zoals de titel al zegt slaat mijn 2.5 jarige friese ruin veel met zijn voorbeen. dit doet hij in de stal en op de poetsplaats en spuitplaats. ik vind het zelf vervelend als een paard dit doet en naar mijn mening is het ook slecht voor de hoef en het been (omdat hij dus ook tegen de staldeur trapt als meneer gen aandacht krijgt van mensen die langslopen of als er gevoerd word. nou had hij afgelopen week ook een wondje aan zijn knie en was zijn knie wat dikker. hij liep verder normaal en zijn knie is ook gewoon weer geslonken en ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat t van het trappen tegen de deur komt, het kan namelijk ook van een trap komen van een ander paard in de wei, maar ik zit niet te wachten op dat meneer iedere keer zijn been of hoef kapot trapt.
heeft iemand goede tips om hem dit gedrag af te leren. zijn stal is in een hal waar veel mensen komen dus het is vrijwel onmogelijk om te zorgen dat mensen zijn gedrag negeren. verder zal t hem een worst wezen dat je hem een tik geeft voor zijn gedrag. ik zat zelf te denken aan hem als het ware te leren voetjes geven op commando, dat je hem beloond als hij het doet als je het vraagt maar het verder niks oplevert als hij het uit zichzelf doet maar zou dit dan ook daadwerkelijk zijn gedrag verminderen.
Is er een mogelijkheid om hem in een rustigere gang te zetten?
kiwiwitje
Geplaatst: 15-11-09 21:46
op spuitplaats en alles negeren en als je de mogelijkheid hebt. Rubberen matten neer leggen minder geluid. in de stal rubberen matten tegen de muur doen hij doet het om de aandacht, als de klap bijna niet gehoord word zal hij vanzelf stoppen.
hij staat snachts op stal en gaat het hele jaar door de hele dag naar buiten. kan niet echt een vaste tijd zeggen want als het vreselijk weer is gaan ze wat eerder naar binnen. ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem in een andere stal te zetten.
ik zal op stal is vragen of er een rubberen mat tegen de deur mag zodat hij niet zo tegen het hout trapt. en ik zal is proberen of het met hem te negeren ophoud.
Is dat ook geen teken van nervositeit of ongeduld?
Miez
Geplaatst: 15-11-09 22:05
geef je hem eten als je hem vast heb staan? hooi of iets dergelijks? een paard bij ons doet het ook en die vraagt ook echt om aandacht..hij krijgt ook altijd hooi dus hij weet waarom hij het moet doen..heeeeel irritant..mijn paard probeert het ook maar hoef maar 1 keer te roepen dat ie moet stoppen en dan stopt ie..hij doet het echt puur om aandacht..die van mij dan weet niet of die van jou het doet?
@koko: bij mijn paard hoef ik ook maar te roepen of een tik en hij stopt maar daarna begint hij doodleuk opnieuw. hij is inderdaad wel ongeduldig en vraagt gewoon om aandacht en/of eten. hij krijgt vaak bij het poetsen wel een wortel (niet op het moment als hij staat te trappen) maar als het hem allemaal te lang duurt gaat hij staan trappen. ik vind het ook gewoon mateloos irritant en heb paarden gezien met vreselijk versleten hoeven hiierdoor en ik zit er eigenlijk niet op te wachten.
ik heb ondertussen aan de staleigenaresse gevraagd of er een rubber mat tegen de deur kan en ze gaat dit proberen te regelen. dus dat zou al wat schelen.
DianPh
Geplaatst: 17-11-09 11:58
Mijn tip is: geef hem geen voer op de poetsplaats en snoep in de stal. En elke keer als hij schraapt straf je hem, eerst met je stem, luistert hij niet daarna een kleine tik. Zorg dat hij respect voor je krijgt. Hij schraapt om aandacht en voer. Blijf consequent. het duurt een tijdje maar het wordt vanzelf minder tot helemaal niets. Succes!
In stal zou ik een quitkick proberen, dit is een kastje met een bewegingssensor erin. Hier komt een straaltje water uit als je paard tegen de deur trapt. Het werkt wel echt goed, in het begin zullen ze even schrikken maar na een paar dagen hebben ze 'em echt wel door.
En wat DianPh zegt ben ik het wel mee eens.
Ik denk ook niet dat het helpt als je hem gaat belonen voor dit gedrag, aangezien je hier niet van gediendt bent.