Paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM74

Paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 01:58

We gaan binnen kort beginnen met de paddock aan te leggen voor 1 ijslander of fjord en een kleine shetlander die af en toe gezelschap houd (dagelijks).
De breedte zou de breedte van de schuur worden zo'n 7 meter, maar hoe lang zou ik het doen. Dacht zelf aan 20 meter. Drainage wordt in de paddock en de wei gelegd om de 5 meter daarboven zit dus een laag klei(er komt een drainage machine) en dan willen we 20 cm drainage zand er in leggen.
Iemand nog dingen waar we op moeten letten? En welke grootte is dus handig??

joyce B

Re: Paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:43

ik zou in de paddock om de 2 a 3 meter draineren en dat opvullen met drainagezand en daarover schoon zand. Geen klei dus. Klei laat slecht water door en dan heb je kans dat het water je drainage niet eens bereikt. houdt je alsnog een natte paddock...
20 cm zand als toplaag is te dun. Daar trappen ze zo doorheen (een paard in elk geval, pony loopt minder diep) Als je zand gaat mengen met de aarde wordt het sneller weer modder en blijft het langer nat.
Wij hebben net van de zomer de paddock vergroot en op een deel van de paddock is ook te weinig zand gekomen en dat deel wordt nu al nat en modderig omdat ze het zand door de aarde trapten.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:36

Ik zou ook niet gaan voor klei, dat laat water niet goed door. Om de 5 meter draineren lijkt mij ook erg weinig.

cheyentic

Re: Paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:38

als je gebroken zand hebt wat voldoende aangereden word is 20cm genoeg hoor, wij heben 15cm toplaag liggen in de bak.. wij hebben wel iedere meter drainage en tussen de klei en slang doek, daarop zand weer doek en dan de toplaag

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:57

vergeet niet dat rijden wat anders is dan loslopende paarden die er in spelen, stoeien, graven, rollen en gekke draaien maken.
Daarmee kunnen ze flinke gaten in je bodem maken en ben je snel door je toplaag heen. Niet voor niets dat in samengestelde bodems zoals Agterberg vaak geen paarden los mogen, of zelfs gelongeerd mogen worden...

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 20:46

De drainage wordt in heel de wei en bak gelegd door zo'n grote machine. Dus daar kan verder niets op. De klei wordt deels afgegraven en daar wil ik dus het drainagezand op is de bedoeling. Zou ik dan doek tussen de klei en het zand doen? Lijkt me niet zo natuurlijk houd vocht wer meer vast enzo

chriswint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 21:51

vaak legt men ( afhankelijk van de ondergrond ) een worteldoek tussen de drainage en de toplaag.
Dit voorkomt het vermengen van de toplaag , ( het inzakken van ) met de ondergrond .
Je hebt verschillende soorten gronddoek, wij leveren kwalitatief beter gronddoek dat zwaarder en sterker is dan het worteldoek dat elders wordt aangeboden .
Kijk maar eens op : http://www.gronddoekhandel.nl
we zijn goedkoper en het doek is kwalitatief sterker en beter voor in de paardenbak / paddock.