Zware buitenbak: wat helpt/ kosten/ waar te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijinn

Zware buitenbak: wat helpt/ kosten/ waar te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 17:17

Wij hebben helaas een enorme zware buitenbak en ik ben op zoek naar een goede oplossing hiervoor.
Het betreft een goed gedraineerde bak (ik heb er pas 1 keer een plasje water op zien staan) met -volgens mij- duinzand en op kleigrond. In de winter zakt een paard makkelijk 10cm weg in de bak, in de zomer stuift het alle kanten op.

Heeft iemand een tip hoe ik dit kan verbeteren (kunstvezel, kokossnipper etc.)? Graag enkel reactie wanneer je ervaring hebt met het product *D
Tevens graag verkooppunten en prijzen voor een 20 x 40 bak.

Ik hoop op goede adviezen! 8-)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:19

Ik heb ook zo'n bak en heb er naaldhoutchips op laten storten. Nu is het meer mul en ze zakken er niet meer in weg.
Kost wel wat.

magic_lover

Re: Zware buitenbak: wat helpt/ kosten/ waar te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:21

www.buitenbak.nl

onze bak was in het begin een prutbak, enorm zwaar, nat etc.
tuft erdoor en hij is super (ook nog na dik 2 jaar, zolang ligt ie nu).

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:24

Op een pensionstal waar ik heb gestaan was de bak ook écht niet te rijden. Zomer's stoof t als een gek en in de winter was ie nat en zwaar.
Voor mij een reden om weg te gaan, maar toen en na mij nog vele volgden naar een andere stal, heeft de pensionhouder er toch wat aan gedaan. Er zijn gemalen schelpen doorheen gedraaid. Niet zo gruwelijk duur maar het heeft zeker effect!

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 17:25

Ik ben op zoek naar een zo'n goedkoop mogelijke oplossing om eerlijk te zijn :) Ik huur namelijk 3 stallen bij een fruitteler met buitenbak, dit is dus niet mijn eigendom. Een beetje investeren wil ik wel (mijn paard staakt nu door de te zware bodem), maar dat heeft z'n grenzen.

Jullie hebben beide ook een bak op kleinbodem begrijp ik?
Wat hebben jullie moeten betalen voor de oplossing?

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:29

Aan wie vraag je dat?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:11

Wij hadden ook een zware bak die heel goed gedraineerd is. (ook nooit plassen water) We hebben er nu 3200 kg Geopat doorgedaan en de bodem is nu heel goed berijdbaar. Een paar jaar geleden hadden we er Megatop (naaldhoutsnippers) doorheen gefreesd, maar daar is veel al van verteerd. Omdat Geopat veel langer meegaat, hebben we daar nu voor gekozen.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:16

ff een stipje.Wij hebben ook een buitenbak die veels te zwaar is en zoeken een goedkope oplossing.Wij hebben een stuk wei laten omzetten,maar hij is veels te los en het zand is te "glad" We zijn nu bezig met een proef met leem erdoor en dat lijkt te schelen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:24

Ik heb woudzand(ca. 25 cm. met daaronder "gewone" zwarte grond) in mijn bak, en ik moet zeggen dat ik het super vind.
Oke, mn bak is wel nat(je moet het natuurlijk af laten lopen of drainage hebben), maar géén blubber!
En zolang ik hem niet 20 cm diep laat eggen is hij ook absoluut niet zwaar.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:05

Nieuw zand is in dezen geen optie, maar eigenlijk ook gewoon niet nodig. Het zandprincipe is erg goed en werkt heerlijk met de drainage.

Ik heb vanavond even met de staleigenaar gesproken en hij geeft aan geen plantaardige producten in de bak te willen hebben; als fruitteler kent hij het principe van kokos en dat wil hij er absoluut niet in hebben.

Ik kijk nu dus meer naar o.a. all weather tuft, maar dat is een beetje een prijzig grapje.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:17

Ik weet niet precies wat die mensen waar ik sta ervoor betaald hebben, de kosten staan wel op de site:
http://www.buitenbak.nl/prijzen.htm
maar kan me voorstellen als de stallen enz niet van jou zijn dat dat misschien toch wat teveel van het goede is ;)
Maar het is wel een goede en duurzame oplossing, het verteerd niet, en de bodem word echt stukken stabieler erdoor.
Bijkomende voordelen: geen plassen meer, als het vriest kan je ook nog gewoon rijden, zomers stuift het niet, en het word niet zwaar.
drainage is in principe niet nodig alleen een laagje gewoon (wit) zand.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 09:18

Ja, het is wel een goede investering, dat scheelt. Ik ga het nu gewoon aan de staleigenaar voorstellen, wie weet is het bespreekbaar en dan heb ik het in ieder geval geprobeerd 8-)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 09:43

Geopat kost ongeveer 1,00 per kg excl. btw en transport. Dat is het spul dat Agterberg in zijn bakken gebruikt. Heeft in ieder geval mijn voorkeur boven het All Weather Tuft. Dat ziet er uit als een vuilnisstortplaats, is lastiger te slepen en kan soms glad zijn en soms zakken paarden er te diep in weg.

Roka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:34

catalyst1 schreef:
ff een stipje.Wij hebben ook een buitenbak die veels te zwaar is en zoeken een goedkope oplossing.Wij hebben een stuk wei laten omzetten,maar hij is veels te los en het zand is te "glad" We zijn nu bezig met een proef met leem erdoor en dat lijkt te schelen.

Ook wij hebben leem in onze buitenbak laten leggen. Eigenlijk hadden wij hetzelfde probleem
Ik moet zeggen dat het super geholpen heeft!
Ik had er een beetje een hard hoofd in, maar het heeft super uitgepakt!
Er moest alleen best wel wat doorheen