buiten in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

buiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:38

ik heb dus een klein probleempje.
heb mn paarden aan een huis staan 2 stukken wei buitenbak en 2 stallen. zomers gaan ze lekker de wei op en dan saafs het zand op.
maar nu kunnen ze dus niet meer de wei op die gaat er dan echt helemaal aan. om ze toch overdag buiten te laten gaan ze dus op het zand. maarja dat zand is nu dus blubber(het is klei/leemgrond). er zijn droge stukken waar ze kunnen staan maar ook stukken waar ze 20 cm diep in wegzakken en als het paar dagen regent is dus alles blub. nou kan je tuurlijk dranaige aan gaan leggen en dure bakbodems maar komt het volgende probleem. grond is niet van mij kan zijn dat ik er nog jaren mag staan maar ook dat ik over 2 maanden weg moet zijn. heb er dus geen zin in om daar veel geld in te stoppen tenzei ik zeker weet dat ik er kan blijven maar dat is dus niet.

nou willen we voor de stallen een heel stuk gaan bestraten zodat ze dus niet hele dag in de blub staan. maar als ze dus hele dag op de stenen staan kunnen ze dus niet lekker eens een sprintje trekken. en gek doen. en dat terwijl het vrij aktieve paarden zijn.
tja moeilijk dus. had ook al zitten denken half half maar gaat ook weer niet aangezien ik vaak hele dagen werk.

ze gaan sowieso rond 8 uur sochtends naar buiten en rond 8 uur savonds weer naar binnen daar staan ze in dik pak stro.
wat is nou slimheid ze of hele dag op stenen laten of hele dag in de blubber of per dag aankijken of dat het droog genoeg is.

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 02:54

Dat is een heel probleem. Het klinkt een beetje oneerbiedig, maar om paarden in de winter van 8-20 uur buiten te laten staan (ook al is dat met deken): dat is best lang. Als het vriest hebben ze bv geen water. Ze staan op een grasloze ondergrond, dus hebben ze veel hooitoevoer nodig (maar wie regelt dat?). Met bestrating heb je weer meer kans op bevangenheid of uitglijden. Wat ik zou doen, is 's ochtends (nóg) vroeger opstaan, naar buiten toe met die hap en ondertussen de stallen doen en zelf ontbijten etc. Dan haal je ze naar binnen om ze te voorzien van een flinke portie hooi. 's Avonds direct naar buiten (hopelijk hebben jullie verlichting) en dan tot voor het slapengaan buiten laten staan om ze vervolgens weer naar binnen te halen. Ik weet niet of ik nu te humaan denk, maar vermoedelijk liggen ze liever lekker wat langer in hun box, dan dat ze op die koude, natte en gladde grond moeten staan. Bijkomstig voordeel: minder kans op uitglijders en (dus) evt. blessures. In veel stallen gaat het er niet anders aan toe dan op deze manier.....
Succes in elk geval!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 19-11-09 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, de quoteknop is niet om mee te antwoorden gebruik daarvoor de knop "nieuw antwoord"

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:40

@ Emski: je denkt te humaan :D Paarden willen graag zo veel mogelijk naar buiten.
En bevangen worden van lopen op bestrating? Heb je daar wetenschappelijke onderbouwing voor?

@ikke: kun je het deel dat bestraat is tegelijkertijd ter beschikking van je paarden stellen mét de zandbak? Met andere woorden, kun je soort 'corridor' maken van de stallen naar de bak? Dan kunnen ze nl zelf kiezen.

Mijn paarden hebben sinds deze winter die keuze: bij de stallen, waar het verhard is en hun hooinetten hangen, rondhangen zonder sprintjes te kunnen trekken, en de bak in, waar ze kunnen dollen (en als het droog is lekker in het zand gaan liggen pitten). Ze staan 24 uur buiten, ook 's nachts, want ze kunnen nu ook zelf bepalen of ze hun stal in willen, zowel overdag als 's nachts. Dat doen ze best wel, maar hooguit voor een uurtje, om even te doezelen.
Overigens zie ik ze ook zelden de bak in gaan, als het regent en nat is staan ze echt hele dag op het harde. Dan is het echt een stelletje hangjongeren :D

Ik heb de indruk dat ze er erg happy mee zijn :D

vera_minet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:06

Ik denk ook dat paarden gewoon zo graag mogelijk buiten staan.

@Ibbel, zo'n corridor klinkt goed, ik hoop voor jou (TS) dat dit mogelijk is :)

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:35

Dat is niet fijn nee, je zou ze korter buiten kunnen zetten inderdaad. En misschien beter zand halen. Bij mij op stal is de bak nog gewoon te rijden. En eventueel een stukje maken waar stenen zijn en daar wat zand over heen leggen? dat ze daar in ieder geval droog staan. *D

fjordnina

Re: buiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:53

Ik zou inderdaad kijken of je de stallen aan de uitloop kunt verbinden en het dan voor de stallen verharden.

Is dat niet mogelijk, dan zou ik toch een stukje verharden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:46

denk niet dat de paarden er een probleem mee hebben dat ze van 8 tot 8 buiten staan hoor. dit zijn evengoed MAAR 12 uurtjes, dat wil zeggen dat het paard nog 12 uur stil in zijn box staat. vraag me af hoe je erbij komt emski dat de paarden liever binnen staan... :?
zou toch een stukje bestraten zodat ze iig lekker met droge voetjes hooi kunnen eten. en ik zou inderdaad kijken of je een doorloop naar de bak kan maken, dat zou helemaal ideaal zijn,
en de paarden gaan savonds lekker een droge stal in dus kunnen de voetjes lekker opdrogen, dus zo'n drama is het neit als ze overdag wat in de modder lopen, als ze er 24/7 in staat dan wordt het een ander verhaal.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:03

Ibbel schreef:
@ikke: kun je het deel dat bestraat is tegelijkertijd ter beschikking van je paarden stellen mét de zandbak? Met andere woorden, kun je soort 'corridor' maken van de stallen naar de bak? Dan kunnen ze nl zelf kiezen.

Mijn paarden hebben sinds deze winter die keuze: bij de stallen, waar het verhard is en hun hooinetten hangen, rondhangen zonder sprintjes te kunnen trekken, en de bak in, waar ze kunnen dollen (en als het droog is lekker in het zand gaan liggen pitten). Ze staan 24 uur buiten, ook 's nachts, want ze kunnen nu ook zelf bepalen of ze hun stal in willen, zowel overdag als 's nachts. Dat doen ze best wel, maar hooguit voor een uurtje, om even te doezelen.
Overigens zie ik ze ook zelden de bak in gaan, als het regent en nat is staan ze echt hele dag op het harde. Dan is het echt een stelletje hangjongeren :D

Ik heb de indruk dat ze er erg happy mee zijn :D

Wij hebben het ook zo. :j
Drie inloopstallen, een stuk tegels daarachter waar ze altijd droog kunnen staan en daar achter de paddock (= bij dit weer helaas blub).
Als de grond droog genoeg is mogen ze overdag ook in de wei.

De paarden die we nu hebben zijn niet zo van in de blub staan, en staan dus liever in de stallen of op de tegels als het erg vies weer is.

De 2 paarden die we hiervoor hadden waren echter heel anders. Die stonden dag en nacht, of het nou hard regende, waaide of vroor, buiten. :D
We zagen ze ook erg vaak met z'n tweeën heerlijk languit in de blub liggen hoewel ze ook gewoon de stal in konden.
Paarden bepalen zelf wel wat ze het fijnste vinden om te doen, als je ze de keus maar geeft. :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:11

Ik zou voor betegelen gaan. Die van mij kunnen normaal 24/7 in de wei (nu even niet met die dreiging van AM). De stallen staan altijd open en voor de stal hebben een deel verhard. Ze kunnen dus zelf kiezen waar ze staan.

Kun je niet zoiets maken? Dan kunnen ze toch naar binnen als het echt heel slecht weer wordt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:14

Ik ga mee met ibbel laten kiezen en hooi en water op het verharde,helemaal tof dat ze lekker buiten staan,ze regelen het echt wel zelf hoor waar ze gaan sjezen!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:28

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QZEIL3UW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XMRAJAQD.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EDPA3XBH.jpg

zo ziet het er bij ons uit...
Voor en naast de schuilstal hebben we bestraat. Daarachter begin het zand.
Op de stenen voeren we hooi uit bakken, en in de schuilstal uit netten.

De stenen kun je later ook gewoon weer meenemen.
Waarom zou je ze op moeten sluiten op de stenen? Het is toch veel handiger als ze zelf heen en weer kunnen lopen tussen de stal met stenen plaatsje (zelfs als de stal dicht is overdag, zijn de stenen dus toegankelijk) en het natte zanddeel van de paddock? Dan kunnen ze afwisselend spelen in het natte zand, en opdrogen en eten op de stenen. wel opsluitbanden gebruiken bij de bestrating! Dan blijft het veel netter liggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:17

Dat ziet er mooi uit Joyce B! ideaal.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:21

Ik zou een klein stuk ophogen met goed grof zand. Dan kunnen ze droog staan, maar alsnog een sprintje trekken door de blub als ze dat willen ;)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:24

Is er geen mogelijkheid dat je de stal met de wei verbindt? Dan kan je het stuk voor de stal aanstraten en kunnen ze zelf kiezen waar ze gaan staan.

Wij hebben hier op een gegeven moment ook voor gekozen. Het deel voor de inloopstal was vaak een modderpoel. Nu is daar alles aangestraat en kunnen ze lekker op het deel met stenen hooi eten etc. Ik vind het ideaal!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:24

Wij hebben het voor de stallen een stuk laten betegelen en de staldeuren open gezet. De rest van het land is compleet verzopen, dus ze staan ook voornamelijk heerlijk ontspannen bij de stal te hangen. Maar even rollen in de blub vinden ze ook zalig!
Ik zou er in jouw situatie voor kiezen om maar een klein deel te betegelen. Want op tegels kunnen ze niet rollen, dus dan is het wel fijn als ze ook gewoon nog zand cq. natte troep hebben.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:39

Onze paarden staan in de winter altijd van 9 uur tot 5 uur buiten op een bestraat stuk. Wij hebben er nog nooit problemen mee gehad. In het begin glijden ze wel eens uit maar daar wennen ze van zelf aan. Er staan zelfs paarden zonder ijzers tussen. Je kan het dus gerust bestraten hoor, geen enkel prblleem

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 21:50

@emski als het vriest hebben ze wel water
staan 2 speciebakken in ruim voldoende ik maak het sochtends ijsvrij en rest van de dag doet mn paard dat zelf. als het zo hard vriest als afgelopen winter blijven ze binnen staan daar zijn automatische drinkbakken. hooitoevoer kan je vertellen dat is 1 baal van 500 kilo per week voor 2 paarden dus geloof dat dat wel goed zit ;)
sochtends nog vroeger eruit wordt dan 5 uur tot 8 uur naar buiten en savonds van 7 tot half 11 daarbij woon ik(jammergenoeg nog) niet bij de stallen dus is niet even naar buiten en binnen zetten. verlichting is alleen bij de stal niet bij het zandgedeelte. ik ben voorstander ze zo veel mogelijk naar buiten te doen dat hoort bij paarden nou staan ze nog steeds 12 uur op stal maar dat is al minder dan maar 4 uurtjes buiten per dag.

@ibbel dat moeten we nog even bekijken als het meezit zal het gaan lukken maar hangt nog even van een aantal dingen af. we kunnen het niet helemaal tot de bak doortrekken. moeten we dan dus even bekijken maar is eigenlijk wel een super oplossing

@dianPH korter buiten liever niet betekent ook langer op stal. nou is het al wel paar dagen droog dus zitten er grote stukken droge grond. grond laten storten kan helaas ook niet schiet je niks mee op omdat door de vaste leem/kleigrond het water blijft staan dus de nieuwe grond is dan ook binnen paar dagen blubber.(hebben het met kleine stukjes al uitgeprobeerd)

@joyce B dat ziet er super uit. ik heb geen schuilstal en kan ze ook niet onbeperkt toegang geven tot de stallen heb 2 stallen en tussen die stallen zit een gangpad. die is maar meter of 2 breed kunnen ze zich dus in klem lopen als ze lopen te klieren maar ze staan wel beschut tussen de bomen

ga dus overleggen met pa als we bestraten we het door kunnen trekken tot de bak of de omheining iniedergeval zo kunnen maken dat we het open kunnen zetten en afsluiten dat zou op zich al super zijn.

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:59

Ik zal gewoon per dag aankijken of het droog genoeg is.
En als het de hele dag regent gewoon lekker op stal.
Maar kun je niet een stukje van het weiland afzetten zodat niet alles bluber wordt.
Mischien stond het wel in je tekst maar dat ik er overheen heb gelezen :+

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:01

ze staan op een stuk van 25x45 wat dus kapot is weiland kan ik ze helemaal niet oplaten wordt helemaal kapot getrapt dan. dus ze gaan elke dag op het stuk zand maar dat wordt wel blubber

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:27

ik zou het stuk waar ze overdag staan een flink eind ophogen met wit zant.
stukken land wat hoger ligt is ook altijd droger dan lager gelegen land.
en met dat witte zant word het niet zo een blubber.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 22:30

witte zand moet je geloof ik vergunning voor aanvragen bij ons daarbij wordt wit zand ook blubber als het water niet weg kan en dat kan bij ons niet

Emski

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 03:29

Beetje afhankelijk van de bestrating en het beeld wat ik heb van ravottende beesten daarop in de winter, zou ik toch voorzichtig zijn. Iemand zei "en ach, ze glijden weleens uit," maar die kans moet m.i. toch zoveel mogelijk voorkomen worden! Bovendien kan bevangenheid optreden bij téveel beweging op een harde ondergrond. Maar dat laatste zie ik in jullie geval niet gebeuren. Jammer dat je niet iemand hebt (misschien kun je het voor een appel en een ei regelen!) die ze wat later buiten zet en wat vroeger naar binnen haalt. Alle problemen opgelost! Plaats een advertentie en wie weet ben je binnen no time uit de problemen. Groetjes, Emski

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 08:55

Emski schreef:
Dat is een heel probleem. Het klinkt een beetje oneerbiedig, maar om paarden in de winter van 8-20 uur buiten te laten staan (ook al is dat met deken): dat is best lang. Als het vriest hebben ze bv geen water. Ze staan op een grasloze ondergrond, dus hebben ze veel hooitoevoer nodig (maar wie regelt dat?). Met bestrating heb je weer meer kans op bevangenheid of uitglijden. Wat ik zou doen, is 's ochtends (nóg) vroeger opstaan, naar buiten toe met die hap en ondertussen de stallen doen en zelf ontbijten etc. Dan haal je ze naar binnen om ze te voorzien van een flinke portie hooi. 's Avonds direct naar buiten (hopelijk hebben jullie verlichting) en dan tot voor het slapengaan buiten laten staan om ze vervolgens weer naar binnen te halen. Ik weet niet of ik nu te humaan denk, maar vermoedelijk liggen ze liever lekker wat langer in hun box, dan dat ze op die koude, natte en gladde grond moeten staan. Bijkomstig voordeel: minder kans op uitglijders en (dus) evt. blessures. In veel stallen gaat het er niet anders aan toe dan op deze manier.....
Succes in elk geval!

Emski schreef:
Beetje afhankelijk van de bestrating en het beeld wat ik heb van ravottende beesten daarop in de winter, zou ik toch voorzichtig zijn. Iemand zei "en ach, ze glijden weleens uit," maar die kans moet m.i. toch zoveel mogelijk voorkomen worden! Bovendien kan bevangenheid optreden bij téveel beweging op een harde ondergrond. Maar dat laatste zie ik in jullie geval niet gebeuren. Jammer dat je niet iemand hebt (misschien kun je het voor een appel en een ei regelen!) die ze wat later buiten zet en wat vroeger naar binnen haalt. Alle problemen opgelost! Plaats een advertentie en wie weet ben je binnen no time uit de problemen. Groetjes, Emski

Okey, hoe kom jij erbij dan dat paarden bevangen raken van veel bewegen op een harde ondergrond? Want dan ken ik er nogal wat die allang bevangen hadden moeten zijn. Waarom trek je in de eerste post conclusies over dingen die niet eens verteld zijn, denk aan de opmerking over water??? En als ik jou goed begrijp mogen die paarden maar 3a4 uurtjes naar buiten??? Arm peerd. Een paard dat op steen staat gaat niet rennen en gek doen en loopt dus ook geen risico om uit te glijden, tenzij de tegels erg glad zijn door modder.

TS als ik jou was zou ik lekker een stukje bestraten en je paardjes lekker elke dag buiten zetten. Je kan natuurlijk wat greppels in je bak graven zodat het water wat makkelijker wegloopt en als het droog is kunnen ze weer lekker daarin om te rollen en te rennen. Je kan ze natuurlijk ook tijdens het uitmesten dan wel in de bak gooien zodat ze wat energie kwijt kunnen en dan de rest van de dag met een flinke portie hooi op de bestrating en eventueel met mogelijkheid om box in en uit te lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:36

@ Emski,
Wij hebben de paarden hier al 2 jaar deels op de bestrating lopen, zowel zomer als winter hebben ze daar het grootste deel van de dag toegang toe.
Ik heb hier meerdere veeartsen en hoefsmeden over de vloer gehad en heb nog geen enkele negatieve reactie gehad op dat de paarden deels op de stenen lopen. Enkel positieve reacties dat dit ideaal is voor de paarden en vooral van de hoefsmeden over dat hun hoeven er zo goed uit zien en dat dit goed is voor hun hoefmechanisme en structuur.

Ze kunnen natuurlijk wel gevoelige voeten krijgen als hun voeten harder slijten dan aangroeien. Daar moet je soms wel rekening mee houden met rijden over de weg. Maar hoefbevangenheid? De paarden staan en wandelen over de bestrating en als ze willen stoeien en spelen zoeken ze het zand op. Ze draven zelden op de stenen.
Ik heb ze hier ijzerloos en kan me voorstellen dat met ijzers het wel gladder is en je dan uit moet kijken dat ze niet in volle vaart vanuit het zand de stenen op rennen, maar hier kennen ze het terrein en houden er normaal gesproken rekening mee.

Verder over dat het in de winter minder geschikt is om je dieren 8 tot 20 uur buiten te houden...
Als je zorgt dat je dieren in principe hun natje en droogje hebben, en daar zijn genoeg mogelijkheden voor tegenwoordig, met grote (overkapte) hooruiven met voerplaatsen, bakken met roosters er over, verwarmde en geïsoleerde vorstvrije waterbakken waterbakken, of gewoon een grote bak die 2x per dag ijsvrij wordt gemaakt (zo snel vriest het niet dicht met 1 tot 10 graden vorst), een goede regendeken als je een paard hebt wat het snel koud krijgt in de regen en droge bodem om te kunnen staan.

Inderdaad. 8 tot 20 uur in de regen, in de blub, is niet diervriendelijk, in elk geval ook niet in mijn ogen. Droog kunnen staan met de voeten is toch wel nodig en als je alleen dikke blub hebt, en geen goede plek om te voeren, dan is een paar uur buiten om te luchten waarschijnlijk lang genoeg...
Maar daar probeert de ts nu dus een oplossing voor te bedenken.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:30

Ik heb sinds afgelopen zomer ook een bestraat stuk in mijn paddock en mijn paarden staan ook van 06.45 tot laat buiten (ligt een beetje aan het weer maar ze gaan niet voor 18.00 uur naar binnen) het valt mij op dat met dit weer ik de skimmel vaak op het straatje vindt, hij vindt het fijn staan denk ik want hij kan zijn stal in maar doet dat niet zo snel hoor ;)