Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Willz schreef:In dit onderwerp wil ik ruiters/eigenaren van elk niveau maar met ambitie in de sport, vragen op welke wijze zij het leven van hun paard graag paardvriendelijker zouden maken.
Zelf ben ik bezig met een locatie en hoop hier straks een hele leuke stal te beginnen.
Bij het opzetten van het geheel wil ik zoveel mogelijk rekening houden met de wensen van zowel klant als paard, vandaar mijn vraag.
Hierbij denk ik bv aan keuzes als:
Binnenbox, buitenbox of paddockbox (= buitenbox met eigen voortuintje ± 3,5 X 7 meter)?
Wil je in de buitenbox het bovenluik, of in paddockbox de onderdeur of gehele deur, s´nachts gesloten hebben?
Of kies je liever voor een loopstal, hoe groot is de kudde dan maximaal?
Willz schreef:Wil je zomers weidegang, zo ja, hoeveel uur?
of heb je je paard liever zomer en winter in de paddock, zo ja, hoeveel uur?
Weidegang of paddock alleen of in groepsverband en met hoeveel paarden dan maximaal samen?
Wil je erbij zijn wanneer je paard met andere paarden samen naar buiten gaat of heb je liever dat dit voor je gedaan wordt?
Willz schreef:Kies je voor standaard volpension of kies je je voer en strooisel het liefst zelf om in de behoefte van jouw paard als individu maximaal te voldoend?
Wanneer je zelf voor voer en strooisel kiest wil je dan ook het liefst zelf het voer kopen, klaarzetten en/of mesten of dat niet?
Willz schreef:Iedere profiel is welkom.
Ook andere toevoeging om het leven van je paard en de wensen als klant zo aantrekkelijk mogelijk te maken zijn natuurlijk hartstikke welkom (eventueel per pb).
PS..., ik hoop dat dit onderwerp niet verzand in 24/7 weide prediken, daar zijn hier al genoeg onderwerpen op gestruikeld ofwel de bek gesnoerd.
Het is gewoon een feit dat sommige meer met hun paard willen doen en daarbij de zomerse grasbuik cq de winterse vacht, samen met de grotere kans op wondjes en blessures niet prefereren.
Van het zoeken naar een goede middenweg kan ook veel geleerd worden, ook al zou je het zelf misschien anders doen.
.
Enige is dat ze idd een grasbuik werd van de zomer, maar dat is mijn grootste zorg niet, ook al heb ik flinke ambities qua rijden. 
Willz schreef:Ik ben echt heel erg benieuwd waarom de gewone buitenbox verkozen wordt boven deze variant.
Hoop dat jullie je mening hierover willen delen.
Persoonlijk zou ik jouw stal, die wel goed doordacht is, niet snel kiezen omdat ik meer weidegang wil. Geen idee in welke regio je zit, maar hier kan ik dat wel vinden.