[MD] Diarree, donkere urine, verder niet zichtbaar ziek
De oorzaak ligt waarschijnlijk in het eten van een combi van vlas & zand. De oorzaak dáárvan moeten we nog zien te achterhalen. Dit is waarschijnlijk voedinggerelateerd (hij mist waarschijnlijk bepaalde voedingsstoffen), misschien komt het probleem ook ergens anders vandaan (misschien maagprobleem), of een gewoonte geworden, maar dat gaat nog onderzocht worden.
Alleen op het moment kan hij dus niet naar buiten.
De paarden staan sinds een paar weken weer bij huis, ene weiland is namelijk bemest en andere weiland moet een beetje bijkomen, en daarbij ivm de AM gaan ze pas met de winter weer naar de weide toe.
Daarbij heb ik hier thuis een klein stukje gras van 30x30m en daar maakt hij ook gewoon gaten om zand te eten.
Zijn stal is inmiddels al omgebouwd, al het vlas is eruit en hij heeft over de gehele vloer dikke rubberen matten. Daarover krijgt hij op dit moment 1 plakje stro, wanneer hij het in zijn hoofd krijgt om dat op te eten is dat niet zo erg.
Nu komt hij wel heel eventjes in de bak om te rollen e.d. en hij wordt gestapt aan de hand, maar hij mag dus langzamerhand weer naar buiten met de rest van de groep, maar dat kan dus niet.
Ik wil nu als tijdelijke oplossing een muilkorfje halen, waarmee hij wel hooi kan eten uit de bakken, maar waarmee hij niet happen zand naar binnen kan werken.
Maar welke kan ik nu het beste halen??
Zou dit wat zijn:

Ben benieuwd naar ervaringen.