modder op het land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frieslover6

modder op het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:27

mijn paard gaat voor het eerst 24/7. in de winter.
Het regent veel dus het is nu erg modderig met veel plassen!
Er gaan al mensen weg die hun paard toch liever op stal zetten.
Maar nu heb ik het boek Paardnatuurlijk gelezen en gezien dat het paard hier toch heel goed tegen kan,en dat zij vaak niet eens gebruik maken van een schuilstal en dat modder ook geen kwaad kan .
Men zegt in dat boek ook dat mensen bij paarden te veel denken in mensengedachten hoe zijn jullie ervaringen want ik ben het type dat ik ook ga twijfelen of ik er wel goed aan doe ik vind mijn paard trouwens wel al wat dunner worden nu het gras minder word en ik wel bijvoer.
.

blues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:33

Als je een droog landje hebt, is het niet zo erg, maar om je paard dag en nacht in een nat modderig land te laten lopen.
Ik ben blij dat mijn paard 's nacht op stal kan, ze kan dan lekker droog liggen, wat ze ook iedere nacht doet.
Daar kan geen deken tegenop.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:48

Als er stukken zijn die blubberig zijn is het niet zo erg, als ze maar ergens op droge grond kunnen staan. Betegel een stuk, of stort op een deel zand.

Je paard aan zijn lot overlaten in de blubber is niet hetzelfde als natuurlijk huisvesten, laat dat duidelijk zijn! :(

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:20

Onze paarden staan ook 24/7 buiten (Veluwe, zandgrond) en wij hebben ook een paar modderplekken. Rond het afdak waar het hooi onder ligt, ligt een aardige laag blub. Hebben we een boel kruiwagens oud hooi op gestort, om het te verharden en droger te krijgen, lopen ze gewoon naast het paadje naar het afdak... :Z
Vermenselijken doe je erg snel, maar ik weet niet in wat voor staat jullie weiland momenteel is. Is alles blub en zakken ze overal ver weg, zou ik toch iets gaan regelen aan verharding. BIj ons staan de paarden nauwelijks te schuilen, alleen om te eten staan ze daar op de stoep. Slapen doen ze gewoon in het natte gras of in de zandkuilen die we hebben.
Het is dus niet zielig, als je maar genoeg mogelijkheden biedt om niet de hele dag in de modder te hoeven staan!

frieslover6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 11:27

Nee, dat mijn paard aan zijn lot word overgelaten is totaal niet aan de orde,hoor!
Maar omdat hij voor het eerst ook vanaf eind september direkt voor dag en nacht en ook de bedoeling voor de winter (ik kijk het wel eerst even aan) op het land staat en er op sommige plaatsen blubber ligt en plassen is dit voor mij ook nieuw. Al helemaal omdat hij andere jaren altijd vanaf oktober s'nachts op stal ging en overdag in de paddock stond.
Ik ga dagelijks heen.. weer of geen weer en er zijn voldoende drogere stukken in het land maar ik was gewoon benieuwd hoe andere mensen dit ervaren want men leest ook vaak op forums zielig en dekens terwijl dat eigelijk niet eens zo goed is . En ik had ook gehoord dat sommige paarden niet eens gebruik maken van de schuilstal...maar evengoed bedankt voor de tips daar kan ik wat mee!

vuurneon

Re: modder op het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:32

Ik ben wel van mening dat er wel een schuilstal moet zijn, waar het ook echt droog onder is (dus zand erin, tegels of wat anders om het echt droog te houden). (of een paar flinke bomen natuurlijk, want daar kunnen de paarden ook prima onder schuilen).
Het winterland van mijn pony is nu al vies, maar goed: ze kunnen bij de stal droog staan op tegels en daar is ook een afdak. Maken ze ook dankbaar gebruik van! :j De hele stal kunnen ze gebruiken als schuilplek: 1 stal staat open en voor de rest kunnen ze gewoon rondom de stal lopen.

Mystique04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:34

Mijn haflinger staat ook gewoon buiten met een deken dat wel, maar ze doet het er prima en ze staat zelf het liefst buiten, zonder schuilstal ofzo, er zijn wel bomen aan de zijkant van het weiland.
Natuurlijk staan er plassen in het land zeker als het zo regent,maar er zijn wel droge stukken en ze gaat zelf in de plassen staan en soms ook liggen.
Alleen wel uitkijken met mok.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:42

Als het land erg nat is zou ik uitwijken naar een stalling. Constant in de nattigheid staan zorgt o.a voor mok en dat moet je proberen te voorkomen. Weeg even af wat belangrijk voor je is...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:20

heb je paard wel ergens een plek om te schuilen en droog te staan? dat vind ik persoonlijk toch wee heel belangrijk, dat ze iig de keus hebben om uit de regen en/of wind te gaan staan. als je dat helemaal niet hebt, geen bomen en geen schuilstal, dan zou ik er toch voor kiezen om het paard snachts binnen te halen.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:30

een beetje modder is niet erg ;)
de paarde nop onze manege staan ook een beetje in de modder 8-)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 16-11-09 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag alles in 1 bericht plaatsen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:39

Onze buitenkudde staat op veengrond het hele jaar door. Rondom de voerbak(ken) storten we wel zand, maar als het week in, week uit regent, ontkom je niet helemaal aan de prut. Helaas. Mijn paard leeft al jaren zo in de winter. Geen mok, niets (mok komt vooral van binnenuit ;) ).

Overigens wil ik wel dat er verharding komt, hoor, maar zolang mijn stallingsbazen daar nog niet aan willen, heb ik weinig keuze. Daarbij kijk ik altijd goed naar mijn paard. Geeft hij aan dat hij het niet trekt, ben ik de eerste die hem weg haalt. Maar hij is zo gelukkiger dan op stal. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:54

frieslover6 schreef:
Nee, dat mijn paard aan zijn lot word overgelaten is totaal niet aan de orde,hoor!
Maar omdat hij voor het eerst ook vanaf eind september direkt voor dag en nacht en ook de bedoeling voor de winter (ik kijk het wel eerst even aan) op het land staat en er op sommige plaatsen blubber ligt en plassen is dit voor mij ook nieuw. Al helemaal omdat hij andere jaren altijd vanaf oktober s'nachts op stal ging en overdag in de paddock stond.
Ik ga dagelijks heen.. weer of geen weer en er zijn voldoende drogere stukken in het land maar ik was gewoon benieuwd hoe andere mensen dit ervaren want men leest ook vaak op forums zielig en dekens terwijl dat eigelijk niet eens zo goed is . En ik had ook gehoord dat sommige paarden niet eens gebruik maken van de schuilstal...maar evengoed bedankt voor de tips daar kan ik wat mee!

Je moet kijken naar jouw paard en jouw situatie.
Als jouw weiland nat en modderig is en je paard de hele dag in vieze, natte, soppige grond moet staan, dan is dat voor je paard niet prettig. Is het weiland goed droog en heeft het een harde bodem waar je paard niet in wegzakt, en heb je op een paar lagere plaatsen, of rond het hek en de voerplaats wat modder, dan is dat heel wat anders.

Qua dekens: Als je merkt dat je paard afvalt, ondanks goed bijvoeren, dan verbruikt hij meer energie (om zich warm te houden) dan hij binnen krijgt, en is een(ongevoerde of gevoerde, afhankelijk van hoe moeilijk je hem gevuld houdt) regendeken op doen toch wel het overwegen waard. tenzij je paard overgewicht heeft ;) dan kan die zo wat afvallen.
Een paard wat steeds nat wordt, gebruikt zijn lichaamswarmte om van binnenuit weer huid en haar warm en droog te maken. Dat kost veel energie. Als je paard onvoldoende energie op kan wekken, krijgt die het koud. Mijn KWPN merrie is zo'n paard wat het snel koud krijgt en dan gaat rillen en verkouden wordt. Mijn pony had er vroeger niet zo'n last van, maar nu hij een jaartje ouder wordt, is het moeilijker om hem op gewicht te houden en gaat hij eerder rillen van de kou.

Als je met regenperiodes een ongevoerde regendeken op doet, kun je die weer af doen met de droge dagen. Met droog koud weer kan een paard namelijk de haren uit elkaar zetten om een isolatielaagje te kweken en hoeft hij geen water van zijn vacht en huid te verdampen, dus kost dat minder energie dan nat en koud zijn van de regen. Natte haren isoleren veel minder.

Ga niet blind uit van 1 website of boek, met een bepaalde achtergrond. maar blijf ook zelf goed naar je paard kijken.
Gras zit in dit seizoen niet veel meer in, behalve dan aan water... en een paard kan er zich daardoor ook niet zo goed warm meer mee houden. Bijvoeren met hooi of voordroog, met lekker veel structuur, is, vooral als je paard vermagert, toch wel erg belangrijk.

Overigens maken de paarden hier wel gebruik van de schuilstal. Deels als toilet, deels omdat er in gevoerd wordt, maar ook buiten die momenten staat er regelmatig een paard in. Meestal in de hoek die uit de wind zit. Vooral mijn oude pony vind het prettig om af en toe uit de wind en regen, of uit het zicht van de andere paarden te staan. Lekker rustig, zonder opdringerige andere paarden die willen spelen of je aan de kant jagen omdat ze precies daar willen staan waar jij dan staat...
Ik kwam afgelopen jaar wel eens in de paddock en dan zag ik gewoon helemaal geen paard staan. Hele paddock leeg! Stonden de toen 3 paarden, met zijn allen in de schuilstal verstopt....

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:21

Twiggy2008 schreef:
Onze buitenkudde staat op veengrond het hele jaar door. Rondom de voerbak(ken) storten we wel zand, maar als het week in, week uit regent, ontkom je niet helemaal aan de prut. Helaas. Mijn paard leeft al jaren zo in de winter. Geen mok, niets (mok komt vooral van binnenuit ;) ).

Ik heb ook nog nooit problemen met mok gehad en hij staat ook al een aantal jaar op deze plek, onder deze omstandigheden. Mocht ik merken dat het niet gaat op een of andere manier, zal hij zeker verhuizen.

Als er genoeg droge plekken zijn en je geen achteruitgang merkt bij je paard, lekker laten staan! Wij hebben heel veel bomen rond het land en dus een bestraat afdak, maar ze staan meestal tegen de bomen aan ;)