Onze Dartmoor van 4 jaar oud heeft de laatste tijd wat last van haar linker achterbeen. Niet kreupel maar ook niet goed. Lijkt of been beetje happert. Wil niet lopen op de linkerhand, beetje staakwerk in de hoeken ook. (Last of ondeugend??) Hoefsmid vond niets in haar hoef. Poosje rust hielp er ook niets aan. Uiteindelijk Albert van Es erbij gehaald. (Op dit forum veel over te vinden) Volgens hem is de pony veeeeeeeeel te dik, daardoor komen de gewrichten in de knel. Zit tegen spierbevangen aan? Dus verzuurt..... Daardoor ook lusteloosheid en lui, gauw zweten Hij zei doordat je het te goed wil doen voor het dier , doe je het juist verkeerd (Komt mij allemaal wel bekend in de oren, hoe kijken jullie hiertegen aan?) Advies was : geen muesli meer ivm suikers, handje bix en 2 x plakje hooi per dag. Meer beweging en minder voer dus.
Inderdaad niet meer dan een handje brok per keer, liefst zelfs speciale brok zoals marstall vito of dodson&horrell safe&sound.. Ook geen snoepjes, fruit of wortels meer (en ook oppassen dat wandelaars niet kunnen voeren) Zo veel mogelijk beweging, dus liefst 24/7 buiten in de paddock of op een korte wei. En veel hooi bijvoeren. 2 plakjes is echt te weinig, paard moet afvallen, maar te snel is heel erg slecht. Dus gewoon minimaal 5 kilo hooi per dag. Als je dat doet verspreiden over meerdere hoopjes in de wei dan doet ie er nog wat langer mee En ik heb mijn paard een tijdje appelazijn gegeven over het voer, dat vinden ze lekker en schijnt ook goed te helpen
VanHuisUit
Geplaatst: 22-11-09 16:04
Twee plakjes hooi voor een Dartmoor echt te weinig? Nou dat gaat echt wel hoor, voor een pony van plm 1.15 / 120. Onze nieuwste aanwinst Alwyn, Welsh A'tje van 1.17 krijgt ook twee plakken per dag en dan moet je nog oppassen dat hij niet te dik wordt Dus ik zou het advies gewoon opvolgen. En vooral...als het weer een beetje gaat...veel bewegen. Lekker wandelen.
misschien is het ook een idee om het hooi zo te voeren dat hij er langer over moet doen, denk aan voerbakken o.i.d. veel beweging is denk ik wel het belangrijkste.
Heb je een foto van je pony zodat we mee kunnen kijken?
XDangerousX
Geplaatst: 23-11-09 17:35
tsja teveel zoet is ook niet goed!
ellepel
Geplaatst: 23-11-09 18:51
plakje stro voeren is goede buikvulling en worden ze niet dik van. mocht je het te wewinig vinden wat je nu voorgeschreven hebt gekregen dan kun je dus een plak stro er bij gaan geven. en heb geduld,afvallen gaat langzaam!
Ik kreeg vorige week ook te horen dat onze pony te dik was. Was het eenst met de veearts. De pensionhouder overleg gehad en ik zie nu al verschil! Alleen door te minderen in de kuil.