Te dik paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:25

Hallo,
Naar aanleiding van het topic over te dikke paarden start ik dit topic maar eens om te kijken wat jullie zouden doen.
Ik heb een 3.5 jarige die 2 keer per week bereden wordt. Mijn paarden staan op een pensionstalling waar ze s'morgens op 7 uur een plak hooi krijgen. Van 9 tot 4 gaan ze op de weide. Bij het binnenhalen van de paarden krijgen ze 1/2 schep speciale dieetvoeding en een plak hooi. S'avonds krijgen ze nog eens een pluk hooi en als ik gereden heb krijgen ze nog een klein beetje dieetvoeding als beloning. Ook staat hij op vlas omdat hij van het stro eten dus nog dikker werd ( vrat de hele stal leeg)
Mijn 3.5 jarige is hartstikke vet. Het lijkt net een drachtige merrie die moet bevallen. Het is al wat geminderd maar niet optimaal.
Meer rijden is niet mogelijk want wil hem niet overbelasten. Minder voeren is misschien een optie maar ik vind dat ze nadat ze van de wei komen toch nog wat hooi mogen hebben.
Dus wat zouden jullie doen in zo een situatie?
Overigens krijgt mijn tinker hetzelfde ratsoen maar wordt meer gereden en die is dus wel in model.

MVG
Hanne

Caira

Re: Te dik paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:27

hooi van mindere kwaliteit gaan voeren zodat ze wel minder voedingsstoffen eruit halen. En waarom krachtvoer? Kies liever voor een vitaminekorrel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:28

van stro wordt een paard niet vet, wel kunnen ze een stro buik krijgen, maar dat houdt alleen in dat de darmen voller zitten.
Kun je de ribben nog voelen of niet?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:55

Krachtvoer als beloning zou ik sowieso uitschakelen. Voor de rest is het lastig ja!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:57

Is er geen mogelijkheid om hem langer op de weide/paddock te laten en alleen op [ouder] hooi?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:12

Het is zoals ik al zei geen krachtvoer maar speciale dieetvoeding, voor koudbloeden en paarden die weinig bewegen, zitten de vitaminen in wat ze nodig hebben maar geen eiwitten, vetten dergelijk van dat soort spul.
Ze krijgen al "oud" hooi dus geen rijk hooi
ribben kan ik nog voelen als ik hard genoeg duw :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:15

Onbelaste beweging kan nooit kwaad, wandelen aan de hand en lange stukken rechtdoor stappen evt draven (als je dat zelf volhoudt :P ). Voor de rest gewoon hooi geven, ze moeten wel genoeg te eten krijgen anders gaat het ook niet goed.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 15:20

BrittKitt schreef:
Onbelaste beweging kan nooit kwaad, wandelen aan de hand en lange stukken rechtdoor stappen evt draven (als je dat zelf volhoudt :P ). Voor de rest gewoon hooi geven, ze moeten wel genoeg te eten krijgen anders gaat het ook niet goed.

Dit is een goed idee, zal proberen wat meer met hem te wandelen.
Bedankt
groetjes

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:18