 tot 11 uur weidegang;
- liksteen.

Ik wil hem energieker/alerter zonder dat hij meteen flipt.Of dat ik kilo's voer bij moet (vind dit al redelijk wat). Liefste vriendelijk en gezond.

staat deze goed hier?
Laatst bijgewerkt door Anomien op 25-11-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

petradek

Re: paard energieker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:25

Lekker veel ruwvoer (hooi of kuil) geven. 1x per dag is echt te weinig voor dit moment van het jaar. Hij krijgt nl. ook niet genoeg gras meer binnen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:27

petradek schreef:
Lekker veel ruwvoer (hooi of kuil) geven. 1x per dag is echt te weinig voor dit moment van het jaar. Hij krijgt nl. ook niet genoeg gras meer binnen.

eeuh 1,5 hectare voldoende? en dat voor 3 paardjes? Het staat nog redelijk hoog voor deze tijd. Denk (variabel per plek) tussen de 1cm en 3cm. Dan tel ik de plasplaatsen niet mee (dat staat veel hoger).

En hij eet echt fanatiek veel stro (halve stal).. is eigenlijk ook ruwvoer. Kuil krijgt hij dunne ontlasting van (lees koeievlaaien)
Laatst bijgewerkt door Anomien op 25-11-09 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:30

Ik helemaal mee met petra. Meer ruwvoer is essentieel voor een goedvoelend paard en paarden, die zich goed voelen werken het beste.

Daarnaast zou ik i.p.v. de muesli en basisbrok dan naar een iets pittiger voer gaan (sportbrok of muesli met haver), waar je bijv. 1 kg per dag van voert, afhankelijk natuurlijk hoe hij er op reageert.

Stro is wel ruwvoer, maar daar kunnen ze amper wat uithalen qua voedingsstoffen, omdat stro bijna alleen maar vezels bevat. Goed en voldoende hooi of kuil is daarom essentieel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:35

Judje schreef:
Ik helemaal mee met petra. Meer ruwvoer is essentieel voor een goedvoelend paard en paarden, die zich goed voelen werken het beste.

Daarnaast zou ik i.p.v. de muesli en basisbrok dan naar een iets pittiger voer gaan (sportbrok of muesli met haver), waar je bijv. 1 kg per dag van voert, afhankelijk natuurlijk hoe hij er op reageert.

Stro is wel ruwvoer, maar daar kunnen ze amper wat uithalen qua voedingsstoffen, omdat stro bijna alleen maar vezels bevat. Goed en voldoende hooi of kuil is daarom essentieel.

kuil is geen optie. Voeding? maar zijn rantsoen is toch redelijk compleet dacht ik zo. Of zie ik dat niet goed? Voor de vitaminen hoef ik het toch neit meer te doen? :o of ben ik nu een leek? Stro word in meerdere landen gegeven zoals wij hooi geven. Puur als ruwvoer.

hij komt nog met een lekkere gevulde buik van het land. genoeg geknabbelt dacht ik zo
Laatst bijgewerkt door Anomien op 25-11-09 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:37

Knert schreef:
petradek schreef:

eeuh 1,5 hectare voldoende? en dat voor 3 paardjes? Het staat nog redelijk hoog voor deze tijd. Denk (variabel per plek) tussen de 1cm en 3cm. Dan tel ik de plasplaatsen niet mee (dat staat veel hoger).

En hij eet echt fanatiek veel stro (halve stal).. is eigenlijk ook ruwvoer. Kuil krijgt hij dunne ontlasting van (lees koeievlaaien)

in stro zitten minder voedings stoffen als hooi.
gras kan nog wel hoog staan en groen zijn maar er zitten niet meer genoeg voedingsstoffen in.
dus je kunt better meer hooi bij voeren.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:38

En hij eet echt fanatiek veel stro (halve stal).. is eigenlijk ook ruwvoer. Kuil krijgt hij dunne ontlasting van (lees koeievlaaien)[/quote]

gras kan nog wel hoog staan en groen zijn maar er zitten niet meer genoeg voedingsstoffen in.
dus je kunt better meer hooi bij voeren.[/quote]

oke maar heb ik hem daar ook alerter mee dan?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:39

Stro is meer 'buikvulling' dan ruwvoer. Het is natuurlijk goed dat hij wat te knabbelen heeft, maar als hij zoveel moeite heeft met het werk heeft hij blijkbaar toch niet voldoende energie.

Je rantsoen is ook vrij compleet, maar als hij niet fit genoeg is kan je er waarschijnlijk nog een hoop uithalen door hem anders te voeren. Daarom zou ik voor meer ruwvoer gaan met voedingsstoffen (aangezien kuil geen optie is, dus meer hooi) en bijv. een meer sport-achtige brok of muesli zodat hij ook daar wat meer energie uit haalt. Er zijn bijv. ook mooie muesli's of brokken met haver, waar ze iha wat meer pit van krijgen.

Edit: daarnaast: hoe langer het gras, hoe minder voedingsstoffen er in zitten en hoe meer vezels. Daarnaast zitten in deze tijd van het jaar er toch niet denderend veel voedingsstoffen in het gras gemiddeld gezien.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:41

maar die weidegang, stro is in dit geval alleen bedoelt voor buikvulling. Dat er geen voedingsstoffen in zitten wist ik. Daarom voer ik altijd een hele vitaminekoek bij, liksteen. kwaliteits muesli etc etc.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:42

Judje schreef:
Stro is meer 'buikvulling' dan ruwvoer. Het is natuurlijk goed dat hij wat te knabbelen heeft, maar als hij zoveel moeite heeft met het werk heeft hij blijkbaar toch niet voldoende energie.

Je rantsoen is ook vrij compleet, maar als hij niet fit genoeg is kan je er waarschijnlijk nog een hoop uithalen door hem anders te voeren. Daarom zou ik voor meer ruwvoer gaan met voedingsstoffen (aangezien kuil geen optie is, dus meer hooi) en bijv. een meer sport-achtige brok of muesli zodat hij ook daar wat meer energie uit haalt. Er zijn bijv. ook mooie muesli's of brokken met haver, waar ze iha wat meer pit van krijgen.

Edit: daarnaast: hoe langer het gras, hoe minder voedingsstoffen er in zitten en hoe meer vezels. Daarnaast zitten in deze tijd van het jaar er toch niet denderend veel voedingsstoffen in het gras gemiddeld gezien.

hoow.. bedoelde NIET DAT hij sloom is. HIj mag wat alerter. Het is echt geen slome kip hoor! :o ;)
Het mag gewoon net een tikkie meer zonder dat hij flipt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:43

De voedingswaarde zakt nu behoorlijk, ook al is gras nog zo hoog.
Als hij geen kuil kan verdragen kun je echt paardenhooi proberen, is toch heel anders dan kuil.
Ruwvoer is toch wel behoorlijk belangrijk.

Verder krijgt hij best veel binnen, misschien eens daarna kijken.
Je kan een paard ook TEveel voeren, vergeet niet dat alles verteren ook energie kost.
Evt, zou je daarin wat aanpassingen kunnen doen en hem bijvoorbeeld wat olie bijgeven (langere energieduur i.p.v. hoge energiepiek zoals dat met krachtvoer is)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:44

@judje; muesli met haver? is dat echt zo ja? maar je hebt toch ook geplette haver? wat is dan beter?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:45

CarolShadow schreef:
De voedingswaarde zakt nu behoorlijk, ook al is gras nog zo hoog.
Als hij geen kuil kan verdragen kun je echt paardenhooi proberen, is toch heel anders dan kuil.
Ruwvoer is toch wel behoorlijk belangrijk.

Verder krijgt hij best veel binnen, misschien eens daarna kijken.
Je kan een paard ook TEveel voeren, vergeet niet dat alles verteren ook energie kost.
Evt, zou je daarin wat aanpassingen kunnen doen en hem bijvoorbeeld wat olie bijgeven (langere energieduur i.p.v. hoge energiepiek zoals dat met krachtvoer is)

olie wat voor olie moet ik denken dan? Hij krijgt nu zo nu en dan lijnzaadolie.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:46

ik zou het proberen met ander voer
mijn paard was ook op na een half uurtje goed rijden heb nu een anders soort voer Pavo energie en nu loopt ze als een treintje maar ze krijgt veel minder als het paard van jou maar meer ruwvoer

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:50

Stro vult enorm, maar daardoor kunnen de darmen de goede voedingsstoffen minder opnemen. Zou dus zeker meer hooi gaan voeren, zodat ie minder stro opneemt. Eens kijken hoe hij dan is, blijft ie nog wat sloom, dan eens aan een sportmuesli of zo gaan denken. Je kunt ook voor een muesli kiezen met een hoog olie gehalte, dit levert langdurige energie.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:50

Knert schreef:

dus je kunt better meer hooi bij voeren.[/quote]

oke maar heb ik hem daar ook alerter mee dan?[/quote]

mijn mening is van wel ja nu vul je zijn buik alleen maar maar krijgt geen voedinstoffen uit het ruw voer.
dit zijn weer anderen voedingstoffen als in anderen voer dat je voert.
probeer het maar eens dan kom jer er vrij snel achter. (4 weken)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 14:01

moeilijk... ik zal mijn instructeur ook eens vragen. Hij weet hoe de ruin getraind wordt.

en even overleggen of knollie extra hooi kan krijgen. Ja het nadeel van pensionstalling. Gelukkig komt hij een keer aan huis te staan..

Verder nog tips? vind krachtvoer persoonlijk iets minder.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 14:11

aslo schreef:
Stro vult enorm, maar daardoor kunnen de darmen de goede voedingsstoffen minder opnemen. Zou dus zeker meer hooi gaan voeren, zodat ie minder stro opneemt. Eens kijken hoe hij dan is, blijft ie nog wat sloom, dan eens aan een sportmuesli of zo gaan denken. Je kunt ook voor een muesli kiezen met een hoog olie gehalte, dit levert langdurige energie.

oke, maar dan moet ik kruiwagens vol hoog geven per dag.. ik kan hem niet 24-11 uur dus 13 uur zoet houden met hooi. Hij begint er toch een keer aan.
ff offtopic: wat heb jij een superstoere schimmel in je profiel! _/-\o_

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:13

mijn pony word altijd energieker van zeewier.
als ik hem een periode zeewier over zijn voer geef word hij veel alerter .
valt te proberen,en zeewier bevat ook nog es goede mineralen die je paard misschien gebruiken kan?

olie is ook nog een idee.lijnzaadolie,omega olie of siimpel zonnebloemolie.
is een goede energieleverancier

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:55

Wat is beter? Geplette haver of hele haver, daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Een deel zegt dat door het pletten van de haver een deel van de voedingsstoffen verloren gaat en dat dus hele haver zinvoller is om te voeren.
Daar tegenover staat dat een paardenlichaam een niet lang genoeg spijsverteringsstelsel heeft, waardoor hij niet alle voedingsstoffen uit hele haver kan halen en je dus een deel van de voedingsstoffen weggooit.

In veel voeding zit geplette haver i.p.v. hele en naar wat ik geleerd heb op school geloof ik in het tweede en zou dus voor geplette gaan, maar dat is dus discutabel.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 17:44

ah dank je wel voor de info iedereen! ben weer wat wijzer.

kenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:14

Hehoi!

Supergrappig dit want kom toevallig dit topic tegen en zie onderaan je schrift 000sevenxOsmium staan; kijk ik in je profiel zie ik 'mijn' James! Leuk om weer wat van hem te zien!
Hij kreeg bij ons 2x per dag 1,5kg brok, 2x per dag (droog) kuil (want inderdaad; nat kuil krijgt hij koeienvlaaien van...) en na het rijden kreeg hij van mij altijd een schep muesli. Overdag liep hij de hele dag buiten in de wei.
Op concours is ie trouwens altijd wat meer alert en stoerder dus don't worry! Hij is best een showbink wanneer hij knotjes krijgt ;-)

Hoe gaat het verder met jullie 2?? Ik zou het wel leuk vinden om een keer naar je les te komen kijken!

Groetjes Vivian

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:45

bleek achteraf dat hij in de ochtend toch al wel hooi kreeg. Dus 1 keer vaker dan gedacht.

Volgens mijn instructeur mag ik met gemak per 100 kg lichaamsgewicht x 1,5 aan kilo ruwvoer geven per dag... En sportbrok geven ipv muesli en basisbrok. (de ruin was volgens hem toch magerder geworden..dan is het niet raar dat het alerte er een beetje af is.) :o :o
Dus 600 x 1,5 = 9 kilo.

Maar heb samen met de pensioneigenaar toch eens de hoeveelheid onder de loep genomen met behulp van een weegschaal. (we hadden beiden geen idee hoeveel hooi nou eigenlijk weegt).. Hij kreeg 5 kilo..dus toch te weinig he?! :n

Hij krijgt vanaf gisteren 9-10 kilo per dag aan ruwvoer. En kleine 2 kilo sportbrok..en wat extra muesli (tot het op is).. Morgen ga ik wat haver en luzerne halen (handje per dag). Wanneer hij weer wat dikker is hoop ik iets minder sportbrok te kunnen geven. Maar tijd zal het leren.

Ik hoop hiermee hem tegemoet te komen in zijn natuurlijke knabbeluurtjes (naast de weidegang). En hem gezond te houden uiteraard.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 21:53

kenta schreef:
Hehoi!

Supergrappig dit want kom toevallig dit topic tegen en zie onderaan je schrift 000sevenxOsmium staan; kijk ik in je profiel zie ik 'mijn' James! Leuk om weer wat van hem te zien!
Hij kreeg bij ons 2x per dag 1,5kg brok, 2x per dag (droog) kuil (want inderdaad; nat kuil krijgt hij koeienvlaaien van...) en na het rijden kreeg hij van mij altijd een schep muesli. Overdag liep hij de hele dag buiten in de wei.
Op concours is ie trouwens altijd wat meer alert en stoerder dus don't worry! Hij is best een showbink wanneer hij knotjes krijgt ;-)

Hoe gaat het verder met jullie 2?? Ik zou het wel leuk vinden om een keer naar je les te komen kijken!

Groetjes Vivian

Hallo,
Ja dit je 'je James' ja.. Het gaat verders goed hoor. Voordat je je zorgen gaat maken, hij is niet graatmager hoor. Maar mag wat dikker. Denk wel dat hij op concours wat alerter is. Neem hem nu ook regelmatig mee op vreemd terrein, maar sta vaak te kijken hoe braaf hij is. (goede opvoeding he? :o )