Hoe bepaal je wat goede instructie is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 14:52

abby schreef:
Vaak genoeg zie ik ruiters èn instructeurs die te snel willen. Een jong paard wordt snel zwaar in het werk gezet en steeds zwaarder belast want de resultaten in de ring tellen voor zowel de waarde van het paard als de status van de ruiter en de trainer.

mee eens.
Daarom is het ook belangrijk dat je een instructeur hebt die je weet te motiveren, maar ook iemand die je kan remmen.
Vooral dat laatste heb ik weleens nodig als ik heel enthousiast wordt en het gaat erg lekker.
Gewoon iemand die je weer even met beide benen op de grond zet.

Ik vind ook dat er een verschil is tussen gewoon lessen of doelgericht lessen. Als je echt puur voor wedstrijden/verbeteringen lest voor een bepaalde discipline, dan vind ik dat dit ook met veel afwisseling moet gebeuren. Dan maar een keer helemaal naar de basis, de hele les niets anders en op het eind nog een zwaardere oefening. En de andere keer een kortere les maar veel intensiver.
Als je lest om beter te leren rijden maar voor jezelf nog geen wedstrijddoel of discipline hebt uitgezocht, dan moet het heel divers blijven. Dus dressuur, springen... alle aspecten van het rijden belichten.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:20

ik vind het gevoel dat je zelf hebt bij het paard, veel belangrijker dan het niveau dat de ruiter zelf heeft, dat zegt me eigenlijk heel weinig.
Heb ooit eens les gehad van een vrij goeie springruiter, die het springen echt totaal heeft verknalt voor mij en mijn paard. Achteraf had ik zeker naar mijn eigen gevoel moeten luisteren. Mijn paard ging altijd al erg hard op de sprong af en hij zei dat dat nodig was, omdat hij anders de sprong niet haalde. op een gegeven moment was het zo dat ik al 20 meter voor de sprong geen controle meer had. Hij zeid dat dat onzin was en dat die snelheid nodig was, en toen ben ik gestopt met lessen.
Nu heb ik zelf maar mijn paard opnieuw leren springen, gewoon door naar m'n gevoel te luisteren en goed te kijken als hij los springt, nu springt hij mooi beheerst vanuit z'n achterbenen (inplaats van met vier benen tegelijk over de sprong te rennen..) en heeft hij die snelheid helemaal niet nodig.
Misschein is het toch handiger om een instructeur met een iets lager niveau te hebben (zeker voor springen) misschien moet je als je 1,50 springt wel wat snelheid hebben, maar als je gewoon 1,00 springt hoeft dat echt niet. Iemand die alleen maar hoog niveau gewend is, kan zich dan toch niet meer inleven in een ander niveau, lijkt wel.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:14

Dit is een leuk topic Tong uitsteken
Ik zal echt niet de enige zijn die ook met het instructeurs probleem zit.
Ik rij dan ook al jaren zonder.Ik kan er gewoon geen vinden die lesgeeft zoals ik het wil.
Hoe ik zelf les geef is eigenlijk door het de ruiter te laten voelen.Vertellen en vragen.Zo kan ik bv de ruiter de oefening doorpraten,maar ik kan ook opeens vragen hoe zou je die oefening het beste kunnen rijden.Of ze een oefening laten uitvoeren en daarna vragen wat ze juist zo goed of fout vonden.Even een uitleg geven met daarbij een waarom en wat er gevoelt moet worden en ze daarna die zelfde oefening nogmaals laten rijden met hulp.Waar mij het dus tijdens het lesgeven omgaat is het denkwerk van de ruiter en niet het zomaar klakkeloos rondrijden en zomaar wat doen.
Natuurlijk zit er wel een verschil tussen een jong ruitertje dat nog niet anders kan dan netjes zitten en een ruiter die al veel hoger op zit.

moniquelucky

Berichten: 2748
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:47

Ik vind een instructeur goed, als hij of zij mij duidelijk uit kan leggen wat zij bedoelt.Dat ik door haar of zijn hulp verder kan komen en dingen beter kan begrijpen. En dat zij erop stapt om te voelen hoe mijn paard is. Ik heb nml. een keer een instructrice meegemaakt, toen ze op dat paard stapte zij dat het heel anders aanvoelde als zij dacht.
En...ik wil wel van iemand les hebben die in dezelfde lijn zit als mij.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:52

Ik ben nu bezig om terug te gaan naar een manege, maar wil wel met een manegepaard privelessen gaan doen.
Voor mij is het belangrijk dat ik snap wat ik doe en waarom ik het doe, dus dat de theorie achter de aanwijzingen duidelijk is. Verder vind ik het ook belangrijk dat er op mijn houding en hulpen wordt gelet en dat ik vooruitgang zie, bij zowel mezelf als bij het paard.

Ik ga overigens donderdag een keertje kijken bij een priveles van een kennisje van me, om te kijken wat ik van die instructeur vind Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 23:50

Wat een instructrice goed maakt?

Idd geen diploma's enz..dat zegt mij weinig. Het kan natuurlijk wel wat zeggen.

Door de jaren heen heb ik al aardig wat instructeurs en instructrices gehad. Maar het goede aan degene die ik nu heb vind ik:

- voordat de les begint vraagt ze altijd even hoe het gaat en of ik zelf punten heb waar ik vast loop (meestal word al snel duidelijk waardoor ik vast gelopen ben Lachen )
- ze legt duidelijk uit. Ze legt uit wat er fout gaat, waarom het fout gaat en wat ik daar aan kan doen.
- verder kan ik ook dingen vragen die nog niet eens zo zeer iets met rijden te maken hebben.
- de communicatie verloopt meestal gewoon goed.
en dan de laatste maar misschien wel de belangrijkste:
- ik kan na een les weer verder met zelf trainen en kom dan op een soort gelijk niveau. Met andere mensen reed ik in de les heerlijk maar kreeg dat zelf niet voor elkaar. Nu wel

Ik merk gewoon dat Magic goed reageerd op de manier van trainen. Ze heeft nog nooit zo lekker en ontspannen gelopen. Ik ben dus zeer tevreden.

(er zullen nog wel punten zijn die ik vergeten ben, misschien komt er dus nog een aanvulling Knipoog )