stal dilema verhuizen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onley

stal dilema verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 18:10

ja ja ook ik zit met een staldilema en weet niet zo goed wat ik moet,
momenteel staat mijn paard als het ware aan huis ( 2 deuren verder dus)
en staat nog op de wei zolang als het toelaat en komt in de nacht naar binnen,
het is een doe het zelf stal bij een boer die dan wel zorgt voor hooi en stro en de ontzorging van de mest die hij op zijn eigen land gooit.
Op zich is het een super stal (al is mijn box aan de kleine kant) maar toch ideaal, lekker dichtbij aan huis ik heb geen omkosten aan benzine dus.
Ze staan de hele dag buiten, maar in de winter gaan de weide's dicht en is er wel een grotte paddock ter beschikking,
mooi toch dat wil iedereen?
Maar het euvel is de rijbak, deze is zo klein dat als je net de bocht om bent je naar 2 passen rechtuit weer bij de volgende bocht bent,
Ook is die erg slecht als het veel geregend heeft en bij vorst niet te rijden.
Dilema dus omdat ik me er matteloos aan irriteer de boer zelf doet er niks mee want het zal hem een worst wezen, groter maken doet die hem niet
en op de weide rijden met slecht weer mag ik ook niet.

nu ben ik dus aan het overleggen om naar een andere stal te gaan die ik denkelijk ook al gevonden heb,
dit betreft ook een kleine pensionstal met 6 stallen (net als bij ons) echter is dit volpension en kost me het dubbele aan geld als dat wat ik nu kwijt ben,
ook heb ik dan weer reiskosten omdat ik er met de auto heen moet.
Het klonk aan de telefoon echt super ze komen in de winter ook buiten tenzij het echt erg vies weer is(hele dag regen)
dan konden ze nog wel eens binnen blijven, waar ik op zich geen problemen mee heb,
wat hebben ze een mooie grote rijbak buiten die in alle seizoenen te rijden is :):)

maar nog twijfel ik om te verhuizen, ik ga zowieso nu zaterdag naar die andere stal om te kijken,
ook kwa gevoel of het klikt (daar ben ik best moeilijk mee) naar buiten nu is geen optie met mijn paard en helaas te gevaarlijk,
ik vertrouw hem buiten voor geen meter en dat wil ik dan ook niet uit gaan lokken,

Hier is namelijk op loopafstand een manege met rijbak waar ik alleen op zondag terrecht kan en aangezien ik toch dressuurmatig wil gaan trainen
is die 1ne zondag niet genoeg, Daarbij komt dat onze bak zo scheef is als maar wat.

wie overtuigt me om toch te gaan :o

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:20

hey
ik zit met precies het zelfde probleem als jij eigen stal, gratis, helemaal super. maar ik rij ook in een veels te kleine bak.
dit vind ik heel vervelend. maarja aangezien de stal op het terein van me oom en tante is en dus gratis stalling. doe ik het ermee. en ik krijg af en toe springles in een grote bak van een andere stal.

maar als ik jou was zou ik gewoon gaan uiteindelijk wil je toch verder komen met rijden. en die andere stal klinkt toch goed.

hoeveel meer moet je gaan betalen dan?

mmouse

Re: stal dilema verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:25

Als je je paard hebt om te kunnen rijden, je kunt de andere stal betalen en deze is/voelt inderdaad zo goed als je nu omschrijft zou ik het wel weten :) maar ja ik hoef de beslissing niet te nemen ;)

Succes! Zijn altijd lastige overwegingen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 18:39

lovelucydan schreef:
hey
ik zit met precies het zelfde probleem als jij eigen stal, gratis, helemaal super. maar ik rij ook in een veels te kleine bak.
dit vind ik heel vervelend. maarja aangezien de stal op het terein van me oom en tante is en dus gratis stalling. doe ik het ermee. en ik krijg af en toe springles in een grote bak van een andere stal.

maar als ik jou was zou ik gewoon gaan uiteindelijk wil je toch verder komen met rijden. en die andere stal klinkt toch goed.

hoeveel meer moet je gaan betalen dan?

ik sta nu kaal voor 75 euro per maand ben met voer hooi en stro ongeveer
125 a 130 euro kwijt per maand, die andere stal kost 200 euro maar dan is het wel all incl
dan hoef ik niks meer te doen kwa mesten en verzorgen :)

ik heb helaas nog geen trailer, wel een sleutel van een rijhal maar dat is 40 min rijden met de trailer en auto
(daar heb ik vroeger gewoond en me lid gemaakt daar)
en hier in de bak kan ik wel terrecht maar daar zit ik weer met lessen, plus ik moet door het veld heen met me paard
wat ik niet echt zie zitten op het moment omdat die nogal raar uit een hoek kan komen (uit het niets op de rem in de achteruit en steigerend omdraaien :o)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 18:41

mmouse schreef:
Als je je paard hebt om te kunnen rijden, je kunt de andere stal betalen en deze is/voelt inderdaad zo goed als je nu omschrijft zou ik het wel weten :) maar ja ik hoef de beslissing niet te nemen ;)

Succes! Zijn altijd lastige overwegingen.

ik heb hem indd om te rijden, ik wil hem ook starten in het voorjaar
als het buitenseizoen begint. het geld is niet zo een probleem,
enkel de tijd en reistijd wat ik dan weer heb :o

maar ik ga zaterdag zeker kijken, om te kijken wat ik er voor een gevoel bij heb :)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:46

Lastig, he!
Hoe lang is de reistijd? Want als je dan niet meer hoeft te mesten scheelt dat ook weer wat in tijd.

Verstandig om te gaan kijken. Soms zegt je gevoel dan al genoeg.
Succes!

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:56

ohohohhhh ik keeek net in je profiel die bak
is wel heeel erg!
een zwembad.
ik zou persoonlijk naar stal 2 gaan.
mss een lijstje maken en de goede dingen tegen de slechte dingen afwegen ??

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 20:13

wendy_paard schreef:
ohohohhhh ik keeek net in je profiel die bak
is wel heeel erg!
een zwembad.
ik zou persoonlijk naar stal 2 gaan.
mss een lijstje maken en de goede dingen tegen de slechte dingen afwegen ??

dat is niet de bak wat we nu hebben haha dat was weer ergens anders,

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:30

Ik zou eerst gewoon even de zaterdag afwachtten. En daarna kan je volgens mij een betere beslissing maken omdat je dan deze stal ook hebt gezien.
Dus ik zou zeggen succes met je keuze

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:14

Als je optimaal gebruik wilt kunnen maken van je paard wbt het rijden klinkt de andere stal als een mooie optie.

Hoewel je het volgende het beste zelf kunt invullen zal ik proberen te helpen:

Positief:
Goede berijdbare bak
Misschien ook grotere stal voor je paard?
In de winter ook weidegang/paddock
Meer plezier van je paard omdat je beter en vaker kunt trainen
Geen extra schoonmaakwerk, all.incl.

Negatief:
Langere reistijd
Benzinekosten
Duurdere stalling

Kortom meer kosten voor meer plezier van je paard......als je het kunt betalen had ik het wel geweten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 21:45

ik ga zaterdag indd ook eerst kijken en laat het goed door me heen gaan, ik zie dan ook gelijk hoe lang de reis duurt om er te komen.
is moeilijk hoor omdat ik toch wel dan met gemengde gevoelens hier weg zou gaan.
het zou dan ook als ik ga tot voorlopig in mei zijn en dan weer terug hierheen, om de winter te overbruggen zodat ik toch wel optimaal kan trainen.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:53

Ik heb dit deze week nog gehad.
Ik heb lang bij een boer gestaan, zonder bak
Dus dat betekende voor mij lente en zomer in de wei rijden, herfst en winter naar buiten.
Ook kon ze swinters helemaal nergens losrennen

Ik heb dan toch besloten om vanaf zaterdag over te gaan naar een stal met bak en longeerruimte
Ook kunnen de paarden swinters in de wei, want ze hebben 3 weien die kapot mogen.

Ik zou kiezen wat voor jou het belangrijkste is, maar ik zou het wel doen ik jou was.
Bij mij was er heel toevallig plek, anders had ik nog een jaar moeten wachten.
Misschien als je het niet doet je er later spijt van krijgt, en het dan al vol zit ;)

succes met kiezen

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 13:28

Corientjuh94 schreef:
Ik heb dit deze week nog gehad.
Ik heb lang bij een boer gestaan, zonder bak
Dus dat betekende voor mij lente en zomer in de wei rijden, herfst en winter naar buiten.
Ook kon ze swinters helemaal nergens losrennen

Ik heb dan toch besloten om vanaf zaterdag over te gaan naar een stal met bak en longeerruimte
Ook kunnen de paarden swinters in de wei, want ze hebben 3 weien die kapot mogen.

Ik zou kiezen wat voor jou het belangrijkste is, maar ik zou het wel doen ik jou was.
Bij mij was er heel toevallig plek, anders had ik nog een jaar moeten wachten.
Misschien als je het niet doet je er later spijt van krijgt, en het dan al vol zit ;)

succes met kiezen

ik heb er wel flink over nagedacht, en ik denk dat ik het toch ga doen als ook me gevoel goed is.
Ik vind het zelf wel belangrijk dat ik goed kan trainen zonder dat mijn paard verslijt aan alle kanten,
gezien zijn atlas aan het verslijten is, wil ik toch wel ergere verslijting voorkomen.

verder lijkt het me even fijn om een time out te hebben in de verzorging (stal uitmesten, voeren, buiten en binnen zetten) zodat ik ook
deze winter wat meer tijd kan besteden aan het trainen en aan mijn kinderen.

maar ik zal zeker overmorgen even mijn verslag hier neerzetten wat ik gezien heb, en hoe me gevoel was erbij.

HinkeLover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:25

ik denk dat ik toch ook voor keuze 2 zou gaan.

ik heb mijn paarden en pony's thuis staan, maar helaas geen bak. wanneer het lekker weer is kan ik in het weiland rijden, maar in de winter niet, het is dan echt spekglad en ben al een keer uitgegleden(niet doordat het glad was, maar ben nu toch heel erg voorzichig). wanneer het dus winter is kan ik niet rijden.
dan heb ik nog de keuze om naar de manege te gaan. 20 minuutjes rijden en keuze uit 2 binnenbakken. maaar.. ik ben nog geen 18, mijn vader of moeder moet ik dus mee hebben om muh te brengen en ze moeten er ook blijven als toezicht. maar ja, zij hebben het natuurlijk ook druk. dus die manege dat wordt niet altijd wat :P

wanneer het droog is ga ik nu naar mijn buurman, hij heeft ook een bak, niet heel erg groot maar je kunt er in rijden. ik ben er altijd welkom en betaal per keer een kleine vergoeding. het is wel handig. 10 minuutjes heen instappen en 10 minuutjes terug uitstappen.

heb jij de mogelijkheid niet dat er misschien iemand van de buren is die een bak heeft, die je kunt lenen (ter vergoeding:$) ??

veel succes met het kiezen en met het bekijken zaterdag!!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:49

onley schreef:
Het klonk aan de telefoon echt super ze komen in de winter ook buiten tenzij het echt erg vies weer is(hele dag regen)
dan konden ze nog wel eens binnen blijven, waar ik op zich geen problemen mee heb,

Hou je er wel rekening mee dat nederland toch een behoorlijk regenachtig land is en dat je paard er op een gegeven moment wel problemen mee kan krijgen dat hij met grote regelmaat hele dagen op stal moet blijven.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 13:18

Deaglán schreef:
onley schreef:

Hou je er wel rekening mee dat nederland toch een behoorlijk regenachtig land is en dat je paard er op een gegeven moment wel problemen mee kan krijgen dat hij met grote regelmaat hele dagen op stal moet blijven.

dat is wel zo
tot nu toe gaan ze nog lekker naar buiten, ook als het regent ik verwacht dat heel snel de weide's dicht gaan,
omdat ze al de weide's behoorlijk kapot hebben gelopen.
dan kan die wel in de paddock voor een halve dag.

ik kom trouwens van een stal af waar die in de winter ook gewoon binnen stond de hele winter
het is niet anders bij de meeste stallen, Maar ik ga toch morgen eens overl kijken bij stallen wat ik zo weet.

en hier in de buurt is wel een manege met bak maar die hebben lessen waar ik rekening mee moet houden,(plus het geen doen is om met mijn paard er heen te gaan nu in de winter omdat ik niet me nek wil breken)
en mijn instructrice mag me daar geen les geven.
Ik weet nog 1 plek waar ik kan vragen. Maar dan zit ik overigens weer in een buitenbak,
voorkeur nu toch als ik al betalen moet om toch uit te kijken naar iets met een hal.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:23

Ik vind 200 euro zo gek nog niet. Ik heb mijn paard aan huis staan, en hij staat op vlas, eet kuil, brok, muesli en wortelen. Ik ben gem per maand echt rond de 150.- kwijt. En dan moet ik alles zelf doen. Dus volpension vind ik dat een goede prijs

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:42

Ik zou verhuizen als je t kan betalen! Ik vind 200 euro echt niet veel all in, en je hoeft niets te doen! Met binnenbak? Nou ik had het echt wel geweten!
Je hebt je paard om mee te rijden, dus is een goed berijdbare bak wel heel fijn!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 00:02

dat zei ik ook al tegen me vriend
morgen ga ik dus vlijtig op zoek
en ga dan ook naar verschillende stallen kijken.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:40

Zou je niet aan de boer kunnen voorleggen dat als hij de bak niet groter maakt jij naar een andere stal gaat. Je zou kunnen voorstellen dat mits hij de bak groter maakt jullie (huurders) €10,- in de maand meer betalen, met zn 6en.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 12:54

pearlfrontri schreef:
Zou je niet aan de boer kunnen voorleggen dat als hij de bak niet groter maakt jij naar een andere stal gaat. Je zou kunnen voorstellen dat mits hij de bak groter maakt jullie (huurders) €10,- in de maand meer betalen, met zn 6en.

dit voorstel heb ik al 3 x voorgelegd en dat doet hem niks hij doet er niks mee,
vooralsnog heb ik mijn probleem wel even opgelost.
Ik ben net aan de overkant gaan vragen voor mijn dochter haar rijles, en daar heb ik gelijk gevraagd of gebruik mag maken
van hun bak, en gelukkige ik, :D ik mag daar gebruik van maken.
ik heb voorgesteld om een vergoeding te geven, En omdat mijn dochter vanaf nu daar gaat rijden, was een vergoeding van 15 euro
per maand voldoende :Y)

dus voorlopig is mijn probleem opgelost, mischien gaan de boer zijn ogen dan wel open.
Als ik bij de buren ga rijden nu, die rijbak is het dubbele als die van ons, en lekker recht.

Merris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:18

nou gelukkig ;)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 17:58

ja eerst kijken hoe die heet hoofd van mij daarop reageert
en of ik hem wel veilig die drukke straat over kan loodsen

bevalt het niet, kan ik altijd nog ergens anders verder voor gaan kijken.
Maar ik verheug me wel erop gezien mijn motievatie toch wel erg ver weg was.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 00:11

morgen ga ik toch naar een andere stal kijken
ik ben in die andere bak wezen rijden

ik ga toch ervoor om te verhuizen
ik erger me dood wat er niet beter op word, mijn hele motivatie is ver te zoeken en die vieze natte bak heb ik echt genoeg van!

ik ben al 3 stallen wezen kijken wat niks was, morgen dus verder op zoek en heb een afspraak bij stal 1 de mevrouw wat zo goed over kwam aan de telefoon.
en met de all Weather bak. (tapijtsnippers erin)