Fjord scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Fjord scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:23

Ik heb een nu ongeveer 6 jaar mijn fjord eigenlijk heb ik haar nooit geschoren.
Maar sinds een tijdje rijd ik nu wedstrijden en begin ik toch wel te merken dat ze wel ontzettend veel last heeft van die dikke vacht, ze is echt kletsnat na het rijden en het duurt erg lang voor ze weer droog is.
Ze heeft een soort uitloopstalletje waar ze wel beschut kan staan en uit de wind maar ook in de regen/sneeuw/hagel kan staan mocht ze dat willen, ook staat ze nog wel in de wei.

Nou kan ik wel gewoon aanpassingen maken in de stal waardoor ze nog beschutter zou staan of waardoor ze niet in de regen zou staan want het is gewoon een stal aan huis.

Maar mijn vraag was nu, als ik haar zou scheren wat voor soort deken(s) zou ik dan nodig hebben om haar goed warm te houden? :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:27

Heb je ook overwogen om haar gedeeltelijk te scheren, bijv. een streepmodel of een dekenmodel?
Ik heb mijn tinker (overdag buiten, 's nachts binnen in open stal) een dekenmodel geschoren en dat bevalt me erg goed. Ik heb dit al voor het derde jaar gedaan. Wel moet je dan bij erg guur/koud/nat weer dus laten we zeggen beneden een graad of 7 bij regen/natte sneeuw een regendeken opdoen, bijv. fleecegevoerd (komt overeen met 100grams).
Dan blijft het dekenverhaal binnen de perken en kan je paard met rijden toch haar warmte goed kwijt.

ter inspiratie nog maar een keer het beroemde plaatje
Afbeelding

Mijn paard heeft model 9; alleen heb ik dus niet de buik geschoren maar een driehoek behaard gelaten van de beide liezen tot halverwege het borstbeen. Want op het land kan de buik weleens flink nat worden; een deken helpt daar niet tegen en de vacht is niet echt waterdicht meer.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door beantsje op 16-11-09 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:31

Even neuzen bij de fjorden topics, daar hebben we volgens mij 100 malle scheer je fjord mogelijkheden al laten passeren..

Ga hem voor je zoeken..
[FJ] Fjorden scheren?

moet er ook nog 1 zijn van 2008 en vermoedelijk van elke winter ervoor :D ;)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:33

Dat heb ik zeker overwogen. :)
Ik weet ook nog niet precies hoe ik haar wil scheren, daarom zou ik graag van verschillende mensen willen horen wat voor dekens je zou moeten gebruiken zoals bijvoorbeeld dat dekenmodel, of helemaalgeschoren of een ander model.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 22:41

Sjolvir schreef:
Even neuzen bij de fjorden topics, daar hebben we volgens mij 100 malle scheer je fjord mogelijkheden al laten passeren..

Ga hem voor je zoeken..
[FJ] Fjorden scheren?

moet er ook nog 1 zijn van 2008 en vermoedelijk van elke winter ervoor :D ;)
Dank je, ik had daar geloof ik al eens iets neergezet maar ga de vraag gewoon ook daar stellen. :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:41

Over het algemeen zou ik zeggen; niet meteen dik inpakken maar gewoon uitproberen. 'officieel' zou een paard dat geheel geschoren is, nog tot 10 graden boven nul bij droog weer zonder deken de wei in kunnen.
Bij mij ging het goed tot een hele vieze, natte dag met natte sneeuw en een snijdende wind. Toen stond mijn paard te rillen en heb ik haar een dekentje opgedaan. Ze was niet onderkoeld overigens.

_spunky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:49

ik heb mijn fjord ook geschoren, volgens bovenstaand plaatje model 4.
hij staat overdag buiten, 's nachts binnen. vandaar mijn keuze om de benen erin te laten zitten.
hij staat wel onder een lekkere warme deken, 400gr, omdat hij het anders te koud vind.
ik moet wel zeggen dat hij het nogal eens vlug koud heeft ;)

Lauura

Re: Fjord scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:20

Ik scheer ook een model. Welliswaar niet bij een fjord;).
Ik scheer alleen de onderkant van de hals en gedeeltelijk zijn buik. Het gaat hier echt super mee, hij kan zijn warmte kwijt met het rijden, is weer snel opadem etc! Je krijgt dan zo'n idee:
Afbeelding
Betere foto heb ik even niet en hier is t al weer voor een deel aangegroeid. En ik heb ook verder geen deken op.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:41

Hoeveelheid grammen op je paard hangt van diverse omstandigheden, is het een koukleum of juist niet, hoe is het weer en de temperatuur?
De mijne geheel geschoren, behalve benen en hoofd t/m bakstukken, staat nu onder een regendeken ( 0 grams) maar hij heeft het snel warm. Overdag buiten en nu 's nachts op stal.
Ik zou of op mijn wijze scheren of een dekenmodel zoals nummers: 06 t/m 09.
Dan een ongevoerde deken op en als het kouder wordt iets meer op doen, maar altijd blijven kijken naar je paard (zweten = iets minder, koud = iets meer)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 21:53

josie, dat begrijp ik wel ja dat je ook moet kijken naar het paard zelf of dat een koukleum is of niet. Mijn fjord heeft natuurlijk nu een erg dikke vacht maar of ze dan een koukleum is, is natuurlijk moeilijk te zeggen aangezien ik haar nog niet geschoren heb meegemaakt maar dat is inderdaad wel een kwestie van uitproberen :)