hoeveel stroom op paardenwei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hetlarixbos

hoeveel stroom op paardenwei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 12:00

Ik heb mijn 4 tinker veulens en 1 jaarling met dikke wintervacht op een stalling in de wei staan. Teminste dat is de bedoeling. Ze hebben de afgelopen 2 weken op stal gestaan en los in de bak geweest om kennis te maken. Nu zijn ze dus vandaag de wei op gegaan maar 2 ervan lopen zo onder het draad door. Er staat 3,5 op volgens het meet kastje. 1 Van de jongens zat er een tijdje onderdoor te grazen en kreeg strooom maar later deed hij het zoweer. Is 3,5 normaal genoeg en hoeveel moet erop een paardenwei?

JoyCiej007

Re: hoeveel stroom op paardenwei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:50

Wij hebben 4 shetten, die hebben in de winter een ongelofelijk dikke wintervacht. Op zich blijven ze netjes achter de draden staan, maar een enkele keer wil er wel 1tje er onderdoor glippen.
Nu hebben wij ook extreem weinig eigenlijk, met een beetje geluk 2 volt.

Ik ken mensen die 6 volt hebben; dan krijgen ze een flinke optater maar zullen ze het de volgende keer wel uit hun hoofd laten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:52

6 volt?
Ik heb 8000 volt op de draad :Y)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:54

Bandida schreef:
6 volt?
Ik heb 8000 volt op de draad :Y)

Nouja........ dan heb ik de eenheid niet goed genoemd :o
In iedergeval; bij ons geeft zo'n stroommeter aan 2 of 2,......

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:56

wij hebben op alle weien 12 volt en 1 wei 220 volt omdat deze paarden nog jong zijn en nogal een graag naar de buren gaan ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:49

Welke gaan er onderdoor Mamauba? :D

Wij hebben het hek op het electriciteitsnet aangesloten. Staat ook 6000 volt op.

Meet ook je hek goed door, soms is aan het begin van het hek, vlakbij de accu, de stroom hoog. Maar als je dan 20 meter verderop meet is de stroom veel lager. Dan zit er vaak een stukje slecht draad tussen, een beknelling of het gras groeit er tegenaan bijv.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:15

Maar als je met zo'n meter de stroom opmeet, en er staat 2,4 zeg maar, dan heb je dus 2400 volt? of werkt dat zo niet?

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 17:35

Nou probleem opgelost :D

Een aparte klok zodat er nu rond de 6 op staat. Vonden ze niet zo leuk ;) En nog een draadtje er extra bij onder.

Het waren Teun (die vond het gewoon lol als ik hem had gepakt en terug had gezet er gewoon weer direct uit te lopen) en Bram die ook zag dat er in de wei ernaast mee gras stond.

PokerFace en Nuadhu blijven braaf van het draad af en Djoser moest toch ook wel een keertje voelen door onder het draad te eten, die kreeg dus een schokje van de 3,5 en reageerde iets maar niet genoeg om ervan af te blijven maar net genoeg om er niet door te gaan.

Ben helemaal blij dat ze op de wei staan. Veel beter dan op stal.

Dit is het resultaat:
Afbeelding
Netjes aan de goede kant van het draad.

Iedereen bedankt voor het meedenken en tips!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:16

Mag ik vragen (antwoord mag ook via pb) hoe je dat precies gedaan hebt, en wat voor een klokje dat precies is?

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 22:06

De stalhouder had nog een extra klok, eentje die een baterij heeft. Dus de wei losgekoppeld van de andere klok en die met baterij erop gezet en dus dat extra draadje zodat (zie foto) ze echt weinig ruimte tussen het draad hebben.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:04

PP --> VSW

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:34

Ik ben erg blij met je topic, want ik worstel met hetzelfde probleem (paard met exceemdeken en draadjessloper) en we moeten binnenkort nieuwe omheining zetten. Jouw wei ziet er Yippieproof uit :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:03

Veel mensen die een afsluiting met stroomdraad plaatsen vergeten 1 element goed te verzorgen : de aarding. Een van de uitgangen van je stroomtoestel moet verbonden worden met de aarde doormiddel van een goede aardingspin. Is de weerstand tussen deze aansluiting en de aarde te groot dan zal er te weinig stroom vloeien in het circuit : stroomtoestel - afsluiting - paard - grond - aardingspen - stroomtoestel.
Vooral op droge grond vb zandgrond kan dit een probleem geven als het lang droog is.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:13

Om de hoeveelheid volt te bepalen, zou ik ook zeker de totale afstand van het stroomdraad mee nemen in de overweging. Als je heel veel volt zet op een klein stuk draad, krijgt het paard echt een hele flinke optater. En dat wil je niet echt niet!!
Op een klein stuk draad zou je dus beter wat minder volt kunnen zetten dan op een enorm lang stuk draad van een paar kilometer.

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:57

Weet niet precies hoeveel volt, maar de stroom meter geeft op verschillende plaatsen in de wei, 2 of net iets over de 2 aan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 01:24

HelgaV schreef:
Om de hoeveelheid volt te bepalen, zou ik ook zeker de totale afstand van het stroomdraad mee nemen in de overweging. Als je heel veel volt zet op een klein stuk draad, krijgt het paard echt een hele flinke optater. En dat wil je niet echt niet!!
Op een klein stuk draad zou je dus beter wat minder volt kunnen zetten dan op een enorm lang stuk draad van een paar kilometer.

Hele flinke optaters gaan ze niet dood van....... sommige paarden hebben dat nu eenmaal nodig. 't is dat onze shetten niet echt heel erg uitbrekerig zijn, maar ze flikken het wel eens..... nu staan ze gewoon met z'n allen gezellig met hun borst tegen het draad om gras te eten aan de andere kant v/h draad....

maar.......; onze stroommeter geeft dus ook 2 of net iets over 2 aan. Hoeveel volt is dat dan?

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 08:19

Ik weet niet hoeveel 2 is of iets meer. Maar als ze een hele dikke wintervacht hebben is het niet veel, voelen ze praktisch niets van.

En een keertje een flinke optater vind ik ook niet zo'n ramp, natuurlijk schrikken ze flink en zal het even zeer doen maar beter dan wonden van door het draad lopen en los op een drukke weg b.v.
En volgens mij kan het ook niet extreem veel stroom op een kort stukje. Ze geven maximaal het aantal volt hoelang het draadje ook is en klokken die echt teveel geven zullen ze wel niet maken denk ik.

Ik meen dus vroeger ergens gelezen te hebben dat voor een paardenwei er minimaal rond de 5/6 op moet zitten. En nu uitervaring klopt dat ook. Ze blijven er met 5,5, en 6 netjes achter.