Bodembedekking : Vlas van hartog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geaa

Bodembedekking : Vlas van hartog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:02

Hallo.

Ik heb een vraagje met betrekking voor het gebruik van vlas in de stal.
Wij hebben op dit moment er vlas inliggen van het merk Hartog.

Máár, hierbij is verteld dat wanneer het paard er van eet ze er goed ziek van kunnen worden, met alle gevolgen van dien.

Nu is het dus zo, dat ze er nog niet los in hebben gestaan, maar zodra dat zo is ze er van eten.
Ik zit niet te wachten op een paard wat er doodziek van kán worden, want goed is het sowieso niet.
Voorheen hebben ze altijd op stro gestaan.

Je kunt er dus citroenzuur overheen doen. Maar via via al gehoord dat ook dat niet werkt. En al enkele research gedaan op internet, maar nog niet de oplossing tegen gekomen.

Nu ben ik reuze benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt? :)

Alvast bedankt voor het lezen.

Gea

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:04

Mijn paarden staan ook op vlas, en krijgen onbeperkt hooi.
Hebben dus geen reden om aan t vlas te beginnen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:06

Ik had een Dartmoor pony staan die de eerste keer met vlas maar blééf vreten, monden vol. Ook al lag er veel hooi en wortels e.d. in haar bak, in de hoop dat dat uiteindelijk interessanter zou zijn. Maar het was nieuw en interessant, dat moest uitgeprobeerd worden. Ik ben zelfs 's nachts teruggegaan naar stal om nog een keer te controleren, met in mijn hoofd het idee dat ik het vlas er dan nog uit zou moeten halen en stro erin moest gooien. Maar pony was al lekker aan het hooi knabbelen.

Het vlas was nieuw en interessant, maar ze kwam er uiteindelijk achter dat het helemaal niet zo lekker smaakt en eet als hooi. Dus misschien gewoon een dagje aankijken?

Geaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 14:07

Ze staan nu nog niet op stal, tot nu toe laat het weer/ temperatuur het redelijk goed toe om ze nog buiten te laten. :)

Maar opzadelen etc , na het rijden wat geven komen ze toch op stal.
Ondanks dat ze dan eten hebben, is het direct hoofd naar beneden en eten.

Als ik het goed begrijp, heb jij geen probleem ermee gehad?

@ GamblersCup

Bedankt voor je reactie. Super!
Misschien moeten we ook dat maar eens aankijken.. Wie niet waagt, wie niet wint. ;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:10

Hier wordt het vlas (dan wel niet van Hartog maar van Lavor) keurig voorgeproefd zodra er een nieuw pak in de stal ligt. :+ Maar zowel pony als paard hebben er nog nooit problemen mee gehad. :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:10

Nee, helemaal niet. Mijn paarden kwamen dan 's avonds naar binnen en gingen 's morgens weer naar buiten. Dus pony heeft een paar uurtjes de tijd gehad aan het vlas te wennen voordat ik 's nachts weer terugkwam. Niets gemerkt, misschien heeft ze het wel weer uitgespuugd, dat weet ik niet. Maar die stond echt mondenvol weg te malen. Na een paar uurtjes was dat dus niet interessant meer en heeft ze nooit meer een mond vol vlas gehad. Het was echt helemaal over.