Mag je een kunststof zadel invetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

angeloencas

Mag je een kunststof zadel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 17:45

Hee allemaal!

Ik heb een kunststof zadel, en die vet ik elke 2/3 maanden in, met ledervet.
Deze laat ik dan een dag drogen, en dan doe ik hem met een doek afboenen.
Heeft dit gevolgen voor het zadel ofzo?
Want het lijkt mij juist dat hij nu langer mee gaat ;)

Ik hoop op reacties! :D
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-11-09 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [b][/b] en [i][/i] code verwijderd, graag de tekst in gewone letters plaatsen.

Germatje

Re: Mag je een kunststof zadel invetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:46

Nou het woord zegt het al; kunststof, kan je invetten maar heeft naar mijn idee geen effect.
Je hebt van wintec een speciaal spulletje om je zadel schoon mee te maken.
Ik heb mn wintec 4 jaar, nog nooit goed schoon gemaakt en ziet er altijd nog prima uit!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:47

Het invetten van een kunststof zadel heeft echt 0,0 zin

Je posts dik drukken en schuin zetten trouwens ook niet ;)

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:48

ik heb JUIST een aantal kunstof zadels omdat ik ze dan niet elke keer hoef in te vetten e.d.
gewoon een vochtige doek is genoeg!
je beugelriemen(als deze wel van leer zijn) wel in vetten.

het lijkt mij dat je zadel erg gaat plakken als je hem invet het kunstof kan ook slechter worden en gaan scheuren!
daarbij zonnewarmte(zomer) en vet gaat niet, geeft vlekken en zal inslijten omdat het nergens in kan trekken

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:49

Idd je kunt smeren, maar het wordt niet schoner of soepelervan hoor. Je maakt hem eigenlijk alleen maar vies :=. Je kunt hem beter gewoon alleen met water schoonmaken, dan wordt hij tenminste nog een beetje schoon of idd met dat spul van Wintec. Heb ik ook gehad. Kost ongeveer 10 euro voor een fles, maar je doet er dan ook wel minimaal een jaar mee.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:50

Idd

Vet werkt in de volle zon als bakboter, dus dan ben je alleen maar je zadel aan het ruineren.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:56

Waarom heet ledervet eigenlijk leder vet?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:57

Het invetten van kunststof kan je zadel behoorlijk aantasten, en het in een complete tijdsverspilling... Zie niet in waarom je dat zou willen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:59

Ik denk niet dat het veel zin heeft, maar weet ook niet wat voor kunststof je hebt. Een van de voordelen van kunststof is juist dat je niet hoeft te poetsen, maar als je het niet kan laten... ik heb nog wel een aantal zadels liggen die je mag komen poetsen O:)

Ik poetste trouwens vroeger mijn rubber laarzen altijd met lederdressing, flink opwrijven en die bleven echt supermooi. Daarbij dachten veel mensen dat het leren waren haha, ze bleven veel netter als dat je ze met water of evt zeep deed wassen. Maar bij een zadel kan ik het niet goed voorstellen, dat is heel ander materiaal. Voor het equisuede van bijv wintec lijkt het me zelfs echt absoluut niet goed, maar goed.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:01

Vet is ook heel goed voor rubber, voorkomt dat het uitdroogd en houdt het soepel. Maar dat is voor een kunststof zadel wel anders, maar dat mag nu wel duidelijk zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:02

Uhhhh nee tuurlijk niet.
Het is kunstof.. Dat neemt niks op dus effect heeft het niet. :D

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:09

Je houdt er eerder een glimmende rijbroek aan over :D , dan dat het je zadel goed doet. Leder is poreus waardoor vet wordt opgenomen en zorgt voor souplesse. Kunstof is dit niet en de laag vet blijft er gewoon 'op' liggen. Heeft geheel geen functie of inwerking. Dan kun je beter een goede kunstofreiniger/onderhoudsmiddel gebruiken om je zadel mee af te nemen.

Het is net zoiets als een wc blok als gum gaan gebruiken ;) ziet er best leuk uit, maar je houdt er vooral veel niet nuttig napoets-werk aan over. Maar het houdt je van de straat...dat wel :+

Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 13-11-09 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:10

xtostarlight schreef:
Ik denk niet dat het veel zin heeft, maar weet ook niet wat voor kunststof je hebt. Een van de voordelen van kunststof is juist dat je niet hoeft te poetsen, maar als je het niet kan laten... ik heb nog wel een aantal zadels liggen die je mag komen poetsen O:)

Ik poetste trouwens vroeger mijn rubber laarzen altijd met lederdressing, flink opwrijven en die bleven echt supermooi. Daarbij dachten veel mensen dat het leren waren haha, ze bleven veel netter als dat je ze met water of evt zeep deed wassen. Maar bij een zadel kan ik het niet goed voorstellen, dat is heel ander materiaal. Voor het equisuede van bijv wintec lijkt het me zelfs echt absoluut niet goed, maar goed.

Rubber is ook een natuurproduct, dus neemt de olie ook op, en inderdaad, ze gaan heerlijk glimmen. Deed ik als manegemeisje altijd voor ene wedstrijd :Y) Maar kunststof is puur synthetisch, heel ander materiaal.

angeloencas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 18:16

maar trekt het vet dan ook niet in het zadel ofzo?
zodat het minder gaat scheuren? :9

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:24

Hmm ik denk dat het niet echt zal helpen.. Misschien zou je je iets meer moeten verdiepen in dit soort zaken dan snap je het misschien wat beter!

angeloencas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 19:19

MLEENESS schreef:
Hmm ik denk dat het niet echt zal helpen.. Misschien zou je je iets meer moeten verdiepen in dit soort zaken dan snap je het misschien wat beter!

ik ben me er nu toch in aan het verdiepen?
ik vraag me alleen iets af.
en dan verwacht ik geen botte reacties ofzo, maar normale aanmerkingen enzo ;)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:30

Ik zou het in ieder geval niet doen. Een vochtig doek is al voldoende. ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:38

Ik zou het niet doen. Het heeft sowieso geen nut en mogelijk tast je het zadel er alleen maar mee aan. Gewoon schoonmaken met wat lauw water!

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:42

Heeft geen nut bij een kunstof zadel! ;)

angeloencas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 20:02

Horseware schreef:
Ik zou het niet doen. Het heeft sowieso geen nut en mogelijk tast je het zadel er alleen maar mee aan. Gewoon schoonmaken met wat lauw water!

ik ga denk ik dan maar voor deze manier,
scheelt me ook een hoop tijd ;)

dankje allemaal! :D
////
als je nog andere tips hebt ofzo?
laat het even weten! :P

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:54

Moderatoropmerking:
Er zijn veel offtopic reacties verwijderd, graag alleen reageren als je serieus advies kan en wil geven.
TS, het scheelt al een hoop als je je smilie gebruik wat aanpast, mensen nemen je dan sneller serieus

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:06

Het makkelijkste is om hem gewoon schoon te maken met warm water. Maar omdat je hem dus al een paar keer "ingevet" hebt zou ik even bij de ruitersportzaak een speciaal onderhouds middel halen voor kunststof zadels.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:25

nee, kunstof neemt geen vet op, dus het blijft er gewoon opliggen. De dag erna poets je het op met een doek, dan poets je eigenlijk al het vet er weer vanaf. Het levert je toch niets op.
Inderdaad, eventjes een middeltje voor kunstof zadels halen om het weer op te peppen, daarna gewoon alleen maar water gebruiken.

Douwina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:47

Het heeft idd geen zin wand het is 'kuntstof'

notabene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:16

Als je een Wintec zadel in equisuede invet, zal je het beschadigen ! De equisuede zal helemaal glad worden, wat niet schoon is, en niet de bedoeling...