Sportpaarden een paardvriendelijker leven bieden.., hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Willz

Sportpaarden een paardvriendelijker leven bieden.., hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 01:58

In dit onderwerp wil ik ruiters/eigenaren van elk niveau maar met ambitie in de sport, vragen op welke wijze zij het leven van hun paard graag paardvriendelijker zouden maken.

Zelf ben ik bezig met een locatie en hoop hier straks een hele leuke stal te beginnen.
Bij het opzetten van het geheel wil ik zoveel mogelijk rekening houden met de wensen van zowel klant als paard, vandaar mijn vraag.
Hierbij denk ik bv aan keuzes als:
Binnenbox, buitenbox of paddockbox (= buitenbox met eigen voortuintje ± 3,5 X 7 meter)?
Wil je in de buitenbox het bovenluik, of in paddockbox de onderdeur of gehele deur, s´nachts gesloten hebben?
Of kies je liever voor een loopstal, hoe groot is de kudde dan maximaal?

Wil je zomers weidegang, zo ja, hoeveel uur?
of heb je je paard liever zomer en winter in de paddock, zo ja, hoeveel uur?
Weidegang of paddock alleen of in groepsverband en met hoeveel paarden dan maximaal samen?
Wil je erbij zijn wanneer je paard met andere paarden samen naar buiten gaat of heb je liever dat dit voor je gedaan wordt?

Kies je voor standaard volpension of kies je je voer en strooisel het liefst zelf om in de behoefte van jouw paard als individu maximaal te voldoend?
Wanneer je zelf voor voer en strooisel kiest wil je dan ook het liefst zelf het voer kopen, klaarzetten en/of mesten of dat niet?

Iedere profiel is welkom.
Ook andere toevoeging om het leven van je paard en de wensen als klant zo aantrekkelijk mogelijk te maken zijn natuurlijk hartstikke welkom (eventueel per pb).

PS..., ik hoop dat dit onderwerp niet verzand in 24/7 weide prediken, daar zijn hier al genoeg onderwerpen op gestruikeld ofwel de bek gesnoerd.
Het is gewoon een feit dat sommige meer met hun paard willen doen en daarbij de zomerse grasbuik cq de winterse vacht, samen met de grotere kans op wondjes en blessures niet prefereren.
Van het zoeken naar een goede middenweg kan ook veel geleerd worden, ook al zou je het zelf misschien anders doen.

Urielle

Re: Sportpaarden een paardvriendelijker leven bieden.., hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 08:10

Ik kijk naar wat per paard het meest geschikt is.
Ik heb er een die het liefst een binnenbox in de hoek heeft waar niemand passeert, en ook die het liefst een buitenbox met luik zouden hebben aan een erf met veel beweging.
Weidegang van 's ochtends tot 's avonds, 's zomers tot een uur of 8 a 9 en 's winters tot het donker wordt. Als ze een vriendje hebben waar ze echt goed mee overweg kunnen, samen, maar niet al mijn paarden hebben zo iemand. Ik wil niet meer samen zetten met paarden van anderen, teveel gezeik mee gehad al. De hengsten sowieso apart. Voer en strooisel zelf kiezen, zelf doen is een optie, maar afhankelijk van het prijsverschil. De meeste van mijn paarden kunnen gewoon op onbeperkt ruwvoer en dat is in sportstallen nog niet zo gebruikelijk.
Ik zou het ook lekker vinden als ze aanvullend op de weidegang en het rijden of longeren dagelijks even in de stapmolen kwamen.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:03

Ik heb een binnenbox met open boven luik. Het is een grote schuur met 20 stallen ofzo er in en het gangpad is dan nog 6 meter breed ofzo dus lekker de ruimte. Er is een hele grote deur die zorgt voor de ventilatie en staat dan ook altijd open .
Mijn paard gaat zomers van 9 tot 18 op de wei.
Stond eerst in een grote groep ruinen maar dat ging goed hij werd kapot getrapt door de andere paarden , dus nu staat die samen met een vriendje op apart stuk land.
Vind het zelf ook fijner liever kleine groepjes 3-4 paarden op een stuk dan 20 paarden bij elkaar.
In de winter moet een paard naar buiten kunnen liefst een halve dag paddock met hooi erin of een wei vind ik het meest ideaal.
Stooisel heb ik de voorkeur voor stro en indien het paard door medische redenen niet op stro kan dan zaagsel of vlas.
Stro is gewoon lekker voor het paard heeft die s'nachts nog wat te doen.
Ruwvoer zomers hooi omdat dat de weides dan vol staan met vers groen gras. En in de winter kuil.
Het liefst sta ik in volpension ben een beetje lui Maar als het veel geld scheelt om zelf te mesten zou ik daar ook toe bereid zijn.
Voer koop ik zelf op het moment en zet ik elke dag in bakjes klaar ochtend en avond voer. Dit omdat mijn paard sportbrok krijgt en granenmix en dat wordt niet standaard gevoerd.
Verder kwa facilliteiten liever een goede buitenbak dan alleen een binnebak. Stapmolen is niet nodig voor mij vind het maar onzin paard moet zelf vrij kunnen lopen, maar mischien als er s'winters geen goed alternatief is dan dat.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:24

Denk binnen en buitenbak het fijnst is, al is dat niet altijd mogelijk. Maar als je geen goede buitenbak hebt vind ik het persoonlijk moeilijk rijden s winters.
ik verkies ook liefst volpension.Ja,weidegang,weidegang,en nog eens weidegang en idd als je s winters de weide wat wilt sparen ofso toch een alternatief voorzien, en ik verkies ook groepjes van 3a4 paarden bij weidegang.
Je kan mss 2 keuzes laten bij kiezen van bodembedekking in de stal moesten er paarden zijn bij allergie voor stof ofso dan is dat ook geen probleem.
En goede ventilatie in de stal vind ik ok best belangrijk ..
Een leuke kast waar toch minstens je zadel in past is ook altijd aangenaam :D
Communicatie vind ik ook een pluspunt dat je tegen de staleigenaar iets kan zeggen,melden enzoverder. eventueel een groot bord waar je dingen zelf ook op kan melden het zijn mss wat domme dingen maar vind het wel heel nuttig.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:17

Tegenwoordig heb ik mijn paarden aan huis staan maar als ik zou moeten kiezen voor een pension, dan zou ik het volgende fijn vinden.

Een lichte ruime stal, bij voorkeur met binnen en buitenluik op een rustige stal.
De stal moet goed geventileerd zijn, maar niet tochten.
De pensionhouder moet zorgen voor leuke buren, waarbij mijn paard niet wekelijks naast een ander paard staat.
Het strooisel maakt mij persoonlijk niet veel uit, als de stal maar schoon en droog is en niet te stoffig.
Ruwvoer, mijn voorkeur gaat uit naar voordroog dat op hooi lijkt en wat mij betreft vrijwel onbeperkt.
Wat krachtvoer betreft ben ik niet zo moeilijk, zolang het maar geen Subli is.
Wat mij altijd goed bevallen is dat er 2 kilo sportbrok bij de prijs in zit per dag en dat als je paard meer nodig heeft, je bij betaald.

In de zomer mag mijn paard wat mij betreft (als het een 'veilige' omgeving is) dag en nacht buiten.
Wel wil ik dat de pensionhouder mijn paard krachtvoer blijft voeren.
Bij slecht weer zie ik mijn paard wel graag 's nachts op stal.

De ideale stal beschikt over weilanden waar je ook in de winter gebruik van kunt maken.
Mijn paard mag gerust bij andermans paarden, zolang alle paarden enigzins normaal gedrag vertonen en er voldoende ruimte is om weg te kunnen komen.
Ik heb er een hekel aan als merries en ruinen door elkaar staan, en ik wil ook niet dat er vaak verandering is in de groep.
Af en toe eens een schaafwondje is niet zo'n ramp, anders wordt het als mijn paard er altijd gehavend uit ziet, of dat dekens het nooit langer volhouden als een week.

Mocht weidegang in de winter geen optie zijn dan is een ruime zandpaddock met een voerplaats ook okay.
Wat ik prettig vind is dat de pensionhouder in de winter niet te erg vasthoudt aan een vaste tijd voor het naar binnenhalen ,maar kijkt naar wat de paarden willen.
Mijn paarden staan namelijk liever niet een hele dag in de stromende regen met harde wind.

Het weiland moet op een goede veilige manier omheind zijn, bij voorkeur een vanghok bij het hek.
Zodat je veilig je paard uit de weide kunt halen zonder het risico te lopen dat de rest meeloopt.
Ik hou van stallen waar men netjes is, alles goed onderhouden wordt en waar ook het erf opgeruimd is.
Een toegangshek zodat je paard bij een eventuele ontsnapping nooit de weg op kan komen vind ik een must.

De sfeer op de stal moet gemoedelijk zijn, waarbij mensen zich niet ongevraagd bemoeien met de training van je paard.
Het zou fijn zijn als de pensionhouder af en toe eens een deken zou willen verwisselen.

Ik hoef niet persee een binnenbak, als de buitenbak maar verlicht, goed begaanbaar en beschut is.
Een spiegel zou fijn zijn.
Ik ben geen fanatieke stapmolen gebruiker, enkel wanneer de grond bevroren is.
Er zou absoluut een wasplaats met warm water moeten zijn.

Een kleine eenvoudige kantine die je kunt verwarmen is gezellig en erg prettig als je om wat voor reden dan ook moet wachten.

Gebruik van de wasplaats en de stapmolen zou bij de prijs inbegrepen moeten zitten.
Van de pensionhouder verwacht ik dat er vrijwel 24 uur per dag toezicht is en dat hij zorg draagt voor de inentingen en de ontwormingen.
Ik wil mijn eigen dierenarts, hoefsmid en instructrice meebrengen.

Ik hou niet van een gedeelde zadelkamer tenzij ieder daarin zijn eigen afgesloten kast heeft.
De pensionhouder moet de conditie van de paarden scherp in de gaten houden en indien nodig het rantsoen aanpassen. Uiteraard wil ik als eigenaar daarin het laatste woord hebben.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 11:52

Zo, dit is een behoorlijk vragenlijstje, zal ze even stuk voor stuk beantwoorden.

Willz schreef:
In dit onderwerp wil ik ruiters/eigenaren van elk niveau maar met ambitie in de sport, vragen op welke wijze zij het leven van hun paard graag paardvriendelijker zouden maken.

Zelf ben ik bezig met een locatie en hoop hier straks een hele leuke stal te beginnen.
Bij het opzetten van het geheel wil ik zoveel mogelijk rekening houden met de wensen van zowel klant als paard, vandaar mijn vraag.
Hierbij denk ik bv aan keuzes als:
Binnenbox, buitenbox of paddockbox (= buitenbox met eigen voortuintje ± 3,5 X 7 meter)?
Wil je in de buitenbox het bovenluik, of in paddockbox de onderdeur of gehele deur, s´nachts gesloten hebben?
Of kies je liever voor een loopstal, hoe groot is de kudde dan maximaal?

Ik zou gaan voor een buitenbox met het bovenluik open, dat heeft ze nu ook en vind ik prettig. Wat ik wel graag zie is dat de bovenkant van de tussenwanden uit tralies bestaat zodat ze onderling wel iets contact hebben.

Willz schreef:
Wil je zomers weidegang, zo ja, hoeveel uur?
of heb je je paard liever zomer en winter in de paddock, zo ja, hoeveel uur?
Weidegang of paddock alleen of in groepsverband en met hoeveel paarden dan maximaal samen?
Wil je erbij zijn wanneer je paard met andere paarden samen naar buiten gaat of heb je liever dat dit voor je gedaan wordt?

Hoe meer weidegang hoe beter, als er (ivm natte grond) geen weidegang beschikbaar is is een paddock ook goed. Het liefst zie ik dat ze van zonsopgang tot zonsondergang zo'n beetje buiten staan in groepen van zo'n 4 -6 paarden. Ik vind het prettig als het binnen- en buitenzetten door de stalhouder geregeld wordt zodat er vaste groepen bestaan.

Willz schreef:
Kies je voor standaard volpension of kies je je voer en strooisel het liefst zelf om in de behoefte van jouw paard als individu maximaal te voldoend?
Wanneer je zelf voor voer en strooisel kiest wil je dan ook het liefst zelf het voer kopen, klaarzetten en/of mesten of dat niet?

Mijn voer kies ik graag zelf, dit omdat mijn paard niet alles ongestraft kan hebben. Bodembedekking maakt me niet zo heel veel uit, als het geen stro is dan moet ze wel voldoende hooi hebben (sowieso liefst vrijwel onbeperkt hooi) aangezien ze het heerlijk vind om op de strootjes te knabbelen. Voer klaarzetten doe ik ook zelf, hierdoor kan de hoeveelheid voer heel precies aanpassen aan het werk dat op die dag verricht wordt. Aangezien de bodembedekking niet uitmaakt vind ik het prima als de stalhouder mest, maar met zelf mesten heb ik ook geen problemen.

Willz schreef:
Iedere profiel is welkom.
Ook andere toevoeging om het leven van je paard en de wensen als klant zo aantrekkelijk mogelijk te maken zijn natuurlijk hartstikke welkom (eventueel per pb).

PS..., ik hoop dat dit onderwerp niet verzand in 24/7 weide prediken, daar zijn hier al genoeg onderwerpen op gestruikeld ofwel de bek gesnoerd.
Het is gewoon een feit dat sommige meer met hun paard willen doen en daarbij de zomerse grasbuik cq de winterse vacht, samen met de grotere kans op wondjes en blessures niet prefereren.
Van het zoeken naar een goede middenweg kan ook veel geleerd worden, ook al zou je het zelf misschien anders doen.

Wat ik als wedstrijdruiter met een paard met veel wit wel prettig vind is warm stromend water en een solarium. Dit maakt het wassen in de winter een stuk comfortabeler.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:25

Ik zou een inloopstal willen met daarnaast nog een bestraat stuk of een stuk met staltegels.
De grootte van de kudde zou me niet zoveel uit maken, imo: hoe meer ruimte en paarden hoe groter de kans dat er altijd wel maatjes tussen zitten en dat ze ook de ruimte hebben om elkaar te ontlopen.

Daarnaast 's zomers natuurlijk sowieso overdag weidegang en het liefst 's winters ook nog, maar ik snap dat dat met veel paarden niet te doen is.
Eenlingboxen zou ik nooit meer aan beginnen, zeker niet wanneer paarden er alle nachten bijv. staan.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:37

Als ik zelf zou bouwen in mijn ideaalbeeld:
Paddockboxen. in de zomer open laten en bij slecht weer onderdeur dicht. Binnen in gang de boxen aan de bovenkant ook open. alleen hoekje met voerbak dicht. Boxen waarbij je de voerbak uit de box kunt draaien. Formaat box 3,5 x 4 meter. zomer 4 tot 6 uur wei. winter twee keer per dag uur wei. weidegang bij voorkeur twee aan twee. onbeperkt goede kwaliteit droog hooi. bedding stro of vlas.
overdekte stapmolen voor als wei/paddock echt niet meer kan. Goed gedraineerde longeercirkel met goede bodem.
wasplaats met warm water en solarium. zadelkamer niet met kasten (altijd zo'n gewurm) maar zadelbokken (eventueel die op slot kunnen) en hoofdstelhangers en kleinere kasten voor klein spul.
Binnenrijbaan met een zijde windgaas.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:49

Zoveel mensen, zoveel wensen...
Ik zal proberen in het kort mijn "wensenlijstje" weer te geven:

Ruime, lichte boxen met bovenluik, liefs buiten en binnen. Goede ventilatie, geen tocht.
Bodembedekking; geen voorkeur, keus is wel handig.
Goede basisbrok inbegrepen, net als goed ruwvoer. Of zelf voor brok mogen zorgen (met ruimte om dit op te slaan).
Ik opteer voor volpension, heb nu eenmaal door mijn werk en gezin geen gelegenheid om op vaste tijden te komen.

Zeker in de zomer graag hele dag weidegang in kleine, zorgvuldig samengestelde groepjes (heb al 2 keer forse blessures gehad door problemen met de weide groepen).
In de winter: wei als het kan (bij ons helaas nu veel te nat en daardoor spekglad) anders graag een paddock, of meerdere zodat de paarden alleen of met 2 een tijdje naar buiten kunnen.
Stapmolen kan ook als andere opties afvallen.
's nachts paard graag binnen.
Pensionhouder verzorgd verantwoord binnen en buiten zetten.

Ontwormen: of met goede middelen, anders doe ik dat net zo lief zelf, absoluut vrij in keus hoefsmid, vee arts, en eigen instructie.
Plaats voor eigen zadelkast. Verder dekenrekken om natte spullen te kunnen laten drogen.
Was/poetsplaats.
Ruimte om trailer te stallen.

Binnenbak is wel erg fijn, dus mijn voorkeur heeft binnen en (niet te kleine) buitenbak.
Veilige omgeving: goed afgezet, goede ondergrond, goede hekken die je ook makkelijk kan openen.
tenslotte: 7 dagen per week open, duidelijke regels, pensionhouder is aanwezig/aanspreekbaar en de baas.

Ik heb al heel wat gezien en meegemaakt en vaak gezien dat een stal zonder duidelijke regels tot vervelende situaties kan leiden.
Veel succes, waar ga je iets beginnen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 13:54

mijn paard staat op "pension" en dit bevalt mij erg goed.

* buitenstal van 4x4, deur met tralie weefrek, maar met mogelijkheid om te sluiten
* weidegang in een groep van 3 tot 6 paarden van ongeveer 9u tot als het donker is. als het in de zomer echt warm is 's nachts (van 22u tot 8u), we spreken hiervoor onderling wel af of betalen de stalknecht extra.
* strooisel zelf te kiezen en aan te kopen net als het hooi. Stockage ruimte beschikbaar (hooi en stro kan ook bij de stalhouder aangekocht worden)
* mesten zelf te doen of door stalknecht mits meerprijs (ik doe het liever zelf, 2x/dag)
* krachtvoer zelf te kiezen en aan te brengen: ik zet emmertjes klaar en wie het eerst van ons vriendengroepje op stal is voert, gooit ze in de voerbak. Hooi geef ik zelf 's morgens en 's avonds
* faciliteiten: stap- en drafmolen, 2 poetsplaatsen met warm water, binnen- en buitenbak, longeerring, 2 paddocks, verschillende weides, verwarmde ruimte met toilet, wasmachine, automaten met koude en warme dranken en zitplaatsen; verschillende zadelkamers met rekken en mogelijkheid tot het plaatsen van een zadelkast.
Ook beschikbaar maar niet noodzakelijk (wel heel leuk): watergang en renbaan

Verder vind ik halfpension ook een mooie formule, omdat je dan als eigenaar zelf het krachtvoer kan bepalen. Wat ik in volpension gezever vind. Jij rijdt je paard en verzorgt het, dus hoe kan iemand anders nu weten of je paard meer of minder voer nodig heeft?
Wat versta ik hieronder: stal (binnen/buiten); dagelijks 4 of meer uren weidegang of op paddock met hooi, binnen en buitenhalen door stalhouder; dagelijks mest verwijderen en 2-3x/week de natte plakken/alles eruit; voldoende ruwvoer; 2x/dag verdeling krachtvoer (zelf aan te kopen en eventueel klaar te zetten in emmertjes). Faciliteiten: verlichte rijbak, weides (voor apart of in groepjes van 4); wasplaats; goede zadelkamer

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:00

Ik heb zelf geen "sportpaarden" dus mijn toevoeging zou niet zo waardervol zijn.

Maar wat zijn in jouw ogen sportpaarden?

Ik weet niet of je er al naar gekeken hebt, maar ik vind de hit-actiefstallen erg interessant!
Zou ik wel paarden hebben die wat sportiever aan de gang moeten dan zou ik zelf hier voor kiezen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:15

- binnenbox met luik naar buiten (dus een stal aan de buitenwand van het gebouw, geen losse buitenbox)
- halve deur (wel af te sluiten) naar gang, contactmogelijkheid met buurpaarden
- buitenbovenluik in principe altijd open, tenzij het hard inregent/sneeuwt
- weidegang zomer: alleen overdag, of afhankelijk van temperatuur en dazen, alleen 's nachts
- weidegang winter: alleen overdag
- paddock bij voorkeur niet, als dat de enige mogelijkheid is, overdag zo lang mogelijk; oppervlakte groot genoeg voor een sprintje
- weide en paddock: uitsluitend onze eigen paarden samen, met een vast toegewezen stuk wei
- buiten zetten laten doen door stalhouder, zondag (of evt hele weekend) zelf
- strooisel door stalhouder, uitmesten idem
- krachtvoer naar eigen keuze, voeren door stalhouder. Wel altijd gezamenlijk voeren op zelfde tijdstip, ivm onrust op stal
- ruwvoer door stalhouder
- idd vrije keus in DA, instructeur, smid etc
- goede ruime gelegenheid om te longeren
- kundig personeel en voldoende toezicht

verder vind ik een binnenbak en een altijd goed te gebruiken buitenbak een must, net als springmateriaal, een spuitplaats met tenminste koud stromend water en een gelegenheid voor mijn eigen kasten. Leuke extra's zijn warm water, eigen zadelkamertje, overdekte trailerstalling, uitrijdmogelijkheden, springwei/crossterrein, solarium.

Zoiets heb ik trouwens nog niet gevonde, je moet altijd compromissen sluiten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 16:47

ik vind het voor sport paarden die toch wat kostbaarder zijn in aanschaf fijn om toch appart te kunnen staan en niet in een groep te zetten! En dan bedoel ik ook buiten. Ze moeten elkaar wel kunnen zien en de ruimte hebben. Ik heb overigens 1 paard in een hit-actief stal staan en die is al lelijk te grazen genomen door anderen! Was daar niet zo blij mee.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 00:41

Bedankt voor alle gegevens ik ga ze zo inventariseren.
Wat me wel direct opvalt is dat er weinig animo is voor de paddockboxen.
Is daar een speciale reden voor?
Kijk ik langs de nadelen heen of komt dit gewoon doordat deze boxen in NL minder bekent zijn?

Ter illustratie:
Ik bedoel met de paddockboxen, een normale buitenbox van ± 3.5 X 4 meter met een eigen uitloop van ± 3.5 X 7 meter zo iets als deze.

http://www.reitanlage-bonn.de/home.h2.jpg http://www.reitanlage-bonn.de/home.h2.jpg

http://www.reitanlage-bonn.de/paddoc16.jpg

http://www.reitanlage-bonn.de/paddoc5.jpg

Ik ben echt heel erg benieuwd waarom de gewone buitenbox verkozen wordt boven deze variant.
Hoop dat jullie je mening hierover willen delen.

Wat betreft de doelgroep "sportpaarden".
Dit kan ieder paard van elk ras en afstamming zijn.
Discipline, niveau en aanleg doen ook niet ter zake (iedereen is welkom).
In de context van de paardenhouderij zie ik het zo, dat de ambitie van de ruiter en het doel waarvoor het paard is aangekocht het verschil maakt in de keuze van de manier van stalling.

Hit-actief valt bij mij af doordat de concurrentie op het gebied van de recreatieve ruiters te groot is en deze manier van paarden houden niet geschikt is voor "sportpaarden".
Voor de paarden zelf dus wel maar gezien de wintervacht, grote van de kudde en de kans op schrammen en blessures, niet passend bij doel en ambities van hun eigenaar.
Nu is het juist deze groep "sportpaarden" die het in deze omgeving erg slecht heeft.
Staan op de diverse stallen 3 X 3 opgehokt achter de tralies of zelfs tussen dichte muren |( .
Eigenaar mag zijn paard zelf in de paddock zetten tijdens zijn aanwezigheid of moet anders duur betalen om dat te laten doen.
Paddocks staan dus meestal leeg en deze stallen in de directe omgeving hebben ook geen weiland.
Vandaar dat mijn keus op deze doelgroep is gevallen.
Hier ben ik dan de enige die "sportpaarden" net iets meer kan bieden en hun daarmee een paardvriendelijker bestaan kan geven.
Vandaar ook mijn vragen naar de wensen voor speciaal deze doelgroep.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 01:24

Eigenlijk zoals mijn paard nu grotendeels staat:

- basis = buiten, met minstens 1 ander paard, op voldoende land mét gras, hele jaar door
- schuilmogelijkheid en anders bij aanhoudende regen en temperatuur onder de 15 graden snachts binnen
- grote stal met veel uitkijk (huidige stal is 5 op 4 met simpel hek, dus ze kan erover hangen en andere paarden aanraken, strobed)
- voer: onbeperkt grazen, voordroog erbij van zodra nodig, en zeker als ze op stal staan, en inspraak op hoeveel voer er gegeven wordt)

Dit paard wordt toch wel getraind en staat in prima conditie :j Enige is dat ze idd een grasbuik werd van de zomer, maar dat is mijn grootste zorg niet, ook al heb ik flinke ambities qua rijden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 04:45

Het hangt inderdaad per paard af van wat er het handigste is.

In mijn geval voelt mijn paard zich niet op haar gemak in de paddock. Zij staat in een buitenbox met luifel waarbij ze constant frisse lucht heeft, maar wel droog staat en 7 andere paarden om haar heen ziet. In de ochtend gooi ik of een vriendin haar altijd samen met een andere merrie voor een uurtje los in 1 van de bakken of paddock. In de middag gaan we dan rijden en daarna laat ik haar nog even in de bak staan om te rollen en dergelijke. Voor mijn paard is het dus geen optie om haar in de winter de hele dag buiten te hebben. Er zijn zeker mensen en paarden die dat HEEL graag willen, maar voor mij werkt dat helaas niet.

In de zomer zou ik haar het liefst 3 maanden lang 24-7 op het land zetten, maar aangezien ik mijn merrie nog niet zo lang heb, weet ik niet hoe dat gaat. Dus dat is even afwachten. De paddockboxen waar je het over hebt, lijken mij ideaal, omdat mijn merrie dan zelf kan bepalen wanneer ze wel of juist niet naar buiten gaat. Zelf ben ik hier totaal niet mee bekend.

Ik heb nu niet het idee dat het paard ongelukkig is, nu ze veel op stal staat maar wel in training.

Hoop dat je hier wa\t aan hebt en succes met je stal

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 07:55

Willz schreef:
Ik ben echt heel erg benieuwd waarom de gewone buitenbox verkozen wordt boven deze variant.
Hoop dat jullie je mening hierover willen delen.

Ja hoor, ik ken deze stallen wel, soms worden ze voor jonge paarden gebruikt.
Voor de hengsten is het voor mij geen optie omdat ze dan te dicht bij de anderen staan, dan moet je er al steeds een leeg gaan laten.
Voor de anderen zou ik het 's zomers best willen hebben maar 's winters niet, met regen, sneeuw en vorst wordt het ofwel een drekzooi door de natte mest of enorm glad. En 's Zomers wil ik ze toch op de wei dus wat is dan de meerwaarde nog?
Daarnaast vind ik het nadeel bij paarden die nogal temperament hebben dat ze bijv. op deze ruimte willen gaan paraderen of gek springen als er een ander paard langs komt en zich zo makkelijk blesseren of kogels verdraaien. Zelfs met geruwd beton blijft het vrij glad en het is dus wel nodig dat een paard ook echt rustig blijft lopen.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:54

Ik sluit me hierin helemaal bij Urielle aan, ze omschrijft precies waarom ik ook niet de voorkeur geef aan box-met-uitloop.
Als de paarden overdag de wei in kunnen voegt het mi weinig toe.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:14

en ik dus ook :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:23

kennissen van mij stonden op zo'n stalling waar paddockboxen gehanteerd werden. Ofwel zijn de mini padocks gebetoneerd/klinkers of het zijn modderpoelen van zodra het nat weer wordt en je paard er constant in draait, want de meeste paarden staan liever buiten dan binnen.
Je wil op deze manier toch iets meer "bewegingsvrijheid" bieden, maar de paarden moeten nog steeds "kort" draaien, kunnen makkelijker ijsberen, wat mij ook niet bevorderlijk lijkt voor de hoeven en gewrichten.
liever enkele uren apart op een "grote" paddock (rijbak grootte) dan een "voortuintje" zoals jij het noemt.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 10:10

Ik heb daar geen weiland!
Om genoeg ruimte over te houden voor paddocks zodat alle paarden dagelijks naar buiten kunnen, hou ik maar een kleine ruimte over om een wei te creëren.
± 3000 m² weide wanneer ik voor een 20 X 60 buitenbak kies of 3500 m² als ik voor een 20 X 40 buitenbak zou gaan.
Dat is op 28 paarden natuurlijk niet meer dan een snack.
Gemiddeld een uurtje per dag per paard en dan nog alleen wanneer deze wei uitsluitend toegankelijk is in de zomer als het niet te nat of te droog is.

De 9 paarden die in de binnenboxen (met uitzicht op de binnenbak) komen te staan gaan minimaal 6 uur naar buiten verdeelt over 2 paddocks (met ruwvoer).
Omdat er toch vrij veel eigenaren zijn die hun paard liever niet met andere paarden los gooien, denk ik erover de paarden uit de paddockboxen niet buiten te zetten en eventueel de paddockboxen te verlengen naar 10 meter.
Dat betekend dat de paarden in de individuele paddockboxen bijna 50 m² voor zichzelf hebben (met direct contact met de buren).
De paarden in de duo boxen krijgen dan ruim 85 m² tot hun beschikking en er is dan genoeg ruimte om je paard zelf los te gooien in de grote paddocks.
Eventueel wordt dit gedaan tegen betaling, de betaling gaat dan niet om die paar centjes maar om het beperken van gesleep met paarden die alleen solo of met zijn tweeen een sprintje mogen trekken.
Ik zet om dezelfde reden ook geen paarden op de te kleine wei, deze is alleen beschikbaar (bij goede weersomstandigheden) om zelf je paard even te laten grazen.
Dit zal voor vele niet ideaal klinken maar in deze omgeving is het vele malen meer dan er geboden wordt in dit segment.

Als ik zou besluiten tot paddockboxen wordt de bodem als volgt opgebouwd:
drainage - drainagezand - worteldoek - de eerste 1,5 tot 2 meter vanaf de box drainage tegel (beton met gaten erin) ivm eten ruwvoer / de rest van het paddockje bodemraster zoals op de foto´s bij de voorgaande links, alleen wel met ± 5 cm drainerend/stofvrij zand erover.
Denk, hoop dat ik dan geen bodemproblemen heb.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:16

Maar de vraag was wat wij als ideaal zien, en daar heb ik op geantwoord ;) Persoonlijk zou ik jouw stal, die wel goed doordacht is, niet snel kiezen omdat ik meer weidegang wil. Geen idee in welke regio je zit, maar hier kan ik dat wel vinden.

Willz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 10:32

Het is ook fijn om te weten wat jullie als ideaal vinden en daarmee probeer ik zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de verschillende wensen.
Maar ik kan natuurlijk nooit meer bieden dan mogelijk is op die locatie.
als ik vrij in kon delen en een overschot aan ruimte zou hebben zou ik het wel weten maar ik moet roeien met de riemen die ik heb (of hopelijk krijg in dit geval).

Het is voor mij erg belangrijk of er animo is voor de paddockbox.
Het kost veel geld en ruimte om dit aan te leggen dus wanneer er geen animo voor is moeten de plannen verandert worden

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:34

Waar ik dan wel benieuwd naar ben is de locatie en welke prijzen je denkt te gaan hanteren. Ook dat speelt natuurlijk mee. Wanneer het perfecte plaatje onbetaalbaar wordt zul je als eigenaar toch een compromis moeten sluiten en een andere stal kiezen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:36

ik begrijp jou standpunt wel, maar persoonlijk zou ik er dus niet voor kiezen en kennissen van mij dus ook niet meer.
Ik denk dat je dan beter kan investeren in een stapmolen waar de paarden (mits meerprijs) dagelijks ingaan voor de beweging (dan zijn de stallen in 1x ook leeg als je ze moet uitmesten)