morgenmiddag wedstrijd, vanavond al roosjes maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LizzievanW

morgenmiddag wedstrijd, vanavond al roosjes maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 14:00

Hoi,

Sinds een tijd rij ik wedstrijden, met springen maak ik nooit roosjes, maar de wedstrijd van morgen gaat ook over het uiterlijk van de pony (haflinger in mijn geval).

Nu was ik van plan om roosjes in haar manen te maken, maar zou het zolang kunnen blijven zitten (vanavond rond 19 uur maken en dan morgen om 13.30 uur wedstrijd). Of is het vlak voor de wedstrijd maken slimmer?

Eventueel zijn tips ook handig. Ik heb ervaring met roosjes, maar misschien kunnen ze toch nog ietsjes mooier ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:00

Wat voor "roosjes" bedoel je?

Uthrick

Re: morgenmiddag wedstrijd, vanavond al roosjes maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:02

Ik denk knotjes. Maar nee dat zou ik niet doen. Grote kans dat je pony alles uitschuurd omdat het niet fijn zit en gaat jeuken. Wat je evt. wel zou kunnen doen is de manen uitpluizen en losse vlechten maken zodat ze ontklit blijven!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:14

O, knotjes. :D Je kunt dikke manen met wat lauwe thee doorkammen, dat werkt als een soort "versteviger". De manen worden er echter wel wat plakkerig van en wat bruiniger. Als je daarna strak vlecht, blijven ze wel een heel weekend zitten, ondanks dat een pony gaat rollen. Alleen strak vlechten helpt ook. Ik vlocht wel vaker paarden een dag van te voren in. Enkele "scheve" knotjes haalde ik voor de wedstrijd uit en vlocht ze even opnieuw. Maar, als ze gaan schuren zou dat zonde zijn. Als je morgen toch tijd genoeg hebt, zou ik morgen vlechten.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:47

Als ik zondag wedstrijd had, maakte niet uit of ik nou 's morgens vroeg of 's middags moest starten. Dan deed ik altijd op zaterdag al vlechten. Ik maakte dan ook roosjes, deed in de 3 plukjes manen, waarmee je het vlechtje maakt, flink wat gel (gewoon goedkope van de aldi) en alles wat de dag erna iets was gaan pluizen, smeerde ik in met wat gel, en dan stak er nergens iets uit. Was vaak ook de dag zelf iets te gestresst om op m'n gemak te vlechten.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:52

Ik vlecht ookvaak op zaterdag al in als ik de volgende dag vroeg moet starten, ik heb dan een hengstenvlecht en dat blijft echt de ene keer wel en de andere keer niet zitten, maar met roosjes is het tot nu toe altijd wel blijven zitten, gewoon lekker strak vlechten :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:56

Ik vlecht nooit 's avonds van te voren in. Doe er ongeveer 20 minuten over, dus dat gaat altijd prima op de dag zelf.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:13

Als je met roosjes bedoelt, dat je met naald en draad knotten maakt, dan kun je dat gerust (ruim) van te voren doen hoor. Ik heb ze hier vrijdagavond gemaakt, voor zaterdagochtend en begin van de middag. Uitschuren is haast niet mogelijk als je ze goed met draad vastzet.

Succes.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:19

ik vlecht ook nooit op de avond ervoor altijd pas op de dag zelf heb ze er binnen 20 min in zitten ga ik niet het risico lopen dat ze d`r manen kapot schuurt

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:21

Ik doe mijn paard ook vaak genoeg de avond van te voren al roosjes in. Zelfs als hij buiten 'slaapt' met de andere paarden die hem lekker aan het jeuken zijn. Blijft keurig zitten met naald en draad.
Doe er dan wel altijd wat haarlak in :+
Maar als ik om 13:30 pas wedstijd heb dan doe ik ze nog wel 's ochtends, is even werk en toch wel iets mooier.
Succes morgen!

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:22

Ik zou het ervoor doen, dan ziet het erook wat netter uit, je hebt kans dat ze s'nachts gaat schuren of rollen..!
Veel plezier morgen!

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:29

ik zou het gewoon op de dag zelf doen!

je hebt kans dat hij het er namelijk uitgaat scheuren en dat zou zonden zijn.
doe het zelf ook altijd gewoon op de dag zelf hoe vroeg ik ook moet starten.

een haflinger zeg je..?
dan zou ik ze zelfs helemaal niet vlechten(als hij mooie langen manen heeft teminste)

sucses morgen

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:02

Natuurlijk vlecht ik ook het liefst zo kort mogelijk van te voren (wassen ook; en de knotten gaan er na de wedstrijd ook zo snel mogelijk weer uit). Maar dat kan soms gewoon niet, tenzij je midden in de nacht wilt gaan vlechten. En dan is het goed om te weten, dat het echt goed blijft zitten. In ieder geval de knotten met naald en draad.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:32

Ik vind dat je het (naar je paard toe) niet kunt maken om hem/haar een middag en nacht met knotjes te laten staan.
Ik heb zelf lang haar en als ik bij mijn zus ben, of zij bij mij dan vlecht ze dat (strak) in. Aan t eind van de middag haal ik het er weer uit want mn hoofdhuid begint dan zeer te doen. Net of iemand heel hard aan je haar trekt. Ik kan t er zelf uithalen, maar een paard niet....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:40

Ik vlecht nooit strak.
Heb het voor mijn eerste wedstrijd toen al geprobeerd om ze een nacht te laten zitten. Dat was goed gegaan...
Heb het dus regelmatig de dag voor de wedstrijd gedaan en een enkele x was er een knotje los gegaan. Toch minder werk op de wedstrijddag, om maar 1 knotje overnieuw te doen.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:48

Ik zou het vlak voor de wedstrijd doen, dat is toch het allermooiste!

DianPh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:45

Ik vlecht meestal de zelfde dag in. Het blijft bij mijn paard wel zitten, maar ik vind het mooier als er niet te veel pieken uitsteken.
Het verschilt niet veel denk ik. :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:48

Je kunt het gerust de dag van te voren doen hoor.
Werk je met touw of stiekjes?

Touw blijft sowieso wel zitten. Kunt er evt 2 stiekjes om het knotje doen zodat het minder kans heeft om eruit te gaan.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:18

Ik vlecht vrijwel altijd op de dag zelf, dat vind ik toch het mooiste :)
Ikzelf kan persoonlijk niet zo goed tegen al die uitstekende plukjes etc als het er een nacht in zit, maar dat is gewoon een of andere rare tik van mij :D

Of ik moet echt al héél vroeg moeten starten dan wil ik nog wel eens de dag van tevoren vlechten.
Het blijft prima zitten hoor met naald en draad, maar het zit toch netter als je op de dag zelf vlecht :)

BonaFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:20

Mijn paarden kunnen er gewoon tegen hoor :)

ik vlecht altijd 1 avond van te voren..

HASser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:22

Opzich hoef je niet zo vroeg te starten dus zou ik s'ochtends vlechten

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:29

Ik vlecht mn pony ook altijd dag van te voren., wij het namelijk goed doen en als ik het de zelfde dag nog moet doen word ik eg gek., moet dit ook wel vaak doen als er pony's of paarden naar de markt gaan en heb eigelijk nooit da ze er uit gaan

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:35

Gewoon de dag zelf.
Mocht het niet lukken door de stress ofzo kan je ze altijd nog los laten hangen.
Of desnoods gewoon een nette hengstenvlecht er in.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:40

Ik zou een haflinger niet invlechten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:44

Als je tijd genoeg hebt de dag zelf zou ik het niet van tevoren doen. Heb je weinig tijd dan zou ik de vlechtjes als maken van te voren en de knotjes zelf de dag zelf. Als er dan een vlechtje gelost is kan je dat nog snel opnieuw doen