Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
petradek schreef:Lekker veel ruwvoer (hooi of kuil) geven. 1x per dag is echt te weinig voor dit moment van het jaar. Hij krijgt nl. ook niet genoeg gras meer binnen.
Judje schreef:Ik helemaal mee met petra. Meer ruwvoer is essentieel voor een goedvoelend paard en paarden, die zich goed voelen werken het beste.
Daarnaast zou ik i.p.v. de muesli en basisbrok dan naar een iets pittiger voer gaan (sportbrok of muesli met haver), waar je bijv. 1 kg per dag van voert, afhankelijk natuurlijk hoe hij er op reageert.
Stro is wel ruwvoer, maar daar kunnen ze amper wat uithalen qua voedingsstoffen, omdat stro bijna alleen maar vezels bevat. Goed en voldoende hooi of kuil is daarom essentieel.
of ben ik nu een leek? Stro word in meerdere landen gegeven zoals wij hooi geven. Puur als ruwvoer.Knert schreef:petradek schreef:Lekker veel ruwvoer (hooi of kuil) geven. 1x per dag is echt te weinig voor dit moment van het jaar. Hij krijgt nl. ook niet genoeg gras meer binnen.
eeuh 1,5 hectare voldoende? en dat voor 3 paardjes? Het staat nog redelijk hoog voor deze tijd. Denk (variabel per plek) tussen de 1cm en 3cm. Dan tel ik de plasplaatsen niet mee (dat staat veel hoger).
En hij eet echt fanatiek veel stro (halve stal).. is eigenlijk ook ruwvoer. Kuil krijgt hij dunne ontlasting van (lees koeievlaaien)
Judje schreef:Stro is meer 'buikvulling' dan ruwvoer. Het is natuurlijk goed dat hij wat te knabbelen heeft, maar als hij zoveel moeite heeft met het werk heeft hij blijkbaar toch niet voldoende energie.
Je rantsoen is ook vrij compleet, maar als hij niet fit genoeg is kan je er waarschijnlijk nog een hoop uithalen door hem anders te voeren. Daarom zou ik voor meer ruwvoer gaan met voedingsstoffen (aangezien kuil geen optie is, dus meer hooi) en bijv. een meer sport-achtige brok of muesli zodat hij ook daar wat meer energie uit haalt. Er zijn bijv. ook mooie muesli's of brokken met haver, waar ze iha wat meer pit van krijgen.
Edit: daarnaast: hoe langer het gras, hoe minder voedingsstoffen er in zitten en hoe meer vezels. Daarnaast zitten in deze tijd van het jaar er toch niet denderend veel voedingsstoffen in het gras gemiddeld gezien.
CarolShadow schreef:De voedingswaarde zakt nu behoorlijk, ook al is gras nog zo hoog.
Als hij geen kuil kan verdragen kun je echt paardenhooi proberen, is toch heel anders dan kuil.
Ruwvoer is toch wel behoorlijk belangrijk.
Verder krijgt hij best veel binnen, misschien eens daarna kijken.
Je kan een paard ook TEveel voeren, vergeet niet dat alles verteren ook energie kost.
Evt, zou je daarin wat aanpassingen kunnen doen en hem bijvoorbeeld wat olie bijgeven (langere energieduur i.p.v. hoge energiepiek zoals dat met krachtvoer is)
Knert schreef:eeuh 1,5 hectare voldoende? en dat voor 3 paardjes? Het staat nog redelijk hoog voor deze tijd. Denk (variabel per plek) tussen de 1cm en 3cm. Dan tel ik de plasplaatsen niet mee (dat staat veel hoger).
En hij eet echt fanatiek veel stro (halve stal).. is eigenlijk ook ruwvoer. Kuil krijgt hij dunne ontlasting van (lees koeievlaaien)
aslo schreef:Stro vult enorm, maar daardoor kunnen de darmen de goede voedingsstoffen minder opnemen. Zou dus zeker meer hooi gaan voeren, zodat ie minder stro opneemt. Eens kijken hoe hij dan is, blijft ie nog wat sloom, dan eens aan een sportmuesli of zo gaan denken. Je kunt ook voor een muesli kiezen met een hoog olie gehalte, dit levert langdurige energie.

kenta schreef:Hehoi!
Supergrappig dit want kom toevallig dit topic tegen en zie onderaan je schrift 000sevenxOsmium staan; kijk ik in je profiel zie ik 'mijn' James! Leuk om weer wat van hem te zien!
Hij kreeg bij ons 2x per dag 1,5kg brok, 2x per dag (droog) kuil (want inderdaad; nat kuil krijgt hij koeienvlaaien van...) en na het rijden kreeg hij van mij altijd een schep muesli. Overdag liep hij de hele dag buiten in de wei.
Op concours is ie trouwens altijd wat meer alert en stoerder dus don't worry! Hij is best een showbink wanneer hij knotjes krijgt
Hoe gaat het verder met jullie 2?? Ik zou het wel leuk vinden om een keer naar je les te komen kijken!
Groetjes Vivian
)