drinkwater bij vorst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frieslover6

drinkwater bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:23

Mijn paard kan drinken uit de sloot, ook staan er 2 waterbakken.
Hoe houden jullie in de winter als het vriest het drinkwater vorstvrij of althans dat ze toch kunnen blijven drinken?

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:25

2x per dag heen om te hakken als het echt heel erg vriest.
Ik heb wel een thermo bak zelf gemaakt. 2 speciekuipen in elkaar met daar tussen pur, maar als het echt vriest helpt dat niet zo.
Sloot blijft bij ons het langste open en daarna dus braaf hakken 2x per dag....

frieslover6

Re: drinkwater bij vorst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:29

Ik heb ook wel eens gehoord over bal in het water of een mineraalblok? Of dat helpt ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:32

frieslover6 schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord over bal in het water of een mineraalblok? Of dat helpt ?

Ja, even, maar zodra het harder vriest ook niet meer.
Heb je stroom? Thermolintje er omheen doet wonderen.

Christy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:55

ikke schreef:
frieslover6 schreef:

Ja, even, maar zodra het harder vriest ook niet meer.
Heb je stroom? Thermolintje er omheen doet wonderen.

Helemaal mee eens ! :D

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:34

frieslover6 schreef:

Een bal zorgt dat het water iets in beweging blijft zodat het minder snel aanvriest, helpt bij ons niet afdoende. Bovendien wippen onze paarden de bal er uit, dus heeft het weinig zin.
Een mineraalblok zorgt ervoor dat je water zout wordt, waardoor het ook weer minder snel bevriest, maar dan heb je dikke kans dat je paard veel te veel zouten binnen krijgt omdat hij gedwongen wordt dit te drinken. Zout water is ontzettend ongezond. Mensen en dieren drinken niet voor niets geen zeewater, het kan uitdrogingsverschijnselen veroorzaken en meer.
Daarnaast maakt zout dorstig, paard gaat meer drinken, nog meer dorst, nog meer zout water, naja, je snapt het wel. Om nog maar niet te spreken over de schadelijke gevolgen van een te veel aan de andere mineralen die in zo'n blok zitten.....

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:17

wat ik in de winter altijd probeer is om de speciekuipen zo vol mogelijk te houden, dan bevriest er vaak maar een klein laagje snachts en die kan ik zo stuk maken en eruit halen. denk dat ik ook eens zo'n thermo draadje ga proberen!

hedwyghedika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:02

Een wateremmer met een bal erin. Volgens mijn moeder vriest het dan minder snel dicht ofzo.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:03

Hakken en emmers vullen en met emmers drinken geen.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:04

hedwyghedika schreef:
Een wateremmer met een bal erin. Volgens mijn moeder vriest het dan minder snel dicht ofzo.

:D hihi dan drinken die van mij echt niet meer als er een bal in ligt. Ze zijn al bang al er een nieuwe rol hooi in de wei ligt. :o

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:24

blue_kim schreef:
wat ik in de winter altijd probeer is om de speciekuipen zo vol mogelijk te houden, dan bevriest er vaak maar een klein laagje snachts en die kan ik zo stuk maken en eruit halen. denk dat ik ook eens zo'n thermo draadje ga proberen!

inderdaad! wij hebben geen speciekuipen maar van die hele grote witte vierkante bakken waar veel waer in kan. Dit bevriest echt veeeeel minder snel, zeker bij ernstige blijft het water redelijk open, of er bevriest slechts een klein laagje

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:01

Midasje schreef:
hedwyghedika schreef:

:D hihi dan drinken die van mij echt niet meer als er een bal in ligt. Ze zijn al bang al er een nieuwe rol hooi in de wei ligt. :o

denk dat dat ook meer is voor als het paard snachts binnen staat, en de bak met water dus op het land blijft staat, doordat er dan niet uit gedronken word vriest hij heel snel dicht, met een bal er in vriest het ook wel dicht maar als je die bal een tik geeft heb je alweer een wak in het ijs, dus hoef je niet zoveel te hakken.
nou heb ik vorrig jaar tennisballen geprobeert, dit werkt dus niet :P want die zijn net zo dik als dat de ijslaag werd :P

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:04

2 a 3 x per dag hakken helaas.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:07

regelmatig hakken en eventueel een bal of wat stro zodat het minder snel dichtvriest
Maar bij -15°C zoals vorig jaar zal je toch heel hard moeten hakken

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:08

Ik doe er wat stro in en dan krijgt mijn pony het ijslaagje wat er dan nog op komt zelf stuk. :)

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:10

Thermolintje om de pomp warm te houden en de leiding, maar als het heel
hard vriest wordt het water uit de sloot vissen en idd hakken.
In de paddocks hebben we speciekuipen maar bij flinke vorst bevriezen die
tot op de bodem ook al zitten ze helemaal vol.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:10

helpt stro echt? want bij mijn paard ligt er altijd hooi in het water en dat vriest toch echt net zo snel dicht...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:56

Ik had vorig jaar idd 2 speciebakken met isolatie er tussen in de paddocks staan. 's Nachts ging daar een houten plaat op met een plastik zak waar een deken in zat. Ook de bovenkant geïsoleerd dus.
Ballen in een open bak helpt maar zeer weinig.
Wat wel zou kunnen helpen is een vijferpompje erin om het water stromend te houden.

Voor dit jaar heb ik een grote koelbox aangeschaft (45L). Iets wat koelt kan ook isoleren tenslotte ;)
's nachts gaat het deksel dicht en ik hoop dat het niet zo hard gaat vriezen dat ook die dichtvriest :)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:01

als je stroom hebt kan ik je aanraden om een luchtbelletjes apparaat erin te doen.
die je ook in viskommen en vijvers hebt.

Dit houd je water vrij van vorst en je kunt ze zo afstellen dat ze om de 10 min bubbelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:17

Ik loop met een kruiwagen heen en weer met jerrycannen erin. Ik hak het ijs open, vers water erin en klaar. En als ze dorst hebben, dan schoppen ze het ijs zelf weer open.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:16

wij vullen de waterspeciekuipen bij met jerrycans (en straks de kruiwagen-waterzak) via de vorstvrije buitenkraan van het huis, en ik vul ook wel eens jerrycans met warm water zodat de temperatuur van het water in de bakken wat minder koud is en de paarden beter drinken en het ijs mooi ontdooit.
We hebben nu een lange tuinslang liggen, maar die bevriest bij vorst :P Gelukkig hebben we niet super lang vorst.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:19

Zulke topics als deze komen elk jaar weer terug :o . Maar de gouden tip die ik van een bokker heb gelezen is deze:

Neem eem grote en een kleinere speciekuip.
Vul de rand van de grote met purschuim of ander isolatieschuim en doe de kleinere erin.
Als je er dan water in doet bevriest het niet tot nauwelijks.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:43

Zoiets had ik vorig jaar ook, alleen dan met steenwol de hele binnenwand geïsoleerd. Er kwam ondanks dichtmaken toch wel wat water tussen de 2 kuipen en en die werd daardoor erg zwaar. En ook het isolerend vermogen verminderde daardoor.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:50

Hier hebben we ook het zelvde probleem....

wij hebben aut,bakken

in de winter een badkuip in de grote weide de shet had een specikuip

de kwpn in de sla een emmer die steeds werd gevult

het is echt onmogenlijk om het vriesvrij te houden hier
wij hebben -27 gehad snachts overdag -18 ofzo dan kun je aan het hakken blijven

wel heb ik gemerkt dat je het beste de bakken in een stal etc kunt zetten of naast een muur uit de wind dan gaat het minder snel

van de winter zetten we aan de badkuip een grote pomp kijken hoe dat gaat....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:53

timokyana schreef:
2 a 3 x per dag hakken helaas.

Hier hetzelfde. Het wil soms wel helpen om de drinkton in de schuilstal te zetten en goed in te pakken met hooi (heb de indruk dat dat een beetje isoleert), maar eenmaal het echt stevig vriest wordt het toch hakken. Meestal giet ik er ook nog warm water bij (meenemen in een thermos), dan blijft het wat langer ijsvrij.