staldeuren worden vernield.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maybe2

staldeuren worden vernield.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 09:32

ik heb 7 paarden bij huis staan in allemaal stallen waarbij ze met het hoofd naar buiten kunnen.
daar zit dus het probleem,werkelijk alle paarden gaan met hun tanden over de deuren heen met gevolg dat ze steeds meer hout er af knagen.
ik dacht eerst aan verveling maar dat kan ook haast niet want ze komen elke dag een paar uur buiten,en sommigen worden elke dag gereden.
nu vraag ik mij af of er iets te koop is wat je op de deuren kunt smeren zodat ze niet iedere keer met hun tanden erover heen gaan maar het moet natuurlijk niet giftig zijn voor de paarden.
hoop dat jullie iets weten.

vanalleswa

Re: staldeuren worden vernield.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:34

tja eentje begint er mee en de rest volgt.

ja anti byte ofzo iets verkopen ze bij goede ruitesportzaken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:35

Cribbox of een U profiel op de deuren maken.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:39

Meer ruwvoer geven; een paard dat kan eten, verveelt zich niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:40

sambal?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:41

cribbox werkt daar uitstekend tegen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:41

een ijzeren strip over de deur maken
dat anti bijt spul wat ik gebruik plakt zo, en leuk met een schimmel die daat even zijn manen en nek langs af schuurt
zal wel ergens in het voorjaar met haren verwisselen verdwijnen hoop ik zo
heb nu een schimmel met bruine vlek

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 09:44

Wranglerbutt schreef:
Meer ruwvoer geven; een paard dat kan eten, verveelt zich niet.

ze krijgen eigenlijk de hele dag door ruwvoer en worden elke dag gemest en opgestrooit en ze komen er elke dag een paar uur uit.dus ik vraag me af of het verveling is.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 09:47

marleen_usar schreef:
sambal?

zal ik ze er ook maar direkt een maandmenu er bij bestellen bij de chinees weg.hahaha

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:48

Lastig he, Ik geef ook de hele dag ruwvoer. Ze komt er dagelijks meerdere uren uit. Om in de bak/paddock te staan samen met andere. En toch vreet ze het op. Ik heb er hele dikke lagen sambal op gesmeerd. metalen strips er op, En wilgen takken in haar stal op gehangen, nu knaagd ze alleen nog maar aan de takken . Miss is dat een idee?

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-09 09:55

ik heb hier bij huis allemaal stukken boomstam liggen,zouden ze dat ook wat vinden? en maakt het dan ook uit wat voor een boom het is geweest,het zijn allemaal van die grote brokken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:04

ik zou in ieder geval een ijzeren strip op de rand van de deur doen dan kunnen ze er gewoon niks meer vanaf knagen. dus van dat probleem ben je dan af, zou gewoon kijken hoe het dan gaat als ze zich echt doodvervelen en andere dingen gaan uitproberen zou ik iets in hun stal hangen dat ze daar mee kunnen spelen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:30

Inderdaad zal een ijzeren strip het beste helpen en als je dan iets van een anti-byte ofzo op doet zul je er helemaal vanaf zijn.

Ondanks dat je aangeeft dat je denkt dat het geen verveling is betwijfel ik dat. De paarden komen er een paar uur per dag uit begrijp ik, maar bijv. 5 uur per dag buiten, betekend alsnog 19 uur op stal.
Ook het geven van onbeperkt ruwvoer verkleint de kans op deze uiting en zoals gezegd wilgentakken. Deze zijn ook nog gezond voor ze.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:36

@TS niet elk hout kan je aan de paarden geven. Let erop dat het een zacht soort is, Berk, Beuk, Wilg oid. Eikenhout of Kastanje is veel te hard en zal splinteren (eten ze overigens ook niet zo graag). Ze een blok hout geven is verder geen slecht idee, ik heb op mijn paddocs overal stukken hout liggen waar ook behoorlijk aan geknaagt wordt.

@Lynn_Nikita Liquid Cribox ;) Dat is kleurloos en vloeibaar :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:50

Appelazijn werkt erg goed bedenk ik me net, paarden die bijten aan het hout kunnen een te kort van een bepaalde stof hebben.Je moet het wel een paar weken geven voor dat het werkt.

BrendarissJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:42

Hmm dan moet er toch iets misgegaan zjn in de opvoeding van die dieren?
Of misschien de aanstichter , die het het vaakst doet/ermee begint, even apart zetten of een u vormig rastig op zijn deur doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:55

rina schreef:
@TS niet elk hout kan je aan de paarden geven. Let erop dat het een zacht soort is, Berk, Beuk, Wilg oid. Eikenhout of Kastanje is veel te hard en zal splinteren (eten ze overigens ook niet zo graag). Ze een blok hout geven is verder geen slecht idee, ik heb op mijn paddocs overal stukken hout liggen waar ook behoorlijk aan geknaagt wordt.

@Lynn_Nikita Liquid Cribox ;) Dat is kleurloos en vloeibaar :D

ik heb nu zo`n potje met soort stroop, wat een troep zeg
maar blijft die liquid ook erop als nat word?
of regent dat er vanaf?

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 08:43

dank jullie wel voor de vele tips er zitten vele bruikbare dingen tussen wat ik zeker even uit ga proberen.thanks! :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 08:58

Huisvesting is alles!! Mss toch maar wat langer buiten? Groepsstal? Meer hooi?(zoals al gezegd is)

pyter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:15

Is de hele staldeur van hout? Metalen randen hebben ze deels bij ons. De stallen bestaan voor het grootste deel uit hout maar de randjes zijn van metaal.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:42

@LN, kan ik niet zeggen ik heb binnenstallen :+ Maar ik spuit het ook wel op dekens (heb zon klein galbakje wat graag aan dekens trekt) En ik hoef het niet elke dag te doen. Het zal dus mss wel wat vaker moeten en mss regent het er idd wel wat af, maar alles beter dan de criboxstroop ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:44

Misschien eens uitzoeken of de paarden wellicht bepaalde voedingsstoffen missen? Het feit dat ál je paarden het doen, duidt iig op een gemeenschappelijke factor...

Marouscha14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:05

Ik heb anti byte gekocht. Superspul! Zorg alleen niet dat het op je handen komt, als je iets eets (bijv. koekje) proef je het , en ruik je het de hele dag door.