Weiland veel goedkoper dan pension?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spip

Weiland veel goedkoper dan pension?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:23

Ik wil graag een paard kopen, het is alleen jammer dat we niet zwemmen in het geld.
Ik heb de keuze tussen een manege die verder weg is, volpension, 4 rijbakken, westernvriendelijk ets, of een weitje.
De manege kost 230 euro aan stalling voor een klein paard, behoorlijk prijzig dus.
Maar nu informeerde ik bij mijn verzorgpaard, en daar kost alleen kale huur van een weitje+schuilstal ongeveer 100 euro(zijn al 2 paarden aanwezig).
Ben ik dan zoveel goedkoper uit denken jullie? Ik denk zelf dat datop zich wel meevalt namenlijk.
Ik heb zelf geen idee hoeveel voer etc kost. Ik zou dan ook ergens een bak moeten zoeken en speciaal instructie en een hoefsmid moeten laten komen.

groetjes, Spip
Zoekfunctie gaf geen bevredigend resultaat

bailey94

Re: Weiland veel goedkoper dan pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:26

op een klein weitje ben je altijd goedkoper uit, ik betaal voor mn stal 340 euro, dus vind zelf 230 niet zo heel erg duur.

maar goed, kijk ook wat je zelf wilt, bij een landje, moet je meer dingen zelf doen, denk aan mesten, voeren, land ondehouden, enzz

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:27

Ik vind 230 voor zoveel faciliteiten niet eens zo duur.
Wordt er voor je gemest / gevoerd ? Heeft je paard toegang tot behoorlijk wat uren weide gang of een paddock?
Zo niet, dan zou dat voor mij afvallen . ( geen weide of paddock ) .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:28

Beste snip, 230 euro in de maand is niet duur, niet voor een goede stalling in elk geval.
Een weiland klinkt leuk maar daar moet je wel tegen kunnen. Geen stromend water vaak, slechte verlichting en ws geen bak.
Verder moet er voer gekocht worden, hooi is zo'n 3 euro de baal en een beetje paard eet toch bijna een baal per dag dus dat is ook weer 75-90 euro erbij in de maand. Krachtvoer is alleen nodig bij veel inspanning anders kun je volstaan met een vitaminekorrel maar ook die kosten geld.
Denk dan idd hoefsmid (10-20 euro in de maand) en instructie(25-50 euro in de maand). Paarden kosten helaas gewoon veel geld

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:28

Sabinee__ schreef:
Ik vind 230 voor zoveel faciliteiten niet eens zo duur.
Wordt er voor je gemest / gevoerd ? Heeft je paard toegang tot behoorlijk wat uren weide gang of een paddock?
Zo niet, dan zou dat voor mij afvallen . ( geen weide of paddock ) .

Ze gaan van 6 tot 2 op de weide, er word gemest en gevoerd en het is de hele dag toegankelijk.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:29

Ik kan je vertellen dat dat hier in de randstad zeker niet opgaat. Voor een weiland betaal je gemiddeld 100 euro per paard, kaal. dat betekend vaak dat je alle weide onderhoud voor jezelf hebt, paaltjes zetten, lint kopen, schrikdraadapparaat, hooi inkopen, kruiwagen, hooivorken etc, weide beheer, aanleg waterpunt, mestafvoer etc.
Daarbij komt dat dit soort plekken vaak zelfzorg zijn... dat houdt in dat je zelf moet voeren, poep scheppen uit de wei, eventuele schuilstal uitmesten, mest laten ophalen, hooi halen of laten bezorgen etc etc...
Denk dat al met al een pensionstal minder duur is én er zéker minder werk aan hebt.
Maar goed, ik zou niet anders meer willen dat echt zelf voor mijn dieren zorgen.. :)

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:30

dan is 230 een mooie prijs,
en idd wat caira zegt, bij een landje komt er veel kijken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:31

Ik ben ook stukken goedkoper uit nu hij in de wei staat.
Vroeger betaalde ik 220 voor pension, en daar moest ik ook nog 50 euro aan extra hooi bij kopen (op pension krijgen ze meestal te weinig hooi)
Nu betaal ik 75 euro voor de wei met uitloopstal (is paardlief ook nog veel blijer mee, die kan lekker dag en nacht rondlopen) en moet ik zo'n 50 euro uitgeven aan hooi en hooguit 5 euro aan brok (krijgt een handje per keer), en er zijn abonnementen te koop voor de rijbak in de buurt, 200 euro per jaar dacht ik, dus dat is ruim 15 euro per maand.. Ben ik dus in totaal 140 euro kwijt (tegenover de 270 bij t pension), das bijna de helft :=
Maar inderdaad, ik moet wel twee keer per dag erheen om te voeren en mest te scheppen.

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:32

Iemand een idee wat ik ongeveer per maand kwijt zou zijn met het voeren enzo, dus de dingen die er bij de pensionstal al standaard bij zitten? Mijn ouders willen dit erg graag weten namenlijk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:33

standaard brok kost zo'n 8-10 euro per zak. Hoeveel je voert ligt aan het paard. De rest heb ik in mijn eerdere post al gezegd.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:34

Ik vind 230 tog echt heel netjes. Ik heb zelf gemerkt dat ik er met mijn (sport) paarden niet ver onder kom als ik alles zelf moet betalen (ik betaalde 100 euro kale boxhuur+weidegang) En dan had ik nognieteens instructie.....Maar dan heb ik het natuurlijk wel over 2 paarden die vol in de sport stonden. Dus goede kwaliteid hooi, sportbrok, muesli, stro en vlas. (ze stonden op vlas met een laagje stro)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:34

Dat verschilt per paard, dan kan je zo niet zeggen ;) .
Persoonlijk zou IK voor de weide gaan en kijken of je een bak kan huren. Ik vind voeren/mesten geen probleem, dat doe ik nu ook op de stadsweide waar mijn vzpaarden staan, en ik vind veel buiten (liefst 24/7) echt een must :) .
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 19-11-09 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:35

Het ligt er ook helemaal aan wat voor weitje je huurt.. zoals ik al zei...als je palen, lint, schrikdraadapparaat, waterpunt aanleggen etc etc etc moet kopen ben je aardig wat kwijt.
Hier krijgen ze onbeperkt hooi, dat houdt in zo'n baal per dag per paard. Ik betaal 3,75 per baal, dus reken maar uit..
Verder is mestafvoer vaak een duur punt..

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:35

Voor een groter paard zou je 260 betalen, maar dat wil ik mijn ouders liever niet aandoen, ik betaal mee, maar met mijn 16-jarige minimumloon kom ik echt niet hoger dan 100 euro per maand.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:36

Bij een gemiddelde pensionstal hoef je niet voor het voer te betalen, ongeacht hoeveel jou paard nodig heeft. Heeft je paard medicijnen/speciaal dieet/suplememnten? Ja dan komen deze kosten er vaak nog wel bij. Ook onderlegsel zit bij ded prijs inbegrepen vaak. Ga dit gewoon eens na bij de stal waar het om gaat!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:37

Voer ligt inderdaad aan het paard en aan de kosten (en dus de regio).. Hier in de buurt heb je pakjes hooi voor 1,75 tot 2 euro (baaltjes van 10-15 kg)
En een paard van 500 kilo hoort minimaal 7 kilo hooi te krijgen per dag.
Brok heb je al voor 8 euro, maar ik heb zelf een betere brok (met weinig suiker) en die kost 18 euro per zak, je kan het dus zo duur maken als je zelf wil. De meeste paarden kunnen prima leven op een kwart kilo brok, en een extra schepje na het rijden.. Maar als je de verpakkingen moet geloven dan moet je er minimaal 4 kilo in gooien op een dag :=

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:43

Pensionstallen zijn hier ongeveer 175,- per maand. Ik ben voor 2 ponys rond de 220,- kwijt per maand op een weiland.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:47

Even om te beginnen: Welke grondsoort hebben jullie?
Hier kan je op een ongedraineerd stuk weide echt geen paarden houden namelijk!
Als je daar dan achter komt zit je al met je paard: Wat nou als je toch naar een pensionstal moet?
Is er dan wel geld om die pensionstal te bekostigen?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:50

Ik zou lekker voor het land gaan, is veel fijner als je paard dag en nacht buiten kan staan.
Wij rijden gewoon in de wei, kan prima. En als de wei niet goed is, huren we de bak een uurtje, maar dat is ook niet belachelijk duur voor af en toe.
Krachtvoer krijgen ze hier niet, ze hebben meer dan genoeg aan hooi/kuil!
Ik zou het wel weten als ik jou was. Veel mensen zouden een moord doen voor een wei waar hun paard dag en nacht buiten kan staan..!

Prydi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:51

het ligt er ook aan wat voor paard je wilt. Neem je een robuste pony kan die makkelijk het jaar rond buiten, een luxe paard heeft toch gauw een stal nodig...

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 19:52

moonfish13 schreef:
Even om te beginnen: Welke grondsoort hebben jullie?
Hier kan je op een ongedraineerd stuk weide echt geen paarden houden namelijk!
Als je daar dan achter komt zit je al met je paard: Wat nou als je toch naar een pensionstal moet?
Is er dan wel geld om die pensionstal te bekostigen?

De eigenaar van mijn verzorgpaard zegt dat de wei goed genoeg is voor nog een paard, ik betwijfel het. De 'bak' is nu al bijna niet meer berijdbaar(al is hij ook zo klein dat mijn bijrijdquarter in 4 passen over de lange zijde is in normaal tempo), vandaar dat ik nog in de buurt een bak zou moeten zoeken. Zoals ik het nu zie is de manege de beste oplossing, ook omdat ik aan alleen hooi, stalling, voer en stro wel 200 euro kwijt bne volgens jullie.. Ik wed dat mijn ouders dan liever hebben dat ik niet in het donker in een weitje sta te kluingelen..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:54

Tja, wat is goedkoop? Wij betalen tussen de 115 en 125 euro per maand voor weidegang incl. gebruik van de bakken en nog wat andere faciliteiten (afspuitplaats/opslag ruwvoer/zadelkast etc). Is mijn paard ziek en moet hij op stal, moet ik ook de huur van de box betalen. In de wintermaanden voeren we hooi bij, waarbij ik dus rond de 80 euro bij betaal (onbeperkt hooi dus). Dan nog mijn lessen, wat zeker rond de 80 euro per maand zit, kan zelfs meer zijn. Mijn NBer die elke 5 weken komt, 35 euro. Nou, goedkoop kan ik het niet noemen. :D

En dan nog de tandarts 2x per jaar, de chiropractor die ik sowieso jaarlijks preventief laat komen, de DA met inentingen of andere zaken, indien nodig.... En dan begin ik helemaal maar niet over de zadelissues die ik gehad heb. Het is een dure liefde, mijn paardje, maar ach, het is het me wel helemaal waard!!! :+:

En daarbij vind ik dat een paard sowieso veel buiten hoort te staan. :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:57

Prydi schreef:
het ligt er ook aan wat voor paard je wilt. Neem je een robuste pony kan die makkelijk het jaar rond buiten, een luxe paard heeft toch gauw een stal nodig...

Nou daar kan ik het toch niet helemaal mee eens zijn.
Je zal vast uitzonderingen hebben, maar ook mijn smalle, iele pony'tje staat lekker dag en nacht buiten, no problemo. En zo ken ik er wel meer hoor.. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:57

Elk gezond paard kan prima buiten staan. :j

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:58

@sodeletuut: rijden in de wei kan niet overal :) hier is kleigrond en dat is nu echt te drassig (wel ongedraineerd, is puur een weide om te grazen). Heel de dag buiten staan is leuk, als het een geschikt weiland is.

230 is niet veel geld voor vol pension. Reken voor je weiland nog kosten voor water (paard drinkt veel per dag!) en stroom plus voer (brok en hooi) plus eventueel de kosten die je kwijt bent aan rijden in andermans bak. Denk ook goed na of jij je paard wel kan verzorgen op een weiland.

Denk vooral goed na over de praktische zaken: Kan jij 2 tot 3 keer per dag langs je paard om te voeren / water te geven? Ik werk fulltime, dat lukt mij niet. Waar ga je de mest laten? Is er een opslag voor hooi/brok op het land en je andere spullen, ga je die iedere dag meenemen? Lukt dat?