Hoe bepaal je wat goede instructie is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:56

Ik heb al heel lang les van dezelfde. Op een gegeven moment (dacht) ik dat ik niet meer verder kwam en was dus niet meer tevreden. Ben toen een tijdje bij iemand anders gaan lessen, vijf maanden wel te verstaan. De eerste les vond ik het eigenlijk niets maar ik ben toch door gegaan, onder het mom van even wennen andere aanpak etc. Toch gestopt, het klickte gewoon niet en met bepaalde dingen kon ik het niet eens worden. Daarna les gehad van de instucteur van mijn "oude" instructrice. Daar kwam ik gewoon niet verder mee. Om een lang verhaal kort te houden, we zijn beide, "oude" juf en ik, gestopt bij die man. Ik les weer bij haar en zei lest bij een nieuw iemand. Ik had duidelijk behoefte aan iets anders, heb dat geprobeerd maar ben uiteidelijk toch weer terug gegaan. Soms moet toch op het moment dat je denkt dat het niet meer gaat doorgaan.

En wat Katja al zei, ik dacht ook dat ik deed wat zei zei. Deed het wel maar toch niet met volle overgaven. Nu doe ik dat wel en nu gaat het wel.

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:58

Katja"]
[quote="runningkawa schreef:
Kom je bij een ander instructeur wel meteen verder dan?

Of had het gewoon ff wat meer tijd nodig.
Of zat jezelf of je paard aan de grens?


Dat was ook mijn reactie. Veel mensen gunnen hun instructeur niet de kans om door een probleem heen te werken. Daarbij verkoopt Belker constant haar paarden zal er ook wel me te maken hebben.
[/quote]

Dat klopt maar als je de basis beheerd dan kun je die bij elk beest tot een zekere hoogte er wel correct in krijgen. De problemen komen bij mij vooral pas als ik oefeningen meot gaa ndoen. Dan ken ik de hulpen neeit meer. Als je bij je instructeur m/v niet de basis leert dan blijf je tegen punten aanlopen. Je kunt wel tijd aan de oefeningen besteden maar dat heeft geen zin als er niet aan de basis voorwaarden is voldaan. Eerst de basis en dan pas de oefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:06

De basis is voor sommige instructeurs M/V nog te moeilijk hoor. Vaak omdat ze vergeten dat ze zowel op het paard als op de ruiter moeten letten. Je ziet nog vaak instructeurs M/V die wel op het paard letten, maar helemaal niet op de ruiter qua inwerking, houding, motief enzovoort.

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:09

Klopt er zijn maar weinig instructeurs in de afgelopen 10 jaar geweest, die mij op mijn houding wezen en ook de meoite wilden doen om daar aan te werken en te kijken waar het fout zat en nu nog steeds fout zit
Eigenlijk maar 1.

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:30

runningkawa schreef:
Dat kan idd
Maar hoelang duurde het bij een nieuwe instructeur dan voordat je erdoor was?
Want vooral als je wat zwaardere, moeilijkere dingen voorgeschoteld krijgt, ga je daar minder snel doorheen. (tenminste mijn ervaring Knipoog )
Dus zul je iedereen wat tijd moeten gunnen om er doorheen te komen.

Het ging simpel om de basis Daar zat het fout en daar werd geen tijd en aandacht aan besteed. Moest juist veel de oefeningen doen terwijl eht paard door het been heen liep.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:36

ik gta op mijn gevoel af.
als ik voel dat het beter gaat, en ik merk het ook echt, dan is het goede instructie!
ik ben nou eenmaal simpel Haha!

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:45

MirageGidran"]
[quote="Katja schreef:
Een hele goede instructeur zal een beginnend ruiter niet kunnen helpen


Katja, waarom vind je dit??? Ik geloof dat ik het daar niet mee eens ben.
Om als vb. te noemen; ik ben echt een B ruiter, ik heb dan tot nu toe 2 lesjes van Tyrza gehad en die kan me juist ERG goed helpen,dus als ik daarnaar kijk ben ik het niet hiermee eens.
En ik denk in het algemeen ook niet; waarom zou een erg goede instructeur een juist beginnende ruiter niet kunnen helpen?>
Wat zijn je redenen voor deze uitspraak? ben benieuwd Knipoog
[/quote]

Misschien iets slecht geformuleed van me want een goede instructeur kan op elk niveau lesgeven. Maar wat je vaak ziet is dat iemand zich slecht kan inleven in de materie van de beginnende ruiter en daardoor zo iemand minder leert dan in instructeur die zelf op een wat lager niveau uitkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:46

In het rijden staat voor mij het plezier voorop. Zo lang dat er is is je instructie OK, ongeacht je doel of niveau.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 15:47

Nee, dat ben ik niet met je eens, Jippie. Door foute instructie heb ik er nu geen lol meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:49

Katja schreef:
Maar wat je vaak ziet is dat iemand zich slecht kan inleven in de materie van de beginnende ruiter en daardoor zo iemand minder leert dan in instructeur die zelf op een wat lager niveau uitkomt.


Misschien kun je ook stellen dat een goede instructeur veel aandacht heeft voor de basis. Bij een beginnende combi begin je bij 0. Bij een gevorderde combi ben je vaak aan het puinruimen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:49

Volgens mij heeft Jippie dan wel gelijk, met goede instructie had je misschien wel nog plezier gehad.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:51

Fitzroy schreef:
Nee, dat ben ik niet met je eens, Jippie. Door foute instructie heb ik er nu geen lol meer in.


Dus is je instructie goed zolang je lol hebt. Haha!
Maar ik ben het ook niet helemaal met deze opmerking eens want je ziet ook mensen die lol hebben met hun kreupele paard en dan vind ik het wel de taak van de instructie om daarop te wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:51

Fitzroy schreef:
Nee, dat ben ik niet met je eens, Jippie. Door foute instructie heb ik er nu geen lol meer in.


precies!
Daarom geloof ik ook niet in een instructeur die je staat te bejubelen om het plaatje terwijl je zelf met een enorm EK-gevoel op je paard zit. Dat gaat je toch tegen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:55

Jippie"]
[quote="Fitzroy schreef:
Nee, dat ben ik niet met je eens, Jippie. Door foute instructie heb ik er nu geen lol meer in.


precies!
Daarom geloof ik ook niet in een instructeur die je staat te bejubelen om het plaatje terwijl je zelf met een enorm EK-gevoel op je paard zit. Dat gaat je toch tegen staan.
[/quote]

Helemaal mee eens. Als het gevoel niet klopt dan kom je als ruiter onmogelijk tot je recht en kun je het paard niet op je best bewerken zodat die ook weer dat stapje verder gaat.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 15:57

Ik geloof niet dat jullie me begrijpen. Op het moment zelf van die instructie, had ik veel lol dus zou die instructie goed zijn volgens jullie beleving. Echter, ik liep vast ... omdat die instructie dus niet goed bleek.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:09

Je moet goed met elkaar overweg kunnen, dezelfde filisofie op na houden wat betreft het rijden (dus bij jou EN je paard passen), en er moet vooruitgang in zitten. Dat zijn voor mij de belangrijkste dingen.

Mijn paardje heeft een nogal eigenzinnig karakter, en van iedere dressuurinstructeur/trice die ik tot nu toe gehad heb moest ik het afbuigen echt gaan afDWINGEN, waardoor ze terug gaat vechten en helemaal in verzet gaat. Dat had dus het tegenovergestelde effect. Ik ging dus vaak helemaal niet meer naar dressuurles. Bij de springles is dat totaal anders, als ik maar zorg dat ik haar in een lekker ritme houd, rustig blijf en zorg dat ik goede overgangen kan rijden gaat het super. De instructeur respecteert haar en haar manier van gaan, dat is dus veel beter, en dan zit er ook vooruitgang in. Lachen
Laatst bijgewerkt door mdmoiselle op 12-05-03 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:10

Maar als je vast loopt is die lol er toch ook niet meer?
Sommige isntructeurs kunnen je in een bep. fase erg goed begeleiden. Maar je vind bijna nooit een instructeur waar je voor de rest van je leven op kunt bouwen.
Als het niet meer past en jouw plezier is weg is dat voor jou geen goede instructeur meer en dus ga je op zoek naar iets anders.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:10

Dus als ik het goed begrijp ligt het er vooral aan wat vooraf het doel is wat je wilt bereiken? Als jouw doel is beter te worden in de sport, moet je dus op zoek naar iemand met wie je dit doel samen kunt verwezenlijken. Als hierbij OOK nog je gevoel goed is, is dat mooi. Maar de tijd zal het uiteindelijk leren, na 1 les kun je meestal nog niet zo heel veel vooruitgang zien, jullie moeten elkaar eerst leren kennen natuurlijk.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:47

ik ben een voorstander van 'pakken wat je pakken kan' wat instructie betreft. Ik heb in het verleden al van veel verschillende trainers les gehad zowel hele bekenden als onbekenden en van iedereen leer je wat als het goed is. Bij sommige trainers bleef ik een aantal jaren hangen, bij anderen heb ik alleen clinics gereden.

Ik heb afgelopen jaar in een bepaalde periode in korte tijd van 3 verschillende instructeurs les/clinics gehad die bovendien allemaal een compleet andere aanpak hadden en bij alle drie liep mijn paard heel fijn. Goed paardrijden kan tenslotte op verschillende manieren. Voor mij is dat een teken aan de wand dat ik samen met mijn instructie goed bezig ben, dat mijn paard niet blijft hangen in 1 stramien maar met de verschillende manieren (bij de ene instructeur laag-rond, bij de andere hoger ingesteld en weer bij de andere voorwaarts-neerwaarts) prima uit de voeten kan.

Misschien een idee om af en toe te checken hoe je er met je instructie voor staat, rij eens mee in een clinic van een andere instructeur en krijg op die manier een frisse blik op waar je mee bezig bent. Lijkt me overigens geen aanrader voor de echte 'beginner', daarvoor zouden de verschillende systemen wellicht alleen maar verwarring scheppen.

Jasmijn

Berichten: 3761
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:37

Ik heb de luxe van 2 instructeurs (mag ook wel, een beetje compensatie voor de 2 jaar dat ik geen les gereden heb Knipoog , waarin mijn paard overigens niet verslechterd is, maar merk nu wel duidelijk dat hij verbetert.) Ik vind het erg fijn om 2 totaal verschillende instructeurs te hebben. Het systeem is natuurlijk niet totaal anders, anders zou het niet te combineren zijn, maar de 1 is veel proef gerichter, en de ander veel trainings gerichter.
Ik heb ook de ervaring dat ik mede daardoor mijn paard kan rijden waar en hoe ik hem wil hebben. Ik zit niet in 1 systeem, maar kan makkelijk wisselen, en dat is soms erg handig.
Voor mij gaat er bij goede instructie om dat je verbetering ziet, ook al gaat dat soms gepaard met een een verslechtering vooraf, zoveel vertrouwen moet je dus wel in de instructeur hebben, maar vooral ook dat er goed te communiceren is. En dan niet de 'ja maar', lessen, dat heb ik zelf met lesgeven ook vaak genoeg meegemaakt en is hoogst irritant, maar ik moet wel kunnen vragen als ik niet snap als ik op dat moment juist even extra in moet komen met mijn binnenbeen, waarom dat is, anders leer ik er nog niets van en kan ik dat in mijn training niet meenemen. De meeste dingen voel je zelf ook wel, maar soms mis ik een stukje gevoel, wat dan theoretisch onderbouwd moet worden, zodat ik dat gevoel kan ontwikkelen.
Je moet met plezier naar je lessen toegaan, en ik denk dat als je kritisch naar jezelf (en evt protocollen) blijft kijken, je wel ziet of je vast loopt of niet.
Maar in principe had de instructie dat allang aan moeten geven natuurlijk.
Ik heb tijdens mijn les-geef periode ook vaak genoeg mensen doorgestuurd naar anderen omdat ik er niets meer aan kon verbeteren, ofwel omdat het niveua te hoog werd, ofwel omdat het niet klikte tussen combi en mij. Moet je ook niet moeilijk over doen vind ik. Een eigenschap van een goede instructrice moet ook zijn dat ze toegeeft wanneer iets op niets uit gaat lopen, en iemand dan (indien gewenst) helpen bij het zoeken van beter passende instructie.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:12

Goede instructie is voor mij die persoon die weet hoe de basis in elkaar zit, die hier steeds weer op hamert, die paardvriendelijk is, met wie ik over het gevoel wat ik erbij heb kan praten, die open staat voor dingen omdat geen enkel paard hetzelfde is.

Ik moet het idee hebben dat we ervan leren, ik moet dingen van de instructrice kunnen aannemen maar moet ook zelf kunnen zeggen als ik het er niet mee eens ben en kunnen uitleggen waarom.

Ik vind wel dat een instructrice moet geloven in de combinatie. Doet ze dat niet dan is het zonde van de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:13

Citaat:
Ik vind wel dat een instructrice moet geloven in de combinatie. Doet ze dat niet dan is het zonde van de tijd.

Dit vind ik idd ook wel een goed aangehaald punt.

Denk dat dat zeker zo is

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:15

Ik vind het heel belangrijk dat een Instructeur kan uitleggen waarom je iets wel of niet moet doen. Pas als ik begrijp waarom ik iets moet doen, kan ik het zelf in verschillende situaties toepassen. Anders kan je er weinig mee als je voor jezelf aan het rijden bent.
En dat is iets wat lang niet alle instructeurs goed kunnen. Er worden te vaak dingen vertelt "omdat het zo hoort". Maar of het ook voor de betreffende combinatie van toepassing is, wordt lang niet altijd over nagedacht.

Verder vind ik het belangrijk dat een instructeur kritisch is, maar op z'n tijd ook voldoende weet te motiveren

Een goede instructeur kan bezorgd je regelmatig dat: a ha idee:
Je probeert iets voorelkaar te krijgen, maar het wil niet lukken, je zoekt de oplossing veel te ingewikkeld. Door de juiste opmerkingen op het juiste moment, lukt het zomaar en denk je ineens: nou heb ik het door.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:40

Iedereen heeft natuurlijk een andere visie op dit soort dingen. Ik merk dat ik een goede instructeur/instructrice heb als ik merk dat ik ook echt iets leer en dat ik de manier ok vind. Lachen

abby
Berichten: 1666
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 10:51

Kleintje schreef
Citaat:
Ik vind wel dat een instructrice moet geloven in de combinatie. Doet ze dat niet dan is het zonde van de tijd.


Helemaal mee eens! Dat geldt wat mij betreft niet alleen maar voor eventueel te behalen prestaties (overwinningen), maar ook in het algemeen.
Daarbij heb ik een hekel aan vooroordelen over paarden (dat zal een aantal mensen hier ondertussen wel duidelijk zijn Haha! ); dus iemand die op voorhand vindt dat mijn paard niet (fatsoenlijk) dressuurmatig gereden kan worden doordat ze een Tinker is, is voor mij geen goede instructeur (en dan maakt het me niet uit welke naam deze persoon heeft). Iemand die zegt dat hij mij mischien niet kan helpen omdat hij / zij geen ervaring heeft met dit type paard, vind ik al een veel betere instructeur!

Fitzroy, het is een lastige vraag en ik kan alleen maar voor mezelf spreken en mijn mening en gevoel weergeven...

Vaak genoeg zie ik ruiters èn instructeurs die te snel willen. Een jong paard wordt snel zwaar in het werk gezet en steeds zwaarder belast want de resultaten in de ring tellen voor zowel de waarde van het paard als de status van de ruiter en de trainer. Dat een paard pas in zijn zevende jaar lichamelijk is uitgegroeid en ook in zijn hoofd, dus psychisch, vaak overbelast wordt, daar wordt niet over nagedacht.
Lammert Haanstra zegt hiervoer: de laatste jaren is alles snel geworden, behalve het paard.

Een instructeur die de tijd neemt om een paard goed op te leiden, het dier sprankelend en fris te houden en daarbij uitgaat van de talenten van het paard en wat het dier aanbiedt, in plaats van dat hij zijn systeem op ieder paard loslaat, is een goede instructeur. Als hij zijn liefde voor het wezen, het dier paard, en zijn filosofie over het opleiden van het paard (en dat is niet noodzakelijkerwijs een systeem!) ook nog weet over te brengen op zijn leerling dan is het voor mij een goede instructeur. Gelukkig heb ik zo iemand gevonden en is ook mijn instructie op afstand (Portugal) zo iemand.

Zelf vind ik het leuk en nuttig om over het trainen van paarden ook eens een boek open te slaan. Dan is het ook super als je trainer dat waardeert en ook op dat niveau met je dicussieert, verbanden aangeeft tussen trainingsmethoden, uitlegt waarom bepaalde oefeningen goed zijn bij bepaalde moeilijke situaties die je tegenkomt, en welke oefeningen wel en niet bij elkaar passen.

Kunstjes uitvoeren of nadoen kan iedereen, maar doordacht trainen en weten wat je doet en waarom je iets doet, moet je leren en je instructeur moet daarbij je coach zijn...