Mestonderzoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bellehorses

Mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 14:10

Ik weet niet of dit op de goede plaats staat en wellicht is er al een topic over maar ik kon het zo snel niet vinden.

Ik ontworm mijn pony altijd op tijd 4 á 5 keer per jaar. Wanneer is het handig om een mestonderzoek te doen?!? Is dat in het voorjaar/najaar/zomer of winter en voor of na een wormenspuit?!? Ik ben zelf al eens rond gaan snuffelen in de mest maar kon geen wormen ontdekken.

DubbelFun

Re: Mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:09

Wormen(eitjes) zijn met het blote oog ook moeilijk te zien :D
Een mestonderzoek doe je vóór je normaliter zou gaan ontwormen.
Aan de hand van de uitkomst zou het kunnen dat je een keertje ontwormen kunt overslaan, maar dit is ook erg afhankelijk van waar je paard staat (thuis of op een manege/pensionstal) en hoe je paard gehouden wordt (veel mest ruimen uit weiland/paddock of weinig).

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 15:14

Okidoki. Thanx. Ze staat op een pensionstal waar elke dag alles mest uit de stal wordt gehaald.

Ik heb haar net 2 á 3 weken terug ontwormd dus het heeft nu niet zoveel nut. Ik denk dat ik het dan maar in het voorja doe als ze weer volledig het land op gaan en aan het eind van de zomer voor ze weer naar binnen gaan?!? is dat handig?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:31

Als je het nu wel zou doen zou je iig zeker weten dat ze 'schoon' is :D Zou blijken dat ze nog steeds een (lichte) wormbesmetting heeft dan is het zinvol om nog een keer te ontwormen. Niet alle wormpasta's nemen nl de eitjes mee alleen de volwassen wormen. Die cyclus van eitje tot volwassen is 3 weken.

Ontwormen vóór ze het land op gaan heeft alleen nut als iedereen dat doet én je ze minstend 48 uur na het ontwormen pas het land op doet. Verder moet ook het land dan 'schoon' zijn (wormeneitjes kunnen 2 jaar overleven in het gras !! )
Ik zou denk ik in het voorjaar een mestonderzoek doen en aan de hand daarvan beslissen of je wilt ontwormen.
In het najaar (nov/dec) zou ik áltijd ontwormen en wel met een middel wat ook de dazeneitjes/larven aanpakt.
Ze gaan dan iig schoon de winter in.