Kleine baaltjes kuilvoer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roka

Kleine baaltjes kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:15

Heeft iemand ervaring met de kleine vierkante baaltjes kuilvoer?
Wij zitten te denken om die kleine baaltjes (ongeveer 40 kilo,zeggen ze) aan te schaffen.
Omgerekend hoeveel balen hooi zullen dat zijn?
Hoelang doen jullie ermee?

kaj

Re: Kleine baaltjes kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:40

Ik voer altijd kleine baaltjes. Ik doe met 1 baaltje kuilvoer bijna 2 keer zolang als ik met een baaltje hooi deed.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:07

Zit ook ongeveer 2x zoveel in :+ dwz
gemiddeld pak hooi weegt zo'n 20 kg, gem klein pak kuil 40 kg. Heeft natuurlijk ook alles te maken met vocht dat erin zit.
Mijn ervaring is andersom. De kuil gaat er sneller doorheen.
Vraag eerst een paar pakjes voordat je een hele partij bestelt en zorg dat je dan als je een partij krijgt het van dezelfde partij is waar je de proefpakjes van hebt gehad. Kwaliteitsverschil bij kuil kan enorm zijn.
Voor paarden is dat voordroog het beste. Ruikt ook heerlijk naar honing in plaats van dat hele zure.

Je zou het moeten gaan wegen met je eigen hooi, of proefvoeren om een beetje idee te krijgen hoe het bij jouw paarden werkt denk ik.

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:27

Er zit zeker niet 2 keer zoveel in ;) Maar als je goed voordroog kuil hebt is mijn ervaring dat ik er toch echt langer mee doe dan met gewoon hooi. De verhouding is bij mij een beetje als volgt: in de tijd dat ik 3,5 baal hooi voerde, voer ik nu 2 baaltjes kuilvoer.
Ligt ook helemaal aan de kwaliteit van de partij inderdaad.

Nadeel aan kleine baaltjes voordroog vind ik dat ze zo ontzettend duur zijn in verhouding. Helaas heb ik niet genoeg paarden staan om grotere balen te kunnen voeren.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:38

Ik voer het zelf ook en bevalt me goed.
Er zit niet het dubbele in, wel zijn ze iets strakker geperst, maar zeker niet dubbel.
Het gewicht heeft voor een groot deel te maken met dat het natter is. Hoe zwaarder het pakje kuilvoer hoe natter het is.
Het is helaas wel duur. Maar alleen het persen al kost 3,50 euro. Daarbij zitten dan geen kosten van maaien, draaien opduinen en land bewerken.
Maar een halve pak weggooien is ook duur.
Ik betaal er overigens 6,50 voor. En jullie?

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:17

Ik betaal 6 euro per baaltje.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 09:29

Hey bedankt voor jullie reactie's

Wij zouden 8 euro per baal gaan betalen, vind ik errug duur hoor!
En tja dan de kwaliteit!

De man die ons de balen wil leveren zei dat er omgerekend zo'n 3 balen hooi in zit, niet dus.

Wij blijven dus voorlopig nog wel nat hooi voeren.
Ivm een slokdarmprobleempje moet mijn paardje zijn hooi nat krijgen.
Alleen als het gaat vriezen zullen wij kuil moeten voeren.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 09:31

Hoelang zou een grote baal kuil trouwens goed blijven als het geopend is? Heb geen idee.
Een week? 2 weken??

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:41

mij is aangeraden om een open pak kuil binnen 5 dagen op te voeren. ;)

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:43

had eerst 1 pony staan en had ook die baaltjes deed er ongeveer een 5 dagen mee! Nu heb ik mijn andere ook thuis staan! En hebben we die grote ronde balen!! Veel goedkoper 30 euro ipv 6 euro.
Doe het samen met de buurvrouw, de baal wordt bij mij gebracht en ik neem de helft en zij ook! Dan kunnen we er 2 weken mee doen! Langer kan niet ivm warm wordt en daardoor schimmels die er in komen. Succes Dus 15 euro in de 2 weken. En dan krijgen ze meer dan voldoende.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:45

Als het goed droog is, dan kan het wel drie weken blijven liggen hoor. Ligt wel heel erg aan de kwaliteit van je voordroog.
Maar als het goed droog is, dan lukt dat wel.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:48

3 weken durf ik het echt niet te laten liggen. En ik heb erg mooie droge voordroog. Maar het is altijd net dat tikkeltje vochtiger dan hooi. Wat ook precies de bedoeling is voor mijn paard met een stof allergie.
Het ligt namelijk ook een dag korter op het land te drogen.
Een week, veel langer moet je toch op gaan passen. Zeker met dat warme weer van nu.

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:05

hoi, ik heb eens een paar kleine baaltjes gekocht, maar wat ik het nadeel vindt is dat het erg gaat schimmelen,dus je kan het niet zo heel lang laten staan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:14

Je kunt ook nog overgaan op de tussenmaat balen kuilgras. Dit zijn kleinere ronde balen van ongeveer 120 kilo. Ik doe hier 6 dagen mee met 2 paarden. Het is toch een stuk voordeliger dan de kleine baaltjes kuilgras.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 14:36

Fitzroy schreef:
Je kunt ook nog overgaan op de tussenmaat balen kuilgras. Dit zijn kleinere ronde balen van ongeveer 120 kilo. Ik doe hier 6 dagen mee met 2 paarden. Het is toch een stuk voordeliger dan de kleine baaltjes kuilgras.

Nou dat is dan precies wat wij zoeken!
Waar haal jij deze vandaan en wat zijn de kosten?

Hoor graag van je

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 15:06

Geen idee waar je woont, misschien moet je even googlen of op MP kijken. Ik heb ze nu bij een adres vandaan die alleen voor eigen gebruik en bekenden levert.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:01

Citaat:
Er zit zeker niet 2 keer zoveel in Maar als je goed voordroog kuil hebt is mijn ervaring dat ik er toch echt langer mee doe dan met gewoon hooi. De verhouding is bij mij een beetje als volgt: in de tijd dat ik 3,5 baal hooi voerde, voer ik nu 2 baaltjes kuilvoer
nou bijna 2x zoveel dan ;)

Ik vind die grotere pakken echt onhandelbaar eerlijk gezegd. Die kleine baaltjes kun je in je eentje nog wel hanteren, met soms een beetje boos worden }> maar die van 100 / 120 kg echt nauwelijks. Zijn ze wel vaak rond, maar dan nog. Of iemand moet dé truc weten :+ :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:28

VanHuisUit schreef:
... Of iemand moet dé truc weten :+ :D....

Ja, mechanisatie...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:32

Die kun je echt met de hand rollen. Doen wij ook altijd. Heb je uiteraard wel wat kracht voor nodig maar het is te doen.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:24

Vorig jaar heb ik die kleine baaltjes ook gehad, er zit wel meer in als een baal hooi, maar ze zijn ook 2 keer zo duur.
Met 3 paarden vond ik het erg duur.
Dit jaar haal ik gewoon kuil bij een boer op, en dan gewoon elke week wat
Een grote baal is gewoon net te veel voor 2 haflingers en 2 shet, ik heb ht wel eens gedaan, maar toen waren ze ook veelste dik omdat ik er gewoon tegen moet voeren :+