vraagje over hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte8

vraagje over hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 03:42

Kan iemand mij het verschil vertellen tussen hooi wat je in balen hebt en hooi pakje (die kleine blauwe verpakkingen)
En wat beter is om te voeren... ;)

Krips

Re: vraagje over hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:26

Volgens mij is het wel ongeveer hetzelfde alleen vaak is het hooi in balen droger en in plastic gaat meer richting kuil, het is wat natter. Wat beter is, naar mijn mening, afhankelijk van het paard. In het drogere hooi zitten vaak wat minder voedingsstoffen dan in natter hooi. Als je paard snel vol raakt is het drogere hooi beter, valt je paard snel in dan zou ik eerder naar wat natter hooi kijken.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:39

Het vocht gehalte van hooi is geen meet instrument voor de voedings waarde, dit heeft alles te maken met het sneller in plastic wikkelen van gras na het maaien, droog hooi ligt gemiddeld een dag of 4-5, ingeseald gras 2-3 dagen.
Wil je weten wat er in je hooi zit zal je het moeten laten testen, het ligt er aan van welk perceel het komt, is het bemest of onbemest etc. etc.
Verder heeft er een tijd geleden een heel stuk over ruw voer in BIT gestaan, waarin duidelijk naar voren kwam dat geseald gras op de lange termijn problemen kan geven in de nieren en lever van het paard, doordat het gras enigszins verzuurd nadat het geseald is.
Dit is overigens een normaal proces, maar koeien kunnen dit beter verdragen dan paarden.

Zorg wel dat een geopende baal geseald gras binnen een week word opgemaakt omdat het anders verder verzuurd/rot en niet meer eetbaar is.

Het formaat van zowel droog hooi als hooi in gesealde balen verschilt nogal, er zijn baaltjes van 20-30 kilo en balen van 300-400 kilo, het is maar net wat je wilt en hoeveel paarden je hebt.
kleinere baaltjes zijn uiteraard wat duurder per kilo.

Christy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:16

Zover ik weet is het bijna hetzelfde,
idd, is een baal hooi iets droger !
;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:15

het is maar net hoe lang het gedroogd is en onder welke omstandigheden.

Hooi si beter voor de darmen, maar het is moeilijker om kwalitatief goed schimmel- en stofvrij hooi te krijgen, dan goede balen voordroog in plastic. Gedurende het winterseizoen worden hooibalen vaak ook steeds stoffiger.

Voor paarden met darmproblemen is goed hooi geschikter, voor paarden met luchtwegproblemen en overgevoleigheid voor stof/schimmelsporen/bacterien in hooi/strooisel wordt voordroog uit plastic aangeraden door dierenartsen.

Als voordroon net zo droog wordt geoogst als hooi, dan vind ik het persoonlijk het fijnst. Het ruikt dan ook naar hooi en gaat niet snel schimmelen of broeien. wel wordt het iets sneller stoffig na openen. Maar de voordroog die ik vorig jaar had, kon ik rustig een maand open laten zonder dat er wat mee gebeurde.
Is het wat vochtiger, dan gaat het met warmer weer in voorjaar/zomer/najaar al vrij snel (soms al met een paar dagen) broeien en daardoor wordt het schimmelig/stoffig. Wij hebben meerdere keren zo'n vochtigere grote baal helemaal uit elkaar moeten trekken en dan heb je er veel rommel van! Dan kun je in die seizoenen beter kleinere baaltjes voeren die je wel in een paar dagen op kunt krijgen.

Voor de zomer is pakjes hooi dus ook handiger om te voeren als je niet veel paarden hebt en ook niet veel bij hoeft te voeren.

Ik hoop dat ik volgens jaar weer heel mooi "hooi" in plastic kan oogsten. Dat was het beste van beide.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:04

het hooi in balen is gezonder dat is vers
dat in verpakkingen niet

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:34

?

Het is even vers, alleen is het anders geconserveerd.
De een door zeer goed uitdrogen (hooi), de andere door fermentatie (voordroog). Ik vind juist dat hooi eerder "oud" wordt dan voordroog of hooi in plastic, omdat, vooral bij kleinere hoeveelheden hooi, het hooi aan de boven en buitenkanten door de vrijstelling aan zuurstof snel vergeeld en ouder wordt, en ook stoffiger...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:38

lilydj schreef:
het hooi in balen is gezonder dat is vers
dat in verpakkingen niet

Als je ergens antwoord op geeft is het wel wijs dat je weet waar je over praat hoor!
het lijkt eop alsof je onverpakte boontjes met een blikje vergelijkt maar zo werkt t dus niet.