|Verhuizen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BrendarissJarig

|Verhuizen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 15:11

Ik ga binnenkort mijn paardje verhuizen naar een andere stal.

Ze staat al 10 jaar op haar oude stal, dus vraag ik me ten zeerste af hoe paarden dat oppakken. Toen ze net bij mij kwam heeft ze een week of 3 nodig gehad om te wennen, ze schopte je gewoon de stal uit. Dat is helemaal goedgekomen.
Nu vraag ik me af hoe dat dit keeer zal gaan. Ik bedoel, wat als ze geen vriendjes maakt op de nieuwe stal? En in welke mate missen paarden hun oude vriendjes?

Kortom vertel me jullie ervaringen met het verhuizen van je paard.

Tivara

Re: |Verhuizen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:15

Mijn paard is inmiddel een paar keer verhuisd en ik heb eigenlijk geen problemen gehad. Nou is ze ook wel regelmatig een weekje mee op ponykamp, of een weekendje naar Lammert Haanstra ofzo mee geweest. Dat scheelt misschien ook.

_TB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:55

Het ligt maar net aan hoe jou paard op de nieuwe situatie reageerd. Ik moet zeggen dat mijn paarden zich makkelijk aanpassen aan nieuwe stallen. Het duurt ongeveer een dag en dan staan ze ook op hun gemak. Het voordeel nu is dat het paard jou al kent en jij hem.
Niet alles is dus nieuw. Voor jou paard ben jij vertrouwt en dat is al een stuk prettiger dan dat alles nieuw is.
Ik denk dat het wel goed gaat komen, of hij zijn vriendjes gaat missen.. geen idee. Maar er zijn vast ook wel nieuwe paarden waar hij goed mee kan opschieten.
Succes!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:44

Mijn ervaring is dat dit per paard enorm kan verschillen. Wel heb ik gemerkt dat de paarden die lang op dezelfde plek hebben gestaan meestal behoorlijk last van de verandering kunnen hebben. Geef je paard de tijd en bij mij is het altijd goed gekomen, al duurde het soms wat langer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:13

Ligt best wel aan het paard zelf. De ene heeft langere tijd nodig. Maar een sociaal paard zal zich vrij snel in de "kudde" vormen. Zal niet zonder wat "geruzie" gaan. Maar dat is nu eenmaal zo.

In hoeverre paarden elkaar missen valt dat allemaal mee. Aantal keer meegemaakt dat paarden toch al jaren samenstaan. En door overlijden of verhuis weg gaan. En nooit echt veranderingen gemerkt. Meestal is het gemis van vaste gewoontes van de oude stal het geen waar ze de meeste moeite mee hebben. Dat is althans mijn ervaring.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 09:06

Mijn paard is al een aantal keren verhuisd van stal en dat heeft nog nooit problemen gegeven. Zodra ze de berg hooi in haar nieuwe stal zag ging ze lekker staan eten. Ze is wel vrij dominant en was dan ook overal gelijk leider van de kudde.

De bak was de eerste paar dagen wel even wennen. Elk hoekje was spannend.
Maar ook dat went snel. :)

Sylvana94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:23

Mijn paard is twee keer van stal verhuist, nooit ergens last van gehad.
Hopelijk komt het goed.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:24

Gewoon verhuizen. Als je denkt dat je paard het moeilijk vind, houd dan hetzelfde patroon aan als op je oude stal, en zorg voor hetzelfde voer, zodat niet alles veranderd voor je paard.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:22

Mijn paardje heeft ook zo'n 10 jaar (misschien wel meer) op dezelfde stal gestaan. Daarna is hij in een jaar tijd 2x verhuist. In het begin was hij humeurig, had hij geen fut en merkte ik dat hij niet erg blij was. Pas doen hij een beetje kennis had gemaakt met de andere paarden (samen in de wei en de paddock enzo), fleurde hij weer op. Gewoon rustig aan beginnen, geef hem eventjes de tijd.