Milieupolitie....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM

Milieupolitie....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 12:40

Ik had anderhalve week geleden een heel vervelend voorvalletje met de milieupolitie...

Wat is/was er aan de hand;

In mijn weiland lag een mesthoop. Er was ons door een boer toegezegd dat hij deze op zou komen halen (gratis), maar keer op keer werd dit uitgesteld. Daardoor werd mijn mesthoop iets groter dan gebruikelijk en lag hij niet meer helemaal op het verharde gedeelte.

Toen de milieupolitie (onverwacht) langskwam, zagen zij dit en hebben dit genoteerd. Volgens hen wordt er niet eerst gewaarschuwd, maar meteen een (fikse) boete uitgedeeld.

Wat ik nu heel vreemd vindt is waarom er bij particulieren niet eerst gewaarschuwd wordt en een (korte) termijn gegeven wordt om het probleem op te lossen en wanneer het na controle nog steeds niet in orde is pas een boete wordt gegeven....

Bovendien ben ik zeer benieuwd hoe hoog zo'n boete nou is, want de agent kon of wilde daar niets over zeggen.

Iemand een idee hoe ik hier onderuit kan komen en hoe hoog die boetes zijn?

Volgens de agenten kon ik sowieso bezwaar maken en houdt de rechter rekening met persoonlijke omstandigheden.

Edit; inmiddels heb ik zelf de mesthoop af laten voeren door een bedrijf

Arabesk

Re: Milieupolitie....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:25

Wat een geneuzel zeg, alsof je een enorm milieudelict begaat. Auto's die op straat rijden en onderweg olie lekken is véél schadelijker dan wat organische stof die wegsijpelt uit poep :(

*waar gaat dat heen met NL*

Ik bén milieukundige (milieu/bodemchemicus) en ben erg voor het milieu, maar dit gaat wel erg ver hoor. Overijverige dienders :(

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:29

In onze Gemeente is de boete daarvoor € 1500,= maar ik weet niet of dat overal zo is. hier wordt wel de gelegenheid gegeven de boel in orde te maken.
Wat een etters trouwens, hebben ze nou echt niet wat beters te doen? Paarden poepen toch ook in de wei? Hoef je toch ook niet op te ruimen? (Wij doen het wel, maar om andere redenen).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:34

geen poep meer scheppen maar twee of drie keer per maand de weide slepen. 8-)

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:36

De mestwet is halaas vrij strikt, ook over hoe je de mest moet opslaan. Ik kan het ergens wel begrijpen hoor. Als iedereen zijn ammoniak in het grondwater zou laten sijpelen, gaat het hard achteruit.

Wel heel vervelend voor je, ik hoop dat je nog onder de boete uit kan (of geef m aan de boer....)

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:55

Als particulier hoef je toch niet aan de mestwetgeving te voldoen? Dat moet pas vanaf een bepaald aantal paarden of bedrijfsactiviteiten?
Vreemd dat je geen tijd hebt gekregen om het op te ruimen!

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 16:12

Ja, ik vindt het ook een heel erg rare gang van zaken moet ik zeggen...

Op dit moment heb ik dus (tijdelijk) voor de optie van Arabesk gekozen, omdat ik even niets beters weet.

Hoe krom kan het zijn dat je wel de mest mag laten liggen, maar dat als je hem verzamelt omdat het beter is voor je wei en je paarden dat je dan meteen een boete krijgt...

Maak me er dan ook erg kwaad over dat ze meteen overgaan tot beboeten (bij een particulier).

Zou het nu zo zijn dat ik bedrijfsmatig paarden houdt, dan vindt ik dat je inderdaad op de hoogte moet zijn van al dat soort regeltjes en dat ze sneller mogen beboeten dan bij een particulier die puur voor de hobby een paar paardjes heeft lopen.

Het milieu vindt ik ook belangrijk, vandaar dat ik het steeds liet afvoeren. Maar om nu meteen met (hoge) boetes te gaan smijten omdat de boer het ff laat afweten, vindt ik echt veel te ver gaan.

Edit: ik zit ook nog eens midden in een natuurgebiedje waar dus helemaal niks kan en mag, dus een mestplaat aanleggen zal geen optie zijn vrees ik.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:08

Ikzelf heb voor mijn twee haflingers 4 compostbakken van elk een kuub. Het grappige is dat dat wél weer mag. Het heeft er ook mee te maken of je het kortdurend heb liggen of bijvoorbeeld een jaar, heb ik ergens gelezen toen ik dat zelf aan het uitvogelen was. Weet alleen niet meer waar.

Ik zou er bij je gemeente eens navraag naar doen want het kan goed zijn dat dat in jouw geval ook gewoon mag.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:43

Ook bij ons is de millieu politie geweest,hier lag de mest ook al jaren op een grote hoop in het weiland zelf.Opeens stonden ze er en schreven idd. ook meteen een boete uit.Deze was 1500,-.
We zijn re tegen in beroep gegaan,moesten bij de rechter komen,enz.De uitspraak was 1 jaar voorwaardelijk, een boete van 700,- en als de mest niet binnen 2 weken weg was zou de boete alsnog 1500,- zijn.Millieu Politie is ook hier heel erg streng,geen waarschuwing,gelijk boete.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 15:25

Tja, mijn mest heb ik binnen 2 dagen na het bezoek van de milieupolitie zelf laten afvoeren, dus daar kunnen ze nu niet meer over vallen.

Probleem is dat ik midden in een klein natuurgebiedje zit met mijn weiland en dat er dus volgens het bestemmingsplan helemaal NIKS MAG, terwijl er van alles MOET.

Je MOET zorgen dat je paarden een droge plek hebben om te schuilen, maar ik MAG geen stal plaatsen (gelukkig stond er toen ik het kocht een oude schuilstal op die ik helemaal heb gerenoveerd...)

Je MOET blijkbaar de mest opslaan op een vloeistofdichte oppervlakte, maar ik MAG geen structurele veranderingen aan de bodem aanbrengen.

Lekker geregeld toch?!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:49

Grobegni schreef:
Als particulier hoef je toch niet aan de mestwetgeving te voldoen? Dat moet pas vanaf een bepaald aantal paarden of bedrijfsactiviteiten?
Vreemd dat je geen tijd hebt gekregen om het op te ruimen!

Mestwetgeving niet, maar de normale milieu-eisen wel; dus geen mest 'koud' op de grond, maar in een vloeistofdichte mestput (waar je officieel ook vergunning voor moet aanvragen).

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 15:50

En die vergunning krijg ik dus nooit van zijn leven aangezien ik in natuurgebied zit...

Vicieuze cirkel dus zo te zien...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 15:52

Helaas wel.
Overigens zijn er bedrijven die een kontainer komen plaatsen en als deze vol is hem weghalen en weer een lege neerzetten.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 15:56

En ik vrees dat zelfs dat een probleem is, want een container wordt gezien als landschapsvervuiling...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:01

Boompjes er omheen planten :D

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 16:02

Ha ha, da's een goeie ja! Bomen staan er toch al volop om mijn wei heen, dus een paar extra zullen niet zo opvallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:05

Je kunt ook de mestput verdiept aanleggen (ingraven), makkelijk met inrijden :D en als je niet te hoog 'stapelt' zie je hem helemaal niet (behalve vanuit de lucht dan :D

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 16:07

Een aanhangertje achter je auto (als je die hebt) en daar elke keer de mest ingooien. Als deze vol is de mest wegbrengen naar een loonwerker o.i.d.

Wel omslachtig, maarja 1500 euro.......