Wat kun je strooien, zonder uit te graven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SemdeLorijn

Wat kun je strooien, zonder uit te graven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 21:25

Wat kun je strooien, zonder uit te graven, en wat ook nog eens water opneemt?
Dat is een vraag die ik al heel lang bij me heb, we willen een longeercirkel aan leggen.
We mogen de boel niet uitgraven helaas, maar willen toch wat strooien, ik zelf
zat te denken aan zand, houtsnippers?
Elke tip is welkom ;).
Alvast bedankt :).

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:56

Wat is de ondergrond nu?
Een mengsel van zand strooien lijkt me het best als het op klei is. Dan maak je de grond lichter en water doorlaatbaarder als het mengt.
Als het hoger wordt kan het water sowieso beter weg. Moet je wel een rand maken dat het niet helemaal uit loopt of dat voor lief nemen.
Andere dingen lijken me alleen handig op korte termijn eerlijk gezegd.
Houtsnippers kan ook wel afh van de ondergrond gaat dat een paar jaar goed, bij natte ondergrond na 1 1,5 jaar al minder.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:20

Het lastige is als je strooit zonder ook maar iets uit te graven dat het zand zeg maar 'wegloopt' of het komt door de ondergrond heen als heel snel en dan kan je aan de gang blijven...
Ik zou in jouw geval gewoon gaan voor houtsnippers / boombast. Kun je in zakken kopen van 45 liter bij tuincentrum, kost iets van 4 Euro per zak. Gebruik je ook om een pad aan te leggen in je tuin. Grote voordeel is dat het na een jaartje zo ongeveer weg is, dus dat degene van wie je het huurt er dan ookgeen last meer van heeft. Het is ligt om mee te werken en die zakjes zijn ook handig. Je kunt natuurlijk ook een bigbag laten komen of zoiets maar is weer veel meer gedoe.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:21

Tapijtsnippers?

joyce B

Re: Wat kun je strooien, zonder uit te graven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:52

bielzen of opsluitbanden plaatsen, ophogen met (grof/goeddoorlatend) zand en eventueel tapijtsnippers (all-weather-tuft) eroverheen...

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:50

Het is klei grond inderdaad ;).
Zou je gewoon zand er overheen kunnen strooien?
En wat voor een zand zou het beste zijn?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:52

Alleen zand gaat denk ik niet voldoende zijn op kleigrond. Wij hebben zelf
ook kleigrond en ook zand er over gehad, binnen een jaar is het zand gewoon weg,
ondergrond komt er toch weer doorheen, zand wordt door de ondergrond gelopen
en je kunt weer opnieuw beginnen -O-

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:25

dan eventueel doek of roosters of graskeien er tussen.
Je zou, als je echt een flink stuk op wilt hogen, ook nog drainagebuizen op de ondergrond kunnen leggen (eventueel op het doek) en dan daar het drainagezand overheen (dan wel een centimeter of 40 als het kan) en dan een toplaagje wat stabiliseert. Zo kun je zelfs op beton nog een bak opbouwen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:27

misschien een mengsel van witzand en houtsnippers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:28

Onze manege heeft in één van de buitenbakken en in de longeerbak kunstgras liggen, dikke laag over het zand.
Ik weet de prijzen hiervan niet, maar in die bak is het hele jaar goed de rijd, behalve bij extreme vorst.
http://manegenieboer.nl/kunstgras_bak.html

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:34

het plaatsten van roosters, drainage enz, zal helaas geen oplossing zijn, het weiland huren we, dus we mogen helaas niet uitgraven ;).
Stukjes vloer bedekking zal denk ik het fijnst zijn, maar het meeste werk want dan kun je eerst al die stukjes gaan snijen.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:33

Onze bak is aangelegd op veen zonder uit te graven.
Wij hebben gronddoek uitgespreid en daarover 30 cm zand laten storten.
Aan de ene kant hebben we een aarden wal en aan de andere zijde een balk om het zand in de bak te houden.
Ik zou niet beginnen aan snippers en dergelijke, het lijkt me erg kostbaar om dat weer op te ruimen.
Stel dat je de bak zou moeten opruimen dan zijn er voldoende mensen die wel belang hebben bij zand.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:59

Tapijtsnippers hoef je niet zelf te snijden hoor, die kun je zo als snippers kopen :)

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 16:45

ProudJustify schreef:
Tapijtsnippers hoef je niet zelf te snijden hoor, die kun je zo als snippers kopen :)

Dan zullen ze wel heeeel duur zijn ofniet?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:58

Nee dat valt nog best mee hoor :)

Je kunt even zoeken op all weather tuft (volgens mij www.buitenbak.nl) en
zoeken naar de firma Zorgdrager, die hebben ook snippers maar dan in kleinere
verpakkingen. De all weather tuft gaat in containers en van Zorgdrager in balen
van 235 kilo als ik het goed heb ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:04

zand over klei heeft geen nut. dat loopt weg. ik heb eens 40 cm. zand in een inloopstal gedaan. binnen 3 maanden was het in de grond gezakt en als nog een modderbende. later op een andere stal een uitloop gemaakt bij de buitenstal. ook dit zand was binnen een paar maanden helemaal weg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 08:51

dan zul je moeten werken met een tussenlaag.

Als men goede bakken aan kan leggen op veengrond (wat niet af te graven is als er meters dikke lagen liggen) en kleingrond, en wegen aan kan leggen, dan moet een stukje paddock of bestrating ook kunnen, mits op de juiste manier opgebouwd.

Misschien speciaal stuk geotextiel er tussen? Eventueel met paar grastegels of grasroosters/bodemroosters zodat ze het zand niet erdoorheen kunnen trappen? Dat is allemaal ook weg te halen en ophoog te bouwen.

Hier met veen is ook het probleem dat het zand snel wegzakt. Dat gebeurd vooral als in de bovenlaag getrapt wordt, steeds meer water gaat vermengen met het veen waardoor er losse moerasachtige grond ontstaat en daarmee het zand gaat vermengen met de veen-onderlaag en dus verdwijnt. Vooral met hoge grondwaterstand is dat proces heel moeilijk te voorkomen. Bij ons in de bak wordt het proces van onderbemaling gebruikt. De grondwaterstand wordt door middel van drainage met een pomp kunstmatig lager gehouden. Dat principe kun je zelfs toepassen in een waterdicht afgesloten bak. Dat is ook het principe van Eb en vloed bodems. Met dat verschil dat zij ook weer water terug kunnen pompen de bodem in.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 10:21

Wie heeft er ervaring met een mengsel van zand en houtsnippers?
Ik heb het gisteren middag op een stal gekeken waar ze dit gebruiken voor in een padock?

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:48

Mijn buren hebben op klei een zandbak aangelegd, goed gedraineer maar verder alleen zand. ligt er na een jaar nog prachtig bij hoor. Zal eens vragen hoe dik de laag was, er staan 2 ijslanders op en de bak is helemaal niet zo groot.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 14:54

Zo'n idee leek mij ook perfect ;).

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:47

Het ligt er ook nog aan hoe intensief het pad / de paddock / cirkel bewandeld wordt en hoe zwaar het paard is dat dat doet. Mijn haflinger stampte bijna overal doorheen, onze kleine pony's dus niet (dus stuk makkelijker met dit soort zaken ;) ).
Vwb werken met ondergrond van doek en dan zand, wij hebben dat in de paddock maar het doek slibt dicht door het zand. Nu heb ik een stuk(je) zandvrij gemaakt en daar boomschors overheen gedaan (met nog een beetje zand maar), en dat gaat dus wel goed.
Dus je kunt ook denken aan ondergrond doek, mengsel boomschors / zand, van plm 30 cm op de cirkel. Maak je een soort round pen met doorsnee vna 15 meter, doek erop, zeg maar 17 meter, palen er omheen (blijft het doek ook liggen, evt wegwerken in zandhoop rond de pen), zand en schors erop en klaar is kees.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:53

Bij hele natte stukken waarop men wil gaan bouwen stooien ze ook kalk over het land. Als je wil gaan bouwen en het moet echt droog zijn dan graven ze eerst alles af en dan kalk, laagje grond, kalk, laagje grond,... Maar aangezien het voor jou voor de oppervlakte van een rijbak is, denk ik dat gewoon een laag kalk op de bovenste laag van de bak wel zal volstaan. (Mijn vriend is nl. grondwerker)

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 16:29

Aan kalk heb ik nog nooit aan gedacht, dacht altijd dat het voor het ontkruid was :+.
Is het slecht voor paarden?
Bij wat voor 'n bedrijven kun je het halen/kopen?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:14

Wij hebben op de pensionstal waar ik sta, sinds kort All Weather Tuft, behoorlijk grove stukken "tapijtsnippers". Het ligt bij ons bovenop het zand, dat eerst gevlakt is. Volgens de leverancier lopen de paarden het er vanzelf doorheen. Ik weet nog niet of ik er blij mee ben.....we hebben nu (extreem veel regen) toch zompige stukken in de bak,paard zakt tot op de kogels erin, ik vind de stukken te groot, ik vind dat je de mest er niet makkelijk uithaalt, er komen veel stukken mee en dan kan het niet in de mestput. Het veert wel, maar ik hoef niet dat erge verende in de bak, ik vind het minder stabiel voor mijn paard en de peesbelasting te groot.
Hebben jullie de snippers ook bovenop liggen of zijn ze door het zand gewerkt?? Ik ben benieuwd!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 21:16

Nog iets: ik vind het niet mooi...maar goed. Ik houd ook niet van onnatuurlijk spul in de bak, maar dat hoeft niets te zeggen over de kwaliteit van de bodem, NATUURLIJK!