Potstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Potstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 01:14

Heb diverse topics over potstallen doorgelezen,maar het valt mij op dat vele zeggen een potstal te hebben die wekelijks of 2 maal per week worden leeggehaald kwa natte plekken?
De bedoeling van een potstal is toch juist dat je wel de mest eruit haalt,maar de natte koek laat liggen,dat opstrooit en zo profiteerd van warmte en een vaste ondergrond?(die nog wel rul en droog van boven is?).
Dan eens in de paar maanden compleet leeghalen en opnieuw beginnen?
Of als het echt doorkomt in je droge bovenlaag,een laag van het natte wegscheppen en dat opstrooien?
Ik zie namelijk niet echt voordeel van een potstal waar je dagelijks of wekelijks de zorgvuldig gekweekte bodem uit haalt?
Wie heeft er echt een potstal,en laat de koek dus zolang mogelijk liggen en nog belangrijker...wat zijn de ervaringen daarmee?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:07

Ik haal hier idd alleen de natte plekken weg als de plek te groot wordt. Sommige van mijn paarden hebben gewoon één vaste plek om te piesen (vooral mijn ruin doet dat) en die wordt na verloop van tijd wel soppig. Ik kan dat wel steeds meer op die plek gaan opstrooien, maar dan krijg je zo'n bult op den duur, da's ook niet handig. Ik laat dan wel de onderlaag alsnog liggen, 'spit' de soppige tussenlaag er tussenuit, schuif de wat minder mooie bovenlaag die wel nog droog is in het gat, vers pak er overheen, en klaar.

Ik gebruik overigens vlas, geen zaagsel of stro.

Mijn stallen zijn ondertussen al in geen 3 jaar leeg geweest (ja, echt). Er ligt nu een fantastich bodembed in, kurkdroge bovenlaag (dat begint bijna zo'n drooghoudlaagje van een luier te worden :P ) en qua onderhoud ben ik met 6 paarden per dag een kwartiertje kwijt aan drollen wippen, meer niet. In het weekend kan ik dan wat meer onderhoud plegen, als dat nodig is.

Paarden staan wel overdag buiten, 's winters. Vanaf deze winter heb ik het zo ingericht dat ze de stallen als schuilstal kunnen gebruiken en dus zelf kunnen bepalen of ze binnen willen - wat ze ook doen. Dus vanaf nu nóg minder werk :D

Suprice_Iris

Re: Potstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:18

kheb er 1 (puur omdat ik geen zin heb om elke dag te mesten)
vind het niet storend ofzo en wel fijn.( behalve als hij helemaal leeg moet net zoals gisteren) alleen als hij helemaal leeg moet is het niet fijn, na wat pijn in me rug ben ik nu toch van plan mn stal bij te houden, vandaag is het al gelukt !! :D:D:D:D:D:D:D:D

Kyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:04

Ik heb nu een noodgedwongen potstal. Ik kan mijn mest e.d. niet afvoeren op het moment dus mest ik secuur de drollen eruit, deze verspreid ik over mijn weide (zonder stro..) en de stal strooi ik op. Ik moet zeggen.. het stinkt niet, bodem is droog en ziet er goed uit. Terwijl mijn ruin toen hij in een pensionstal stond een bende van zijn stal maakte en de stal na het mesten vrijwel meteen alweer nat en vies was. ZIet er nu schoner uit dan toen..
Volgens mij houdt het ook de kou tegen... (ooit van een boer gehoord..)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 23:20

Kyan schreef:
Ik heb nu een noodgedwongen potstal. Ik kan mijn mest e.d. niet afvoeren op het moment dus mest ik secuur de drollen eruit, deze verspreid ik over mijn weide (zonder stro..) en de stal strooi ik op. Ik moet zeggen.. het stinkt niet, bodem is droog en ziet er goed uit. Terwijl mijn ruin toen hij in een pensionstal stond een bende van zijn stal maakte en de stal na het mesten vrijwel meteen alweer nat en vies was. ZIet er nu schoner uit dan toen..
Volgens mij houdt het ook de kou tegen... (ooit van een boer gehoord..)

De onderlaag word inderdaad warm,net zoals een mesthoop rookt als je erin prikt.
Ik ben nu 2 weken bezig,en heb als begin 3 balen gehakselt koolzaad stro erin gegooit.
Elke dag haal ik zo secuur mogelijk de drollen eruit(lastige opgave met 2 shetjes en kleine drolletjes die ze graag verstoppen of verspreiden).
Na een week een extra baal erin gegooit.
Paar dagen later nog een half pak opgestrooit.
Wel gemerkt dat ik zelf nogal pietluttig ben,en het dus moeilijker maak als het hoort te zijn.
Nu doe ik dus de drollen eruit halen,en de drollen die met rechttrekken nog opduiken ook eruit halen.
Gooi de droge zijkanten wat naar het midden,en klaar.
Het verkleurt wel,en lijkt soms nat of vies,,,,maar als ik voel aan de bovenlaag is het dus niet nat!
Het is even omschakelen in denken,ik denk verkleurd is vies en nat,dus opstrooien,maar in praktijk is het slechts verkleurd en is opstrooien nog niet noodzakelijk.(hoewel ik elke keer geniet van het opstrooien,en de mooie egale kleur) :D
Dus besloten maar wat makkelijker te worden kwa looks van de bodembedekking,en minder op te strooien.
Tis tenslotte nog niet nodig,en het zou kwa kosten ook heel duur worden dan.
Daarbij krijg ik nu wat uitmest gemak,want toen het nog allemaal heel rul en netjes was,zocht ik me suf naar drolletjes om het zo schoon mogelijk te houden.(ze werden ook fanatiek begraven of door de hele stal verspreid).
Nu zie je de hopen zo liggen,of de losse drolletjes die je met de mestboy in een paar minuutjes kan opwippen.
Heb eindelijk een vaste bodem,met een rulle bovenlaag waarin niet teveel verstopt kan worden :D
Merk ik dat het vocht naar boven trekt,dan strooi ik weer een laag op,of schep wat weg en daarop een nieuwe laag.
Van stank merk ik nog steeds niets,maar kom dan ook niet aan de onderlaag..... ;)

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:05

Heb op twee stallen met potstallen gestaan:

nr 1: 3x per dag de mest eruit en wanneer nodig opstrooien.
eens in de 4-6 weken alles eruit en opnieuw beginnen.

nr 2: dikke laag stro in de stal, 4 dagen later nog eens bijstrooien,
en 3 dagen later alles eruit. dus:er werd helemaal niks uitgehaald,
ook de mest niet...

Mijn ervaringen: het kan misschien best handig zijn en tijd schelen,
maar dan moet je het wel goed doen. Ik heb vaak meegemaakt dat
mijn paard vies stond, waardoor hij rotstraal ontwikkelde.
Persoonlijk vind ik het fijner als elke dag de pies en poep eruit gaat,
maar dat is door mijn negatieve ervaringen met de potstal.