paddock/longeercirkel, wat voor een bodem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

paddock/longeercirkel, wat voor een bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 23:19

momenteel is onze paddock van zwarte grond een glibberige bedoeling door al die regen. nu zitten we er aan te denken om er een soort van bakbodem in te maken. van licht zand dus. maar welk soort zand is dit? hoeveel moet er in? en wat zijn de kosten hiervan?

het zelfde geld voor de longeercirkel. (weet iemand trouwnes de minimale diameter hiervan?)

joyce B

Re: paddock/longeercirkel, wat voor een bodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:27

voor een paddock kun je wel een grovere zandsoort gebruiken, zoals drainagezand. Dat laat goed water door. Geel zand is meestal stabieler, maar iets minder goed doorlatend. Wit zand heb je ook in verschillende soorten en hoe dat bevalt verschilt van soort tot soort.

Minimale diameter voor longeercirkel zou ik 15 meter nemen. 18 of 20 meter is fijner.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:32

ik zou eens een blik werpen in het boek van monty roberts :D ik bedoel dan zijn handboek, mijn trainingsmethoden in woord en beeld, hier staat precies in beschreven hoe en wat voor een goede bodem :D

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 19:46

bedankt voor de tip Annelinnie, maar ik heb dit boek niet en ben het eerlijk gezegd ook niet van plan het hiervor aan te schaffen. ik neem aan (en hoop) dat er meer mensen op bokt zijn die me kunnen informeren.

Joyce b: bedankt voor de maten. ik ga voor een minimale maat omdat mn paardjes rond de 1.00m zijn ;)

lollypopluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:48

bij ons op de stal hebben ze zo'n bodem met van die stukjes stof erin. mijn mama noemt dat een achtenberg bodem ofzo. die is altijd heel mooi!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:04

een achterberg bodem gaat mij ietsie pietsie heel veel te duur worden :=

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:07

Ik heb pas geleden een roundpen/longeercirkel gebouwt m'n formaat pony's ken je wel. Hij is 10 meter doorsnee en is groot zat, perfect om in te longeren zeker voor pony's van die maat. Mijn ondergrond is gewoon stuk land, en gaat boven verwachtig goed.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 20:12

hier komt er (als er een longeercirkel komt), sowieso zand op. we hebben namelijk een stuk grond waar we niks mee kunnen. je krijgt er nog geen schop in de grond door het puin wat er in zit (heeft een woning gestaan). mn ouders wouden er bodembedekkers over laten groeien, maar een met een longeercirkel heb je er ook nog wat aan...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:36

voor een shetlander kun je inderdaad met 10 meter ook wel toe. Wil je er ook een beetje in kunnen rijden is iets groter wel fijn.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:39

rijden kan ik niet op mn mini's. ;) het is enkel bedoelt voor wat longeerwerk

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:38

Wij hadden op mijn vorige stal een eb en vloed longeerkraal van 15 meter diameter, maar hij had van mij nog wel groter gemogen voor mijn merries van 90 cm :)