Hoe bepaal je wat goede instructie is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:08

Ik vind wel dat je makkelijk alle schuld bi je instructeur legt Lovely, mischien werkte het systeem niet omdat je er niet mee om kon gaan en niet omdat het systeem slecht was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:11

Katja schreef:
Ik vind wel dat je makkelijk alle schuld bi je instructeur legt Lovely, mischien werkte het systeem niet omdat je er niet mee om kon gaan en niet omdat het systeem slecht was.


Klopt, maar ik ging af op mijn instructrice en dan is het haar taak om mij daar in te begeleiden. Ik doe braaf wat ze zegt, ookal ben ik het er niet mee eens. Dan wordt het niet beter en dan zit je dus wel met een probleem en dan kan de instructrice dat ook nog eens niet oplossen Verward. Kweenie, maar dan heeft de instructeur toch ook wat laten liggen.

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:12

Lovely"]
[quote="Katja schreef:
Ik vind wel dat je makkelijk alle schuld bi je instructeur legt Lovely, mischien werkte het systeem niet omdat je er niet mee om kon gaan en niet omdat het systeem slecht was.


Klopt, maar ik ging af op mijn instructrice en dan is het haar taak om mij daar in te begeleiden. Ik doe braaf wat ze zegt, ookal ben ik het er niet mee eens. Dan wordt het niet beter en dan zit je dus wel met een probleem en dan kan de instructrice dat ook nog eens niet oplossen Verward. Kweenie, maar dan heeft de instructeur toch ook wat laten liggen.
[/quote]Dat gevoel ken ik. Dat had ik ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:14

Tja Belker, en wat doe je dan?? Ik zou toch stoppen met die lessen en eens omzien naar een andere instructeur.

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:17

Ik ben ook gestopt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:17

Dan prijs ik me maar de hemel in.
Mijn instructrice heeft me met mijn springknollie naar het Z gebracht.
En dat zei ze meteen in het begin al dat ik daar binnen een paar jaar zat.
Ik geloof dat dat het enigste was wat ik nooit geloofd heb ik haar lessen.
Maar zelfs daar had ze gelijk in Lachen

Maar verder is het gewoon een toffe vrouw, die duidelijk kan uitleggen.
Ze stapt keert wendingen zelf voor enz.
Maar je snapt het dan meteen.

Ook bij nieuwe dingen zegt ze elke pas of het goed is of niet.
Dus niet na de hele oefening gehad te hebben, de 2e pas was slecht en de 3e weer goed, nee meteen ja, nee, ja

Ook kun je bij haar trecht over het waarom, en dat is ook erg fijn, want dan snap je tenminste wat je aan het doen bent.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:18

Lovely"]
[quote="Katja schreef:
Ik vind wel dat je makkelijk alle schuld bi je instructeur legt Lovely, mischien werkte het systeem niet omdat je er niet mee om kon gaan en niet omdat het systeem slecht was.


Klopt, maar ik ging af op mijn instructrice en dan is het haar taak om mij daar in te begeleiden. Ik doe braaf wat ze zegt, ookal ben ik het er niet mee eens. Dan wordt het niet beter en dan zit je dus wel met een probleem en dan kan de instructrice dat ook nog eens niet oplossen Verward. Kweenie, maar dan heeft de instructeur toch ook wat laten liggen.
[/quote]

Misschien denk je wel dat je braaf doet wat je instructeur (of is het instructrice je gebruikt het nogal door elkaar) maar oefen je toch op een verkeerde manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:22

Katja"]
[quote="Lovely"][quote="Katja schreef:
Ik vind wel dat je makkelijk alle schuld bi je instructeur legt Lovely, mischien werkte het systeem niet omdat je er niet mee om kon gaan en niet omdat het systeem slecht was.


Klopt, maar ik ging af op mijn instructrice en dan is het haar taak om mij daar in te begeleiden. Ik doe braaf wat ze zegt, ookal ben ik het er niet mee eens. Dan wordt het niet beter en dan zit je dus wel met een probleem en dan kan de instructrice dat ook nog eens niet oplossen Verward. Kweenie, maar dan heeft de instructeur toch ook wat laten liggen.
[/quote]

Misschien denk je wel dat je braaf doet wat je instructeur (of is het instructrice je gebruikt het nogal door elkaar) maar oefen je toch op een verkeerde manier.
[/quote]

Ja, dat is typisch een excuus voor een instructrice denk ik. Als je nou elke les checkt of het nog gaat zoals het bedoeld wordt en steeds te horen krijgt dat het inderdaad zo moet?? Door de week oefen je dat dan ook natuurlijk, zoals dat in de les besproken is. Geheel foutloos zal het niet altijd zijn, maar de lijn lag er wel en daar ging het dus op mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:23

Belker schreef:
Ik ben ook gestopt Haha!


Verstandig trouwens, zo'n instructeur M/V heb je weinig aan Haha!.

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:24

Ik kijk eerst of ik diegene vindt rijden op een manier die ik ook zou willen leren. Als dat al niet goed zit houdt het op.
Daarna is het belangrijk dat je het een beetje met elkaar kan vinden, en we het eens kunnen worden over het uiteindelijke doel (dus geen ambitieuze instructeur als ik lekker wil leren hobbelen en andersom)

Daarna is het denk ik een kwestie van gevoel, wat ook in de loop van de tijd kan veranderen.

Papieren en diploma's zeggen me weinig..

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:24

Maar als je niet anders ziet denk je dat je goed bezig bent. Tot je vastloopt. Dan kom je er achter dat je verkeerd bezig was en dan mag je die achetrstand gaa nwegwerken.

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:26

Lovely"]
[quote="Belker schreef:
Ik ben ook gestopt Haha!


Verstandig trouwens, zo'n instructeur M/V heb je weinig aan Haha!.
[/quote]

Vind ik ook. Voelde me een stuk beter

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 14:27

Belker schreef:
Maar als je niet anders ziet denk je dat je goed bezig bent. Tot je vastloopt. Dan kom je er achter dat je verkeerd bezig was en dan mag je die achetrstand gaa nwegwerken.


Bingo!!! Dat is wat ik bedoel.

Want hoe weet je dat je verkeerd bezig bent tot het moment waarop je vast loopt?

Belker

Berichten: 15359
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:29

Nou als je goed naar je paard kijkt zijn er duizend en 1 dingen waaraan je het kunt zien en merken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:29

Dat wist ik al voordat ik vast liep, kon onmogelijk goed gaan. Daar probeer je over te praten met je instructeur M/V, maar als daar geen gehoor voor is, tja, wat doe je dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:29

Kom je bij een ander instructeur wel meteen verder dan?

Of had het gewoon ff wat meer tijd nodig.
Of zat jezelf of je paard aan de grens?

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:30

Lovely schreef:
Ja, dat is typisch een excuus voor een instructrice denk ik. Als je nou elke les checkt of het nog gaat zoals het bedoeld wordt en steeds te horen krijgt dat het inderdaad zo moet?? Door de week oefen je dat dan ook natuurlijk, zoals dat in de les besproken is. Geheel foutloos zal het niet altijd zijn, maar de lijn lag er wel en daar ging het dus op mis.


Ik heb zat mensen die ik lesgeef waarbij ik wel eens om de hoek wil kijken de rest van de week om te zien of zij wel doen wat ik gezegd heb.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:33

runningkawa schreef:
Kom je bij een ander instructeur wel meteen verder dan?

Of had het gewoon ff wat meer tijd nodig.
Of zat jezelf of je paard aan de grens?


Dat was ook mijn reactie. Veel mensen gunnen hun instructeur niet de kans om door een probleem heen te werken. Daarbij verkoopt Belker constant haar paarden zal er ook wel me te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:36

Katja"]
[quote="Lovely schreef:
Ja, dat is typisch een excuus voor een instructrice denk ik. Als je nou elke les checkt of het nog gaat zoals het bedoeld wordt en steeds te horen krijgt dat het inderdaad zo moet?? Door de week oefen je dat dan ook natuurlijk, zoals dat in de les besproken is. Geheel foutloos zal het niet altijd zijn, maar de lijn lag er wel en daar ging het dus op mis.


Ik heb zat mensen die ik lesgeef waarbij ik wel eens om de hoek wil kijken de rest van de week om te zien of zij wel doen wat ik gezegd heb.
[/quote]

Dat had die instructeur M/V rustig kunnen doen hoor.

En running, in dit geval zat ik niet aan een grens van mezelf of mijn paard,maar werd er een grens gecreeerd door de instructuer M/V, dat kan namelijk ook.

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 14:38

Ik heb zo maar het idee dat hier erg op de man/vrouw gespeeld wordt.

Kunnen we het misschien wat algemener en neutraler houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:40

Dat kan idd
Maar hoelang duurde het bij een nieuwe instructeur dan voordat je erdoor was?
Want vooral als je wat zwaardere, moeilijkere dingen voorgeschoteld krijgt, ga je daar minder snel doorheen. (tenminste mijn ervaring Knipoog )
Dus zul je iedereen wat tijd moeten gunnen om er doorheen te komen.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:41

Ik ben zelf een absoluut beginnende ruiter, en moet dus in heel veel dingen uitgaan van mijn instructie. Nu had ik met Tinka in Drenthe de mazzel dat ik iemand trof die én zelf heel goed reed, én goed over kon brengen wat ze bedoelde, én het ook nog eens leuk vond om een tinker les te geven met een beginner in het zadel. De periode dat ik daar les heb gehad ging Tinka met sprongen vooruit, dat was voor mij wel het gevoel dat het een goede instructrice was. Tinka verhuisd naar pensionstal hier in de buurt, en een tijd geen les gehad, en het rijden ging echt achteruit, instructrice gevonden en na een tijdje ging het weer een stuk beter met Tinka en mij, naar mijn idee "redelijk" goede instructrice: leerde er verder niet veel meer bij, en bleef eigenlijk op dit niveau hangen, gunde haar het voordeel van de twijfel, omdat ik ook niet zeker wist of de tinker wel meer kon.
Met mijn nieuwe paard doorgegaan bij dezelfde instructrice, tja en dat werkte dus echt niet Bloos Paardje liep onder haar weliswaar prima, maar bij mij ging hij steeds slechter, en dat leek me toch niet de bedoeling. Toen daarna ook nog de hulpmiddelen (scherper bit, slof e.d.) ter sprake kwamen ben ik afgehaakt.
Nu weer een tijdje bezig met een nieuwe instructrice, en dit werkt wel bij mij en mijn paard. Paardje is rustiger met zijn hoofd (wat zijn grootste probleem was/is), de rem en het stuur komen er weer langzaam maar zeker in, en ik voel vooruitgang.
Ik denk dat jezelf best wel kunt merken of het goede instructie is, als je eigen gevoel NEE zegt, dan is dit gevoel meestal het juiste, plus dat je dan toch al niet echt open staat om maar iets te leren (naar mijn idee dan).

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:42

Fitzroy"]
[quote="Belker schreef:
Maar als je niet anders ziet denk je dat je goed bezig bent. Tot je vastloopt. Dan kom je er achter dat je verkeerd bezig was en dan mag je die achetrstand gaa nwegwerken.


Bingo!!! Dat is wat ik bedoel.

Want hoe weet je dat je verkeerd bezig bent tot het moment waarop je vast loopt?
[/quote]

Dat weet je niet. Dat weet je pas als je vastloopt en er een andere instructeur komt die je de ogen opent. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:44

runningkawa schreef:
Dat kan idd
Maar hoelang duurde het bij een nieuwe instructeur dan voordat je erdoor was?
Want vooral als je wat zwaardere, moeilijkere dingen voorgeschoteld krijgt, ga je daar minder snel doorheen. (tenminste mijn ervaring Knipoog )
Dus zul je iedereen wat tijd moeten gunnen om er doorheen te komen.


Het klopt dat je de tijd moet nemen om iets te leren of om iets te verbeteren. De instructeur M/V moet die tijd ook nemen denk ik, haaste spoed is zelden goed volgens mij.
In mijn geval moest ik aan de gang om het vertrouwen van mijn paard weer te herstellen en ik was enorm aan mijn gevoel gaan twijfelen en daar moest ik weer in terug. Laat ik het zo zeggen dat ik dat een tijdje zonder instructeur heb gedaan en daarna weer met goede moed gaan lessen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 14:52

Katja schreef:
Een hele goede instructeur zal een beginnend ruiter niet kunnen helpen


Katja, waarom vind je dit??? Ik geloof dat ik het daar niet mee eens ben.
Om als vb. te noemen; ik ben echt een B ruiter, ik heb dan tot nu toe 2 lesjes van Tyrza gehad en die kan me juist ERG goed helpen,dus als ik daarnaar kijk ben ik het niet hiermee eens.
En ik denk in het algemeen ook niet; waarom zou een erg goede instructeur een juist beginnende ruiter niet kunnen helpen?>
Wat zijn je redenen voor deze uitspraak? ben benieuwd Knipoog