losgaan in natte weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natascha32

losgaan in natte weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 08:23

Goedemorgen,

Gisteren is bij ons een fjordenruin gebracht. Onze haflingerkruising merrie vond hem zeer interressant en het ging dan ook rustig. Vannacht heb ik ze wel even apart van elkaar gezet. Maar meestal als ik onze merrie 's ochtends loslaat trekt ze even een sprintje door de wei. Ik ben nu bang dat als ik ze allebei loslaat dat er misschien glijpartijen gaan ontstaan omdat de weide nogal nat is. Heeft iemand tips?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:30

natascha32 schreef:
Goedemorgen,

Gisteren is bij ons een fjordenruin gebracht. Onze haflingerkruising merrie vond hem zeer interressant en het ging dan ook rustig. Vannacht heb ik ze wel even apart van elkaar gezet. Maar meestal als ik onze merrie 's ochtends loslaat trekt ze even een sprintje door de wei. Ik ben nu bang dat als ik ze allebei loslaat dat er misschien glijpartijen gaan ontstaan omdat de weide nogal nat is. Heeft iemand tips?

En wat als ze slippen?? dat hebben ze enkel zelf in de hand hoor.
Die van ons gaan rustig de wei op maar kunnen evengoed uit het niets overdag een sprintje trekken en ja met dit weer, zelfs op een redelijk droge wei zie je er wel eens eentje die de bocht mist of een carriere als western paard ambieert (sliding stop achtige zaken)

In enkele gevallen kan het misgaan, maar meestal staan ze gewoon op en vertrekken ze weer hoor.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:36

Tja niets aan te doen...
Mijn paarden houden regelmatig in rengalop een flinke racewedstrijd.
Het land wordt er niet mooier van, maar als ze maar lol hebben.

Wat wel kan "helpen" is dat ze een groter lang stuk hebben, dan komen ze niet zo gauw in krappe bochten e.d.

Ibbel

Re: losgaan in natte weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:45

Eerst de Haf de wei in, en als die uitgerend is de Fjord erbij?
Flinke berg hooi in de wei leggen, zodat ze wat te vreten hebben, helpt ook wel. En verder, ze zijn niet van papier, ze kunnen we tegen een stootje hoor.

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:20

Gewoon lekker losgooien, Bij ons in de wei zie je ook glij sporen, dat hou je gewoon niet tegen.
Ik zou me als ik jouw was me er niet erg druk overmaken.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:22

dacht ik vorig jaar ook, gewoon lekker losgooien. toen scheurde mijn paard zijn pees los van het bot. O wat een spijt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:23

Gewoon de weide op samen. Glijden doen ze toch als ze ff jolig zijn.

Die van mij hebben elke avond tegen dat het donker wordt ff de gekke 5 minuten. Dan zit er ook nog wel eens eentje op z'n kont omdat het niet meer haalbaar was om normaal te stoppen.

Je houdt het toch niet tegen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 12:23

Een paard voelt zelf heel goed aan hoe de ondergrond is, als zij zelf merken dat het een glibberpartij is dan dimmen ze echt wel in.

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 13:53

Misschien ben ik ook wel te bezorgd. Tot nu toe verloopt alles rustig!

XDangerousX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 17:28

Je zou missschien wat droog sto of hooi in het land telkens moeten leggen, of anderes eerst de haf uitrennen en dan de fjord.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:27

Als je de ruimte hebt zou ik ze eerst een week apart zetten dmv een draadje en een pad er tussen. Geen renpartijen en ze kunnen mooi aan elkaar wennen. Als het over een week droog is (dat voorspellen ze tenminste) is het toch vroeg genoeg om ze bij elkaar te zetten?

natascha32

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:29

@bravura
Ze zijn nu al redelijk goed aan elkaar gewend en staan nu samen in de paddock. De ruin heeft al in de gaten wie de baas is!!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:45

:D Beter zo!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:46

Ach, kan je niks aan doen...
Daar leren ze van! ;) :+

En 9 v/d 10 x gaat het goed hea ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:53

die van mij maken regelmatig rare bochten, slippers en slidding stops
1 doet het er juist om volgeens mij hoe drasigger de wei hoe gekker zei doet
hou regelmatig mijn hart vast maar ze staat altijd weer zo op en dan begint ze weer.

YurikoB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:33

Die van mij wordt vaak ook gek als je der s'ochtends los laat in de weide en doet dan erg onbenullig haha. Het gaat elke keer goed, ook ik hou mijn hart vast. Als ik wat hooi neer leg zoals eerder benoemd in dit topic, gaat het wel rustig. Maar toch proberen je er niet te druk over te maken!