Vieze staart door behoefte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Vieze staart door behoefte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:03

Hallo allemaal

Ik heb sinds maart een Shetmerrie van 85 cm en het valt me op dat ze altijd tegen haar staart poept en plast. Ze tilt hem amper op. Nu heb ik dit wel vaker bij shetlanders gezien en nog nooit bij andere rassen. Het lijkt wel of de staart te zwaar is.
Hierdoor is de staart altijd heel vies en plakkerig en haar bovenbenen worden daardoor ook smerig. Ik was haar achterkant wel vaak een keer, maar binnen notime zit de staart weer vol smurrie. En als het straks winter is, wil ik niet aldoor met water lopen kliederen (ik heb geen mogelijkheid om haar binnen te wassen)
Wie heeft er nog meer last van dit probleem. Hoe houden jullie dit bij? Is er een makkelijkere manier om het schoon te houden dan wassen?
Alvast bedankt.

groetjes Helma

JoyCiej007

Re: Vieze staart door behoefte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:12

Mijn shetmerrie (vos met écht blonde manen en staart) heeft hier ook een handje van. Haar stralend, net witgewassen staart houd ze met een beetje geluk enkele dagen redelijk schoon... :(
Vooral als ze wat dunnere ontlasting heeft wordt het echt een smeerboel, en je ziet alles zo ontzettend goed in een witte staart...

Enige oplossing; regelmatig wassen. Je hebt wel staartzakken en staartbeschermers maar die zijn bedoeld voor een nachtje op stal om de staart schoon te houden voor wedstrijd oid, en niet om uren en dagen achtereen om te houden...

verder regelmatig wat antiklit en glansspray erin sproeien, dat helpt wel iets tegen het vuil, maar niet veel.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:16

Die van mij doet het ook (alleen de merrie) ze heeft ook echt een hele zware volle staart.
Een keer in de zoveel tijd was ik haar staart. Verder borstel ik het eruit, als het een beetje opgedroogd is gaat dat prima. Ik gebruik trouwens een "mensen"haarborstel, werkt prima.
Ik sta trouwens niet elke dag erop te borstelen :) op de een of andere manier wordt het niet steeds erger ofzo, het is gewoon altijd een beetje vies maar niet extreem.

edit: mijn merrie heeft een voornamelijk zwarte staart met witte plukken erin, dus het valt niet zo op als hierboven genoemd.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:18

Die van mij is ook zo'n blondje :D
Nee ik zou ook nooit iets om de staart heen doen om te beschermen, want dat vind ik maar niks.
Ook spuit ik er nu elke week van die antiklit/glansspray in, maar dat helpt inderdaad maar een beetje. Meestal kam ik hem daarna uit met een manen/borstel van Oster (die trekken er bijna geen haren uit)
Vooral als ze dunne poep heeft in de zomer dan is het echt heel erg.
Ik denk zelf ook dat ik maar gewoon moet blijven wassen.

Edit: hier een foto van afgelopen zomer. Dan kun je de strontdreads wel een beetje zien.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Helma_Amber op 15-11-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:20

waar ik reed hadden ze een shet hengstje
en die was idd ook z`n smeerpijp.
hij kreeg alleen een geschuurde anus van de opgedroogde
mest die op zijn staartwortel zat.
(ik verzorgde hem eerst niet).
En idd het enigste wat help is poetsen of wassen

loeske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:23

Mijn shetland merrie had dat ook heel vaak. Idd wassen en flink antiklit spray helpt wel wat. Maar als ze dunne ontlasting had maakte ik altijd een vlecht. Dan was het nog wel vies, maar een stuk makkelijker schoon te maken. (ze had dan ook echt een flinke staart)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:26

Ik heb lekker de onderste haren afgeknipt vd staart was het helemaal zat. Ze had zoiezo een mooie dikke gevulde straat dus ze was niet kaal toen ik er een deel vanaf knipte

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:28

shilady schreef:
Ik heb lekker de onderste haren afgeknipt vd staart was het helemaal zat. Ze had zoiezo een mooie dikke gevulde straat dus ze was niet kaal toen ik er een deel vanaf knipte

Dat heb ik nu ook al twee keer gedaan. Vooral toen ik haar net had, was het echt heel vies en heb ik er heel veel uit moeten knippen.
Laatst bijgewerkt door Helma_Amber op 15-11-09 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:29

Ik heb ook een shetje die dit momenteel heeft. Soms wat dunnere poep maar vaak lijkt het inderdaad ook hier
alsof hij z'n staart gewoon laat slingeren _O- Ookal beurt hij zijn staart op,
er zullen altijd wel een paar plukken zijn die naar onderen gaan hangen en voila, van blond naar bruin _O-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:29

Ik vlecht altijd de bovenkant van de staart van mijn haf in vooral als hij onder deken staat, anders heeft hij hetzelfde probleem. Daarmee blijft zijn hele saart mooi schoon en zijn benen!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:31

opisop_shop schreef:
Ik vlecht altijd de bovenkant van de staart van mijn haf in vooral als hij onder deken staat, anders heeft hij hetzelfde probleem. Daarmee blijft zijn hele saart mooi schoon en zijn benen!

Als je de bovenkant invlecht blijft de onderkant schoon? :) Huh? :)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:18

SMP -> VSW

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:50

Dat vind ik bij mijn merrie dus zo raar; zo'n dikke staart heeft ze helemaal niet.... Daarom borstel ik het er ook niet uit als het is opgedroogd; ookal gebruik ik eerst antiklit-spray en ga daarna met een osterborstel voor staart en manen aan de gang, dan trek ik er toch best wel weer wat haar uit. Ze heeft geen zielig staartje, maar ook geen echte shettenstaart die lekker vol en 'zwaar' is.

Mijn ruintje heeft echter een zéer dikke, volle staart die uit zichzelf ook al half in 'strengen' hangt. Hij heeft eigenlijk bijna nooit last van een vieze staart, ook niet aan de binnenkant....

Ik heb ook eens de staart wat korter afgeknipt dan dat eigenlijk hoort, omdat vooral de punten helemaal verkleurd zijn; die zijn niet meer mooi wit, maar helemaal bruin/geel verkleurd, zelfs met agressieve middelen als shout krijg ik het niet meer wit.

bloempot21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:19

Ik had ook zo'n merrie.
Het enige wat je kan doen is heel vaak wassen. ;)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:49

iefke schreef:
SMP -> VSW

Ik had hem juist bij shetlanders geplaatst, omdat shetlanders dit probleem hebben ;) Ik heb het nog nooit bij een ander ras gezien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:12

Helma_Amber schreef:
iefke schreef:
SMP -> VSW

Ik had hem juist bij shetlanders geplaatst, omdat shetlanders dit probleem hebben ;) Ik heb het nog nooit bij een ander ras gezien.

Oh ik wel hoor; zat zelfs. Als je denkt dat dit alleen shetgerelateerd is dan zit je toch helemaal in de verkeerde richting ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:18

Deze foto is van enkele jaren geleden; ze kwam die dag net weer terug van de hengstenhouder met veulen, is daar zo'n 2 maand geweest voordat ze drachtig werd gescand en eindelijk naar huis kon. Ze hadden haar daar op nogal vet gras staan, met veel bijvoer van wortelen.

Op deze foto is het slecht te zien; maar je ziet wel degelijk wat een smeerboel haar staart was; de stukken stront hingen er letterlijk met grote stukken in.
Afbeelding

Maar na véeeel wassen, en wel een stuk of 6 keer shampoo, schrobben, uitspoelen en weer opnieuw beginnen, was dít het resultaat; zoals het hoort, echt stralend wit, net als haar manen :) De staartpunt heb ik helaas nooit meer zo stralend wit gekregen; volgens mij heb ik hier ook, gezien de lengte, wat van de staartpunten geknipt omdat ik het niet meer wit kreeg:

Afbeelding

Er hoorden ook nog wat foto's bij van tijdens het wassen, dat je compleet groen/buine sop overal zag, echt ranzig, maar die kan ik even niet meer vinden.....