frieslover6 schreef:Nee, dat mijn paard aan zijn lot word overgelaten is totaal niet aan de orde,hoor!
Maar omdat hij voor het eerst ook vanaf eind september direkt voor dag en nacht en ook de bedoeling voor de winter (ik kijk het wel eerst even aan) op het land staat en er op sommige plaatsen blubber ligt en plassen is dit voor mij ook nieuw. Al helemaal omdat hij andere jaren altijd vanaf oktober s'nachts op stal ging en overdag in de paddock stond.
Ik ga dagelijks heen.. weer of geen weer en er zijn voldoende drogere stukken in het land maar ik was gewoon benieuwd hoe andere mensen dit ervaren want men leest ook vaak op forums zielig en dekens terwijl dat eigelijk niet eens zo goed is . En ik had ook gehoord dat sommige paarden niet eens gebruik maken van de schuilstal...maar evengoed bedankt voor de tips daar kan ik wat mee!
Je moet kijken naar jouw paard en jouw situatie.
Als jouw weiland nat en modderig is en je paard de hele dag in vieze, natte, soppige grond moet staan, dan is dat voor je paard niet prettig. Is het weiland goed droog en heeft het een harde bodem waar je paard niet in wegzakt, en heb je op een paar lagere plaatsen, of rond het hek en de voerplaats wat modder, dan is dat heel wat anders.
Qua dekens: Als je merkt dat je paard afvalt, ondanks goed bijvoeren, dan verbruikt hij meer energie (om zich warm te houden) dan hij binnen krijgt, en is een(ongevoerde of gevoerde, afhankelijk van hoe moeilijk je hem gevuld houdt) regendeken op doen toch wel het overwegen waard. tenzij je paard overgewicht heeft
dan kan die zo wat afvallen.
Een paard wat steeds nat wordt, gebruikt zijn lichaamswarmte om van binnenuit weer huid en haar warm en droog te maken. Dat kost veel energie. Als je paard onvoldoende energie op kan wekken, krijgt die het koud. Mijn KWPN merrie is zo'n paard wat het snel koud krijgt en dan gaat rillen en verkouden wordt. Mijn pony had er vroeger niet zo'n last van, maar nu hij een jaartje ouder wordt, is het moeilijker om hem op gewicht te houden en gaat hij eerder rillen van de kou.
Als je met regenperiodes een ongevoerde regendeken op doet, kun je die weer af doen met de droge dagen. Met droog koud weer kan een paard namelijk de haren uit elkaar zetten om een isolatielaagje te kweken en hoeft hij geen water van zijn vacht en huid te verdampen, dus kost dat minder energie dan nat en koud zijn van de regen. Natte haren isoleren veel minder.
Ga niet blind uit van 1 website of boek, met een bepaalde achtergrond. maar blijf ook zelf goed naar je paard kijken.
Gras zit in dit seizoen niet veel meer in, behalve dan aan water... en een paard kan er zich daardoor ook niet zo goed warm meer mee houden. Bijvoeren met hooi of voordroog, met lekker veel structuur, is, vooral als je paard vermagert, toch wel erg belangrijk.
Overigens maken de paarden hier wel gebruik van de schuilstal. Deels als toilet, deels omdat er in gevoerd wordt, maar ook buiten die momenten staat er regelmatig een paard in. Meestal in de hoek die uit de wind zit. Vooral mijn oude pony vind het prettig om af en toe uit de wind en regen, of uit het zicht van de andere paarden te staan. Lekker rustig, zonder opdringerige andere paarden die willen spelen of je aan de kant jagen omdat ze precies daar willen staan waar jij dan staat...
Ik kwam afgelopen jaar wel eens in de paddock en dan zag ik gewoon helemaal geen paard staan. Hele paddock leeg! Stonden de toen 3 paarden, met zijn allen in de schuilstal verstopt....