Wormenkuur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fredlover10

Wormenkuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 19:36

Hoe vaak moet een pony per jaar een wormenkuur?
En hoeveel kost dat in totaal? (voor een jaar dus)

En hoevaak moet een pony een inenting? (per jaar)

Alvast bedankt! :o

Fredlover10

Re: Wormenkuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 09:32

Iemand? ...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:36

1x per jaar een inenting. Enting zelf is ong 20 euro maarja dan moet je nog de visitekosten rekenen van de DA die nogal verschillen.
En 4 x per jaar een wormenspuit!
Je kunt 2x een goedkopere doen en 2x een duurdere wormenspuit.
Is ong 60 euro p. jaar, ongeveer dan he? Er zijn verschillende merken die heel verschillende prijzen hanteren.
Je moet ook goed uitzoeken welke wanneer moet.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:42

Entingen verschillen tussen 15 en 40 euro ongeveer. De voorrijkosten van de dierenarts liggen vaak zo rond de 30 euro.

Ik ontworm hier standaard iedere 2 maanden. Ze hebben nu echter het liefst dat je mestonderzoek doet a 15 euro per keer. Als ze geen wormen hebben hoeft er ook geen spuit in.
Wormspuiten kosten tussen de 7 en 25 euro. Je kunt echter niet iedere keer de goedkoopste nemen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:42

Er wordt altijd geadviseerd om elke 8 weken een kuur te geven (steeds met een andere werkende stof, dan ben je zo'n 100 euro per jaar kwijt), maar als je te vaak ontwormt dan kunnen wormen resistent worden en als je ontwormt terwijl het paard niet besmet is dan komt er weer onnodige giftige rotzooi in zijn lichaam. Dus er zijn ook veel mensen die ervoor kiezen om 3x per jaar wormonderzoek te laten doen en indien nodig een wormkuur geven, en dan een keer per jaar een grote kuur geven tegen alle wormen. Dan ben je in het gunstigste geval zo'n 70 euro kwijt, en weet je altijd welk middel je moet gebruiken als er wel wormen gevonden zijn.

Een (influenza/tetanus)inenting kost rond de 30 euro, een keer per jaar. De west-nijl inenting kost 40 euro, en moet je het eerste jaar 2x geven (dus 80 euro per jaar) en daarna gewoon 1x per jaar. En Rhino moet je 2x per jaar geven (als je daarvoor wil enten), de prijs weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 21-11-09 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:43

Ik geef om de drie maanden een wormenkuur, net gisteren nog eentje gedaan en die was 25 euro. Ik wissel af tussen drie merken, de andere twee merken zijn rond de 15 euro. Die van 25 euro ontwormd ook tegen lintworm.

Inenting is 1x per jaar, denk dat het op iets van 20-30 euro neerkomt (met visitekosten bij).

edit: bij ons komt de dierenarts wel voor meerdere paarden tegelijk, dit drukt de visitekosten.

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:44

4 keer per jaar ontwormen.
Inenten is goedkoper als je meer paarden doet, de voorrijkosten zijn vrij veel.

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:44

4 keer per jaar ontwormen.
Inenten is goedkoper als je meer paarden doet, de voorrijkosten zijn vrij veel.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:30

4x perjaar ontwormen naja het is al genoemt verschil van werkingen en merken.

En 1x inenten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:36

wij doen (geloof ik :o ) 5x per jaar ontwormen. We hadden via de DA een pakket voor een heel jaar voor € 55,- incl. een gratis mestonderzoek.

Enten doen we 1x per jaar, toevallig afgelopen maand. Ik was voor tetanus, influenza en rhino € 45,- kwijt. de voorrijkosten waren verdeeld onder 4 paarden.

Edit: het aantal keer ontwormen ligt ook aan de leef omstandigheden van je paard. Dus hoeveel "risico" op besmetting hij loopt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:50

Enten meestal 1 x per jaar. In ieder geval Influenza (griep) en Tetanus (niet verplicht)
Je hoeft je paard niet in te enten, alleen als je wedstrijden gaat rijden is Influenza verplicht. Komt dan ook in het paspoort te staan en deze dient dan 1 x per jaar herhaald te worden, na de basisvaccinatie. Basisvaccinatie bestaat uit 2 inentingen met een tussen poos er tussen (tenminste 21 dagen en maximaal 96 dagen).
Vaccinatie mag niet vlak voor een wedstrijd gegeven worden (7 dagen)
Als je internationaal wilt gaan rijden dient de Influenza iedere 6 maanden gegeven te worden.
Het is wel verstandig om je paard je laten enten, maar verplicht is het niet.
Kosten zijn verschillend qua dierenarts en of je er b.v. zelf heen gaat met je paard of dat je de DA bij je thuis laat komen.
Ontwormen via mestonderzoek (i.p.v. er klakkeloos om de 2-3 maanden er een spuit in te drukken) kan via b.v. het Woud
http://www.wormbestrijding.nl/

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:26

fjordnina schreef:
Entingen verschillen tussen 15 en 40 euro ongeveer. De voorrijkosten van de dierenarts liggen vaak zo rond de 30 euro.

Ik ontworm hier standaard iedere 2 maanden. Ze hebben nu echter het liefst dat je mestonderzoek doet a 15 euro per keer. Als ze geen wormen hebben hoeft er ook geen spuit in.
Wormspuiten kosten tussen de 7 en 25 euro. Je kunt echter niet iedere keer de goedkoopste nemen.

Hoevaak laten jullie een mest onder zoek doen, ik ben er namelijk geintreseerd in :).

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 22:07

Ik laat het doen via het Woud, zij bepalen ook hoe vaak je dient aan te leveren. Dat is een advies, uiteraard mag je het ook vaker inzenden of minder vaak, het is maar net wat je wilt doen met hun advies..............
Ook moet je een formulier invullen zodat zij een beeld krijgen hoe het paard gehouden wordt e.d..

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:24

Kan je ook naar de DA toerijden?? Zodat je geen voorrijkosten hebt??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:45

Ik laat het ook via het woud doen. Maar laatste zei mijn dierenarts dat ik ook mest bij hun kan brengen, ik ben alleen vergeten te vragen hoe duur het bij hem is. Want opzich is 14 euro per kit niet heel veel geld.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 07:37

hier ongeveer gemiddeld 3 keer per jaar ontwormen afhankelijk van de uitslag van het mestonderzoek.
jonge dieren doe ik wel vaker en daarbij vind ik mestonderzoek alleen, te weinig, er zijn ook wormen die hun eitjes niet uitscheiden via de mest, deze worden dus niet gevonden.
In november heb ik hier alles met een duur wormmiddel ontwormt, behalve het veulen en de dragende merrie, die mochten die niet hebben.
Ik zoek het altijd op, elke worm heeft een andere cyclus en is seizoensgebonden, gewoon maar wat ontwormen heeft weinig zin.

IsabellH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:02

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 15:27

Kijk eens;
[VSW] Welke wormenkuur?
Door de zoekfunctie te gebruiken was je meerdere topics tegengekomen over wormkuren.
Graag reageren in bovenstaande,hier gaat een slotje op.