Vlas vraagjes.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Vlas vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:27

Poosje terug stelde ik een vraag over uitmesten....ik vind stro 1 grote ellende.
Dus heb toen zaagsel met erover wat stro geprobeerd.
Maar ook dat bevalt me niet echt goed.
Wil nu vlas gaan proberen,enige wat me wat eng lijkt...de verhalen die ik hoor over vlaseters en koliek.
Hoe kan je het beste voorkomen dat de paardjes ervan gaan eten?
Heb een ruintje van 7 die wel al eens op vlas heeft gestaan en dat ging toen goed.
Maar heb ook een veulentje van 6 maanden die het nog niet kent.
Daarbij wat is de beste manier om een vlasstal te onderhouden?
Toch die natte plek 1 of 2 maal per week weghalen....of oppotten?
Kortom wil graag alle truukjes weten om makkelijk met vlas overweg te kunnen :D

upperlady

Re: Vlas vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:33

De een zecht oppotten en de ander zecht natte plekken weg. Ik ben persoonlijk niet zon fan van vlas. Oppotten is natuurlijk warmer en dat is fijn voor de wintermaanden. En ik had ook een aantal vlaseters maar het valt mij wel op dat ze het alleen bij schoon vlas doen. Ik mixte het nieuwe vlas bij deze paarden dus door het oude vlas dat je in de stal laat liggen. En natuurlijk opletten dat de paarden zig niet gaan vervelen, ze hebben immers geen stro om op te knabbelen. Dus voldoende ruwvoer.

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:36

Je kan het inderdaad een beetje mixen, zo blijft je stal ook het schoonst vind ik persoonlijk. En ik zou dan elke dag de drollen eruit halen en alles omscheppen (behalve de natte plekken). En dan 2x in de week de natte plekken er uit.

Wat ook helpt is azijn over het schone vlas heen, dan eten ze het ook niet.

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:42

GirlyMelis schreef:
Je kan het inderdaad een beetje mixen, zo blijft je stal ook het schoonst vind ik persoonlijk. En ik zou dan elke dag de drollen eruit halen en alles omscheppen (behalve de natte plekken). En dan 2x in de week de natte plekken er uit.

Wat ook helpt is azijn over het schone vlas heen, dan eten ze het ook niet.

Jep, zo! Wat ook kan is een beetje houtkrullen mengen door het vlas,, dan gaat ze het ook minder snel opeten ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 20:48

Ruwvoer krijgen ze zowieso wel genoeg hier.
En bedacht dat ik ze mischien een plakje stro erbij kan geven,puur als knabbel afleiding?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:39

Ik sta sinds kort op een andere pensionstal, en daar hebben ze ook vlas.
Voorheen stond mijn pony op stro.
Ik moet zeggen dat ik vlas veel beter vind! :j Paardje ligt altijd in stal, en ze had altijd natte dekens omdat ze in het natte stro ging liggen. Nu is dat niet meer!

Vlas moet je oppotten. Dus natte plekken laten liggen, en drollen eruit. Soms weer nieuw vlas erin.
Ik doe 1 keer per week een nieuw pak vlas erin, en na 12 weken gaat de hele stal pas leeg.

Mijn pony nam de eerste dag gelijk een hap van het schone nieuwe vlas. Ze kende het niet. Daarna heeft ze dat niet meer gedaan. Idd voldoende ruwvoer geven!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:48

Vlag wordt meestal alleen gegeten als het vers is. Na 2 dagen eten ze het niet meer. Hou er ook rekening mee dat vlas de eerste dagen wat glad kan zijn. En als je het in je schoenen krijgt dat dat behoorlijk zeer kan gaan doen, die harde stekeltje :D

Ik doe dagelijk de drollen eruit en wekelijks de natte plekken opzoeken en weghalen.
Als de laag te dun wordt naar mijn zin dan gaat er een nieuwe overheen.

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:13

Ik vind vlas echt super :)

Zelf deed ik om de 2 weken 2 of 3 (weet het zo niet meer :o ) baaltjes vlas in de stal, en die 2 weken haalde ik alleen de drollen weg en de meest natte plekken. Dit werkte prima, en zag er altijd netjes uit. Zolang je het maar bijhoud, word het geen rommeltje. Ga niet alles er uit scheppen, maar gebruik bijv. een speciale 'mestvork' voor vlas, deze laat het losse vlas vallen en houd de drollen erop. Vlas is namelijk best prijzig! Onder het vlas had ik een rubberen mat. Mijn merrie had naar mijn weten nog niet eerder op vlas gestaan, maar dit gaf geen problemen.

Denk er wel aan dat vlas vrij glad kan zijn, vooral in het begin.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:19

Ik ben geen vlas-fan. Ik heb 1 paard erop staan, omdat ze een strostal schijnt leeg te eten. Een 'nieuwe' vlasstal is erg glad, mesten vind ik zwaar (geeft veel weerstand) en de stal stinkt sneller/meer dan een strostal. Ook voor de hoeven is het net als zaagsel minder ideaal dan stro (eerder rotstraal).

Ik heb de paarden op zowel zaagsel en stro en nu dan vlas gehad en vind dat je van alle strooisel een potstal moet maken. Natuurlijk wel de natte plekken en drollen eruit, maar je moet bodem opbouwen. Allereerst is dat veel zachter en warmer om te staan en te liggen en in de 2e plaats werkt dan de vochtopname het beste.
Een rommelkont op stro is ook een rommelkont op vlas. Je hebt van die paarden die binnen no time altijd een vieze stal hebben wat je ook als bodembedekking hebt.

Mij bevalt stro nog altijd het beste, maar de kwaliteit stro kan erg varieren en dus ook je ervaring bepalen (ik heb 1e kwaliteit tarwestro uit de polder, beter schijnt er niet te zijn). Het neemt prima vocht op, mest makkelijk uit, stallen zien er mooi uit en voor mij doorslaggevend; de paarden hebben altijd wat te doen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 01:08

Heb inmiddels ervoor gekozen,om eens gehakt koolzaadstro te proberen.
Prijs was hetzelfde,en vond vlas toch een beetje eng ivm met koliek door het eten ervan.
Het lijkt wel erg veel op vlas,maar als ze er wat van eten schijnt dat wat minder erg te zijn.
Toch wil ik voorkomen dat ze er te veel van eten,dus ruim voorzien van hooi ;)
Nu maar kijken hoe het bevalt in gebruik(wil het voorlopig gaan oppotten).
1 voordeel is alvast,het is niet glad zoals vlas in het begin. :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:07

Mijn paarden staan op Rapsodie.
Schone lege stal gaan 3 of 7 balen in. Ik spray het in met Cerasil met water met de gieter. Dan eten ze het niet. Je kunt ook iets anders gebruiken. daarbij moet het iets vochtig zijn om beter te werken !!!
Dan dagelijks de drollen eruit en 1x per week schep ik alles om, de natte plak schep ik er dan uit.
Af en toe een halve baal per box erop en het blijft netjes.
Alleen met veel vocht, regen ( dit weer dus!) merk ik dat het natter wordt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:04

Mss een domme vraag maar wat is Rapsodie?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:15

Ik heb een hele tijd vlas in mijn stallen gehad en dat beviel me zo veel beter als stro! Het spaarde ongelofelijk veel tijd uit (normaal gesproken elke dag een goed half uur bezig om 3 boxen uit te mesten want het moest helemaal schoon, met vlas was ik in nog geen 10 minuten klaar) en de mesthoop (privestal, dus moest het zelf weg laten halen en dat kost geld) was na dezelfde periode gewoon nog maar de helft vol. Het composteerd heel snel en met stro haal je er steeds ook schoon stro uit als je uitmest.

Wat vlas-eters betreft: ik had een Dartmoortje staan die de eerste avond steeds volle monden vlas naar binnen werkte. Ik was ongerust en ben 's nachts nog even teruggegaan om te kijken of ik het vlas er weer uit moest halen en er weer stro in te doen. Maar toen stond ze weer rustig op het hooi te kauwen. Was omdat het nieuw was, en dat moet worden uitgeprobeerd natuurlijk...

Met vlas werken doe je via een systeem, dus ik zou het niet mengen met zaagsel. Dan werkt het systeem niet meer. En dan wordt vlas duur, omdat je er teveel uithaalt.
Water in de stal, vlasbalen erop. Elke dag de drollen eruit en 1x in de week de natte plakken (onderlaag) eruit. Mijn paarden piesten gelukkig in 1 hoek, dat was dus makkelijk en snel schoonmaken. Overgbleven bovenlaag vlas weer door de stal verdelen. Gemiddeld 1x in de week een halve baal in een grote box bijvullen, maar dat hangt er vanaf wat een varken je hebt staan en hoeveel je er uit haalt. Ik had ook een heel schoon paard met veulen staan, die stonden in een grote box (van 2 boxen tussenwand eruit, dus eigenlijk 2 boxen). Hier hoefde ik maar een halve baal per week bij te doen.

Na een week of 10-13 (dat zegt het labeltje dat "het systeem" uitlegt zeg maar) alles eruit, en opnieuw beginnen.

Mijn mening: mocht je zelf je stal uit moeten mesten: vlas!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:23

Ik vind wel dat vlas er viezer uit ziet, een stro stal is mooier! Maar daar in tegen is het super praktisch. En of ze het gaan eten.. dat ligt echt aan het paard. Ik heb zelf mijn paarden op vlas staan omdat ze teveel stro aten (met koliek tot gevolg) ik was dus nogal zenuwachtig na alle verhalen over vlas eters toen ik overstapte. Die twee van mij hebben er geen hap van genomen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 23:36

Marion71 schreef:
Mss een domme vraag maar wat is Rapsodie?

Koolzaadstro

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:44

Die van mij staat op vlas, ben er tevreden mee. De staleigenaar pot het op.
De eerste dag nam hij een hap daarna nooit meer gezien.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 23:46

Vandaag mest geschept uit mn gehakseld koolzaadstro stalletjes :D
Heb 2 woelwaters van shets,dus was wel even zoeken om alles te vinden(ben daar erg pietluttig in).
Daarna weer rechtgetrokken,en ziet er verder prima uit.
Denk als de onderlaag wat meer gezet is,en er alleen nog een rul,droog laagje aan de bovenkant is,het makkelijker word met mestballetjes vinden.
Nu hadden ze hier en daar mest begraven etc,want alles is natuurlijk nu nog helemaal rul en droog.
Vandaag dus alleen drollen geschept,en de opgelopen zijkanten weer netjes egaal gemaakt met de rest.
Heb ze net nog wat hooi gegeven voor de zekerheid,omdat ik niet wil dat ze ervan gaan eten.(ookal schijnt het minder kwaad te kunnen als vlas).
Gister toen het er nieuw inlag hadden ze even grote interesse erin,en gingen wat proeven,maar dat was vandaag al een heel stuk minder! :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:30

wij hebben aubiose gehad en ben nu easibed aan het proberen,
aubiose zit toch nog wel stof in en easibed stuift niet, weet nog niet hoelang easibed meegaat maar het maakt qua kosten nog niet zoveel uit, tís allebij duur maar erg fijn.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:36

Mijn ruin is heel koliekgevoelig en die staat nu ongeveer 3 jaar op vlas. Gaat prima!
Hij heeft er wel nooit van gegeten voor zover ik weet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:13

janflicka schreef:
Poosje terug stelde ik een vraag over uitmesten....ik vind stro 1 grote ellende.
Dus heb toen zaagsel met erover wat stro geprobeerd.
Maar ook dat bevalt me niet echt goed.
Wil nu vlas gaan proberen,enige wat me wat eng lijkt...de verhalen die ik hoor over vlaseters en koliek.
Hoe kan je het beste voorkomen dat de paardjes ervan gaan eten?
Heb een ruintje van 7 die wel al eens op vlas heeft gestaan en dat ging toen goed.
Maar heb ook een veulentje van 6 maanden die het nog niet kent.
Daarbij wat is de beste manier om een vlasstal te onderhouden?
Toch die natte plek 1 of 2 maal per week weghalen....of oppotten?
Kortom wil graag alle truukjes weten om makkelijk met vlas overweg te kunnen :D

2x per week uitmesten vind ik wel heel weinig. Daar krijg je nare luchtjes van en die zijn niet goed voor je paard.
Elke dag zou ik het dan doen.

Oppotten ben ik zelf geen fan van. Ik haal al het nat en het mest 2x per dag eruit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:18

Mijn paard heeft ruim 10 jaar op stro gestaan en sinds de verhuizing op vlas.
In het begin heeft hij geprobeerd om het te eten, na een paar happen was hij er wel klaar mee.
Nadeel van vlas vind ik dat als het ruwvoer op is dat er dan ook niets te knabbelen meer is, bij stro is dat wel zo.
Wat je kunt doen is een laagje van bijvoorbeeld het vieze zaagsel bewaren en dit over de schone laag vlas heen strooien, hierdoor is het minder aantrekkelijk om er van te gaan eten.
Ik haal elke week de natte plek er uit, dagelijks de ballen mest (maar dan ook echt alles en niet maar zo zo), 1x per week een nieuwe zak er bij.
Moet zeggen dat ik er na ruim 1½ jaar nog altijd niet echt aan gewend ben aan het vlas!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:23

Vlas vind ik drie keer niets.. die natte plekken en het stinkt. Mijn paard eet het gelukkig niet.

Zelf ben ik fan van stro korrel! ligt veel zachter dan vlas stinkt niet en hoef je maar 1 keer in de 4 weken er uit te halen! (drollen iedere dag)

edit: [VSW] Stro-korrels?

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 08:46

Ik heb mijn paarden ook al jaren op vlas staan en ben super tevreden.
Het ene paard is erg schoon, plast op een plek, mest wel wat door de stal heen maar wel altijd aan een kant van de stal. Deze stal ruikt dan ook nooit! De andere merrie is wat viezer, plast meer maar mest altijd aan de achterkant van de stal maar nooit aan de voorkant. Zo kan ik per paard de stal goed schoon houden. Elke dag haal ik de mestballen eruit en 1 x per week haal ik de natte plekken eruit, dan trek ik de stal recht en doe ik er een nieuw pak bij. Het nieuwe pak doe ik bij de een aan de voorkant en bij de andere aan de linkerkant. Dus op de plaatsen waar ze niet mesten en het schoonst zijn. Ze lopen het zelf wel wat door de stal heen en zo heb je de hele week ook wat aan je schone vlas. bij mijn paarden werkt dit super. Ze krijgen wel voldoende hooi (aantal malen per dag) en gaan overdag een aantal uren naar buiten. De stallen zien er altijd goed uit, stinkt niet etc. Mijn ene paard kan niet op stro want die eet echt de stal in een dag leeg. Koolzaadstra of vlasvariatie heb ik slechte ervaringen mee, dat eten ze wel waardoor ik wel een paard met koliek heb gehad. Mijn veulen heeft er ook nooit problemen mee gehad.
De ervaring van mij is juist dat vlas veel meer vocht opneemt en als je dat goed bijhoudt is juist de stal veel droger en fijner voor je paard. Ook voor de hoeven, ze zijn dan juist droger als in een strostal. Houtvezel is (na mijn ervaring) wel veel slechter voor de hoeven omdat het minder vocht opneemt en dan blijft plakken onder de hoef. De hoefsmeden bij ons op stal raden dan ook houtvezel ten sterkste af en gaven ook het advies beter een droge vlas stal als een stro stal ivm het op te nemen vocht.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 09:34

Ik heb ooit houtvezel gehad. Was er op zich wel tevreden over, totdat mijn paarden voor en na allemaal steeds hoefzweren kregen. En toen ben ik op vlas over gegaan.

Denise_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 12:24

Ik ben erg tevreden over vlas, vooal na de overgang hierop vanaf stro. Het stro was altijd zeiknat, en dus ook de bodem van de stal. Welke eerst weer moest drogen voor ik er nieuw stro op gooide. Elke ochtend meost ik bijna de gehele stro-vooraad uit de stal halen omdat hij niet één keurige plaats had. Met het vlas haal ik de drollen eruit, meng het schone met het vieze vlas, en maak het egaal. Dit is een stuk minder werk. Wanneer je de natte plekken eruit haalt ben je wel even langer bezig, en zeker bij het helemaal leeghalen van de stal. Maarja, daartegen is het de andere dagen prettiger. En daarbij is het paard veel schoner!