Op stal of afgezet stuk buiten? wat is het verschil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Op stal of afgezet stuk buiten? wat is het verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 17:54

Met mijn pony zijn we een paar dagen geleden naar de DA kliniek geweest en daar zijn ze tot de conclusie gekomen dat ze hko heeft.
Hiervoor is ze ingespoten. Nu moet ze 1 week helemaal stalrust. Daarna 3 weken stalrust en stappen.
Alleen ze mag ook niet in een klein stukje paddock wat we met een draadje maken tot grote van een stal.
Hier zou ze niet meer kunnen lopen dan op stal. Ik snap dat ze die eerste week echt niet mag lopen
Maar als ze mag stappen, waarom dan niet buiten staan op zo'n klein stukje waar ze meer kan dan op stal?

Ik heb hierover de DA weer gebeld en die zegt dus voor de veiligheid. Zodat ze zich niet aan het hek bezeerd en niet met andere paarden gaat lopen kl*ten. nouja, dat kan dus niet en heb vind ik ook niet echt een duidelijk antwoord gekregen.

Ze wordt nu namelijk helemaal gek in der stal. 1 week zou nog wel gaan, maar ik vind het echt gemeen worden om der 4 weken zo te laten staan. Ze zou dan samen met de andere paarden naar buiten gaan, zodat ze ze iig kan zien... maar dat mag dus ook niet %)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 22-11-09 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets duidelijker gemaakt.

BKS

Re: Wat is het verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:59

Ben je al overgestapt op alleen ( schraal) hooi voeren nu ze stil moet staan? Dat houdt haar een beetje bezig en krachtvoer zou ik onmiddelijk staken in dit geval.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 18:00

Ze krijgt gelukkig wel onbeperkt hooi ja... :)
ze krijgt 2 keer per dag een handje muesli als de andere paarden wat krijgen, zodat ze wel het idee heeft dat ze wat krijgt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:06

Sja, ik denk dat je dat zelf moet bepalen.
Ik zou mijn paard inderdaad, tegen advies van de DA in, gewoon op een klein stukje uitloop zetten met veel hooi. Ik weet namelijk dat hij zich rustig houdt, ook als andere paarden weg lopen, ook als hij iets engs ziet, ook als hij voer krijgt.. Maar er zijn ook heel veel paarden die wel af en toe snel willen draaien, of even een huppeltje maken, of een bokkesprong. Dat is een risico. Als jij zeker weet dat je paard echt alleen maar rustig blijft rondsjokken dan moet je dat doen, de hele dag een beetje beweging is altijd beter :)

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 18:11

Normaal gesproken is ze heel rustig, ik had eigenlijk ook niet verwacht dat ze zo gek zou worden op stal...
Daar zou ze misschien eerder een verkeerde beweging maken, dan wanneer ze toch buiten zou staan
Vanaf volgende week mag ze stappen, ik zit te denken om eerst een half uurtje te stappen tot ze rustig is en dan dus op zo'n klein stukje paddock zetten. Dan zou ik er zelf ook nog wel een half uurtje bij kunnen blijven om te kijken of het goed gaat... :)
Zou dat heel veel kwaad kunnen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:18

Beter lekker rustig in de paddock dan de hele tijd staan te draaien in de stal, dat sowieso :j

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 16:56

Idd, daar kan ik me wel in vinden ja :D
Het is ook niet eens zeker of dat het helemaal goed komt, straks staat ze een maand voor niks op stal
dat zou ik helemaal erg vinden.. :\

Ik denk dat het er vooral om gaat dat ze niet gaat lopen draven/rennen, dat kan ook niet in zo'n klein stukje
maar daar ziet ze iig de andere paarden enzo :)

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:58

Idd beter buiten zetten(afgezet) Dat ie daar rustig blijft, dan dat hij constant loopt te draaien enz op stal.. Dan heeft ie zijn rust ook niet