wat voor een stalinrichting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xElienx

wat voor een stalinrichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 16:24

Wij zijn bezig met het bouwen van stallen voor onze (mini)pony's, maar nu zijn we nog niet helemaal over de stalinrichting uit.

met de bodembedekking zijn we er inmiddels uit dat er drainage matten in komen

voerbakken ook simpel; gewoon een vaste voerbak

hooi; nog een beetje een dilemma. liefst voer ik dat gewoon op de grond (meest natuurlijke eethouding en ze komen ook nergens vast in te zitten), alleen heb je dan wel de kans dat ze er in gaan staan plassen.

waterbak: hier hebben we de grootste twijfels bij.
er zitten aansluitingen voor automatische waterbakken, maar ik weer niet of ik er zo'n voorstander van ben. onze pony's kennen het niet en je kunt ook niet zien hoeveel ze gedronken hebben.
een emmer in zo'n beugel lijkt dan wel weer handig, maar ik denk dat die er zo uit ligt. of zijn er verschillende systemen voor?
en hoe vul je de emmers? per 2 stallen met een slangetje er boven ofzo? elke dag ze er uit halen en vullen vind ik zo veel werk (7 stallen en ze komen achterin te hangen.).
en met vorst?
het liefst willen we alles zo praktisch mogelijk.

tips, ervaringen etc zijn van harte welkom

lissisanne

Re: wat voor een stalinrichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:31

bij ons op de manege zijn er gewoon electrische drinkbakken. en mijn ervaring is dat alle paarden eigenlijk meteen doorhebben hoe ze werken. (als ze drinken moeten ze die lepel wel indrukken)

ook makelijk schoon te houden (tenzij ze erin gaan poepen oid)

als je kiest voor emmers lijkt zo'n ophangsysteem mij het beste. de paarden krijgen ze zo minder makkelijk om (desnoods met dubbele beugel) en dan gewoon een uitrolbare tuinslang erbij.

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:54

Denk eraan dat als je electrische drinkbakken neemt, deze in de winter kunnen bevriezen. Ofja, de leidingen. Dat ze het niet kennen hoeft geen probleem te zijn hoor, hebben ze gauw genoeg door als ze dorst krijgen;)

Zo'n 'ophangemmer' kan ook handig zijn, deze kiept niet snel om hoor, zolang er maar voldoende water inzit kan er weinig mee gebeuren. Maar waarom wil je het eigenlijk achterin plaatsen, zo'n bak gaan heel gemakkelijk over de staldeur hangen? Ik heb het trouwens over dit idee:

Afbeelding

Hooi zou ik als je dat het beste vind om op de grond te leggen, gewoon doen. Nadeel is idd het plassen, of dat ze het door het stro/vlas gooien. Dan zou je nog altijd een net op kunnen hangen. Scheelt weer in kosten omdat je geen ruif hoeft te kopen ;)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:02

Kun je aan de voerkant geen spijlenruimte maken zodat je het hooi voor de stal kunt gooien? Het idee van een koeienstal of opfok. Eventueel kun je ook in of voor de stallen een voergoot maken zoals je vroeger bij varkens veel zag. Dan hou je het ook redelijk netjes.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:53

Ik heb hooirekken in de uitloopstal die op hoogte zitten dat ze van bovenaf moeten even maar er niet in kunnen gaan staan. Hooi blijft dan netjes in de ruif en ze eten in hun natuurlijk houding. Wat betreft het water lijkt het me verstandig om ze in een beugel te hangen. Ik heb thuis 1 grote waterbak onder de veranda omdat mijn paarden zelf kunnen kiezen of ze buiten of binnen willen staan. Toen ze nog binnen stonden had ik ook zo een soort oplossing voor het water. Het makkelijkste vond ik om met de slang overal langs te gaan, doe er aan het einde zo een ding op dat je zelf kunt bepalen wanneer er water uit mag komen zodat je stal verder niet nat wordt. In de winter neem ik gewoon een gieter kokend water mee en bevries alles zo een aantal keer per dag..

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:57

Wij hebben bij de pony's en shet een plank schuin in een hoek gemaakt, en daarin ligt het hooi. Zo knoeien ze zo goed als niks, werkt echt ideaal.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:00

Ik zou zelf kiezen voor hooi op de grond , en dat ze er misschien een keer overheen plassen zou ik voor lief nemen.
Toevallig heb ik een specikuip en een emmer in een beugel.
De emmer in de beugel was een drama, de emmer vloog vaker door de stal dan dat de emmer in de beugel bleef zitten waardoor alles nat werd. De specikuip vond ik handiger maar ik ben nog al zeikerig en wil deze vaak schoonmaken en dat is best een werk. Denk hierbij aan vullen is ook best veel werk en als ze deze omgooien is alles nat. Ook kunnen ze erin poepen.
Ik heb nu een electrische waterbak en ik vind het ideaal. geen mest erin , niet meer met water hoeven slepen.

Lika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:55

wij hebben het hooi op de grond.
En we hebben soort emmer in een beugel, maar is de emmer wat groter en zit er een haak aan zodat we hem op kunnen hangen.
Eerder hadden we elektrische waterbakken, vond ik wel ideaal.