Zwetende paarden op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTom

Zwetende paarden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 08:22

Ben eens benieuwd naar jullie mening en wat jullie zouden doen.

Mijn paarden, 4 tinkers. 1 ruin, 1 dragende merrie en 2 jaarling hengsten, hebben tot afgelopen zondag 24/7 buiten gestaan
en sinds zondag staan ze dus snachts op stal.
Nu heb ik het probleem dat ze dus de hele nacht staan te zweten op stal en ik ze bezweet naar buiten moet gooien smorgens,
Scheren vind ik alleen voor mijn ruin een optie omdat ik daarmee ook nog rij, maar bezweet naar buiten lijkt me ook geen goede optie...

kehdra

Re: Zwetende paarden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:31

is er geen optie om de stal koeler te maken?
extra deuren open, ramen open oid.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 09:50

Het punt is dat het helemaal niet warm is op stal eigenlijk. Deur snacht open vind ik niet fijn. Mocht er onverhoopt een paard uit stal komen op een of andere manier kan ik die gaan zoeken buiten...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 09:56

Het hoeft niet warm te zijn voor jou, maar voor paarden is dat al snel.
Mijn haflinger staat in een containerstal die buiten staat, altijd met de bovendeur open zodat hij naar buiten kan kijken. Zijn buurman ook. Die stallen zijn wel koud, maar verder zo goed geisoleerd dat hij ook klam of zwetend op stal stond.
Ik heb een dekenmodel geschoren. Zo zweet hij niet op stal, kan zijn warmte kwijt, maar geen gezeur met dekens. Misschien is dat voor jou ook een optie. Of een kleinere streep. Mooi is het niet, maar wel erg functioneel.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:03

Dat heeft mijn paardje (fjord) ook. Stond te zweten in de stal.
Ik heb bij haar de onderkant van de hals geschoren, en de boeg. En een klein stukje bij de liezen omdat ze daat snel zweet met rijden.
Ze heeft het zo niet te warm op stal (is buitenstal, losse box, dus ik vind m niet warm, maar zij duidelijk wel). Overdag staat ze buiten. Door beperkt te scheren heeft ze het buiten niet koud, als ze met haar kont in de wind gaat staan kan ze alles aan want het geschoren deel komt dan niet in de wind en regen.

Misschien is het voor jouw paarden ook een oplossing om zo een klein stuk te scheren?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 11:01

TinkerTom schreef:
Het punt is dat het helemaal niet warm is op stal eigenlijk. Deur snacht open vind ik niet fijn. Mocht er onverhoopt een paard uit stal komen op een of andere manier kan ik die gaan zoeken buiten...

je geeft aan dat je paarden eerst 24/7 buiten hebben gestaan, en nu op stal komen. Reken maar dat een stal dan snel te warm is voor ze.
Als je de deur niet open wilt laten, kan je er dan geen ketting voor spannen, zodat ze in elk geval de schuur niet uitkunnen.
Ik denk dat op deze manier je paarden er een stuk minder last van hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:00

Een halve deur open of dicht scheelt al snel veel. Met die dreiging van AM heb ik mijn pony's ook een nacht in hun buitenstal gezet met de onderste deur dicht. De volgende dag waren ze ook erg bezweet. Nu heb ik voor de stal een stuk afgezet en kunnen ze dus naar buiten als het te warm wordt. Je hebt van die 'borsttuigen' die je in de stalopening kan hangen zodat het paard er niet uit kan. Dan kan de deur toch open en het paard er niet uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:17

Op het moment is het voor paarden die gewoon normaal in het haar zitten veel te warm. Logisch dus dat ze gaan staan zweten, zeker op stal waar veel minder luchtcirculatie(wind) is.

Vervelend, zeker als je ze bezweet naar buiten doet en het regent.
Als het buiten droog is dan zullen ze snel genoeg opdrogen.

mariellekyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:52

Als er idd geen mogelijkheid is om een deur of raam open te zetten zou ik idd ook zeggen gedeeltelijk scheren. Ik heb zelf een shet die op stal staat en die heb ik vorige week helemaal laten scheren. ondanks dat er niet veel mee gedaan word. hij staat nu met een dunne deken op en voelt zich weer kiplekker...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:00

het is ook zo warm buiten.
kun je ze niet gewoon buiten laten?
komt puur omdat de temperaturen nu nog vrij hoog zijn.
vorig jaar lag er om deze tijd al sneeuw en nu is het nog 14 graden,logisch dat ze zweten.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 13:14

Buiten laten is geen optie, ook gezien de hoeveelheid gras.
Zal vanavond eens kijken of ik een deur open kan laten en of het ook werkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:18

duer open is ook weer zo moeilijk dan he?
want als ze op de tocht staan zit je daar weer mee.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:25

hmmm,

van echt zwetende paarden heb ik geen last, wel dat ze ietsjes vochtig aanvoelen,
door het ademen - wat gaat condenseren op het plafond en de muren, wat smorgens vroeg dus weer als regen naar beneden valt..

2 jaar geleden heb ik een klein luikje gemaakt, 30-30 cm ongeveer.. met een schuinaflopend afdakje erboven zodat het niet inregent,

misschien is dat een idee? je hoeft geen hele stal/deur open te zetten en een paard past er zeker niet doorheen. :Y)

Er hoeft geen onwijze wind door stal te gaan, een kleine trek is vaak al voldoende.

succes!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 14:03

Ik kan daar niets maken oid. dus dat is geen optie.
Ik heb geen last van condens e.d. maar zal eens kijken wat een open deur doet...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:11

MIjn haflinger had dat vorig jaar ook. Die heb ik toen bij zijn hals / borst geschoren. Zag er wel een beetje maf uit, maar het was wel effectief. En met die hals/borst scheerstreep kon hij gewoon naar buiten hoor. Het is gewoon nog erg warm voor de tijd van het jaar. Tegen de tijd dat het weer kouder gaat worden is die scheerstreep wel weer een beetje aangegroeid.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:55

Waarom mogen ze niet gewoon lekker buiten blijven :)?

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 17:54

Omdat ik die stal niets voor niets heb..en ik ze nu lekker snachts op stal heb staan en dat gaat verder prima, mijn wei is te vol met gras en maaien is op het moment geen optie.
Op het moment staan ze van 9 tot half 4 op de wei en dan ontploffen ze bijna van het teveel vreten...

Ik heb de boventrailies dichtgedaan en de deur blijft vannacht open, eens kijken hoe het nu gaat.
anders ga ik misschien idd overwegen om een streep te scheren.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:03

TinkerTom schreef:
Omdat ik die stal niets voor niets heb..en ik ze nu lekker snachts op stal heb staan en dat gaat verder prima, mijn wei is te vol met gras en maaien is op het moment geen optie.
Op het moment staan ze van 9 tot half 4 op de wei en dan ontploffen ze bijna van het teveel vreten...

Ik heb de boventrailies dichtgedaan en de deur blijft vannacht open, eens kijken hoe het nu gaat.
anders ga ik misschien idd overwegen om een streep te scheren.

dat ze zoveel eten moet juist! er zit namelijk bijna geen voedingstoffen meet in het gras dus ze moeten er heel veel van eten om genoeg voedingstoffen binnen te krijgen. anders als ze toch echt teveel eten en ze dus dik worden (dus dik s'morgens op stal)kun je ze ook een graaskorf geven.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 19:09

Nee das lekker paardvriendelijk! Net wanneer ik wat lekkers voor je mond hou en je er bijna niet bij kan...nee hoor dan vind ik wat langer in een grote stal met goed hooi persoonlijk een betere oplossing maar dat gaat offtopic...

lollypopluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:49

goed stal management is een vereiste.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:29

kan je niet een stuk afzetten, zodat ze wél buiten staan, maar niet téveel kunnen eten?
2 vliegen in een klap imo.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:57

nee want snachts buiten blijven is zowiezo geen optie!

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:18

lollypopluna schreef:
goed stal management is een vereiste.

Defenitie van goed stal management:

De juiste temperatuur (+15 t/m -5 graden Celcius) , de ideale luchtvochtigheid (60 tot 80 procent) en ventilatie (goede ventilatie regelt voorgaande 2) Constantie lucht toevoer van frisse lucht en afvoer van verbruikte lucht gewaarborgd zonder dat het gaat tochten. Voor een goede ventilatie moet een paardenstal per paard een inhoud hebben van +/- 28 tot 40 M3 per paard)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:28

Bezweet naar buiten maakt sowieso al niks uit. Dit komt door het vachtmechanisme. Een paardenvacht is zo geconstrueerd dat de haren het vocht van de huid naar de puntjes transporteert om het daar te laten verdampen. Het verdampt dus niet op de huid, je paard zal het dus ook niet koud krijgen. Ieder paard, ieder ras behalve een geschoren paard beschikt over dit vachtmechanisme. Wil je ze nog extra helpen wrijf je de vacht op met wat stro, dan zet je de haren rechtop zodat er extra lucht bij kan. Dit belemmert het vachtmechanisme niet, het vocht zal nog steeds getransporteerd worden naar puntjes maar daar komt er nog extra lucht bij zodat de verdamping sneller gaat en je paard dus sneller droog is. Dit is overigens geen mening, maar een feit. Een feit dat ik gelukkig al lang weet waardoor ik altijd zorgeloos mijn bezweette (met stro opgewreven) pony op de wei zette. Na het rijden wel uitgestapt zodat hij zijn normale temperatuur terugkreeg, maar bij jou paarden is dit geen probleem omdat ze het niet warm hebben van arbeid (intern) maar omdat ze het gewoon warm hebben van de stal. (extern)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:24

TinkerTom schreef:
Nee das lekker paardvriendelijk! Net wanneer ik wat lekkers voor je mond hou en je er bijna niet bij kan...nee hoor dan vind ik wat langer in een grote stal met goed hooi persoonlijk een betere oplossing maar dat gaat offtopic...

dan begrijp jij de werking van de graaskorf niet, hiermee kunnen ze nog wel eten maar niet zoveel. maar nu is het eigenlijk onmogelijk voor paarden om te dik te worden van gras, eerder te mager van alleen gras al is het onbeperkt!