Advies gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 09:37

Ik zit met een probleem. Eigenlijk meer een luxe probleem, maar dat maakt het niet minder vervelend.

6 jaar geleden zijn we (Mijn moeder en ik) met de paarden verhuisd naar een weiland die we huren. Gewoon een weiland en meer niet. We hebben zelf alles moeten doen en neer moeten zetten zoals bedrading, stallen, betegeling, etc.
het weiland ligt tegen een rij huizen aan en ongeveer een jaar geleden heb ik 1 van die huizen gekocht.
In principe heb ik de paarden nu aan huis staan wat me echt super bevalt.

Nu hebben we te horen gekregen dat we van het voorjaar weg moeten met de paarden omdat ze, zolang de paarden op het land staan, geen vergunning krijgen om te bouwen. (Als de paarden weg zijn, krijgen ze die waarschijnlijk ook niet, maar de verhuurders blijven hopen en proberen)

Nu hebben we gelukkig een ander stuk weiland gevonden die we kunnen huren, maar daar zitten toch nog een hoop nadelen aan.
Het zijn 2 erg smalle stukjes weiland, liggend aan een drukke weg met busroute en veel vrachtverkeer. Ook nog eens erg schuin aflopend naar de sloot toe en net ruim genoeg voor 3 paarden. Misschien zelfs iets te klein.
Voor die 2 oude paarden is dat verkeer geen probleem, maar voor mijn jonge belg wel. Die kent dat nog niet.
Ik ben dus ook bang dat als hij schrikt en het wat glad is, hij direct de sloot in glijd.
Daarbij zullen we erg ons best moeten gaan doen om de stallen daar te plaatsen, aangezien de weilanden erg schuin aflopen. Als de stallen al te plaatsen zijn. Daar zijn we niet zeker van.
Ook het afbreken, verhuizen en opnieuw opbouwen van de stallen, zal een gigantische klus worden waar ik toch erg tegenop zie.

Nu heb ik na zitten denken om gewoon terug naar pension te gaan, maar qua kosten voor 3 paarden gaat dat niet. Ikzelf kan niet voor 3 paarden pensiongeld betalen en mijn moeder heeft in 2001 een ernstig ongeluk gehad met 1 van de paarden waardoor ze niet meer kan werken.
Ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om bijvoorbeeld 1 paard in pension te zetten en 2 naar het nieuwe land.
Die 3 schatten horen gewoon bij elkaar. Ik wil ze niet uit elkaar halen. Zeker die 2 oude niet, die al 12 jaar samen staan.

We zoeken hard verder naar andere stukken land die te huur zijn, maar er is op dit moment niks. Ik ben ook langs geweest bij een pensionstal waar we zo'n 16 jaar geleden gestaan hebben, met het voorstel dat we zelf onze stallen meenemen (2 stallen en 1 opslag) en dan 1 paard gewoon in pension en die andere 2 voor minder pensiongeld in onze eigen stallen. Maar dat zien ze niet zitten.

Ik zit dus echt met een luxe probleem. Ik zie er eigenlijk best tegenop om naar die andere 2 stukken land te verhuizen met de paarden, maar tot op heden heb ik geen andere oplossing kunnen vinden.

Dani

Re: Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:40

Tsja, als pensioen geen optie is dan denk ik dat je toch genoegen zult moeten nemen met die twee stukken land. En dan blijven zoeken naar andere stukken land die ergens vrijkomen en die beter bevallen..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:26

hoe zit het met huurdersbescherming? volgens mij kunnen ze je niet zomaar van hun land gooien als je het al jaren huurt, als ik jouw was zou ik dit eerst even uitzoeken via rechtshulp. Huurdersbescherming gaat meestal heel ver.

Ik weet niet of je veel kans maakt, maar ik zou zeker proberen uit te vinden hoeveel rechten jij in deze situatie hebt.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 10:04

We hebben een contract voor een jaar, dat steeds met een jaar verlengd word. Opzeggen kan van beide kanten 2 maanden voor het aflopen van het contract.

De verhuurders hebben het helaas ruim van te voren aangegeven dat we weg moeten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:43

tsjah ik denk dat er voor nu geen andere oplossing is als verhuizen naar dat andere stuk land.
dat verkeer ozu ik me niet zo heel druk om maken, daar went ie wel aan en zeker als de andere 2 rustig blijven zal dat snel goedkomen.
wat ik zou doen in jou geval, is een tijdelijke stal maken. dus naar dat stuk land verhuizen, een plek maken waar je paarden droog kunnen staan en waar jij je kunt redden voor zo lang als dat het nodig is, en dan op zoek blijven gaan naar een ander stuk land, wat groter/gunstiger is voor jullie.

vind het wel appart trouwens dat de paarden weg moeten voor het aanvragen van een bouwvergunning. die kan je volgens mij gewoon aanvragen, of er nou paarden lopen of niet....

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:52

Kan je dat land dat je nu huurt niet overkopen?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 11:58

blue_kim schreef:
vind het wel appart trouwens dat de paarden weg moeten voor het aanvragen van een bouwvergunning. die kan je volgens mij gewoon aanvragen, of er nou paarden lopen of niet....

Klinkt raar inderdaad, maar zal het even uitleggen.
Ze hebben nu 2 keer een bouwvergunning aangevraagd die zijn afgewezen omdat het agrarisch grond is. Zolang de paarden erop staan, zal er niet veel veranderen.
Als de paarden weg zijn, geeft de gemeente waarschijnlijk toestemming omdat ze het bestemmingsplan dan kunnen veranderen in bouwgrond.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 12:00

Uthrick schreef:
Kan je dat land dat je nu huurt niet overkopen?

Ze verkopen het helaas niet. Daarbij zou ik dan steeds bij hun over het erf moeten om bij het land te komen, wat ze natuurlijk nooit goed zouden vinden.
Het land heeft geen eigen in/uitgang.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:08

als het land al geen eigen oprit heeft, waarom willen ze er dan bouwgrond van maken, als je een huis bouwd kunnen die mensen dus niet eens bij hun eigen huis komen zonder over het erf van de ander te gaan....
en zal mij benieuwen of de gemeente dan het bestemmingsplan wel wilt veranderen, gebeurt niet vaak dat agrarische grond zomaar wordt veranderd naar bouwgrond. hier kan echt jaaaaaren overheen gaan. waar ik voorheen woonde is een boer, die heeft er 9 jaar overgedaan om een bouwvergunning te krijgen en dit terwijl er trouwens ook gewoon koeien al die tijd op het land hebben gelopen, bedenkt ik me nu net.
maar goed er is dus geen andere oplossing dan verhuizen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 12:16

Ik denk ook dat ze het niet voor elkaar krijgen, maar ze blijven het proberen. Ze willen iets wat in principe niet kan, tenzij ze zoveel dingen en regeltjes gaan veranderen.

Ik ben inderdaad bang dat er niks anders op zit dan te gaan verhuizen naar die andere 2 stukjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:42

mathes schreef:
Klinkt raar inderdaad, maar zal het even uitleggen.
Ze hebben nu 2 keer een bouwvergunning aangevraagd die zijn afgewezen omdat het agrarisch grond is. Zolang de paarden erop staan, zal er niet veel veranderen.
Als de paarden weg zijn, geeft de gemeente waarschijnlijk toestemming omdat ze het bestemmingsplan dan kunnen veranderen in bouwgrond.

Als de grond het stickertje 'agrarisch' heeft zal er nooit een bouwvergunning opkomen. Het feit of er paarden lopen heeft daar niets mee te maken.
Maar de eigenaren kunnen daar erg kortzichtig mee omgaan. Jammer voor jou dus.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:26

dat is zeker niet waar. mijn schoonouders hebben een flink stuk grond, die hebben daar nu een bollenbedrijf op en is allemaal agrarische grond. maar er zijn nu plannen om het helemaal vol te bouwen en dus het agrarische om te zetten naar bouwgrond. dit zal nog wel enkele jaren duren, maar dat het volgebouwd gaat worden staat al wel vast. jammer genoeg, weg toekomstig weiland voor me paardjes :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:40

Je zegt het zelf al; omzetten naar bouwgrond :D
Dat gebeurt alleen als er veel geld te verdienen valt door huizenbouw bijv door een Gemeente of een projectontwikkelaar.
Als privé-persoon lukt dat echt niet zo makkelijk, mits er bijvoorbeeld een regeling is dat boerenbedrijven kunnen stoppen met het bedrijf en dan stukken grond als bouwgrond mogen verkopen (voor 1 a 2 huizen) en de stallen/schuren gesloopt gaan worden.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:28

ja dat bestemmingplan wordt gewijzigd naar bouwgrond, maar dit gebeurt terwijl het nog van mijn schoonouders is. dus het is niet de gemeente die er een hoop aan verdient maar mijn schhonouders.
de ts heeft het er ook over dat ze het bestemmingplan willen wijzigen, dan zou het dus heel goed mogelijk kunnen zijn dat er in het nieuwe bestemmingplan komt te staan dat er wel gebouwd mag worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:35

Ik zou zo lang mogelijk laten staan. Indien de bouwvergunnig er is kun je altijd daar nog weg gaan.
Je zou dan nu je ideale plekje opgeven.
Zou ik niet zo snel doen. Je hebt net zo veel rechten als de andere huurders.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 16:30

Ja, maar ik kan niet zo lang mogelijk blijven staan, want ze hebben al bevestigd dat we van het voorjaar weg moeten.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:03

Wat een vervelende situatie voor jullie.

Wat al geschreven is maakt het voor het verkrijgen van een bouwvergunning niet uit of er nou paarden worden gehouden of niet. Het is geen beschermde diersoort, zoals sommige inheemse dieren (woelrat of zo) wel zij en die een bouwvergunning echt kunnen voorkomen.

De eigenaren moeten allereerst de bestemming wijzigen. Dat zijn langdurige procedures en als zij niet aannemelijk kunnen maken waarom dat zou moeten (bijv. 2e bedrijfswoning, uitbreiding agrarisch bedrijf etc) dan kunnen ze die vergunning echt op hun buik schrijven. In het meest gunstige geval duurt bestemmingswijziging tenminste 6 maanden (artikel 19 lid 2-procedure). Daarna volgt de procedure voor het verkrijgen van de daadwerkelijke bouwvergunning. Mocht het ze lukken, dan ben je dus al snel een jaar verder.
Kun je niet met de eigenaren afspreken dat jullie samen met hen de mogelijkheden voor bouw onderzoeken, dus samen naar de gemeente en info inwinnen, en igv verlening daarvan direct vertrekken? Dat lijkt me een risico dat je wel kunt nemen.
Mooie huurweides zijn schaars, koop zal niet of nauwelijks haalbaar zijn (voor 3 paarden, schuurtje, etc heb je toch gauw 1 ha nodig, hier kost dat al gauw 45 duizend euries, kun je heel wat maandjes voor in pension staan).

Geef nog niet op en ga nog maar 'ns een gesprekje met ze aan. Ik zou ook gewoon met de billen bloot gaan, mss helpt het als ze jullie dilemma horen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:08

Als een bestemmingsplan zo simpel te veranderen was...dan haalde toch elke boer de koeien van zijn land? nee, ik geloof niet dat dat zo simpel werkt.maar goed jij hebt daar niks aan als zij het contract niet verlengen,toch zou je even bij de gemeente inzage kunnen vragen in de bestaande en toekomstige aanpassingen in het bestemmingsplan.

ik01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:58

kan je die andere 2 weilanden niet aan elkaar verbinden ??
gr linda

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 12:15

ik01 schreef:
kan je die andere 2 weilanden niet aan elkaar verbinden ??
gr linda

Nee, helaas niet. Er staat een huis tussen. En aan de achterkant van het huis, ligt hun tuin en aan de voorkant een weg.
Het is niet anders dan dat we toch moeten gaan verhuizen naar die 2 stukjes land.
Ik ga vanmiddag een laatste "smeek"-poging doen om te kijken of we toch nog langer kunnen blijven staan waar we nu staan.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:34

idd wel lastig... over t verkeer zou k me inderdaad niet zo druk maken, jonge paarden leren heel snel:) zeker als er twee ouwe rotten bij staan... opheldering vragen bij de gemeente is denk wel een goed idee, maar anders heb je iig nog tot het voorjaar om iets anders te zoeken... tegen die tijd kan je ook nog iets tijdelijks vinden, ze hebben dan die schuilstal minder hard nodig dan in de winter:)

Douwina1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:58

Tjaa als het Pension niks iss ..
Dan zal je het toch maar met die 2 weilanden meoten doen ..