onbeperkt kuil/hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frieslover6

onbeperkt kuil/hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:27

Wij voeren bij op het land.
Nu hoor ik dat je het beste onbeperkt hooi/kuil kan voeren.
Laatst lieten we een baal kuil op het land zetten maar dat waait weg en werd een grote rotzooi.
Je hebt ook hooiruiven maar die zijn nogal prijzig..Het gaat erom dat we een baal op het land kunnen plaatsen ,maar het liefst iets met een rooster erover dat ze er wat meer moeite voor moeten doen.Heeft iemand nog tips? Ik vind dit trouwens een super forum!

8nnemiek

Re: onbeperkt kuil/hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:56

Als je ergens een goed, stevig vissersnet met niet te grove mazen uit kan halen, dan zou je dat als een soort hooinet er omheen kunnen slaan.. Er bestaan ook echte extra grote hooinetten, maar daar past geen complete baal in..
En je kunt ook gewoon zo'n grote ijzeren bak nemen, maar daar zit dan weer geen net overheen. Die bakken stonden hier op bokt pas nog ergens te koop..

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:00

Laatst bijgewerkt door Musjes op 15-11-09 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:01

Sla een net dat ze ook over aanhangers gooien eroverheen. Is praktisch hetzelfde materiaal als van hooinet.nl

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:03

of een oude container (afval container, zo'n zwarte of groene die aan de weg moet) gebruiken,
daar schijnt precies een baaltje hooi in te passen, gat er onderin maken, kunnen ze daar hooi uit eten.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:07

Marigold schreef:
of een oude container (afval container, zo'n zwarte of groene die aan de weg moet) gebruiken,
daar schijnt precies een baaltje hooi in te passen, gat er onderin maken, kunnen ze daar hooi uit eten.

ts heeft het over een baal kuilgras!! :D
van gemiddeld 300 kg waar 25 pakjes hooi in passen.

wij hebben hem op een pellet staan en snijden maar 1 kant van het plastic open
we hebben rollen en snijden dan dus de zijkant open. dan blijft er gedeeltelijk plastic overheen zitten waait nie weg en regend niet nat.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:10

@bonte_bente, i know, maar ik dacht, ik zet het er toch even bij.
voor het geval ze ook kleine baaltjes gaan voeren, of dat er iemand anders meeleest die kleine baaltjes voert
en hier nog niet van had gehoord :P

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:36

Onbeperkt kuil lijkt mij niet zo'n goed idee voor paarden. Als je onbeperkt wilt voeren, dan zou ik liever voor hooi kiezen.

frieslover6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:10

Ik heb in ieder geval voldoende tips gekregen en wil iedereen daar voor hartelijk bedanken!!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:32

Je hebt ook van die hele handige bakken voor buiten, staan vaak in blaadjes e.d. Kan er alleen zo niet opkomen... Zijn volgens mij wel prijzig!

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 08:59

Jol1 schreef:
Onbeperkt kuil lijkt mij niet zo'n goed idee voor paarden. Als je onbeperkt wilt voeren, dan zou ik liever voor hooi kiezen.

Was even aan het zoeken hier op bokt over kuil nu zag ik je reactie heir staan liever hooi dan kuil..
Ben ik met je eens maar op de meeste pensionstallen geven ze kuil (ken er zelf geen eentje die nog echt hooi geeft?)

Bij ons op stal zijn de laatste twee weken een aantal paarden aardig aan de race heb ook gevraagd om hooi omdat het kuil wat er gevoerd wordt de laatste paar weken vrij vochtig is en zurig ruikt...en dit is volgens mij niet echt goed voor de paarden.

Zit er dan ook aan te denken om een ander soort te geven als totdat deze pakken op zijn weet het anders ook niet :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:04

Onbeperkt kuil is zeker geen goed plan. ;)
Veel te heftig......

Bij ons gaven ze altijd kuil, maar mijn paard heeft insuline resistentie. Godzijdank gaan we vanaf nu over op hooi. Wij zitten ook nog te hannessen hoe we het moeten geven. Tot nu toe leggen we het in het land, maar zoals vandaag waait het hard, dus dat wordt lachen vanmiddag. :+

Oh, en TS, welkom op dit forum. Het kan hier heel gezellig zijn, maar soms ook helemaal niet, hoor. ;)

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:10

Grote stallen voeren vaak kuil omdat het met opslag gemakkelijk buiten op het erf kan en hooi moet nu eenmaal droog en onderdak liggen, soms is er geen ruimte vandaar de keuze voor kuil, ze hebben door de grote hoeveelheid paarden ook geen problemen met het feit dat een aangebroken pak binnen een week op moet zijn.

Wij hebben maar 2 paarden te voeren en kiezen daarom bewust voor droog hooi, ook omdat mijn arabier toch van de voordroog dunne ontlasting kreeg, met droog hooi heeft hij daar geen last van.

We hebben een grote hooiruif 2e hands op de kop getikt voor een redelijke prijs, die is zijn geld meer dan waard want nu verspillen ze niets, en kunnen er ook niet op plassen of poepen.
Hooi is te duur om te laten bevuilen of weg waaien

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:29

Ik denk zelf dat het gewoon zo is dat kuil voeren veel voordeliger is dan hooi en dat is natuurlijk wel zo.
En het scheelt een hoop geld voor een pensionstal die meerdere paarden heeft die voert een baal per week makkelijk op (450kg)
En de opslag vroeger bij de boeren lag het vaak op pallets met zeil eroverheen en op de hooizolder natuurlijk.

Maar je hoort toch steeds meer dat het toch niet echt ten goede komt voor de paarden/pony's ik betaal dan liever wat meer voor het welzijn van mijn paard.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:15

Onze stalling maakt eigen kuil, dus vandaar dat ze dat ook voeren. Maar ja, als paarden het er niet goed op doen (zoals de mijne), moet je toch wat anders verzinnen. Daarbij moet ik eerlijk zeggen dat ik hooi sowieso fijner vind om te voeren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:54

goed hooi is heerlijk, maar na 3 jaar paarden aan huis heb ik 2 jaar problemen gehad met het hooi. Het ging broeien, of het werd aan het einde erg stoffig, of de muizen gingen er in zitten poepen... Daarbij kreeg ik er hoestende paarden van. Het 1e jaar heb ik een deel van de winter vreselijk duur goed hooi in moeten kopen. Het 2e jaar had ik goed hooi in pakjes, van eigen land en hooi van natuurland wat goed leek, maar toch stoffig was. het 3e jaar ging het hooi van eigen land broeien, maar had ik gelukkig nog wel voordroog die zo goed als hooi was
En afgelopen jaar hebben we maar 1x gemaaid en heb ik weer voordroog laten maken omdat het gras al te lang was en de bodem al vochtiger, zodat het niet snel genoeg meer droogde en ik het weer te onzeker vond. Hoe die kwaliteit is, zullen we komende maand zien, want ik moet er nu mee beginnen te voeren. Maar ik vind goed hooi vinden of maken, veel lastiger dan goede voordroog maken, en de kwaliteit blijft ook constanter gedurende het jaar. Alleen jammer wanneer het niet zo droog is dat je het in de zomer kunt voeren zonder dat het gaat broeien...

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:20

wij voeren kuilHooi oftewel gras wat heeft mogen drogen op het land en vervolgens pas is ingerold, veel minder zwaaar als echt kuil. wel stofvrij en fijne geur (geen "wijngeur" zoals echt kuil kan ruiken....

intercity3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:24

Wij geven eigenlijk altijd hooi, soms is een weekje kuil voor de afwisseling. Op dit moment nergens problemen mee, maar we hebben dan ook wel een paard dat bijna nergens problemen mee heeft, dus dat komt mooi uit :)

Gypsylady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:36

Zag hier ergen op bokt dat iemand zo,n groot watersilo had verzaagd tot hooi ruif voor op het land
Ook met een stuk betongaas erover zodat het hooi niet verwaaide
Die Vatten zijn op marktplaats niet zo duur

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:41

Die vaten zijn niet duur, maar daar krijg je geen grote baal in, wat ts graag wil...

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:43

je hebt ook van die vierkante ijzere bakken .. waar je redelijk wat in kwijt kan :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:08