Verschrikking - veen grond!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Verschrikking - veen grond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:43

Waar iedereen nu last van heeft - een natte weide, wordt bij mij nu dubbel zo erg omdat ik een werkelijk verschrikkelijke grond heb: VEENGROND.

Alles wordt één zompige, natte, blubber zooi waar werkelijk niets mee te beginnen is. De grond laat niets door en het geheel wordt een soort van zuigende, kleffe prut waar de paarden bijna tot aan de borst ingaan. Gelukkig niet in de gehele weide, maar wel aan het begin en het stukje waar ze van de kleine naar de grote weide gaan.

Ik heb een weide van anderhalf hectare in twee deeltjes afgezet - nu maken er twee paarden gebruik van allebei de weides tegelijkertijd. Soms houd ik mijn hart vast als ik ze door de diepe prut zie gaan, maar binnenhouden wil ik ze eigenlijk niet. Soms als het continu regent zoals de afgelopen dagen, houd ik ze iets langer op stal en korter buiten, of zet ik ze in de buitenbak die deels zand, deels veengrond is.

Ik heb oud stro door de prut gemengd, om enige stabiliteit te bieden, het helpt maar even (lees: een dag) en dan is het weer dezelfde zooi.

Ik weet zolangzamerhand niet meer wat ik doen moet om de weide enigzins stabiel te maken, zodat hij niet kapot gelopen wordt en de paarden er niet inzakken tot aan de buik. Het is te duur om anderhalf hectare te behandelen, een goedkope oplossing weet ik zo niet.

Wie heeft een tip?

siskeh

Re: Verschrikking - veen grond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:44

Hier hetzelfde!

Eigenlijk valt het grootste stuk van mij wei wel mee.
Maar het stuk waar ze altijd willen staan is prut.
Oplossing: toch een extra paddock maken op dat stukje(ca. 15 bij 7)...

Ik weet het anders ook niet meer...

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:45

Misschien een stuk goed draineren en zand er op, zodat je voor de winter gewoon een goede paddock hebt waar ze toch lekker buiten kunnen lopen met droge voeten.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 15:48

Dat is misschien nog weleens een oplossing ja... anders weet ik het echt niet meer.. Heb al wel een uitloopstal, maar dit is maar klein (40m2) dus kunnen ze niet op ravotten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:50

Wanneer je het mengt met stro of andere organische stof wordt het alleen maar erger; veen is immers organische stof....
Stuk afgraven, draineren en goed doorlatend zand erin; bovenkant evt. betegelen met zg grasbetontegels. Een goedkope oplossing bestaat niet; zie het als investering en niet als uitgave.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:22

Dat kan wel zijn, maar ik heb geen geld om (in totaal) ruim 2 hectare te laten afgraven en zand in te laten storten.... denk dat er maar weinig zijn die dat hebben eerlijk gezegd ;)

Barvrouwke

Re: Verschrikking - veen grond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:25

TJah, draineren is denk ik de beste oplossing. Een hele dure oplossing is van die matten matten onder het gras laten leggen.
Heb daar verder geen ervaring mee, maar het klinkt allemaal super.

sharayn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:34

*D Wie weet welk zand je het beste kan gebruiken voor een buiten rijbak aangezien ook drainage in komt.ik heb ook wel gehoord dat ze een mengeling van geel een scherpzand maken,maar wat is het beste om tegaan gebruiken

sharayn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:39

Hey Barmat.
Wat ik wel eens doe is er zaagsel erover heen strooien,dat is opzicht niet zo duur en het verteert ook wel weer,maar zo te horen van jou heb je nog wel wat zakken zaagsel nodig.
Je kan het allicht eens proberen op een klein stukje,dan creeer je eerst even een paddock,en dan kan je direct zien of het werkt.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:58

Drainage zand lijkt me, dat is het best doorlaten en wordt ook gebruikt om grond te verschralen. Er zijn machines die gaten in de wei kunnen prikken en daar dan dat zand in gooien, ook een soort drainage dus.
Geheel drainer wellicht ook een optie, maar ja daar voorkom je niet alles mee. Moet je om de 5 meter doen en dat kost 2€ de strekkende meter, ook niet goedkoop dus. Gewoon regelmatig zandstrooien schijnt op den duur dus ook te helpen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 16:59

Trouwens, het gehele weiland IS al gedraineerd, maar dat is nu ook een soort water naar de zee dragen, het houdt het niet meer bij.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:20

Barmat schreef:
Dat kan wel zijn, maar ik heb geen geld om (in totaal) ruim 2 hectare te laten afgraven en zand in te laten storten.... denk dat er maar weinig zijn die dat hebben eerlijk gezegd ;)

Dat zou ook zonde van je wei zijn ;)

Hier ook Veengrond.
Mijn weide en pad er naar toe wordt ook steeds minder met dit weer, Heb 3ha met 4 paarden, maar ze lopen nu op het droogste stuk van zo'n 3000m2, waar ze elke dag een stukje gras bijkrijgen.
Ik beperk het aantal uren weidegang om de zode en weide te sparen, en nu met die Atypische Myopathie nog een extra reden om ze niet te veel in het gras te hebben, en de rest van de tijd lopen ze op de paddock.
De bak probeer ik te psren zodat die beter blijft om te rijden.

Aan de rand van de paddock heb ik een inloopstalletje van 3 bij 6. Er om heen is de grond eerst ongezet en toen de paddock weer aangeklonken was, hebben we een deel iets opgehoogd met schoon zand en bestraat met klinkers. Daar kunnen ze dus altijd droog staan en lopen. Het water loopt er af, helaas ook gedeeltelijk de zandpaddock in (kon beter aflopen richting een slootje zodat het zand niet ook nog het water van de stenen op hoeft te nemen)

Hoe groter de paddock hoe beter natuurlijk, maar vorig jaar hadden wij zo'n 110/120m2 klinkers en 200m2 zand voor 4 paarden, en dit jaar hebben wij de paddock vergroot tot 110/120m2 klinkers en 400m2 zand. Dan hebben ze net wat meer ruim te om met elkaar te stoeien en te klieren. Wil je ze echt uit kunnen laten vliegen, dan zou ik ze elke dag de buitenbak erbij geven voor een aantal uurtjes...

Je wei kun je dan sparen voor de zomer en het voorjaar en najaar als de draagkracht het nog toelaat. dan blijft je weide mooier en droogt hij ook sneller weer op. Met vorstperiodes in de winter als hij goed vlak aangevroren is (als ze een stuk niet stuklopen blijft dat immers netjes vlak) kun je ze dan altijd daar nog even loplaten grazen en lopen als je paddock hard en hobbelig is opgevroren.

Door een klein deel aan te pakken, scheelt dat in de kosten en heb je toch je paarden het hele jaar buiten en blijft je wei het mooist.
Zeker als je paarden 's nachts op stal staan, is de paddock, met ruwvoer, voor hun al een fijne afwisseling van omgeving.

Omdat mijn paarden al 24/7 buiten staan, probeer ik ze toch nog elke dag even in het gras te hebben, zodat ze even wat anders te zien hebben en kunne grazen voor de afwisseling. Maar ik heb dan ook iets meer grond en nog gras tot ongeveer januari...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:30

Dat klinkt een stuk haalbaarder :j

Ik heb een in-uiloopstal van 9x3 betegeld, en dan kunnen ze hun stallen inlopen natuurlijk. Daarnaast de buitenbak nu, voor zo'n 8 uur per dag. Ik ben een hele grote voorstander voor buitenstaan, houd niet van binnenhouden :n

Ik zit er aan te denken een paddock aan te leggen, heb het bij onze hoefsmid gezien hoe die dat deden, was een mooi bouwwerkje :j Ik heb nog een stuk van 15 x 15 ongeveer dat ik kan draineren en afzetten, dan hebben ze nog iets waar ze nog op kunnen gaan in de wintermaanden en natte periodes. Zomermaanden is echt super goed te doen, dat houdt de drainage van het weiland wel bij, maar nu.....

:n

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:47

Wij zitten ook op veen en het is inderdaad in de winter een echte verschrikking :D
Bij ons mogen ze dan ook niet het land in, maar gaan ze in de zandpaddock van een kleine 1000m2.
Groot genoeg dus om eens een sprintje te trekken.
Voor de paddock is een gedeelte bestraat waar ze onbeperkt hooi kunnen eten.