Hoeveel vierkante meter per paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Hoeveel vierkante meter per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 19:05

Kan het nergens vinden :o

Maar we waren even nieuwschierig hoeveel vierkante meter je nodig hebt voor 1 paard.
Wat dus het minimale is!

Wie weet het?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:06

Wat bedoel je, box, weiland?

Jespri

Re: Hoeveel vierkante meter per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 19:06

ow sorry Weiland ?

Stal is het dacht ik 4X4 toch?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:07

weiland is ongeveer 2500 m2 :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:08

Als je er het hele jaar door paarden van wilt laten eten, heb je minstens een halve hectare per paard nodig.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:09

Gaat hier anders prima met 2 paarden (shet en Tink)en 3500 meter grond ;)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 19:10

Oke bedankt :) en nee het is voor erbij.

We willen miss verhuizen naar iets waar we de paarden achter huis kunnen hebben.. maar we wisten niet hoeveel wei je nou p.p nodig had ;)

Bedankt ik ben geholpen!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:25

Je moet inderdaad uitgaan van 0,5 ha per paard. Minder is eigenlijk niet aan te raden. Wat andere mensen doen wil immers niet zeggen dat het daarom maar goed is. Het hangt daarnaast ook af van de grond waar je op zit. Is het erg snel nat en drassig, dan zul je meer grond nodig hebben dan als het lekker droog blijft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:37

_STS_Angels_ schreef:
Oke bedankt :) en nee het is voor erbij.

We willen miss verhuizen naar iets waar we de paarden achter huis kunnen hebben.. maar we wisten niet hoeveel wei je nou p.p nodig had ;)

Bedankt ik ben geholpen!

Je wil minstens genoeg hebben om de paarden de benen te kunnen laten strekken en samen te kunnen lopen zonder elkaar het licht uit te slaan. Indeling helpt daar een deel bij, dus je minimale oppervlakte hoeft niet super groot te zijn. Echter als je jaarrond zat gras wil hebben en/of genoeg wil kunnen hooien zit je inderdaad al snel aan 1 ha (paard kan immers niet alleen) als minimum. Koop je al je hooi in dan kom je al een heel eind met 1/4 ha voor 2 niet al te grote paarden. Voordeel van een kleiner oppervlak is dat je minder kosten hebt aan je omheining, en het winterbegaanbaar maken van je land. Op een kleiner oppervlak zou ik trouwens ook overwegen om de mogelijkheid om te grazen te schrappen en een paddock paradise, bak en paardenspeeltuin (geïntregreerd in je paddock paradise) aan te leggen. Hooi moet je dan nl toch inkopen en een goed paddocksysteem scheelt je een hoop strooisel en dus kosten, plus je bent flexibeler met je tijden. Dan kan je bv zondag een keertje uitslapen zonder dat je paarden zonder voer staan of de box afbreken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:42

Puchje schreef:
Gaat hier anders prima met 2 paarden (shet en Tink)en 3500 meter grond ;)

Zonder bijvoeding (ruwvoer)?

En laten we niet vergeten dat een shet en een tink nogal sober zijn in vergelijking met andere paarden (warmbloeden) ;).

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:40

grappig,

Mijn twee shetters hebben het niet gered hoor 24/7 op 3000 meter grond verdeeld over 3 weides. Ik moest in de winter toch echt gaan bijvoeren.
Afgelopen zomerseizoen hebben een shet en een d-pony op 4500 meter gelopen, en ook toen moest ik eind van de zomer gaan bijvoeren. Niet voor de shet hoor, maar voor de pony.

Groetjes, lacuna

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:43

Ik heb hier 5 paarden staan. op 3 ha. grond. Was afgelopen jaren wat meer paarden op dezelfde hoeveelheid grond. Zomers gaat dat prima, 's winters wordt er bijgevoerd.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:07

Ja Dani en Lacuna, ik voer inderdaad bij :D Surry :P
En werk met strookbegrazing

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:11

Lijkt me dat iedereen in hartje winter bij zal moeten voeren. :D

Hier hebben we twee paarden op 1 hectare, gaat prima.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 21:27

Bedankt voor de informatie!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:52

3 paarden op 3500m² en heb nog steeds gras :D gaan in december en januari wel op de paddock tenzij het te doen is. Ik werk met 3-stelsel en voer bij vanaf mijn oudste merrie vermagert, eind september-oktober tot maart.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 12:34

Even voor de mensen die advies geven dan weten jullie wat ongeveer de bedoeling is..

Het is de bedoeling dat de paarden zomers overdag op de wei staan en savonds op stal.
Swinter staan ze in de paddocks.

We hebben trouwens nu een huis op het oog met 3 Hectare dat is wel genoeg voor ong. 5 paardjes toch?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:46

ja, dat is prima te doen. Daar kun je ook nog van hooien voor alle paarden en waarschijnlijk heb je dan teveel ruwvoer, en als het gras goed groeit ook nog gras over voor in de winter elke dag een paar uurtjes weidegang.

Ik heb 3ha voor 4 paarden en dan in de zomer deels dag en nacht op het gras, voorjaar en najaar alleen overdag en in de winter 2 tot 4 uurtjes afhankelijk van hoe nat het land is en heb met 1x maaien al teveel hooi/voordroog.
Als er 1x bijgemest wordt, kan ik 2x per jaar maaien. (mei/juni en nog een keer in juli/augustus/september afhankelijk van groei en weer)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:06

Wat een heerlijk idee straks je paarden bij huis.
Wat ik in het begin erg verraderlijk vond is dat het in het voorjaar altijd lijkt alsof je werkelijk veeeeeel te veel gras hebt, zo ongeveer tot juni, en daarna gaat het de mindere kant op. Totdat je in oktober / november echt moet bijvoeren. Wij hebben maar een heel klein stukje gras (2000 m2), voor 3 kleine pony's (mini tot A). Maar ze staan er bij ons dus ook maar een paar uur per dag op / als het weer het toelaat. HEt is dus zeg maar 'extra' en als ze lekker kunnen ravotten is een groter stuk dan de paddock wel fijn. Voor de rest hebben we ook een paddock. De kwaliteit van het gras en het land is van doorslaggevend hoe veel je ervan kunt profiteren. En hoe je het straks onderhoudt. Denk bijv aan wel niet mest erop, het bloten (met een soort harken over het land zodat het weer wat lucht krijgt), af en toe eens maaien en hooi eraf halen verbetert de grasmat ook enorm, dat je het land niet echt stuk laat lopen etc. enz.

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:08

ik had op 1 hectare 4 paardjes op had het land in 2en gesplits

maar dan konden tot okt oplopen maar moest dan de laatste tijd wel bij voeren